شش نکته مهم در رانندگی:

۶ نکته کلیدی برای رانندگی ایمن

شش نکته کلیدی برای رانندگی ایمن عبارتند از رعایت فاصله ایمنی، عدم اعتماد کامل به ترمز، رانندگی با سرعت مطمئن، راندن بین خطوط، استفاده از آینه و استفاده از کمربند ایمنی.

رانندگی ایمن رانندگی مطمئن چطور تصادف نکنیم

مجله اینترنتی پارسی گو: نکات متعددی برای رانندگی ایمن وجود دارد. در این مطلب، به نقل از اداره فرهنگ و آموزش فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان یزد شش نکته کلیدی برای رانندگی ایمن شرح داده شده است. با ما همراه باشید:

نکات کلیدی برای رانندگی ایمن

۱. رعایت فاصله ایمنی

حفط فاصله ایمنی با خودروی جلویی موجب می‌شود در مواقع بروز حادثه، راننده امکان کنترل شرایط را داشته باشد. بنابراین حتی در معابر شلوغ ودارای ترافیک سنگین نیز از نزدیک شدن به خودروی جلویی پرهیز کنید. چرا که هر لحظه امکان دارد با ترمز ناگهانی خودروی جلویی غافلگیر شوید و اگر فاصله ایمن رعایت نشده باشد، احتمال وقوع حوادثی با خسارت‌های جبران‌ناپذیر افزایش پیدا می‌کند.

۲. به ترمز اعتمادی نیست!

غیرقابل اعتمادترین بخش خودرو، «ترمز» است. تجربه نشان داده که در سرعت‌های بالای ۸۰ کیلومتر بر ساعت، کارایی ترمز به‌طور چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند. تاکنون موارد متعددی گزارش شده است که خودرو تا ۶۰ متر بعد از ترمز گرفتن نیز در حال حرکت بوده است. بنابراین لازم است هنگام رانندگی در شهر همواره جانب احتیاط را رعایت کنید و ضریب اطمینان را افزایش دهید.

۳. رانندگی با سرعت مطمئن

رانندگی شتابزده و با سرعت غیر مجاز، سلامت راننده، مسافران و دیگر شهروندان را به خطر می‌اندازد. جمله «من فلان مسیر را در زمان اندکی پیمودم» نه هنر است و نه نشان‌دهنده دست فرمان خوب، بلکه نشانه‌ی بی‌توجهی به قوانین و اهمیت ندادن به جان خود و دیگران است.
خطر سرعت بالا در خیابان‌ها و کوچه‌های خلوت بیش از موارد دیگر است. چرا که احتمال عبور عابران پیاده و حضور کودکان در این خیابان‌ها بیشتر است.

۴. بین خطوط برانیم

رانندگی بین خطوط احتمال تصادف با خودروهای کناری را به حداقل می‌رساند. تغییر مداوم لاین، باعث ایجاد ترافیک سنگین و قفل شدن مسیر می‌شود. اگر تمام رانندگان به رانندگی بین خطوط متعهد باشند، بسیاری از مشکلات ترافیکی از بین خواهد رفت.

۵. از آینه‌ها استفاده کنیم

با وجود سه آینه در خودرو باز هم نقاط کور برای راننده وجود دارد. قرارگرفتن موتور و ماشین در این نقطه می‌تواند منجر به خسارت‌های سنگین شود. برای پیشگیری از این مشکل، هنگام رانندگی حتما از هر سه آینه موجود استفاده کنید تا از نزدیک شدن وسیله نقلیه مطلع شده و غافلگیر نشوید.
همچنین هنگام نزدیک شدن به خودروهای سنگین مراقب باشید، بسیاری از خودروهای سنگین دید کاملی نسبت به اطراف خود ندارند و ممکن است راننده خودرو سنگین متوجه حضور شما نشود. در مواقعی که قصد سبقت گرفتن از خودروهای سنگین دارید، تمام جوانب را بسنجید و با احتیاط از سمت چپ سبقت بگیرید.

۶. کمربند ایمنی را ببندیم

بستن کمربند ایمنی تاثیر بسزایی در حفظ سلامتی آنان هنگام ترمز ناگهانی یا تصادف احتمالی دارد. یادمان باشد، اولین گام برای شروع رانندگی، بستن کمربند ایمنی است.

تهیه و تنظیم: گروه اجتماعی.
منبع: اداره فرهنگ و آموزش فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان یزد
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *