رابطه سلفی حقارت و توئیت موگرینی: راه چاره سلفی عزت است!

از سلفی حقارت تا توئیت تجزیه ایران! + تصاویر

پس از جار و جنجالی که تصویر ایران تجزیه شده در توئیت فدریکا موگرینی به پا کرد، رسانه ها به بازخوانی ماجرای جنجالی سلفی حقارت هم پرداختند.

سلفی حقارت و تجزیه ایران در توئیت موگرینی

مجله اینترنتی پارسی گو: پس از جار و جنجالی که تصویر ایران تجزیه شده در توئیت فدریکا موگرینی به پا کرد، رسانه ها به بازخوانی ماجرای جنجالی سلفی حقارت هم پرداختند. اما رابطه توئیت موگرینی و سلفی حقارت در چیست و چرا نمایندگانی که همه عزت و هویتشان را حل شدن در فرهنگ و سیاست غرب می بینند، امروز در قبال رفتار غربی ها سکوت کرده اند؟ در این مطلب به قلم احمد طحانی به بررسی این سوال و نیز سایر سوالات مرتبط پرداخته شده است.

ماجرای ایران تجزیه شده در توئیت جنجالی موگرینی چیست؟

در پارسی گو قبلا درباره توئیت فدریکا موگرینی که در آن تصویری از ایران تجزیه شده منتشر شده است مطالبی منتشر شد. (اینجا و اینجا) خلاصه اینکه موگرینی در توئیتی تصویری از ایران نمایش می دهد که در آن بخش هایی از ایران، از جمله بلوچستان از آن جدا شده است:

تصویر ایران تجزیه شده در توییتر فدریکا موگرینی

تصویر ایران تجزیه شده در توییتر فدریکا موگرینی

ماجرای سلفی حقارت بعضی از نمایندگان مجلس با فدریکا موگرینی چیست؟

ماجرای سلفی جنجالی بعضی از نمایندگان مجلس از این قرار است که پس از انتخاب دکتر حسن روحانی با «رأی مردم» خانم فدریکا موگرینی نیز برای مراسم تحلیف روحانی در مجلس شورای اسلامی حاضر می شود. پس از پایان مراسم بعضی از نمایندگان مجلس، در حرکتی که حقیقتا جز «حقارت» واژه دیگری نمی توان برای آن برگزید، برای عکس و سلفی گرفتن با موگرینی سر و دست می شکنند و سعی می کنند در حالات مختلف با وی عکس بگیرند. تصاویر را مشاهده کنید:

موگرینی در مجلس شورای اسلامی

موگرینی در مجلس شورای اسلامی

تلاش رقت انگیز نماینده مجلس برای سلفی گرفتن با موگرینی

تلاش رقت انگیز نماینده مجلس برای سلفی گرفتن با موگرینی

خالقان سلفی حقارت چه کسانی هستند؟

نمایندگان زیادی برای سلفی گرفتن با موگرینی شأن خود را زیر پا گذاشتند. اما حضور یک نماینده با لباس روحانیت در میان این جمع، حقیقتا مایه تجعب است. این روحانی کسی نیست جز حجت الاسلام مازنی که رسانه ها به او لقب خالق سلفی حقارت داده اند. کاش ایشان حداقل حرمت لباسش را نگه می داشت و میدان را برای دیگر همفکرانش خالی می کرد. خالقان سلفی حقارت را بشناسید:

خالقان سلفی حقارت

خالقان سلفی حقارت

حجت الاسلام احمد مازنی کیست؟

حجت الاسلام مازنی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است که با لیست «تَکرار» توانست به مجلس راه یابد. این نماینده در حقیقت یکی از نمایندگانی است که فاجعه برجام را در بیست دقیقه رقم زدند. جالب اینکه حجت الاسلام مازنی توانسته است در مجلس دهم به ریاست کمیسیون فرهنگی! مجلس هم برسد:

خالق سلفی حقارت

خالق سلفی حقارت

واکنش موگرینی به رفتار رقت انگیز نمایندگان مجلس چه بود؟

فدریکا موگرینی که به کشورهای مختلفی سفر کرده است، از رفتار بعضی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی متعجب می شود و در کتاب خاطرات خود می نویسد: «به مجلس کشوری رفتم که آنرا تحریم کرده بودیم ولی نمایندگان آن مجلس انگار که تاکنون زنی ندیده بودند، با ذوق و شوق از من استقبال کردند!» (به نقل از فتن)

انعکاس سلفی حقارت در خاطرات موگرینی

انعکاس سلفی حقارت در خاطرات موگرینی

سلفی حقارت در رسانه های جهان به چه شکل انعکاس یافت؟

متاسفانه رفتار نمایندگان مجلس در آنچه به سلفی حقارت مشهور شد، از دید رسانه های جهان پوشیده نماند و آنها نیز به انعکاس این ماجرا پرداختند. شبکه اطلاع رسانی دانا در این خصوص می نویسد: «این اقدام نمایندگان مجلس به رسانه های خارجی هم کشیده شد و برخی از رسانه‌های بین‌المللی به نقد اقدام نمایندگان مجلس شورای اسلامی پرداختند و حتی برخی نیز با تمسخر به آن پرداختند به عنوان مثال روزنامه دیلی تلگراف در نقد این رفتار نوشت: تعدادی از نمایندگان مجلس ایران به دلیل رفتار غیرحرفه‌ای و خلاف شأن نمایندگی مورد انتقاد قرار گرفتند. آنها در مراسم تحلیف روحانی، برای سلفی گرفتن با یک مقام اتحادیه اروپا عجله بسیاری به خرج دادند. موگرینی که روسری سفید و سبز بر سر داشت، از جمعیتی که دور او در پارلمان ایران حلقه زدند، غافلگیر شده بود. این اقدام نمایندگان مورد انتقاد بسیاری از ایرانیان و همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس قرار گرفت. روزنامه گاردین هم در این باره در مقاله‌ای با اشاره به ضرورت آموزش تشریفات به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نوشت: گروهی از نمایندگان مجلس ایران به دلیل مسابقه گذاشتن بر سر گرفتن سلفی با فدریکا موگرینی مورد انتقاد قرار گرفتند. البته در این میان یکی از نمایندگان که با موگرینی عکس گرفته بود، پس از مشاهده واکنش‌های گسترده منفی مجبور به عذرخواهی از مردم شد. طبیعی است که مروری کوتاه بر این اخبار نشان‌دهنده عمق زشتی رفتار نمایندگان است. شاید تصور بر این بود که اولین برخورد با نمایندگان خاطی از سوی خود مجلس شورای اسلامی صورت پذیرد، اما روز گذشته انتشار مصاحبه یکی از نمایندگان مجلس نشان داد که اوضاع خراب تر از این حرف هاست.»

بازتاب سلفی حقارت در رسانه های جهان

بازتاب سلفی حقارت در رسانه های جهان

در این رابطه بازخوانی پیام نورانی حضرت امام (ره) نیز خالی از لطف نیست. ایشان می فرمایند: «چنان غرب در نظر قشری از این ملت جلوه کرده، که گمان می کنیم غیر از غرب، دیگر هیچ چیز نیست. این وابستگی فکری، عقلی و مغزی غربی، منشا اکثر بدبختی ملت ها و ملت ما نیز هست.» (۱۲ دی ۱۳۵۸)

سلفی حقارت و کلام امام خمینی

سلفی حقارت و کلام امام خمینی

ارتباط سلفی حقارت با توئیت فدریکا موگرینی چیست؟

پس از این توضیحات این سوال پیش می آید که ارتباط سلفی حقارت با توئیت فدریکا موگرینی چیست؟ فارغ از تحلیل های سیاسی که توسط تحلیلگران ارائه شده است، به نظر می رسد ساده ترین پاسخ این باشد که توئیت موگرینی در حقیقت نمایشی از وضعیت سیاستمدران کنونی در مجلس و دولت است. به عبارت ساده تر، اعتماد و اعتقاد بیش از حد در بین سیاستمداران کنونی ایران، چه در دولت و چه در مجلس، به موگرینی قدرت داده است که نه تنها به تجزیه ایران فکر کند، بلکه آنرا در توئیت خود، رسما انتشار دهد!

واکنش کاربران به ایران تجزیه شده در توییتر موگرینی

واکنش کاربران به ایران تجزیه شده در توییتر موگرینی

کدام را می پسندید: سلفی حقارت یا سلفی عزت؟

در ایران، فارغ از تقسیم بندی های غلط سیاسی که بارها مشخص شده صرفا برای گرفتن رأی مردم است، دو جریان در مقابل هم قرار دارند: جریان سازش و جریان مقاوت. این دو جریان را می توان جریان انقلابی و جریان غیر انقلابی، جریان غرب زده و جریان اسلامی و… هم نامید. پرچمدار این دو جریان چه کسانی هستند؟ پاسخ به این سوال قدری پیچیده است اما روشن است که پرچمدار جریان انقلاب، ولی امر مسلمین امام خامنه ای (حفظه الله) است. در مورد جریان مقابل نیز تحلیلگران نظرات متفاوتی دارند. حتی بعضی رأس این جریان را در خارج از مرزهای ایران تحلیل می کنند! در هر صورت بارها در این کشور این دو جریان در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند و هر بار در ظاهر یکی از این دو جریان به پیروزی دست یافته است. اگرچه تزویر، ریا، دروغ و فریبکاری متأسفانه در رقابت های سیاسی ایران نیز جایگاه خود را دارد، اما می توان این تقابل ها را نیز به صورت مجزا مورد تحلیل و بررسی قرار داد که موضوع بحث نیست. در هر حال حالا که این دو جریان باز برای آخرین بار در مقابل یکدیگر ظاهر شده اند، شما کدام را می پسندید: سلفی حقارت یا سلفی عزت؟

سلفی عزت و سلفی حقارت

سلفی عزت و سلفی حقارت

نویسنده: احمد طحانی.

سایر مقالات احمد طحانی در پارسی گو:

میرطاهر بدل رهبر انقلاب کیست؟
نکاتی مهم برای انتخاب رشته دانش آموزان در مقطع نهم!
نگاهی به زندگی و خدمات مرحوم استاد اصغر گلشن تفتی
خلاقیت در فرهنگ نویسی!
۸ نکته مهم در مورد خرید وسایل دست دوم
بررسی مواضع اخیر پرویز پرستویی درباره صدا و سیما!

پشت پرده ماجرای برخورد پلیس با دختر جوان در پارکی در تهران پارس
چرا جان استون از ایران دیپورت شد؟

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *