غرور خوب و بد کدام است و چطور با غرور خوب مغرور باشیم؟

چگونه مغرور باشیم یا غرور خوب چیست؟

شاید عنوان چگونه مغرور باشیم برای یک مقاله کمی عجیب باشد. اما غرور همیشه هم بد نیست. غرور گاهی باعث حفظ جایگاه و شخصیت می‌شود.

غرور خوب غرور بد مغرور

مجله اینترنتی پارسی گو: شاید عنوان چگونه مغرور باشیم برای یک مقاله کمی عجیب باشد. اما غرور همیشه هم بد نیست. غرور گاهی باعث حفظ جایگاه و شخصیت می‌شود. مخصوصا برای دختر خانم‌ها و البته که نباید بذاریم غرور بیش از حد ما را فرا بگیرید و برعکس باعث کاهش جایگاه و محبوبیت و از دست دادن دوست ‌و خانواده شود.

به نوشته پین ورک، همه ما تابه‌حال با اشخاصی برخورد داشته‌ایم که به نظرمان بطور غیرعادی‌ و نابجایی خودشان را میگیرند، یا به اصطلاح عموم مغرورند؛ درست برعکس اینها افرادی نیز وجود دارند که به گفته خودشان خاکی‌اند و با همه افراد احساس دوستی می‌کنند و بر اساس همین توجیه هم اجازه می‌دهند دیگران هرطور که بخواهند با آنها رفتار کنند و در واقع از آنها سو‌استفاده کنند، معمولا به این افراد نیز توصیه می‌شود کمی “مغرور”تر باشند و اجازه ندهند دیگران عزت نفسشان را زیر پا بگذارند.

ولی آیا بین مفهوم این کلمه در دو کاربرد بالا تفاوتی وجود ندارد؟ آیا در حالت دوم از فرد انتظار می‌رود طوری رفتار کند که همه از هم‌نشینی با وی فراری شوند؟؟ بنظر شما مرز بین غرور مثبت و سازنده و غرور بد و منفی کجاست؟ با ما همراه باشید تا درباره غرور خوب و غرور بد بیشتر بدانیم.

غرور چیست مغرور کیست

غرور چیست مغرور کیست

چگونه مغرور باشیم؟

برای پاسخ به این سوال که ابتدا باید بدانیم تعریف غرور چیست! اگر از شما بپرسند غرور چیست یا شخص مغرور چه خصوصیاتی دارد احتمالا به دلایل فرهنگی و چیزی که در میان عموم جا افتاده به لیست کردن صفاتی مانند تکبر، خودخواهی، خودبزرگ‌بینی، و خودشیفتگی بپردازیم و اصطلاحاتی مانند “از بالا نگاه کردن“، “از دماغ فیل افتادن” یا “زیادی گرفتن خود” در ذهنمان شکل بگیرد.

اما شاید بهتر باشد جور دیگری به قضیه نگاه کنیم، در واقع درست‌تر این است که بگوییم افرادی که ویژگی‌های بالا را دارند قطعا مغرور هم هستند؛ ولی قضاوت برعکس آن شاید به کمی تامل بیشتر نیاز داشته باشد.

از طرف دیگر این هم سخن غلطی‌ست که به کسانی با اعتماد بنفس مناسب که به توانایی‌هایشان واقفند، خودشان را دوست دارند و برای خود و شخصیتشان ارزش و احترام قائل می‌شوند، برچسب “مغرور بودن” بچسبانیم؛ این‌ها نشانه‌های افراد دارای عزت‌نفس است. حتی میتوان گفت تا زمانی که انسان این ویژگی‌ها را نداشته باشد، نمی‌تواند به معنای واقعی کلمه “متواضع” باشد. این ویژگی را می‌توانیم غرور مثبت یا غرور خوب در نظر بگیریم.

بر خلاف تصور عامه دقیقا کسانی که برای خودشان ارزش قائل نیستند و اعتماد بنفس و ویژگی‌های بالا را ندارند سعی می‌کنند از راههای اشتباه دیگر برای خود احترام کسب کند، مثلا از راه قهر کردن و محل نگذاشتن به دیگران (که مثلا قدرشان را بدانند و برای ادامه ارتباط با وی پیش‌قدم شوند)، عصبانیت و پرخاشگری (که از وی حساب ببرند و به خیالشان بهشان احترام گذاشته‌شود) و فعالیتهای مخرب دیگر که حتی اگر درست هم پیش برود تنها باعث می‌شود غروری کاذب نصیب وی شود که به دنبال آن از طرفی مشکلات شخصیتی دیگری از جمله تکبر و خودشیفتگی و درگیری های روانی از این قبیل و از طرفی مشکلات اجتماعی و حتی خانوادگی بسیاری را نصیب دارنده آن خواهد کرد.

مغرور خوب مغرور بد

مغرور خوب مغرور بد

تعریف واقعی غرور چیست؟

می‌توانیم این‌گونه تعریف کنیم که مغرور کسی‌ست که تصورش از خود با آنچه که واقعا هست متفاوت (و از آن بالاتر) است که تقزیبا در همه افراد -حال در بعضی‌ها کمتر و در بعضی‌ها بیشتر- وجود دارد.

اگر این فاصله درک‌شده توسط فرد بالا رود می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای جامعه به بار آورد. این افراد معمولا حاضر به پذیرش اشتباهاتشان نیستند و همواره تقصیرات خود را به گردن دیگران می‌اندازند؛ هرگز به اشتباهشان اعتراف نمی‌کنند؛ همیشه تلاش می‌کنند حرف خودشان را به کرسی بنشانند و به همین ترتیب زمان و انرژی زیادی را صرف اثبات برتری خود بر دیگران می‌کنند.

اینجاست که می‌توان عبارت خانمان‌سوز “غرورش اجازه نمی‌دهد” را به‌کار برد و بسیاری از مشکلات رفتاری شخصی از جمله جروبحث ها و قهرهای متوالی، سخت شدن تحمل ایشان توسط دیگران بخاطر قبول نکردن اشتباهات خود، دروغگویی، پرمدعا بودن و خودنمایی فراوان و در اکثر موارد مطرود شدنشان به همین دلایل را به آن ربط داد.

هرچند این‌جور افراد در ظاهر خیلی به خودشان افتخار کرده و به قول معروف خود را قبول دارند، ولی در اصل حتی خودشان هم برای خودشان اعتبار کافی قائل نیستند و با کارهایی که گفته شد و تنها تظاهر به بی‌نقص بودن از شخصیت واقعی خود فرار می‌کنند. در واقع این افراد گرفتار غرور کاذب هستند.

غرور خوب مغرور خوب

غرور خوب مغرور خوب

نتیجه گیری درباره غرور خوب و مغرور بودن!

همانطور که گفتیم اینکه یک فرد خودش را دوست داشته باشد و برای خود احترام قائل شود نه تنها ناپسند نیست بلکه برای داشتن یک شخصیت سالم و مشکلات کمتر در روابط اجتماعی خود لازم است فرد از ارزش خود آگاه بوده و آنرا به راحتی از کف ندهد. به عبارتی از آنچه که هستیم آگاه و نسبت به به آن راضی و شکرگزار باشیم و از طرف دیگر اجازه ندهیم کمتر از ارزشمان با ما برخورد شود.

همین نکته یکی از ویژگی‌های آدم‌های جذاب است. برای اینکه در عین مغرور بودن (همان نوع مثبتش) جذاب هم باشیم باید بدانیم چه چیزی می‌خواهیم و به آن اهمیت دهیم: فعالیت‌هایی که دوست داریم را در برنامه روزانه خود بگنجانیم، از افرادی که بی هیچ تاثیر مثبتی در زندگیمان تنها سبب رنجشمان می‌شوند دوری بجوییم و به عبارتی در جاهایی که لازم است از قدرت نه گفتن بالایی برخوردار باشیم.

باید مستقل بودن را تمرین کنیم و برای رسیدن به اهدافی که برایمان باارزش هستند تا می‌توانیم تلاش کتیم و پایشان بایستیم. خود را با دیگران مقایسه نکنیم. سعی کنیم فرد موفقی باشیم ولی به موفقیت‌هایمان غره نشویم.

درباره موضوعات مختلف تحلیل داشته باشیم و اگر در یک گفتگو درباره موضوعی با دیگران هم‌عقیده نبودیم آزادانه ولی در کمال احترام و بدون ترس از تمسخر آن‌ها نظر خود را برایشان ارائه کنیم؛ ولی همیشه این نکته را به خاطر داشته باشیم که لزومی ندارد همه افراد مثل هم و علی‌الخصوص مانند ما فکر کنند.

به داشته‌های دیگران حسادت نکنیم، همچنین بهتر است توقعمان را از دیگران پایین بیاوریم، حتی نیازی نیست دنبال تایید همه افراد باشیم، بهتر است کسانی که ما را دوست ندارند به حال خود رها کنیم.

در این مطلب تلاش کردیم درباره اینکه غرور خوب است یا بد توضیح دهیم و با تعاریف مختلف غرور و تحلیل ویژگی‌های غرور مثبت و منفی آشنا شدیم، امیدواریم این نوشتار برایتان مفید بوده باشد. از اینکه با ما همراه بودید از شما متشکریم.

گردآوری و تنظیم: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *