تصاویر زیبا از تشییع باشکوه پیکر مطهر ۱۵۰ شهید تازه تفحص شده!

تشییع باشکوه پیکر مطهر ۱۵۰ شهید تازه تفحص شده دوران عشق و حماسه، امروز و همزمان با شهدات امام جعفر صادق (ع) با حضور باشکوه مردم انجام شد.

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس 12

مجله اینترنتی پارسی گو: تشییع باشکوه پیکر مطهر ۱۵۰ شهید تازه تفحص شده دوران عشق و حماسه، امروز و همزمان با شهدات امام جعفر صادق (ع) با حضور باشکوه مردم انجام شد.

در آستانه سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، مراسم تشییع پیکر‌های مطهر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده دوران دفاع مقدس در پایتخت با حضور باشکوه مردم شهیدپرور تهران برگزار شد.

وداع مردم تهران با پیکر پاک ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس

مراسم با ذکر مصیبت اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) توسط مداحان اهل‌بیت همراه بود. طنین شعار مرگ بر آمریکا در مراسم تشییع پیکر مطهر ۱۵۰ شهید کنار سایر شعارهای انقلابی قابل توجه بود. گرمای هوای تابستانی از شکوه بی‌نظیر این تشییع کم نکرده و مردم با شوق وصف‌ناپذیری پیکرهای شهدا را همراهی کردند.

پیکرهای مطهر ۱۵۰ شهید دوران دفاع مقدس طی هفته آینده در استان‌های قم، مرکزی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، هرمزگان، بوشهر، اردبیل، تهران، گیلان، خوزستان و قزوین تشییع و خاکسپاری خواهند شد.

تشییع پیکر پاک ۱۵۰ شهید دوران مقدس

مردم تهران پس از وداع با پیکر مطهر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده دوران دفاع مقدس، که دیشب در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس صورت گرفت، امروز این شهدا را از دانشگاه تهران تا معراج الشهدا تشییع می کنند.

آنها از کربلای پنج و رمضان و والفجر آمده‌اند، از سومار و دشت آزادگان و شلمچه و فکه؛ قاصدان خنکای بهشتند در تابستان گرم تهران. آشفتگان معرکه فنا، به قصد آشفته کردن خواب ما قدم به شهر گذاشته‌اند. اگر غسل و کفن نمی‌خواهند، عجیب نیست، حتی تشییع هم نمی‌خواستند که تاکنون زیر خاک‌ها آرمیده بودند! این تشییع، تشییع مردگی ماست؛ ما خود زنده پنداران دیار عسرت! آری این تشییع خود ماست، تا مردار را در آئینه «احیا عند رب» ببینیم و مرگ خویش را باور کنیم؛ «کجا شهید بمیرد که ما کفن بکنیم؟ / من و توایم که تشییع خویشتن بکنیم»

پنجشنبه گرم تیرماهی تهران غرق نوحه و ندبه است، برای شهیدانی که زنده‌تر از همیشه خنکای نسیم حیات را به سوی ما آورده‌اند. از آغازین ساعات روز گرمای هوا حضورش را تثبیت کرده! خلاصه که محفل گرمی است، مردم هستند و شهدا! همه به خاطر آرمانهای چندین و چند ساله مشترکشان گرد جمع شده‌اند و دست‌ها و سینه‌ها و دل‌ها در کار است، در کار شهیدان!

دود امروز تهران با همه روزها فرق داشت، دود اسفند پدران و مادرانی است که استقبال و بدرقه توأمان فرزندانشان آمده‌اند؛ دود اسفند دل‌های سوخته! دود آه‌های تاکنون برنیامده! دود آتش حسرت‌های همرزمان و جهادگرانی که خود را از غافله جامانده می‌بینند.

روز گرم تابستانی تهران، روالش را از دست داده است، روزهای دیگر همه از آفتاب فراری، اما امروز همه دنبال آفتاب آمده‌اند. با وجود شلوغی‌ها و تجمعات مردمی در زیر آفتاب، همه غرق راحت و آرامشند، گویی خیالشان با چیزی راحت و حواسشان به چیزی جمع است. یاران آرام آمده‌اند، یاران بیدار؛ کوچه‌های شهر خواب‌آلوده را در نوردیده و مردم را از آرامگاه خانه‌ها به خیابان‌ها کشانده است. بهت امروز تهران چه زیباست! گویی همه منتظر این‌ها بوده‌اند تا در سایه سرشان آرام بگیرند و هیاهوی هر روزه را برای ساعاتی هم که شده فراموش کنند؛ تهرانی‌ها امروز در حال حرکت به سمت معراج‌اند: «خیابان بهشت – کوی معراج»! به پای میهمانانشان قیام کرده‌اند؛ ایستاده، آفتاب را روی دست گرفته‌اند و عزم «معراج» دارند. چقدر تهران امروز متفاوت است، این روی آن را مدت‌ها بود که فراموش کرده بودیم!

صبح خیلی زود میدان انقلاب تهران پر از جمعیت شده، مردم آرام آرام خود را از کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف به اینجا رساندند و انتظار می‌کشیدند تا گامی دیگر با شهیدان همراه شوند. ۱۵۰ شهید تازه تفحص‌شده از کربلای ایران به فراز دست این مردم به معراج می‌روند.

حضور مادران شهدا در این مراسم چشمگیر است، مادرانی که از قاب خیس چشم‌هایشان تابوت‌های سه رنگ ۱۵۰ شهید را می‌نگرند و همزمان یاد عزیزان شهید خویش می‌کنند؛ برخی مادران قاب عکس‌های فرزندانشان را آورده و روی دست بالا برده‌اند و گریه می‌کنند. اما شور مراسم با جوانان است؛ جوانانی که خیلی‌هایشان حتی در زمان جنگ نبوده‌اند تا چیزی را دیده باشند و حسی را تجربه کرده باشند؛ اما بیعت با ندیده‌گان کار این مردم است! بیعت لزوماً لمس نمی‌خواهد، عشق می‌خواهد؛ عشقی آخرالزمانی که ماموم را نادیده، در تعهد و بیعت امام غایب در می‌آورد. تهرانی‌ها امروز میزبان بیعت‌کنندگان چند دهه قبل همان امام غایب‌اند.

سوگوارانِ فرزندان وطن در تهران، با مشایعت پیکر پاک ۱۵۰ شهید به سمت دانشگاه تهران می‌روند و از آنجا عازم «معراج الشهدا» خواهند شد. ایستگاه‌های صلواتی در طی مسیر فعالند و تلاش می‌کنند بار گرما و عطش را برای تشییع کننده‌ها کمتر کنند. عده‌ای در میان جمعیت عزادار راه می‌روند و با دستگاه قطرات ریز آب و گلاب را به سر و روی مردم می‌پاشند. تهران امروز بوی اسفند و گلاب و اشک گرفته است.

شب گذشته هم مردم در آئینی پرشور که در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شده بود، با این شهدا وداع کردند و حالا هم پیکرهای پاک این شهیدان را با تشییعی پرشور تا آرامگاه‌شان مشایعت می‌کنند.

تشییع این شهدا به تهران محدود نمی‌شود و قرار است پیکر پاک شهیدان دوران دفاع مقدس در استان‌های قم، مرکزی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، هرمزگان، بوشهر، اردبیل، گیلان، خوزستان و قزوین هم برگزار شود. به این ترتیب ۱۰ استان کشور میزبان شهدا خواهند بود که در چهار استان تشییع شهدای گمنام صورت می‌گیرد و در باقی استان‌ها شهدایی که شناسایی شده‌اند تشییع خواهند شد. از میان شهدایی که امروز تشییع می شوند ۲ شهید از مدافعان حرم هستند و ۳۵ شهید شناسایی شده و باقی گمنام هستند.

در مراسم امروز مقابل دانشگاه تهران بعد از ذکر مصیب اهل بیت (ع) توسط حاج مهدی رسولی مداح اهل بیت عصمت و طهرات (ع)؛ آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه سخنرانی کرد.

تصاویر تشییع باشکوه پیکر مطهر ۱۵۰ شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس

در این بخش تصاویر تشییع باشکوه پیکر مطهر ۱۵۰ شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس را که با حضور حماسی مردم برگزار شد مشاهده می فرمایید:

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس 01

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس ۰۱

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس 02

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس ۰۲

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس 03

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس ۰۳

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس 04

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس ۰۴

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس 05

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس ۰۵

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس 06

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس ۰۶

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس 07

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس ۰۷

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس 08

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس ۰۸

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس 09

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس ۰۹

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس 10

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس ۱۰

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس 11

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس ۱۱

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس 12

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس ۱۲

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس 13

تشییع پیکر ۱۵۰ شهید تازه‌تفحص‌شده سال‌های دفاع مقدس ۱۳

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منابع: ۱. فارس ۲. تسنیم ۳. شبکه خبر ۴. میزان

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *