جفری ساکس دستیار ویژه جرج سوروس کیست؟

ماجرای جنجالی سفر جفری ساکس به ایران + جزئیات

جفری ساکس دستیار ویژه جرج سوروس با دعوت وزارت علوم به ایران دعوت شد تا در کنفرانس اقتصاد جهانی و تحریم ها حضور پیدا کرده و به عنوان مهمان ویژه سخنرانی کند.

جفری ساکس

مجله اینترنتی پارسی گو: جفری ساکس دستیار ویژه جرج سوروس با دعوت وزارت علوم به ایران دعوت شد تا در کنفرانس اقتصاد جهانی و تحریم ها حضور پیدا کرده و به عنوان مهمان ویژه سخنرانی کند.

متولیان کنفرانس اقتصاد جهانی منکر دعوت مشاور جورج سوروس شدند: چه کسی جفری ساکس را به ایران دعوت کرده است؟

پس از واکنش دانشجویان و اتحادیه‌های دانشجویی دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی اقتصاد جهانی و تحریم‌ها اعلام کرد جفری ساکس مشاور جورج سوروس از سخنرانان این کنفرانس نیست.

به نوشته آنا مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کنفرانس بین‌المللی اقتصاد جهانی و تحریم‌ها در تاریخ ۱۷ و ۱۸ مهرماه ۱۳۹۸ برگزار می‌کند. بر اساس اعلام دبیرخانه این کنفرانس در این رویداد بین‌المللی، «جفری ساکس» به عنوان اقتصاددان برجسته و یکی از صد چهره برتر جهان در حوزه اقتصاد و توسعه سخنرانی خواهد کرد.

مشاور جورج سوروس، تئوریسین انقلاب‌های رنگی و مخملین پیش از این نیز در خردادماه ۹۵ با عنوان مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور آرمان‌های توسعه پایدار و سخنرانی درباره لزوم اجرای سند ۲۰۳۰ به ایران سفر کرده بود.

دانیال یادگاری، دبیر جنبش عدالت‌خواه دانشجویی با انتشار توئیتی نسبت به سفر این فرد به کشورمان هشدار داده و نوشته است: قرار است در ۱۷ و ۱۸ مهرماه در حیاط خلوت دانشگاه الزهرا(س) به بهانه دیپلماسی علمی، جفری ساکس، مشاور جورج سوروس پدر انقلاب‌های رنگی در جهان، حضور داشته باشد. وی در ادامه پیام خود بیان کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت امور خارجه یا درباره جزئیات، هدف برگزاری و حضور ایشان توضیح دهند یا اقدام به لغو این برنامه کنند.

عطاءالله کوهیان معاون همکاری‌های علمی و سازمان‌های تخصص قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در پاسخ به خبرنگار آنا گفت: مسئولیت برگزاری کنفرانس اقتصاد جهانی و تحریم‌ها بر عهده مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و از جزئیات مهمانان دعوتی خبری نداریم. وی اعلام کرد: حتماً پیگیری می‌کنیم تا وضعیت دعوت از جفری ساکس مشخص شود.

برنامه سخنرانی جفری ساکس در همایش اقتصاد جهانی و تحریم ها

برنامه سخنرانی جفری ساکس در همایش اقتصاد جهانی و تحریم ها

جفری ساکس سخنران کنفرانس بین‌المللی اقتصاد جهانی و تحریم‌ها نیست!

حسین راغفر دبیر علمی همایش اقتصادی جهانی و تحریم‌ها در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در تشریح ماجرای دعوت از جفری ساکس بیان کرد: جفری ساکس اقتصاددان و مشاور سازمان ملل در امور توسعه از سخنرانان این کنفرانس نیست. وی تصریح کرد: برنامه نهایی این کنفرانس در سایت رسمی مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم منتشر شده و سخنرانان کلیدی این کنفرانس علمی مشخص شده‌اند. راغفر بیان کرد: وزیر امور خارجه، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس کل بانک مرکزی سخنران‌های کلیدی کنفرانس بین‌المللی اقتصاد جهانی و تحریم‌ها هستند.

دبیر علمی همایش اقتصادی جهانی و تحریم‌ها اظهار کرد: ۳ نفر از کشورهای روسیه، چین و کوبا که سابقه تحریم از سوی آمریکا را دارند درباره اقتصاد تحریم سخنرانی خواهند کرد. اظهارات مسئولان کنفرانس و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درحالی است که در سایت رسمی کنفرانس از جفری ساکس به عنوان سخنران کنفرانس بین‌المللی اقتصاد جهانی و تحریم‌ها یاد کرده است.

حذف نام جفری ساکس از برنامه سخنرانی همایش اقتصاد جهانی و تحریم ها

حذف نام جفری ساکس از برنامه سخنرانی همایش اقتصاد جهانی و تحریم ها

عمروعاص کُت و شلوار پوشیده: دعوت از حامی براندازی نظام مسخره نیست؟

مدیرمسؤول روزنامه کیهان نوشت: دستیار ویژه جرج سوروس که هر شب خواب براندازی جمهوری اسلامی را می‌بیند، می‌خواهد در کنفرانسی که موضوع آن اقتصاد جهانی و تحریم‌هاست حضور یافته و در این باره داد سخن بدهد! مسخره نیست؟!

مدیرمسئول روزنامه کیهان در یادداشت روز سه‌شنبه (۱۶ مهر) این روزنامه، دعوت از دستیار ویژه جورج سوروس، پدر انقلاب‌های رنگی برای حضور در ایران و سخنرانی درباره تحریم‌ها را مورد انتقاد قرار داد و نوشت:

جرج سوروس، یکی از کلان سرمایه‌داران صهیونیست در آمریکا است. او به پدر انقلاب‌های رنگی (بخوانید کودتاهای مخملی) شهرت دارد. در فتنه آمریکایی – اسرائیلی ۸۸ نقش برجسته‌ای داشت، و چند تن از دست‌اندرکاران فتنه از جمله محمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق نیز قبل از فتنه ۸۸ با وی ملاقات و رایزنی داشته‌اند. جرج سوروس که از شکست فتنه آمریکایی- اسرائیلی یاد شده به شدت سرخورده و عصبانی بود، روز ۱۱ ژوئن ۲۰۱۰ – ۲۱ خرداد ۱۳۸۹- در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت؛ «من حاضرم شرط ببندم که رژیم جمهوری اسلامی ایران تا یک‌سال دیگر بیشتر سر کار نخواهد بود»! جرج سوروس پس از آن نیز بارها بر ضرورت براندازی جمهوری اسلامی ایران تاکید ورزیده است!

حالا با این مقدمه، اگر بشنوید که؛ وزارت علوم کشورمان از آقای جفری ساکس، دستیار ویژه و یار غار جرج سوروس دعوت کرده است تا به عنوان میهمان ویژه(!) در کنفرانس «اقتصاد جهانی و تحریم‌ها» حضور پیدا کرده و سخنرانی کند! چه تصویری در ذهن شما شکل می‌گیرد؟! و باتوجه به اینکه جفری ساکس از طرفداران سرسخت تحریم ایران با هدف براندازی است، فکر می‌کنید چه تحفه‌ای برای عرضه در کنفرانس «اقتصاد جهانی و تحریم‌ها» با خود خواهد آورد؟!

پاسخ این سؤال را هنگامی می‌توان به وضوح یافت که بدانیم، آقای جفری ساکس، از پیروان و مبلغان سرسخت «شوک‌درمانی» – Shock Therapy – در اقتصاد است. نام او با نام «میلتون فرید‌من» صاحب نظریه شوک‌درمانی گره خورده است. ماموریت بارها اعلام شده جفری ساکس فراهم آوردن زمینه سلطه آمریکا بر کشورهای بیرون از این دایره است که با تحمیل سیاست شوک‌درمانی بر اقتصاد کشورهای مورد اشاره صورت می‌پذیرد. مبانی اصلی شوک‌درمانی که از آن باعنوان اقتصاد نئو‌لیبرالی هم یاد می‌شود، عدم کنترل دولت بر قیمت‌ها، حذف یارانه‌ها، خصوصی‌‌سازی‌های گسترده و سپردن دارایی‌های عمومی به بخش‌های خصوصی و… است.

به کارگیری واژه «شوک» در این سیستم اقتصادی از آنجا ریشه می‌گیرد که در آن آمده است اقدامات پیشنهاد شده باید به فوریت و بدون فوت وقت انجام بپذیرد تا مخالفان فرصتی برای مقابله با آن نداشته باشند و تاکید می‌شود که دولت‌ها نباید در سرکوب مخالفان و سختگیری بر آنها تردیدی به خود راه دهند!

جفری ساکس تجربه به کارگیری شوک‌درمانی در کشورهایی نظیر بولیوی، آرژانتین و کشورهای جدا شده از شوروی سابق و… و تبدیل آنها به دولت‌های تحت سلطه آمریکا را در کارنامه خود دارد که گسترش فقر، بیکاری، کارتن‌خوابی و فروپاشی بنیان خانواده‌ها نتیجه آن بوده است.

گفتنی است که جفری ساکس در اواخر خرداد ماه ۹۵ نیز با عنوان مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل به ایران آمده و با خانم معصومه ابتکار و آقای عراقچی ملاقات داشته است. موضوع حضور او شرکت در کنفرانس «آرمان‌های توسعه پایدار» بود. ایشان تمام توان خود را صرف تبلیغ سند ذلت‌بار ۲۰۳۰ کرد. توسعه پایدار از نگاه دستیار ویژه جرج سوروس، تسلیم کشور‌های هدف در مقابل آمریکاست.

در عنوان کنفرانسی که جفری ساکس برای شرکت و سخنرانی در آن دعوت شده است، دقت کنید، «اقتصاد جهانی و تحریم‌ها»! اگر برخی از مدعیان اصلاحات و کارگزارانی‌ها و اعتدال‌زده‌ها کیهان را به تندروی! متهم نکنند، باید گفت که نام و عنوان کنفرانس یاد شده نیز به شدت قابل تردید و سؤال‌برانگیز است. جفری ساکس دستیار ویژه جرج سوروس که هر شب خواب براندازی جمهوری اسلامی را می‌بیند و از طرفداران سرسخت تحریم اقتصادی ایران است، می‌خواهد در کنفرانسی که موضوع آن اقتصاد جهانی و تحریم‌هاست حضور یافته و در این باره داد سخن بدهد! مسخره نیست؟! هست! قرار است چه بگوید و برای گشایش اقتصادی کشورمان و عبور از تحریم‌ها چه پیشنهادی بدهد؟!

دستیار ویژه جرج سوروس غیر از تکرار خواسته‌ها و آرزوهای برزمین مانده آمریکا از ایران اسلامی چه توصیه دیگری دارد و می‌تواند داشته باشد؟! آیا برپایی کنفرانس «اقتصاد جهانی و تحریم‌ها» و دعوت از جفری ساکس برای ایراد سخن در آن، دو لبه یک قیچی نیستند؟ و آیا این کنفرانس و آن دعوت از یک آبشخور آب نمی‌خورند؟!

خبر دعوت از جفری ساکس را در کیهان یکشنبه آورده بودیم و دیروز خبر رسید که در پی اعتراض برخی از رسانه‌ها و انتقادات گسترده دانشگاهیان‌، وزارت علوم دعوت از وی را لغو کرده است. این اقدام وزارت علوم اگرچه قابل تقدیر است ولی این پرسش همچنان باقی است که وزارت علوم با چه انگیزه‌ای دستیار ویژه جرج سوروس را به ایران دعوت کرده است و چنانچه انتقادها و اعتراض‌های یاد شده نبود آیا این دعوت را لغو می‌کرد؟!

اگر دعوت‌کنندگان جفری ساکس او را نمی‌شناسند و از هویت و ماموریت وی اطلاعی ندارند چرا در مدیریت‌ها و مسئولیت‌هایی قرار گرفته‌اند که از ابتدایی‌ترین شرایط آن بی‌خبرند؟! و اگر از هویت و ماموریت وی و ارتباط تنگاتنگش با جرج سوروس، دشمن تابلو‌دار اسلام و انقلاب خبر داشته‌اند، با چه انگیزه‌ای از او برای حضور در کنفرانس «اقتصاد جهانی و تحریم‌ها» دعوت کرده‌اند؟! یعنی اگر عمرو‌عاص با همان هویتی که در صفین داشته است، این بار کُت و شلوار بپوشد و کراوات بزند او را نخواهند شناخت؟!

بدون دریافت پاسخ دقیق این پرسش‌ها، نمی‌توان از تکرار اقدامات پلشت و خسارت‌آفرین دیگری نظیر آنچه به آن اشاره شد در امان بود!

دستار ویژه جرج سوروس جفری ساکس

دستار ویژه جرج سوروس جفری ساکس

لغو سخنرانی «جفری ساکس» در دانشگاه الزهرا: انتقاد دانشجویان به دعوت از حامیان براندازی

سخنرانی «جفری ساکس» در همایش « اقتصاد جهانی و تحریم‌ها» که قرار بود در دانشگاه الزهرا برگزار شود، لغو شد. به نوشته فارس، سخنرانی «جفری ساکس» اقتصاددان امریکایی و مشاور و همکار جورج سوروس، پدر انقلاب‌های رنگیدر همایش « اقتصاد جهانی و تحریم‌ها» که قرار بود از فردا به مدت دو روز در دانشگاه الزهرا برگزار شود، لغو شد.

بنابراین گزارش، وزات علوم اخیرا با قرار دادن اطلاعیه‌ای در سایت خود از برگزاری همایش «اقتصاد جهانی و تحریم‌ها» با سخنرانی «جفری ساکس» خبر داده بود که این اقدام موجب انتقاد برخی از تشکل‌ها و دانشجویان به خصوص بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا و همچنین برخی از چهره‌های رسانه‌ای و سیاسی شد. دانشجویان معتقد بودند دعوت از حامیان براندازی نظام برای سخنرانی در کشور هیچ توجیهی ندارد.

انتقاد به برگزاری این همایش موجب شد تا وزارت علوم «جفری ساکس» را از لیست سخنرانان این همایش بیرون بکشد و اطلاعیه دوم را با تغییراتی منتشر کند.

انتقاد بسیج دانشجویی به سخنرانی جفری ساکس در دانشگاه الزهرا: دستگاه‌های اجرایی به دنبال استفاده از فرهنگ و اساتید غربی نباشند

طاهره یاورطلب مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌ الزهرا در گفت‌وگو با فارس، با اعلام خبر لغو این مراسم گفت: قرار بود آخر هفته چهارشنبه و پنج شنبه همایشی با عنوان « اقتصاد جهانی و تحریم‌ها» در دانشگاه الزهرا برگزار شود که یکی از سخنرانان این برنامه آقای «جفری ساکس» بود، که همین موضوع انتقاد برخی از دانشجویان را در پی داشت. وی افزود: کلیت این برنامه توسط وزارت علوم چیده شده بود و قرار بود وزرای علوم و امورخارجه و رئیس کل بانک مرکزی در این برنامه حضور پیدا کنند.

یاورطلب تصریح کرد: ما دو روز پیش متوجه برگزاری چنین برنامه‌ای در دانشگاه شدیم و در ابتدا برای پیگیری موضوع با مسئولان حراست دانشگاه صحبت کردیم و آنجا گفته شد که «جفری ساکس» در برنامه حضور پیدا نخواهد کرد و شاید به صورت ویدئو کنفرانس در این برنامه سخنرانی کند.

این فعال دانشجویی افزود: این مسئله موجب شد تا اعتراضاتی از سوی بسیج دانشجویی و برخی تشکل‌ها و دانشجویان انقلابی صورت بگیرد مبنی بر اینکه دعوت از چنین فردی مشکل دارد و از ابتدا کار درستی نبوده است. وی افزود: برای همین موضوع ما به سراغ ریاست دانشگاه رفتیم و جویای اصل ماجرا شدیم و وقتی با مسئول روابط عمومی دانشگاه صحبت کردیم گفتند که برنامه لغو شده و ما اجازه نمی‌دهیم که این ویدئو کنفرانس هم اجرا شود و حتی اجازه پخش ویدیو ضبط شده هم از این فرد داده نشده است. وی افزود: در پوستر هایی که برای برگزاری برنامه منتشر شده اسمی از آقای جعفر ساکس برده نشده ولی در اطلاعیه ای کهدر سایت وزارت علوم قرار گرفته بود اسم این شخص آمده بود.

یاورطلب اضافه کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی کشور باید به این سمت بروند که برای چنین برنامه‌هایی از اساتید دلسوز و فرهیخته داخلی استفاده کنند و به دنبال استفاده از فرهنگ و اساتید غربی نباشند و اصلا چه لزومی دارد که از فردی با چنین پیشینه‌ای در کشور دعوت شود.

جفری ساکس دستیار ویژه جرج سوروس صهیونیست

جفری ساکس دستیار ویژه جرج سوروس صهیونیست

نامه انتقادی بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا به وزیر علوم

بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) همچنین قبل از لغو این مراسم با ارسال نامه ای خطاب به وزیر علوم مخالفت خود را نسبت به برگزاری این همایش نشان داد. در این نامه آمده بود:

جناب آقای دکتر منصور غلامی. وزیر محترم علوم .با سلام و احترام

نظر به منتشر شدن خبری مبنی بر برگزاری کنفرانس بین المللی اقتصاد جهانی و تحریم ها در مرکز همایش های بین الملل دانشگاه الزهرا (س) و باتوجه به محور های انتخاب شده و مدعوین این کنفرانس لازم دانستیم نکاتی را یاد اور شویم:

۱. برگزاری نشست های علمی و تخصصی با محوریت موضوعات اقتصادی اعم از تبیین اصول و اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی و تلاش ارائه‌ی راهکارهای عملی برای حل مشکلات معیشتی مردم بسیار مهم است. اما باید دقت شود محوریت کلی چنین کنفرانس هایی تماما به بحث تحریم ها و سیاست های فشار حداکثری آمریکا و متحدانش، که تا کنون به هدف نهایی خود نرسیده و شکست خورده است، اختصاص داده نشود. چرا که واضح است هدف نهایی از این سیاست ها بازکردن مجدد بابی برای مذاکره با ایران و گرفتن امتیاز های بیشتر است.

۲.خبر ها حاکی از ان است که جناب اقای «جفری ساکس» ، اقتصاددان امریکایی و تئورسین مکتب شوک درمانی که از قضا فعال انقلابهای رنگی و همکار و مشاور «جورج سوروس» که پدر انقلابهای رنگی شناخته میشود، نیز هست از مدعوین ویژه این کنفرانس بین المللی است.

وی از دهه ۸۰ جای «میلتون فریدمن» که به عنوان پدر اقتصاد بازار آزاد خوانده می شود را گرفت. جفری ساکس در آن روزها در دانشگاه هاروارد بود و به کشورهای مختلف مسافرت می کرد و اقتصاد آن ها را سامان می داد؛ اقتصاد بولیوی که با طراحی او شکل گرفته بود در حالت انفجاری قرار گرفت و مورالس در اعتراض به وضعیتی که اینها ایجاد کرده بودند، توانست به قدرت برسد ، سیاست های او در لهستان و نیز بعد در کل اروپای شرقی سرایت پیدا کرد و منجر به بحران اقتصادی شد که بیشترین لطمه را به این کشورها وارد کرد و مهمتر از همه وی مغز متفکر یلتسین برای فروپاشی شوروی و سامان دادن اقتصاد بعد از دوره شوروی بود ولی این برنامه ها و دخالت ها موجب بحران شد و روسیه دچار بحران و کودتا شد و کار به جایی رسید که کمتر از یک دهه یلتسین مجبور به کناره گیری شد و کار را به پوتین واگذار نمود؛ همه اینها ثمره نقشه های آقای جفری ساکس بود.

حال سوال ما دانشجویان از وزارت علوم به عنوان برگزار کننده این کنفرانس این است که فرد مذکور با چنین استراتژی های اقتصادی شکست خورده ای در افریقا، بولیوی و لهستان و دیگر کشور های اسیای شرقی در اقتصاد ایران چه می‌خواهد؟

۳. ما دانشجویان جمهوری اسلامی ایران راهی جز نگاه به ظرفیت های داخلی، رونق تولید و به کار گیری سیاست های اقتصاد مقاومتی برای حل مشکلات اقتصادی نمیشناسیم و مطالبه جدی ما از دولت، همواره تمرکز بر راهکار های عملی و منطقی در حل مشکلات معیشتی مردم و مقاومت در برابر سیاست های خباثت الود امریکا و هم پیمانانش است.

جفری ساکس اقتصاد دان و استاد دانشگاه اهل ایالات متحده آمریکا

جفری ساکس اقتصاد دان و استاد دانشگاه اهل ایالات متحده آمریکا

جفری ساکس کیست؟

به نوشته ویکی پدیا جفری ساکس (انگلیسی: Jeffrey Sachs؛ زادهٔ ۵ نوامبر ۱۹۵۴) اقتصاددان، و استاد دانشگاه اهل ایالات متحده آمریکا است، ساکس از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶، به عنوان مدیر مؤسسه زمین دانشگاه کلمبیا خدمت کرد و هم‌اکنون در زمینه اقتصاد توسعه، بهداشت، آموزش و پرورش و اقتصاد جهانی در دانشگاه کلمبیا تدریس می‌کند.

او در رزومه کاری خود یکی از برجسته‌ترین اساتید اقتصاد در کشور آمریکا به‌شمار می‌رود، به عنوان متخصص اقتصاد توسعه و مبارزه با فرد در جهان شناخته شده‌است، اما این در حالی است که ساکس با پرچم مقابله با تورم، افتخار بیکاری ۳۰ درصدی مردم بولیوی، ترک خدمات تأمین اجتماعی برای ۶۱ درصد بولیویایی‌ها، رجوع میلیونی بیکاران بولیوی به کاشت و فراوری مادهٔ مخدر کوکائین را در نتیجه طراحی‌های خود در دههٔ ۸۰ به بار آورد.

در بولیوی حالت فوق‌العاده اعلام شد، رفت‌وآمد احتیاج به کارت اجازه داشت، پلیس به همه نهادهای مدنی حمله کرد، راهپیمایی و گردهمایی سیاسی غدغن، گاز اشک‌آور و شلیک گلوله رایج شد. ۱۵۰۰ نفر از جمله وزرای سابق کار و سناتورها، دستگیر و به زندان‌هایی دورافتاده در جنگل آمازون منتقل شدند، کارگران معادن قلع به‌خاطر اعتراض اخراج شدند. قیمت مهم‌ترین صادرات بولیوی هم که قلع بود ۵۵ درصد سقوط کرد. مواردی که زمینه به قدرت رسیدن اوو مورالس برای اعتراض به این اقتصاد ازهم‌گسیخته و آمریکا زده را همپای چاوز در ونزوئلا فراهم آورد. بلایی که با نسخه‌های مریدان جفری ساکس آرژانتین دههٔ ۹۰ را به خاک سیاه نشاند و موجب اخراج ۷۰۰هزار کارگر و چوب حراج به همهٔ آرژانتین شد.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *