همه چیز درباره DLC بازی ها و نحوه دانلود و نصب آن:

دی ال سی بازی یا DLC بازی چیست و چه چیزی به بازی اضافه می کند؟

DLC یا دی ال سی بازی شامل بسته‌های الحاقی یک بازی است که از نظر ارتباطی، کاملا به داستان اصلی بازی وفادار است و معمولا نکات جدید و جذابی را به بازی اصلی اضافه می کند.

دی ال سی بازی DLC چیست دانلود دی ال سی آموزش نصب DLC

مجله اینترنتی پارسی گو: اگر شما هم به انجام بازی های مختلف علاقه دارید، لابد به عنوان دی ال سی بازی یا DLC بازی برخورده اید. اگر می خواهید بدانید دی ال سی بازی چیست، چه کاربردی دارد و چه چیزهایی به بازی اصلی اضافه می کند، با ما همراه باشید. در ادامه به تعریف DLC و بررسی جزئیات آن خواهیم پرداخت:

دی ال سی بازی چیست و چه تفاوتی با نسخه اصلی بازی دارد؟

واژه دی ال سی در حقیقت مخفف Downloadable content است و این واژه به معنای محتوای افزوده برای یک بازی است. بنابراین DLC یا دی ال سی بازی مجموعه ای از محتوای اضافه ای است که توسط تیم سازنده یا توسعه دهنده بازی ارائه می شود. (رجوع کنید به دانشنامه آزاد ویکی‌پدیا. صفحه دی ال سی)

در یک تعریف ساده تر می توان گفت DLC مجموعه اضافاتی است که توسط «تیم سازنده» یا «تیم توسعه دهنده» به یک بازی «اضافه» می شود؛ بنابراین، دی ال سی بازی، شامل بازی متفاوتی از بازی اصلی است. به عنوان مثال: اگر یک بازی با عنوان Resident Evil Village ارائه می شود، دی ال سی این بازی از بازی اصلی متفاوت است و یک بازی مجزا محسوب می شود. البته روشن است که این DLC به خط داستانی اصلی بازی کاملا مرتبط است!

در تعریفی که سایت matstore از DLC ارائه داده است به این نکته توجه شده که یک دی ال سی می تواند چیزهایی به بازی اصلی اضافه کند: «دی ال سی (DLC) یا به ترجمه فارسی “محتوای قابل دانلود” عبارت است از محتوای اضافه‌ای که پس از عرضه بازی توسط شرکت سازنده آن ارائه می‌شود که باید از اینترنت دانلود شود و بسته به نوع بازی می‌تواند مرحله ،سلاح ، لباس و یا چیزهایی از این قبیل را به بازی شما اضافه کند.»

این سایت در ادامه می نویسد: می‌توان از دی ال سی به عنوان روش جدیدی برای کسب درآمد بیشتر توسط شرکت‌های بازی بعد از عرضه بازی یاد کرد، اگرچه DLCهای رایگانی هم وجود دارند اما چیز قابل توجهی را به شما ارائه نمی‌کنند. قیمت پایه DLCها ۲۰ دلار است که البته بسته به نوع آنها این قیمت کاهش و یا افزایش می‌یابد. به عنوان مثال نوعی از دی ال سی به نام «سیزن پس» وجود دارد که تمامی محتواهای قابل دانلود برای یک بازی را در دسترس شما قرار می‌دهد و مشخصا قیمتی بسیار بیشتر از ۲۰ دلار داشته و معمو بین ۵۰ تا ۶۰ دلار است یعنی تقریبا هم قیمت با خود بازی.

حتما بخوانید

معرفی بازی The Long Drive مسافرت طولانی + تصاویر

DLCها اغلب به صورت «آن ین» خریداری و مورد استفاده قرار می‌گیرند هرچند بعضی بازی‌ها هنگام عرضه دارای کدی هستند که با وارد کردن آن کد می‌توانید از محتوای اضافه استفاده کنید. نوع دیگری از دی ال سی نیز وجود دارد که با پیش‌خرید بازی‌ها در اختیار کاربر قرار می‌گیرد به گونه‌ای که اگر شما بازی را پیش‌خرید کنید امتیازهایی در اختیار شما قرار می‌گیرد که افرادی که بازی را به صورت عادی و در زمان مقرر نهیه می‌کنند از آن بی بهره خواهند بود. به عنوان مثال ممکن است شما با پیش‌خرید یک بازی بتوانید ۳ تا ۷ روز زودتر از دیگران به بازی دسترسی پیدا کنید که برای بازی‌های شاهکاری مثل God Of War ، GTA ، Red Dead ، Last Of Us و … امتیاز ویژه و قابل توجهی است. حتی ممکن است مراحل جدید و یا همچنین لباس و سلاح جدید نیز تعلق بگیرد.

نتایج یک نظر سنجی درباره استفاده کاربران از دی ال سی بازی های مختلف

نتایج یک نظر سنجی درباره استفاده کاربران از دی ال سی بازی های مختلف

البته امروزه شرکت‌های بازی سازی به ویژه EA Games به شدت رو به استفاده از دی ال سی آورده‌اند به گونه‌ای که اغلب بخش‌های بازی تحت عنوان یک دی ال سی عرضه می‌شوند و شما باید برای پیشرفت و جلو رفتن در بازی آن‌ها را خریداری کنید وگرنه کار بسیار سختی در پیش دارید. اما چیزی که قابل توجه است استقبال کم کاربران بازی‌های ویدیویی از دی ال سی است. طبق نظر سنجی انجام شده ۴۹ درصد از کاربران از دی ال سی استفاده نمی‌کنند که با توجه به اصرار شرکت‌های بازی سازی بر استفاده از آنها این آمار بسیار پایین و ناامیدکننده است و می‌توان یکی از دلایل این عدم توجه را قیمت بالای DLCها دانست.

DLC در انحصار بازی‌های ویدیویی نیست و در فیلم‌ها ، موسیقی‌ها ، کتاب‌های «آن ین» و … نیز کاربرد دارد. ولی می‌توان گفت استفاده اصلی آن در صنعت بازی است. به طور کلی می‌توان از دی ال سی به عنوان منبع درآمد برای شرکت‌های بازی سازی یاد کرد. چیزی که اگر توان مالی خرید آن را دارید بدون شک می‌تواند تجربه شما از بازی را لذت بخش‌تر و جذاب‌تر کند. البته امیدواریم شرکت‌های بازی سازی دست از این کار برداشته و این محتواها را به صورت رایگان عرضه کنند تا همه بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. (پایان مطلب سایت matstore.ir)

دی ال سی بازی کال آف دیوتی با نام Absolution

دی ال سی بازی کال آف دیوتی با نام Absolution

اهمیت دی ال سی بازی در چیست و چرا به DLC نیاز دارید؟

در این بخش به اهمیت وجود دی ال سی ها می پردازیم. همینطور به این سوال پاسخ می دهیم که یک گیمر (چه در سطح حرفه ای و چه در سطح آماتور) چگونه به دی ال سی نیاز دارد؟ و چرا ضرورت دارد تا اگر طرفدار یک بازی خاص هستید، DLC های ارائه شده آن بازی را هم پیگیری کنید. با ما همراه باشید:

تیم مجله Pspro دربار تعریف دی ال سی می نویسد: DLC (Downloadable Content) یا بسته الحاقی، محتوایی بیشتر برای یک بازی ویدیویی است که در اکثر مواقع به صورت دیجیتال عرضه می‌شود و باید برای آن هزینه‌ای نیز پرداخت کرد. DLC ممکن است یک بازی را کامل کند یا بخش جدیدی به بازی مانند یک خط داستانی جدید اضافه کند.

حتما بخوانید

معرفی بازی Dream League Soccer 2024 + تصاویر

بازی Total Annihilation که در سال ۱۹۹۷ عرضه شد، اولین بازی شامل DLC بود که واحدها، نقشه و خط داستانی جدیدی را پس از عرضه دریافت کرد.

نمایی از بازی Total Annihilation ارائه دهنده اولین دی ال سی بازی

نمایی از بازی Total Annihilation ارائه دهنده اولین دی ال سی بازی

در نسل هشتم، DLC تبدیل به بخشی ضروری از صنعت گیم تبدیل شده است. DLC می‌تواند یک بازی را تبدیل به سرویس و عمر آن را تا چندین سال افزایش دهد که در بازی‌های آنلاین، بخشی حیاتی برای فروش بیشتر و افزایش تعداد بازیکنان است.

علاوه بر افزایش عمر بازی در بازی‌های آنلاین، DLC می‌تواند بخش‌های جدیدی به بازی‌های داستان محور اضافه کند و بعد جدیدی از داستان بازی را به نمایش بگذارد یا خط داستانی بازی را ادامه دهد. اکنون DLC و خدمات پس از عرضه بازی‌ها، یکی از بهترین منابع کسب درآمد بازی‌ها است و بسیاری از شرکت‌ها حداقل یک بازی آنلاین با DLCهای فراوان دارند که ضامن تداوم کسب درآمد آن‌ها است و با توجه به اینکه به ندرت قیمت آن‌ها بیشتر از ۲۰ دلار می‌شود، بین بازیکنان نیز محبوبیت زیادی دارند.

انواع دی ال سی بازی DLC GAME

انواع دی ال سی‌هایی که برای بازی‌ها ارائه می‌شود بسیار متنوع است. همانطور که در بالا گفتیم بعضی از آن‌ها رایگان و برخی دیگر شامل هزینه می‌شوند. DLCها می‌توانند شامل:

  • محتوای پاداش
  • بسته‌های الحاقی
  • حالت‌های بازی
  • پاس های فصلی
  • اقلام آرایشی

مزایای دی ال سی DLC

استفاده از دی ال سی بیشتر برای بهبود وضعیت بازی وارد بازار شد؛ اما راهی برای کسب درآمد سازندگان به وجود آوردند. لازم است این نکته را به یاد داشته باشید که خرید DLC فقط یک گزینه بوده و هیچ اجباری برای خرید آن وجود ندارد.

DLCها دارای مزایایی هستند که عبارتند از:

  • گسترده شدن بازی: محتواهای جدیدی که سازندگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند. باعث می‌شود گیمرها و کاربران بتوانند به راحتی داستان‌ها و چالش‌ها را دانلود کنند تا بازی ادامه یابد. پس طول عمر بازی افزایش می‌یابد.
  • تنوع: همچنین با معرفی سلاح‌ها، لوازم آرایشی و حتی موسیقی باعث لذت بخش شدن آن از دید گیمرها خواهد شد.‌
  • حمایت از سازندگان دی ال سی: کاربران با خرید DLC می‌توانند حمایت خود را از تولید کنندگان نشان دهند و باعث می‌شوند در آینده ساخت بازی صورت پذیرد.

معایب DLC بازی

در کنار مزایایی که برای دی ال سی بازی برشمردیم به معایب آن هم می‌پردازیم. معایب دی ال سی عبارتند از:

  • قیمت بالا: بعضی از تولید کنندگان بازی بسته الحاقی یا DLC را به رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند، اما در این میان برخی ناشران این محتواها را در مقابل پرداخت هزینه در اختیار کاربران قرار خواهند داد. حتی قیمت بعضی از دی ال سی ها از بهای خود بازی بیشتر است.
  • مزایای ناعادلانه: تعدادی از دی ال سی‌های ممتاز با دادن ویژگی‌های همچون قدرت و لوت نامحدود به گمیرها اجازه می‌دهند به آسانی حریفان خود را شکست دهند. این در صورتی است که بعضی از کاربران توانایی خرید DLC را ندارند.
  • بازی‌های ناتمام: تولید کنندگان و توسعه دهندگان بازی‌ها ناتمام با فروش محتواهای اضافی سود بیشتری را نصیب خود می‌کنند. (پارسی‌گو: در حقیقت DLC بعضی از بازی‌ها به نحوی ارائه می‌شود که کامل کننده داستان بازی اصلی است! بنابراین اگر یک پلیر شرایط خرید و دریافت DLC را نداشته باشد، در حقیقت از درک داستان به شکل کامل عاجز است و طبعا این نقطه ضعف بزرگی محسوب می شود.)

آیا DLC دی ال سی بازی‌ها رایگان است؟

همانطور که گفته شد، دی ال سی ها حاوی محتواهای اضافی برای بازی‌های مختلف است که گیمرها آن را خریداری می‌کنند. اما گاهی سازندگان این بسته‌ها را به صورت رایگان ارائه می‌دهند. متاسفانه این روزها DLCها تبدیل به منبع درآمد شده است به این صورت که بازی خود را به صورت جزء به جزء روانه بازار می‌کنند. به همین خاطر کاربران علاقمند به این بازی، وادار به خرید دی ال سی بازی می‌شوند! با این وجود DLCها فقط شامل امکانات و بخش‌های جدید برای بازی هستند و هیچ وقت تغییرات گرافیکی و نرم افزاری بر روی بازی صورت نگرفته است.

DLC آموزش دانلود و نصب دی ال سی بازی

DLC آموزش دانلود و نصب دی ال سی بازی

آموزش دانلود و نصب DLC بازی‌ها

پارسی‌گو: در این بخش به آموزش نصب DLC بازی می پردازیم. دی ال سی بازی معمولا به دو شکل ارائه می شود:

  • بر روی سی دی قرار دارد و همگام خرید و یا ارائه، آنرا دریافت می کنید.
  • از طرق مختلف باید دانلود شود.

اما نصف دی ال سی DLC بازی‌ها معمولا تفاوتی با نصب بازی ندارد. به این شرح که بعد خرید سی دی / دی وی دی یا دانلود DLC با یک فایل نصبی مواجه می شوید که باید به نصب آن بپردازید. تنها نکته مهم در نصب Dlc بازی این است که «حتما» باید آنرا در مسیری نصب کنید که بازی را نصب کرده اید! در واقع و به بیان دیگر، دی ال سی باید درست در همان پوشه ای که بازی نصب شده است ریخته شود.

اما گروهی از دی ال سی ها فایل نصبی ندارند و کافی است فایل ارائه شده را از حالت فشرده خارج کنید. سپس همه اطلاعات و فایل ها در پوشه نصب بازی بریزید. (کپی کنید.) این نوع از دی ال سی ها معمولا برای بازی‌های قدیمی است که بیشتر توسط «توسعه دهندگان» بازی و با پیشنهاد علاقه‌مندان به بازی های نوستالوژیک، ارائه می شوند.

حتما بخوانید

معرفی بازی Demonologist جن گیری با چاشنی ترس!

کلام پایانی درباره دی ال سی بازی‌ها

DLC یا بسته‌های الحاقی دارای یک سری محتویات اضافه است که بعد از عرضه بازی‌ها به بازار وارد عرصه می‌شوند. هر کدام از این دی ال سی‌ها دارای محتواهای متفاوتی همچون سلاح، پوسته، لباس، چالش‌ها و حتی محتواهای جایز برای کاربران است. اما گیمرها متعقدند که سازندگان این بازی‌های تولید DLC را منبعی برای درآمد قرار داده‌اند و این امکان را برای کسانی که توانایی مالی بالایی دارند به وجود آورده است که بازی جذاب‌تری را تجربه کنند.

تهیه و تنظیم: گروه سرگرمی.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *