بازخوانی موضوع حسن روحانی درباره موضوع صلح و جنگ از دیروز تا امروز! + تصاویر

فرار از پاسخگویی با طرح موضوع صلح و جنگ + جزئیات

حسن روحانی در سال ۵۶ در کتاب خود درباره موضوع صلح و جنگ امام حسن (ع) می نویسد: در مدائن امام مردم را جمع کرد. خائنین را معرفی کرد و گفت اگر مقاومت کنید پیروز می شوید!

دو موضع متفاوت حسن روحانی درباره موضوع صلح و جنگ امام حسن علیه السلام

مجله اینترنتی پارسی گو: دولت به پایان راه خود رسیده است. هرچه خواسته کاشته و نتیجه آن در وضع اقتصادی مملکت نیازی به توضیح ندارد. اما درباره این فضاحت اقتصادی و مشکلات ریز و درشت دیگر، باید به نوعی فرافکنی صورت گیرد. اینجاست که موضوع صلح و جنگ مطرح می شود و رئیس جمهور به جای پاسخگویی در پایان دولت دوم خود، با طرح موضوع صلح و جنگ امام حسن (ع) نوعی دوگانه سازی دینی ایجاد می کند تا در نهایت خود را به نوعی از نتیجه عملکرد دولت خود تبرئه کند! با ما همراه باشید:

طرح موضوع صلح و جنگ امام حسن (ع) فرار از پاسخگویی است؟

جلسه هیئت دولت به ریاست حسن روحانی، صبح دیروز برگزار شد، اما گویا رئیس جمهور با توجه به زمان جلسه که در آستانه رحلت پیامبر اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و علی بن موسی‌الرضا(ع) است؛ فرصت را مغتنم شمرد تا برای بار چندم از صلح امام حسن(ع) بگوید که البته بازهم با واکنش هایی درباره نحوه روایت اش از این ماجرا و به نوعی مصادره به مطلوب این واقعه تاریخی مواجه شد.

روحانی صبح دیروز صریح‌تر از همیشه گفت: «امام حسن(ع) امام صلح و پیوند بود، ایشان امامی بود که با ایجاد وحدت برای حفظ اساس اسلام، گام برداشت. وقتی برخی از اصحاب امام حسن(ع) آمدند با زبان معترضانه که چرا صلح کردید، چرا پیمان را امضا کردید، حضرت فرمودند، جامعه اسلامی که فقط شما ۱۰ نفر نیستید، شما ۲۰ نفری که این جا نزد من آمدید که فقط دنیای اسلام نیستید. من در مسجد رفتم برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح می‌خواهند و وقتی که مردم این را می‌خواهند، صلح را انتخاب می‌کنم. این راه امام مجتبی(ع) است. امام مجتبی به ما می‌آموزد که مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح، جنگیدیم و در روز جنگ، صلح کردیم، هر دو خطا و اشتباه است. به‌موقع باید بایستیم و بجنگیم و به‌موقع باید صلح کنیم».

اما این اظهارات روحانی که البته پیشتر هم کم وبیش از جانب خود او تکرار شده بود، باعث واکنش هایی شد.محمد ایمانی از فعالان سیاسی اصولگرا در این باره نوشت: «آقای روحانی چندمین بار است که اصرار دارد صلح امام حسن(ع) را مصادره به مطلوب کند و به خیانت برخی خواص و فرماندهان لشکر در این صلح تحمیلی نپردازد؛ چرا؟! آیا فصل خیانت یارانی مانند عبید ا… بن عباس، از کتاب تاریخ آقای روحانی سرقت شده؟ یا تعمدی برای کتمان این فصل مهم وجود دارد؟! عبید ا… بن عباس، فردی با نفوذ و فرمانده لشکر امام حسن(ع) بود اما به نصایح و هشدار های امام(ع) هنگام مذاکره با معاویه و عمروعاص تمکین نکرد. معاویه، هم او را فریب داد و هم با رشوه ای هنگفت خرید! عبید ا… به همراه هشت هزار نفر، همان وسط جنگ، به جبهه دشمن پیوست! اگر صلح و نرمش قهرمانانه، برای امام حسن(ع) تدبیری شجاعانه محسوب می شود، برای ابن عباس ها که در اطراف امام(ع) فراوان بودند، خیانت و ننگ و عار ابدی است».

ایمانی دربخش دیگری از یادداشت خود افزوده است: «صلح بر جنگ ترجیح دارد؛ اما زمانی که دشمن بنای زورگویی و تعدی و باج خواهی نداشته باشد. در مقابل دشمن متخاصم باید ایستاد و جنگید. پرچم صلح را در چنان شرایطی بالا بردن، عین خیانت و حماقت است. در چنین موقعیتی، خواص و صاحب منصبان و تریبون داران هستند که می توانند مردم را به مقاومت -با سرانجام عزت و پیروزی- فرا بخوانند یا بر اثر آلودگی به دنیاطلبی و اشرافیت و نفوذ، نسخه تسلیم را تجویز کنند.»

جالب آن که سال ۹۴ هم وقتی روحانی این بحث را مطرح کرده بود، داریوش سجادی از فعالان سیاسی در خارج از کشور در یادداشتی نوشته بود: «اهتمام امام حسن در صلح با معاویه حفظ حداقل ها از سر معذوریت ها بود. به تعبیر رسای آن حضرت؛ “من به این علت حکومت و زمامداری را به معاویه واگذار کردم که اعوان و یارانی برای جنگ با وی نداشتم. اگر یارانی داشتم شبانه روز با او می جنگیدم تا کار یک سره شود.”» اما سخنان دیروز روحانی درباره صلح امام حسن باعث واکنش تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی نیز شد. در ادامه گزیده ای از این واکنش ها می آید:

موضوع صلح و جنگ از زبان حسن روحانی در سال 56 و 94

موضوع صلح و جنگ از زبان حسن روحانی در سال ۵۶ و ۹۴

واکنش ها به سخنان جنجالی روحانی درباره صلح امام حسن(ع)

برخی از واکنش های کاربران به طرح موضوع صلح و جنگ امام حسن (ع) توسط رئیس جمهور را مطالعه بفرمایید:

  • روحانی که از عاشورا درس مذاکره گرفته بود، از صلح امام حسن(ع) نیز نتیجه گرفته باید رفت و با آمریکا صلح کرد غافل از این که… صلح امام حسن(ع) نتیجه خیانت خواص بود. ایشان فرماندهان خائنی مثل ابن عباس داشتند اما…رهبر انقلاب، سردار سلیمانی ها را دارند! به جای تحریف تاریخ، کمی کار کنید.
  • آقای روحانی امام حسن(ع) اگر صلح کردند به اجبار و اکراه و فشار اطرافیانشان بود و اقتضای زمانه‌شان وگرنه زمان، زمان جنگ بود و ایشان برای پیکار با دشمنان زمانه‌شان کاملا آمادگی داشتند «اگر اطرافیان یار می‌بودند».
  • کسی منکر صلح نیست ولی اینا که جنگ می‌خوان باید باهاشون جنگ کرد چه جنگ نظامی، اقتصادی، فرهنگی و… نه این که … در موقع جنگ با دشمن بخندی و وسیله دفاعت رو به اونا بدی که این … محضه.
  • کاربری هم فیلمی از دکتر رجبی دوانی که پیشتر به این سخنان روحانی واکنش داشته در صفحه توئیتر خود گذاشت و به نقل از وی نوشت: در آن زمان می خواستند امام حسن(ع) را زنده یا کشته تحویل معاویه دهند، حال آن که سیل مردم انقلابی ما که حماسه های عظیم ۹ دی و ۲۲ بهمن ها آفریده اند هرگز نخواهند گذاشت که ما قابل تشبیه با دوران سخت امام حسن (ع) باشیم.
نظر امام خمینی (ره) درباره موضوع صلح و جنگ امام حسن (ع)

نظر امام خمینی (ره) درباره موضوع صلح و جنگ امام حسن (ع)

واکنش استاد پناهیان به طرح موضوع صلح و جنگ توسط رئیس جمهور/ چگونه می‌شود از حرف حق، علیه جبهۀ حق استفاده کرد؟/ اگر از صلح امام‌حسن(ع) بگوییم اما از خیانت یارانش نگوییم، خیانت کرده‌ایم!

آن‌قدر که با حرف صحیح می‌شود علیه حق قیام کرد، با حرف غلط نمی‌شود. آن‌قدر که انسان با اطلاعات صحیح و ظاهراً سالم، می‌تواند ظلم کند، با حرف دروغ و غلط، نمی‌تواند ظلم کند، به‌ویژه در جامعۀ دینی، از متن دین بیشتر می‌شود علیه دین سوءاستفاده کرد.

امیرالمؤمنین(ع) دربارۀ حرف صحیحی که علیه جبهۀ حق از آن استفاده می‌شود، فرمود: «کَلِمَهُ حَقٍّ یُرَادُ بِهَا الْبَاطِلُ» اما چگونه می‌شود از حرف حق، علیه جبهۀ حق استفاده کرد؟ یک ترفند این است که بعضی از حرف‌های صحیح را بیان کنند بدون ذکر حرف‌های صحیح دیگری که باید در کنارش بگویند.

مثلاً می‌گویند: «پیامبر(ص) اهل تحمل و مدارا و عفو بود.» یا «امیرالمؤمنین(ع) به حرف مردم گوش کرد و کوتاه آمد» یا «امام‌حسن(ع) صلح کرد و سخن مردم را شنید» به چنین کسی باید گفت: این حرف‌ها درست است اما ناقص است، همه‌اش را بگو! وقتی نصفش را نمی‌گویی، معلوم می‌شود یک قصد و غرضی پشت سرش هست.

بله، پیامبر(ص) در مقابل منافقین جامعه، مدارا می‌کرد، اما چاره‌ای نداشت جز اینکه در مقابل آنها کوتاه بیاید، چون مردم زمان ایشان، سطح فهم و ظرفیت لازم را نداشتند که ایشان بتواند با برخی از منافقین برخورد محکم‌تری کند.

چرا پیامبر(ص) و علی(ع) و امام‌حسن(ع) در برخی موارد کوتاه آمدند؟ به‌خاطر وجود منافقینی که موجب انحراف افکار عمومی بودند، و به‌خاطر وجود مؤمنین ضعیفی که موجب تحمیل اقدام ناصحیح به ایشان شدند.

می‌گویند «ببینید امام‌حسن(ع) صلح کرد!» خُب بقیه‌اش را هم بگویید که یارانش خیانت کردند و ایشان را تنها گذاشتند و همین خیانت‌ها بود که حضرت را وادار به صلح کرد. کسی که از صلح امام‌حسن(ع) حرف بزند اما از خیانت یاران امام‌حسن(ع) حرف نزند، خائن است؛ همه‌اش را بگو! گفتنِ یک قسمتی از حق و نگفتن بقیۀ حق، بدتر از گفتن سخن باطل است.

کسی مخالف صلح نیست، اما صلح حقیقی نه صلح تحمیلی! صلح تحمیلی هم مثل جنگ تحمیلی بد است. صلح تحمیلی ناپایدار است و به دنبالش قتل عام جبهه حق است؛ همانطور که در کربلا شاهد بودیم. (علیرضا پناهیان/ حرم رضوی – ۹۹.۷.۲۴)

واکنش نماینده مجلس به طرح موضوع صلح و جنگ توسط حسن روحانی

واکنش نماینده مجلس به طرح موضوع صلح و جنگ توسط حسن روحانی

پاسخ حسن روحانی به رئیس دولت تدبیر و امید درباره موضوع صلح و جنگ

امروز با توجه به نتیجه صلح دولت روحانی با استکبار یعنی برجام؛ و نتایج و گلابی های آن، از گرانی های سرسام آور گرفته تا دیگر مشکلات ریز و درشت کشور، آقای روحانی مجبور شده است موضوع صلح امام حسن (ع) را دستمایه تحریف قرار دهد! بالاخره ایشان یا باید مسئولیت عملکرد افتضاح دولت خود را بپذیرد و یا باید فرافکنی کند! و البته به این نتیجه رسیده است که تحمیل برجام به نظام را به گردن «مردم» بیاندازد!

اما حجت الاسلام حسن روحانی در کتاب مقدمه ای بر تاریخ امامان شیعه پاسخ رئیس جمهور حسن روحانی را داده است. روحانی در سال ۵۶ در صفحه ۲۰۵ کتاب مقدمه ای بر تاریخ امامان شیعه می نویسد: در مدائن امام مردم را جمع کرد. خائنین را معرفی کرد و گفت اگر مقاومت کنید پیروز می شوید اما اگر می خواهید زندگی کنید دنیای شما با غم و اندوه همراه می شود و مشکلات آخرتتان بیشتر خواهد بود!

تهیه و تنظیم: گروه سیاسی.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *