چرا ترامپ ابتدا دستور حمله به ایران را صادر کرد و سپس منصرف شد؟

گزارش: چرا آمریکا به ایران حمله نکرد ؟ + فیلم

پس از شکار پهباد گرانقیمت آمریکایی توسط سپاه، خبر حمله آمریکا به ایران داغ شد. اما چرا آمریکا به ایران حمله نکرد و چرا ترامپ از تصمیم خود منصرف شد؟

چرا آمریکا به ایران حمله نکرد

مجله اینترنتی پارسی گو: پس از شکار پهباد گرانقیمت آمریکایی توسط سامانه پدافندی سوم خرداد سپاه، خبر حمله آمریکا به ایران در فضای مجازی بسیار داغ شد. اما چرا آمریکا به ایران حمله نکرد و چرا ترامپ از تصمیم خود منصرف شد؟ در این مطلب کوشیده ایم به بررسی این سوال و ابعاد آن بپردازیم.

چرا ترامپ به ایران حمله نکرد

ترامپ می گوید حمله به ایران را فقط عقب انداخته است

ترامپ می گوید حمله به ایران را فقط عقب انداخته است

بنا به آنچه در رسانه های ضد انقلاب منتشر شد، ترامپ ابتدا تصمیم به حمله به ایران می گیرد، اما او را به هر دلیل منصرف می کنند. سایت بی بی سی فارسی از قول ترامپ تیتر می زند: حمله نظامی به ایران را متوقف نکردم و فقط آنرا عقب انداختم.

ترامپ می گوید ایران اشتباهی پهباد را زده است (سایت رادیو فردا)

ترامپ می گوید ایران اشتباهی پهباد را زده است (سایت رادیو فردا)

از سوی دیگر، با توجه به وجهه منفی حمله نکردن آمریکا به ایران و منصرف شدن ترامپ، سایت رادیو فردا از قول ترامپ می نویسد: احتمالا ایران به اشتباه پهباد را مورد حمله قرار داده است! این اظهار نظر در حالی بیان می شود که سامانه سوم خرداد از مدتها قبل رونمایی شده بود و از سوی سپاه نیز به پهباد سرنگون شده هشدار داده شده بود. این شواهد نشان می دهد سرنگون کردن پهباد تصادفی یا از روی اشتباه نبوده است.

رایدو فردا از قول ترامپ می نویسد: اگر این پهباد حامل سرنشین بود موضوع خیلی تفاوت می کرد. احساس قوی دارم که ممکن است این حمله به طور اشتباهی صورت گرفته و مثلا یک ژنرال ایرانی یا یک نفر اشتباهی این پهباد را سرنگون کرده باشد!

توئیت عجیب ترامپ درباره سرنگونی اشتباهی پهباد آمریکایی توسط سپاه

توئیت عجیب ترامپ درباره سرنگونی اشتباهی پهباد آمریکایی توسط سپاه

فیلم علت حمله نکردن ترامپ به ایران

بی سی فارسی در گزارشی در پاسخ به پرسش چرا آمریکا به ایران حمله نکرد این نکته را ذکر می کند که در صورت حمله به ایران، متحدان جمهوری اسلامی در سرتاسر منطقه هم وارد جنگ می شوند و از سوی دیگر، کشورهای متحد آمریکا در منطقه نیز از تبعات جنگ احتمالی در امان نخواهند ماند.

واقعیت ماجرای حمله نکردن آمریکا به ایران چیست؟

گزارشی با عنوان توجیه ترامپ برای پنهان کردن ناتوانی آمریکا در حمله به ایران در سایت باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شد. در این گزارش آمده است: رئیس‌جمهور آمریکا با ارسال پیامی در توئیتر تلاش کرد ناتوانی خود برای مقابله نظامی با ایران در پی سرنگونی یک فروند پهپاد را توجیه کند.

در پی گمانه‌زنی‌های اخیر رسانه‌های غربی درباره احتمال حمله موضعی آمریکا به ایران پس از سرنگونی یک پهپاد آمریکایی به دست پدافند موشکی سپاه، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با ارسال پیامی در توئیتر کوشید ناتوانی خود برای تحقق این آرزو را توجیه کند.

وی در پیام توئیتری خود در این باره نوشت: «شب گذشته همه‌چیز برای حمله تلافی‌جویانه به سه مکان [در ایران] آماده شده بود. پرسیدم چه تعداد کشته خواهند شد؟ یک ژنرال جواب داد: ۱۵۰ نفر قربان. ۱۰ دقیقه پیش از حمله دستور به توقف آن دادم زیرا پاسخ متناسبی به ساقط کردن یک پهپادِ بدون سرنشین نبود.»

ترامپ در حالی در این توییت احتمال کشته شدن ۱۵۰ ایرانی را دلیل انصراف خود از این تصمیم برشمرده و تلویحا از دلسوزی خود برای آنها سخن به میان آورده که به وضوح اعلام کرده است هدفش از تحریم‌های اقتصادی اخیر هدف قرار دادن معیشت مردم ایران است؛ همچنانکه حتی در جریان زلزله هولناک کرمانشاه و سیل اخیر در چند استان کشورمان نیز دولت او مانع از کمک‌رسانی بین‌المللی به مردم مناطق زلزله‌زده و سیل‌زده شد.

بنابراین، با فرض صحت ادعای او مبنی بر انصراف از صدور دستور حمله محدود به چند مکان نظامی در ایران، علت را باید در جای دیگری جستجو کرد. برخی تحلیلگران نظامی پس از سرنگونی پهپاد پیشرفته «گلوبال هاوک» با آتش پدافند موشکی سپاه، هشدار داده‌اند که با اثبات توان پدافندی ایران، آمریکا باید هرگونه طرح برای اقدام نظامی علیه ایران را مورد بازنگری قرار دهد و شاید همین مسئله را بتوان مهمترین عامل در انصراف ترامپ از صدور دستور حمله موضعی به کشورمان تلقی کرد.

از سوی دیگر، ترامپ به خوبی آگاه است که هرگونه اقدام نظامی علیه ایران با توجه به وجود پایگاه‌های نظامی متعدد آمریکا در منطقه بدون پاسخ نخواهد ماند و بنابراین، نمی‌خواهد که بازگشت تابوت سربازان آمریکایی به کشورشان، پایان ریاست‌جمهوری او را در انتخابات سال آینده رقم بزند.

وی روز گذشته نیز در پی سرنگون شدن پهپاد جاسوسی ارتش آمریکا در آب‌های سرزمینی ایران، ابتدا در توئیتر خود نوشت که “ایران اشتباه بسیار بزرگی را انجام داد” اما خیلی زود از این اظهارنظر خود عقب‌نشینی کرد و گفت برای او سخت است که باور کند ساقط کردن این پهپاد توسط ایران “عمدی” بوده است.

با این حال، برخی رسانه‌های آمریکایی شب گذشته به نقل از برخی منابع مدعی شدند که ترامپ دستور یک حمله نظامی تلافی‌جویانه را علیه برخی تاسیسات راداری و موشکی ایران صادر کرده اما بلافاصله دستور خود را پیش از عملیاتی شدن لغو کرده است.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *