مقایسه لیگ فوتبال عربستان با لیگ فوتبال آمریکا + رتبه جهانی و آمار

لیگ عربستان یا لیگ آمریکا کدامیک بالاتر است؟

لیگ عربستان یا لیگ آمریکا کدامیک بالاتر و بهتر است؟ علت حسادت رونالدو نسبت به مسی چیست؟ چرا رونالدو از مسی تقلید می کند؟ پاسخ به این سوالات در این مطلب بخوانید.

لیگ عربستان یا لیگ آمریکا مقایسه فوتبال عربستان و آمریکا حسادت رونالدو به مسی

مجله اینترنتی پارسی گو: به بهانه مصاحبه اخیر کریستیانو رونالدو مبنی بر بالاتر بودن لیگ عربستان از لیگ آمریکا به بررسی آماری این دو لیگ پرداخته ایم و طعنه و کنایه رونالدو به مسی را از دید رسانه ها مورد بررسی قرار داده ایم. علت حسادت رونالدو به مسی و نیز تقلید از شادی گل او از دیگر بخش های این مطلب است. با ما همراه باشید:

لیگ آمریکا بالاتر است یا لیگ عربستان؟

بعد از مصاحبه کریستیانو رونالدو که لیگ عربستان را بالاتر از لیگ آمریکا دانسته بود، بسیاری از کارشناسان این واکنش رونالدو را ناشی از حسادت او به مسی عنوان کردند! حسادتی که اگرچه همواره از سوی رونالدو به مسی وجود داشت، اما هیچگاه علنی نشده بود! حالا رونالدو رسما با این مصاحبه این حسادت ذاتی را علنی کرد. او گفت: عربستان بهتر از ام‌ال‌اس است! (اینجا) این مصاحبه عجیب رونالدو باعث شد تا بسیاری از رسانه ها از تیتر حسادت رونالدو به مسی در پوشش آن استفاده کنند. از جمله ورزش سه که تیتر زد: طعنه رونالدو به مسی؛ تغییر کاربری از رقابت به حسادت! و سپس آنرا به این تیتر تغییر داد: کری رونالدو برای مسی: عربستان بهتر از ام‌ال‌اس است! تیتری که البته قبل از تغییر در رسانه های دیگری هم انعکاس یافت:

حتما بخوانید

گاف بزرگ کریستیانو رونالدو در پاسخ به فن دایک! + عکس

حسادت رونالدو به مسی لیگ عربستان بالاتر است

حسادت رونالدو به مسی لیگ عربستان بالاتر است

رونالدو که در الکلاسیکو هم از سبک شادی مسی تقلید کرده بود و بعد از گلزنی پیراهنش را به سبک خاص مسی بیرون آورده بود، هیچگاه حس توجه بیش از حد و حسادت خود را بروز نداده بود؛ اما حالا اوضاع متفاوت است! لیونل مسی توانسته مهمترین جام فوتبالی که آرزوی هر فوتبالیستی است را به دست آورد! او با پیوستنش به لیگ آمریکا و اخبار حمایت چهره ها از او هم رسانه های جهان را متوجه خود کرده است. قهرمانی در جام جهانی و انتخاب مسی به عنوان بهترین بازیکن جام جهانی شاید مهمترین علت حسادت رونالدو به او باشد. چراکه اگرچه در برخی رکوردها مسی پیشتاز است و در برخی رونالدو، اما مهمترین جامی که در کارنامه رونالدو خالی است، جام جهانی است! رونالدو که رکورد بیشترین گل ملی آقایان را در دست دارد، و همینطور رکورد بیشترین تعداد بازی ملی را نیز به دست آورده است به خوبی از اهمیت جام جهانی آگاه است و می داند که به در آینده مهمترین معیار قیاس او و مسی همین جام قلمداد خواهد شد! اگرچه در حال حاضر به لحاظ تعداد توپ طلا هم حسابی از رقیب خود عقب افتاده است و اگر مسی به توپ طلای هشتم خود دست پیدا کند، که به احتمال زیاد خواهد کرد، اختلاف به ۳ توپ طلا می رسد!

در هر صورت این مصاحبه مسی منجر به واکنش هایی شد که شاید طعنه آمیزترینش مصاحبه یکی از فوتبالیست های لیگ آمریکا باشد. او در پاسخ به رونالدو گفت: زیادی قلیان می کشی! اگرچه بسیاری از چهره های ورزشی، منتقدین و کارشناسان فوتبالی و… این مصاحبه رونالدو را عجیب دانسته و به نقد آن پرداختند، اما در عمل علت این مصاحبه چیز دیگری بود: جلب توجه رسانه ها! به این ترتیب، رونالدو یکبار دیگر با یک مصاحبه جنجالی توانست نام خود را به صدر اخبار ببرد… چیزی که رونالدو بعد از توجه بیش از حد رسانه ها به واسطه پیوستن به لیگ آمریکا و رونمایی از از او با حضور چهره های سرشناس و خوانندگان و بازیگران مطرح در آمریکا، بیش از همیشه به آن نیاز داشت.

علت حسادت رونالدو به مسی چیست؟

گفتیم که رونالدو با مصاحبه خود و بالاتر دانستن لیگ عربستان از لیگ آمریکا، حسادت خود به لئو مسی را علنی کرد و بسیاری از رسانه های جهان با تعجب از همین عنوان استفاده کردند: حسادت علنی! اگرچه رونالدو قبلا نیز این حسادت خود را با تقلید حرکات مسی نشان داده بود، و به عنوان نمونه شادی گل مسی در الکلاسیکو را (بیرون آوردن پیراهن بعد از گلزنی) تقلید کرده بود، اما با مصاحبه اخیر این حس به شکل رسمی از سوی خود رونالدو بیان شد! در این بخش به بررسی علل این حسادت می پردازیم.

تقلید رونالدو از مسی / پرده اول: در تصویر زیر شادی لیونل مسی را مشاهده می فرمایید. او که الکلاسیکو و در زمین رئال موفق به گلزنی شده است و مهمتر از آن گل پیروزی تیمش را به ثمر رسانده است، با بیرون آوردن پیراهن خود به شادی می پردازد:

حتما بخوانید

زلاتان علیه CR7: فقط یک رونالدو داریم آن هم برزیلی!

ثبت چهره خشمگین رونالدو از گلزنی مسی در الکلاسیکو

ثبت چهره خشمگین رونالدو از گلزنی مسی در الکلاسیکو

تقلید رونالدو از مسی / پرده دوم: رونالدو به تلافی این شادی مسی، در الکلاسیکو در حالیکه تیم رئال از بارسا پیش است، گلزنی می کند و دقیقا همین شادی گل را تکرار می کند. رسانه ها در آن زمان از عنوان تقلید رونالدو از مسی برای این حرکت رونالدو استفاده می کنند:

تیتر رسانه ها تقلید شادی گل مسی توسط رونالدو

تیتر رسانه ها تقلید شادی گل مسی توسط رونالدو

اما آنچه منتقدین پس از این شادی رونالدو به آن پرداختند از این قرار است:

  1. گل مسی در دقایق پایانی بازی به ثمر رسید اما گل رونالدو در دقایق پایانی نبود
  2. گل مسی گل پیروزی بخش بارسا آنهم در لحظات پایانی بود، اما بعد از رونالدو رئال بازهم به گل رسید.
  3. گل مسی در جریان رقابت حساس دو تیم در الکلاسیکو بود که می توانست جای دو تیم را در جدول و نتیجه قهرمانی را عوض کند، اما گل رونالدو در سوپرجام بود. (مقایسه اعتبار لیگ و سوپرجام)
  4. مسی زیر پیراهن خود لباس داشت اما رونالدو لخت بود! مسی اخراج نشد، اما رونالدو به واسطه این شادی خود کارت زرد گرفت و دقایقی بعد از زمین اخراج شد!
حتما بخوانید

لیونل مسی در لیگ آمریکا و سوپر گل دراماتیک در اولین بازی!

دلیل اول: وقتی رونالدو پول را انتخاب می کند و مسی خانواده را

رونالدو که با پیوستنش به لیگ عربستان، حتی از طرف طرفداران خود نیز سرزنش شد، می داند که در آینده تنها دلیل انتخاب او برای پیوستن به لیگ فوتبال عربستان را پول قلمداد خواهند کرد. کاری که مسی انجام نداد و نه تنها ثابت کرد به لحاظ شخصیتی به اصطلاح «پول پرست» نیست بلکه کاملا برعکس؛ خانواده و آرامش برای او حرف اول را می زند! البته مسی همیشه همینگونه عمل کرده است و در سایه آرامش به اهدافش رسیده است. کاری که برای طرف مقابل، یعنی رونالدو برعکس آن نتیجه داده و با هیاهو و جنجال به اهدافش رسیده است. به عنوان نمونه پرتاب بازوبند کاپیتانی که بارها از سوی رونالدو شاهد بوده ایم، از جمله پرتاب بازوبند کاپیتانی تیم ملی فوتبال پرتقال، اگرچه عملی نکوهیده است، اما هدف رسانه ها و منتقدین را از نقد و بررسی عملکرد رونالدو به سمت دیگری می برد که دقیقا خواسته این بازیکن است؛ و موارد بسیار دیگر که باید موضوع یادداشت مجزای دیگری قرار گیرد.

بوسه مسی بر جام جهانی و جایزه بهترین بازیکن جام جهانی 2022

بوسه مسی بر جام جهانی و جایزه بهترین بازیکن جام جهانی ۲۰۲۲

دلیل دوم: بالاترین جام برای یک فوتبالیست؛ قهرمانی مسی در جام جهانی قطر/ نائب قهرمانی در جام جهانی/ دوبار جایزه بهترین بازیکن جام جهانی

دومین و البته مهمترین علت حسادت رونالدو به مسی قهرمانی لئو در جام جهانی است! می دانیم که جام جهانی مهمترین و بالاترین جایزه فوتبالی در سطح جهان محسوب می شود و بسیاری از منتقدین، تا قبل از قهرمانی مسی در جام جهانی و برای انتخاب بهترین بازیکن تاریخ فوتبال، مارادونا را به همین علت از مسی بالاتر می دانستند! به عبارت دیگر، مسی برای تبدیل شدن به بهترین بازیکن تاریخ فوتبال فقط یک جام کم داشت: جام جهانی!

رونالدو اما از سوی دیگر، نه تنها به این عنوان دست پیدا نکرد، بلکه شاهد یک نایب قهرمانی، یک قهرمانی و دو مرتبه کسب جایزه بهترین بازیکن جام جهانی از سوی لئو مسی رقیب دیرینه خود بود. حتی اگر مسی در این جام جهانی اخیر (قطر ۲۰۲۲) حضور نداشت، بازهم با یک نایب قهرمانی عملکرد بهتری از رونالدو نشان داده بود! او حتی قبل از این جام جهانی توانسته بود به عنوان بهترین بازیکن جام جهانی انتخاب شود! جایزه ای که رونالدو و هر فوتبالیست دیگری آرزوی آنرا دارد. می دانیم که رونالدو هم رکوردهای خارق العاده ای دارد و به عنوان نمونه موفق شده است در پنج جام جهانی متوالی گلزنی کند یا رکورد بازی و گل ملی را از آن خود کند! و مسی نیز توانسته در پنج جام جهانی متوالی پاس گل بدهد؛ اما رونالدو حاضر است همه این عناوین را فدای یک قهرمانی در جهان کند! چراکه بدون شک جام جهانی بهترین و بالاترین رقابت فوتبالی است و کسب افتخار در آن آرزوی همه بازیکنان و فوتبالیست ها است.

این آمارها اگرچه در کتاب رکوردهای گینس ثبت و ضبط می شوند، اما ارزش چندانی ندارند! کما اینکه تا مدتها این رکورد در بین همه چهره های سرشناس جهانی، از پله و مارادونا گرفته تا رونالدوی برزیلی، ابراهیمویچ، باتیستوتا، رونالدینیو، بنزما، روبن، اون، کلینزمن، و… از آنِ علی دایی بود! (این افتخار مدتها در اختیار کاپیتان ارزشمند سالهای نه چندان دور کشورمان بود) یا رکورد بیشترین بازی ملی در بین همه ستاره های مطرح جهان در اختیار سو چین اون (مالزی!) و بدر المطوع (کویت!) بوده و حالا در اختیار رونالدو قرار دارد. بنابراین کسب حتی یک عنوان از این عناوین هم می توانست کارنامه پربار رونالدو را پربارتر از قبل کند: کسب نایب قهرمانی جام جهانی (حضور در فینال) کسب قهرمانی جهان در جام جهانی. کسب عنوان آقای گلی جام جهانی. کسب عنوان بهترین بازیکن جام جهانی.

حتما بخوانید

شوکونالدو مجسمه شکلاتی کریستیانو رونالدو + عکس

لیگ عربستان جشن قهرمانی الهلال در لیگ حرفه ای عربستان

لیگ عربستان جشن قهرمانی الهلال در لیگ حرفه ای عربستان

لیگ عربستان یا لیگ آمریکا کدامیک بالاتر است؟/ مقایسه رتبه جهانی لیگ آمریکا و عربستان/ آمار و رتبه جهانی لیگ فوتبال عرببستان و لیگ فوتبال آمریکا

نکته مهمی که درباره مصاحبه رونالدو می توان به آن توجه کرد، آمار و ارقام رسمی و جهانی است! البته رونالدو بدون شک از رتبه پایین لیگ عربستان نسبت به لیگ آمریکا مطلع است، اما با خودشیفتگی تمام، به خاطر انتقال خودش به لیگ عربستان، تصور می کند لیگ عربستان را به یکی از بهترین لیگ های جهان تبدیل کرده است! روشن است که روحیه فردی رونالدو اینچنین است و تنها گوشه ای از آن در قالب مصاحبه اخیرش بیرون زده است. طبعا بازیکنی که تلاش می کند از روی خط دروازه روی شوت هم تیمی اش اثر بگذارد تا گل به نام او ثبت شود؛ و وقتی این اتفاق نمی افتد، به جای خوشحالی با هم تیمی ها ناراحت می شود و ناراحتی اش شکار عکاسان ورزشی، قرار نیست خیلی اخلاقی عمل کند. البته عده ای هم معتقدند همین جاه طلبی است که او را در رقابت با مسی به این سطح رسانده است. در هر صورت در این بخش به بررسی و مقایسه رتبه جهانی لیگ عربستان و رتبه جهانی لیگ آمریکا می پردازیم.

دارندگان توپ طلا در لیگ عربستان و لیگ آمریکا

دارندگان توپ طلا در لیگ عربستان و لیگ آمریکا

پرده اول: هجوم ستاره های بزرگ به لیگ آمریکا و لیگ عربستان/ لیگ عربستان و لیگ آمریکا بیشتر از اروپا توپ طلا دارند!

درباره مقایسه لیگ آمریکا و عربستان، باید به دو نکته مهم توجه داشت: اول اینکه بازیکنان بزرگ زیادی در هر دو لیگ به بازی پرداخته اند. اگرچه تا قبل از رونالدو چهره سرشناس خاصی به لیگ عربستان نرفته بود و به عبارتی این رونالدو بود که چراغ اول را روشن کرد! اما از سوی مقابل چهره های سرشناس زیادی در لیگ آمریکا بازی کرده اند که خود دیوید بکهام مالک اینتر میامی یکی از آنهاست و اگرچه بازیکنانی چون دخیا، مالکوم، کاراسکو، فوفانا، بروزویچ و… در لیگ عربستان بازی کرده بودند، اما آنها را نمی توان در ردیف رونالدو و مسی یا حتی بنزما و دیگر ستاره های درجه اول جهان فوتبال محسوب کرد. نکته دوم نیز پیوستن ستاره ها به این دو لیگ در سالهای آخر عمر فوتبالی شان است. واقعیت این است که هم مسی و هم رونالدو در سالهای آخر فوتبال خود قرار دارند. این دو ابر ستاره حتی اگر تا چند سال دیگر به بازی بپردازند، اما باز از روز به روز از دوران درخشش خود فاصله می گیرند و باید با تکیه بر تجربه درخشان خود پیش بروند. اما به هر حال در مدت اخیر بازیکنان بزرگی اروپا را ترک کرده اند و راهی رقابت های لیگ حرفه ای عربستان و یا لیگ فوتبال آمریکا شده اند.

فوتبالی در این رابطه می نویسد: در زمستان گذشته بود که کریستیانو رونالدو پس از جدا شدن از منچستر یونایتد، به عنوان بازیکن آزاد راهی النصر عربستان شد و به این ترتیب همه را شوکه کرد چرا که تاکنون بازیکنی در حد و اندازه های رونالدو پا به لیگ عربستان نگذاشته بود و کریستیانو رونالدو اصطلاحا چراغ اول را روشن کرد.

اکنون در تابستان، کریم بنزما هم پس از اتمام قراردادش با رئال مادرید قراردادش را تمدید نکرد و راهی الاتحاد عربستان شد. لئو مسی هم با به پایان رسیدن قراردادش با پاری سن ژرمن تصمیم گرفت راهی فوتبال آمریکا شود و به تیم اینترمیامی پیوست.

رونالدو، بنزما و لیونل مسی سه تا از دارندگان توپ طلا در فوتبال اروپا بودند. مسی با هفت توپ طلا بیشترین تعداد توپ طلا را در تاریخ فوتبال دارد. پس از لئو مسی، کریستیانو رونالدو با پنج توپ طلا قرار می گیرد. بنزما هم یک توپ طلا دارد. در حال حاضر با رفتن مسی به لیگ آمریکا، هفت توپ طلا در این لیگ قرار گرفته است. رونالدو و بنزما هم شش توپ طلا را با خود به لیگ عربستان برده اند. این در حالی است که در لیگ های اروپایی فقط لوکا مودریچ دارنده توپ طلا است.

حتما بخوانید

پایان عصر رقابت مسی و رونالدو

واکنش رسانه ها به مصاحبه رونالدو با تیتر حسادت رونالدو به مسی

واکنش رسانه ها به مصاحبه رونالدو با تیتر حسادت رونالدو به مسی

آمار و ارقام چه می گوید؟

درباره رتبه بندی لیگ ها و در جدیدترین رده‌بندی فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال لیگ فوتبال ایران در رده سی‌وهفتم قرار گرفته است. لیگ ایران همچنین رتبه پنجم در بین تیم‌های آسیایی را دارد این در حالی است که لیگی همچون عربستان در رده‌ی بیست و چهارم جهان قرار دارد. در قاره آسیا لیگ کره جنوبی در رده بیست و سوم جهان و اول آسیا با ۵۷۱/۵۰ امتیاز، لیگ عربستان در رده ۲۴ جهان و دوم آسیا با ۵۱۹ امتیاز، لیگ ژاپن در رتبه سی‌ام جهان و سوم آسیا با ۴۶۹/۵۰ امتیاز، لیگ چین در رده ۳۴ جهان و چهارم آسیا با ۴۳۰/۵۰ امتیاز و لیگ ایران در رده ۳۷ جهان و پنجم آسیا با ۴۱۹ امتیاز قرار دارد. این در حالی است که لیگی همچون لیگ چین در سال ۲۰۱۲، در رده هفتادم جهان بود و حالا در رتبه سی‌وچهارم قرار دارد. اما می دانیم که این مقیاس حتی نزد منتقدین و طرفداران هم قابل قبول نیست! چرا؟ به این علت که در رده بندی مشابه که تیم های ملی مقایسه می شوند، مدتها تیمی مثل شیلی در صدر جدول و دارای رتبه ۱ بود! در حالیکه این تیم مدتهاست هیچ افتخاری در سطح جهانی به دست نیاورده و حتی نمی تواند به جام جهانی صعود کند!

درباره مقایسه فوتبال و لیگ عربستان با فوتبال و لیگ آمریکا سایت دنیای اقتصاد با طعنه به رونالدو انتخاب تیتر «رونالدو مسخ شیوخ عرب آیا واقعا لیگ فوتبال عربستان از لیگ آمریکا بهتر است؟» می نویسد: اخیرا در حاشیه اردوی پیش فصل تیم النصر که با شکست ۵ گله برابر سلتاویگو شروع شده، کریستیانو رونالدو در ادعایی جالب گفت: «لیگ عربستان بهتر از MLS آمریکا است. حالا تمامی بازیکنان سرشناس به لیگ عربستان می‌‌آیند. در عرض یک سال لیگ عربستان، لیگ‌‌های ترکیه و هلند را خواهد گرفت.» هرچند وی مشخصا کنایه‌‌ای به لیونل مسی رقیب سالیان طولانی‌‌اش زده، اما چنین اظهاراتی، این پرسش را مطرح می‌‌کند که آیا رونالدو واقعا درست می‌گوید؟ چند مقایسه می‌تواند پاسخ این سوال را بدهد.

جدول رده بندی لیگ های فوتبال جهان رتبه لیگ آمریکا رتبه لیگ عربستان مقایسه لیگ عربستان و آمریکا

جدول رده بندی لیگ های فوتبال جهان رتبه لیگ آمریکا رتبه لیگ عربستان مقایسه لیگ عربستان و آمریکا

کدام یک گران‌‌تر است؟ لیگ عربستان یا لیگ آمریکا؟

پس از انتقال غیرمنتظره رونالدو به النصر در زمستان گذشته، بازیکنان سرشناس زیادی با وسوسه پول‌‌های نجومی سعودی‌‌ها پای به این کشور گذاشتند. اکنون شاید بتوان گفت بازیکنان سرشناس تیم‌‌های عربستانی از تیم‌‌های آمریکایی بیشتر است، اما مساله اینجاست که اعداد و ارقام ارزش‌‌گذاری، چیز دیگری را نشان می‌دهد. با استناد به ترانسفرمارکت، امسال لیگ ۱۸ تیمی عربستان تاکنون ۴‌/ ۴۶۱میلیون یورو ارزش داشته و از ۵۰۱ بازیکن حاضر در این لیگ، فعلا ۱۲۱ بازیکن خارجی هستند. گران‌قیمت‌‌ترین بازیکن لیگ هم سرگی میلینکوویچ ساویچ است که ۵۰ میلیون ارزش دارد و به تازگی از لاتزیو به الهلال پیوسته است. الهلال با ۶‌/ ۱۴۰ میلیون بیشترین ارزش را دارد و ارزش کل لیگ هم بیش از ۱۱۰ میلیون نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

اما وقتی به سراغ لیگ MLS سر می‌‌زنیم، اوضاع متفاوت می‌شود. امسال این لیگ ۲۹ تیمی، ارزشی بالغ بر یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون یورو دارد که از ۸۵۱ بازیکن شاغل در آن، ۴۷۸ نفر را بازیکنان خارجی تشکیل می‌دهند. مطابق انتظار لیونل مسی گران‌قیمت‌ترین بازیکن این لیگ است که با وجود بالا رفتن سن و سالش، هنوز هم ۳۵ میلیون یورو می‌‌ارزد. ترکیب تیم او یعنی اینتر میامی هم ۶/ ۷۰ میلیون یورو ارزش‌‌گذاری شده که در این زمینه حتی ۷ میلیون از ‌‌الاتحاد، سومین تیم با ارزش لیگ عربستان هم کمتر است. لیگ ستارگان آمریکا هم با جهشی ۱۰۰ میلیون یورویی، امسال به این قیمت رسید که با وجود اینکه ۱۱ تیم از عربستان بیشتر دارد، اما فاصله مالی‌‌اش با این لیگ بسیار فضایی است.

کدام یک جذاب‌‌تر است؟ لیک آمریکا یا لیگ عربستان؟

درباره سطح فنی دو لیگ نمی‌توان مبتنی بر آمار صحبت کرد. لیگ عربستان سومین لیگ برتر قاره آسیا محسوب می‌شود و مشخصا لیگ آمریکا هم بهترین لیگ قاره‌‌اش است پس از بابت حضور تماشاگران شاید بتوان به نتیجه واحدی رسید. نبرد افتتاحیه سال گذشته لیگ MLS که برخلاف عربستان در میانه‌های فصل هم هست، تنها ۴۳۶ هزار بیننده از طریق یک شبکه تلویزیونی داشته که عدد قابل توجهی است. از این بابت که فوتبال، حتی جزو سه ورزش محبوب ایالات‌متحده هم جای ندارد، اما پیشرفت آن به حدی بوده که مردم به تماشایش روی بیاورند. سال گذشته که این رقابت‌‌ها با ۲۵ تیم برگزار می‌شد، مجموعا هفت میلیون و ۱۱ هزار و ۹۵۳ نفر در ورزشگاه‌های آمریکا حاضر شدند تا از نزدیک لیگ را تماشا کنند. میانگین ۲۱ هزار و ۹۸۱ نفر تماشاگر به ازای هر بازی ثبت شد و انتظار می‌‌رود این عدد امسال با حضور مسی بسیار چشمگیرتر باشد.

همین رقم برای فصل گذشته لیگ عربستان که از نیمه آن هم رونالدو را داشت، دو میلیون و ۸۰ هزار و ۳۰۲ نفر بود. به صورت متوسط ۱۰ هزار و ۱۹۷ نفر از هر بازی لیگ عربستان دیدن کردند که نسبت به ینگه دنیا حتی از نصف هم کمتر است. بیشترین گنجایش ورزشگاه در آمریکا متعلق به مرسدس بنز آرنا، متعلق به آتلانتاست که ۷۳ هزار نفر ظرفیت دارد و پارسال بیش از ۴۵ هزار تماشاگر را به صورت میانگین در خود جای داد. از طرفی بزرگ‌ترین ورزشگاه در میان تیم‌‌های سعودی هم برای ‌‌الاتحاد، قهرمان فصل قبل است که با ظرفیت ۶۲ هزار نفری، حدود ۴۰ هزار نفر به صورت تقریبی در استادیوم حاضر می‌شدند تا تیم را تشویق کنند. این را هم در نظر بگیرد که از ابتدای سال ۲۰۲۳، کمپانی اپل یک قرارداد تجاری با MLS بسته تا به مدت ۱۰ سال و با پرداخت ۵/ ۲ میلیارد دلار، بازی‌های این رقابت‌‌ها را از طریق بستر اپل تی‌وی پخش کند. اتفاقی که هنوز برای لیگ عربستان رخ نداده و آنها در تلاش هستند تا یک توافق‌نامه تجاری بزرگ را برای پخش بازی‌هایشان دریافت کنند. با همه این تفاسیر، به نظر شما لیگ عربستان بهتر است یا لیگ آمریکا!!

حتما بخوانید

۱۲ رکورد لیونل مسی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

کنایه روزنامه دنیای اقتصاد به رونالدو با تیتر رونالدو مسخ شیوخ عرب

کنایه روزنامه دنیای اقتصاد به رونالدو با تیتر رونالدو مسخ شیوخ عرب

بررسی مصداقی و مقایسه لیگ عربستان با لیگ آمریکا

وبسایت توسعه ایرانی در مقاله ای با عنوان «هفت عامل برای مقایسه لیگ عربستان و ام.ال.اس؛ جدال ادامه دارد!» به قلم آریا طاهری می نویسد: خیلی‌ها تصور می‌کردند اگر روزی مسی و رونالدو در اروپا نباشند، رقابت بین آنها دیگر از بین می‌رود و هواداران‌شان نیز فراموش می‌کنند که چه دوئل‌هایی با هم داشته‌اند. با این حال اظهارنظر جدید کریس رونالدو، همه چیز را تغییر داده است. سی‌آر سون در یک اظهارنظر جنجالی، ادعا کرده که لیگ فوتبال عربستان خیلی بهتر از ام.ال.اس است. آیا این ادعا در شرایط فعلی درست به نظر می‌رسد؟ فارغ از درست بودن یا نبودن این صحبت‌ها، این بحث یک سوژه جدید را در دنیای فوتبال باز کرده است. بین این دو لیگ پرهزینه غیراروپایی، کدام یک لیگ بهتری است؟

مهره‌های داخلی و بازیکنان/ کدام لیگ بااستعدادتر است؟

جدا از ستاره‌های بزرگی که راهی لیگ هر دو کشور شده‌اند، در مقایسه بین مهره‌های بومی لیگ‌ها، باید برتری را به ام.ال.اس داد. آمریکا کشور پرجمعیت‌تری است و استعدادهای فوتبال بیشتری هم دارد. عربستان هم البته روی کشف استعدادهای جدید خیلی خوب کار کرده اما هنوز در این زمینه با لیگی مثل ام.ال.اس فاصله دارد. تفاوت تیم‌های ملی دو کشور نیز نشان می‌دهد که استعدادهای فوتبال در ایالات متحده، پرشمارتر هستند.

زمان پخش لیگ آمریکا و لیگ عربستان/ فوتبال بامدادی!

یکی از فاکتورهایی که می‌تواند به رشد بیشتر لیگ عربستان نسبت به ام.ال.اس در آینده بینجامد، زمان پخش مسابقه‌ها برای هواداران اروپایی فوتبال است. یعنی طرفداران کریس رونالدو به راحتی می‌توانند بازی‌های النصر را تماشا کنند اما طرفداران لئو مسی برای دیدن بازی‌های اینترمیامی، باید در نیمه‌های شب از خواب بیدار شوند. این ماجرا در درازمدت به ضرر لیگ فوتبال ایالات متحده خواهد بود. تهدیدی که برای لیگ عربستان اصلا وجود ندارد و زمان برگزاری بازی‌ها در این لیگ تا حدود زیادی با اروپا هماهنگ به نظر می‌رسد.

جمعیت و تعداد تماشاگران لیگ عربستان و لیگ آمریکا

لیگ‌های آمریکا و عربستان از یک نظر به هم شبیه هستند؛ هر دو کشور در سال‌های اخیر تلاش زیادی انجام داده‌اند تا ورزشگاه‌های‌شان را پر از هوادار کنند. حالا به طور متوسط هر بازی ام.ال.اس ۲۱ هزار تماشاگر دارد و این عدد برای لیگ عربستان ۱۲ هزار نفر است. پس از نظر تماشاچی، فعلا برتری با ام.ال.اس خواهد بود. در عربستان معمولا این تیم‌های بزرگ هستند که ورزشگاه به خاطرشان پر می‌شود. تیم‌هایی مثل النصر و الهلال، تماشاگران بسیار پرشماری دارند اما این میزان استقبال در دیدارهای تیم‌های معمولی‌تر وجود نخواهد داشت. این موجب می‌شود که ام.ال.اس در مجموع لیگ پرتماشاگرتری باشد.

آکادمی و امکانات باشگاه ها در لیگ عربستان و لیگ آمریکا

تیم‌های حاضر در ام.ال.اس با همکاری باشگاه‌های اروپایی، سرمایه‌گذاری قابل توجهی روی آکادمی‌های‌شان انجام داده‌اند. برای مثال باشگاه نیویورک سیتی که متعلق به مالکان منچسترسیتی است، یکی از بهترین آکادمی‌های دنیا را ساخته است و چند باشگاه دیگر نیز دست به چنین کاری زده‌اند. از نظر امکانات سخت‌افزاری نیز ایالات متحده با توجه به سابقه طولانی‌اش در ورزش و فوتبال، ورزشگاه‌های بسیار شیک و امکانات کاملی دارد. فوتبال عربستان هم در سال‌های اخیر از نظر امکانات پیشرفت زیادی کرده اما هنوز نتوانسته خودش را به سطح لیگی مثل ام.ال.اس برساند.

وضعیت مالی لیگ عربستان و لیگ آمریکا

از پنجره نقل و انتقالات زمستانی قبل تا امروز، شرایط مالی باشگاه عربستان رشد قابل توجهی داشته است. در حقیقت تیم‌ها این مجوز را دریافت کرده‌اند که با بهترین‌های دنیا قرارداد ببندند. شاید اگر این لیگ موفق به جذب مسی هم می‌شد، حالا در توجه، کاملا از ام.ال.اس جلو افتاده بود اما هنوز برند باشگاه‌هایی مثل ال‌.ای گلکسی، قابل قیاس با باشگاه‌هایی مثل النصر و الاتحاد نیست. باشگاه‌های آمریکایی برند ارزشمندتری در دنیا به شمار می‌روند اما عربستانی‌ها نیز در مسیر تقویت برند خودشان هستند.

فاکتور رقابت در لیگ عربستان و لیگ آمریکا

اینکه هیچ تیمی از ام.ال.اس سقوط نمی‌کند، رقابت در این لیگ را کمی زیر سوال می‌برد. در لیگ عربستان فضا کاملا رقابتی به نظر می‌رسد و حداقل در بالای جدول، همیشه یک جنگ بزرگ وجود دارد. البته آمریکایی‌ها نیز قصد دارند یک لیگ ۳۰ تیمه برای خودشان درست کنند. در این صورت، حتما صعود و سقوط نیز برای این لیگ در نظر گرفته خواهد شد. در شرایط فعلی اما لیگ عربستان، رقابتی‌تر به نظر می‌رسد.

سرمایه‌گذاری در لیگ آمریکا و لیگ عربستان

موقعیت جغرافیایی ام.ال.اس، شرایط را برای سرمایه‌گذاری‌های برندها و شرکت‌های بزرگ در این کشور فراهم می‌کند. برای مثال کمپانی‌ اپل یکی از حامیان جدی فوتبال در این کشور است و متا نیز اخیرا وارد فوتبال شده است. در مقابل سرمایه‌گذاری‌های لیگ عربستان، عموما داخلی هستند و هنوز بین‌المللی نشده‌اند. هرچند که همین سرمایه هم رقم بسیار خارق‌العاده‌ای به نظر می‌رسد. در حقیقت عربستانی‌ها فعلا هیچ نیازی برای جذب سرمایه خارجی در لیگ‌شان ندارند.

حتما بخوانید

تاریخ سازی کریستیانو رونالدو در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

جمع‌بندی مقایسه لیگ آمریکا و لیگ عربستان

به نظر می‌رسد کریستیانو رونالدو کمی برای این مقایسه، عجله به خرج داده است! با بررسی همه جوانب ماجرا، فعلا ام.ال.اس همچنان لیگ بهتری به نظر می‌رسد و از کیفیت بالاتری برخوردار است. با این حال آن‌چه عربستانی‌ها این مدت انجام داده‌اند به مرور زمان این لیگ را به لیگ بهتری تبدیل خواهد کرد. هیچ‌کس هم فراموش نمی‌کند که این تحول بزرگ، از انتقال کریستیانو رونالدو به باشگاه النصر آغاز شد.

تهیه و تنظیم: گروه ورزشی.
منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *