ماجرای جنجالی اهدای دنا پلاس به نمایندگان مجلس + تصاویر و جزئیات

جزئیات اهدای دنا پلاس به نمایندگان مجلس یازدهم + حواشی و واکنش ها

در این مطلب به جزئیات خبر اهدای دنا پلاس به نمایندگان مجلس یازدهم و حواشی و واکنش های مربوط به این خبر پرداخته شده است.

اهدای دنا پلاس به نمایندگان مجلس

مجله اینترنتی پارسی گو: ماجرای واگذاری اقساطی خودروی داخلی دنا پلاس به نمایندگان مجلس یازدهم در رسانه های زنجیره ای تحت عنوان اهدای دنا پلاس به نمایندگان مجلس بولد شده است. در این مطلب به جزئیات اهدای دنا پلاس به نمایندگان مجلس و حواشی و واکنش های مربوط به این خبر خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید:

چرا نمایندگان باید تأمین شوند؟

واقعیت این است که نمایندگان مجلس باید حقوق و مزایای مکفی دریافت کنند تا احیانا مشکلات و دغدغه مالی، در جایگاه خطیر قانون‌گذاری آنها را منحرف نسازد و هم باید به نحوی زندگی و آمد و شد کنند که درد و مشکلات مردم را بفهمند. ماجرای فروش اقساطی خودروی دنا پلاس به نمایندگان مجلس انقلابی، که در رسانه های اصلاح طلب و زنجیره ای از آن تعبیر به اهدای دنا پلاس به نمایندگان مجلس یازدهم شده است، اگرچه از یکسو عمل خلافی نیست، اما از سوی دیگر، مجلسی که شعار و وعده اش توجه به مردم و معیشت آنان است، نباید تن به چنین عملی دهد. در واقع نمایندگان مجلس می توانند از خودروی ارزانتری مانند پژو پارس و… استفاده کنند.

واکنش سید سعید لواسانی امام جمعه لواسان به خرید دنا پلاس توسط نمایندگان مجلس

واکنش سید سعید لواسانی امام جمعه لواسان به خرید دنا پلاس توسط نمایندگان مجلس

نمایندگان دوره های گذشته چه خودروهایی گرفته بودند؟

رسانه ها در ادوار پیشین مجلس شورای اسلامی درباره هدایای دریافتی نمایندگان مجلس و نیز تأمین خودرو و مسکن آنان گزارش های متعددی منتشر کرده اند. از خانه هایی که قرار بود نمایندگان اصلاح طلب مجلس دهم موقتا تا پایان نمایندگی در آن ساکن باشند، اما ماندگار شدند و آنرا ملک همیشگی خود کردند، تا خودروهای گران و لوکسی همچون  «سوزوکی ویتارا» و «کیا سراتو»! اما جالب است که رسانه های زنجیره ای اصلاح طلب که در قبال اتفاقات مشابه در مجالس مطبوع خود سکوت کرده بودند، حالا جار و جنجال به راه انداخته اند و منفعت طلبی و سیاست زدگی خود را به معرض دید مخاطب قرار داده اند!

حتما بخوانید

ماجرای دنا پلاس نمایندگان مجلس فعلی و نمایندگان قبلی!

ماجرای «دناپلاس»نمایندگان/ «شفافیت» و مقابله با «رانت» فراموش شد؟

بسیاری از کسانی که امروز به خانه ملت راه یافته‌اند، منتقد مجالس گذشته بودند و می‌گفتند که مسئولان و به طور خاص وکلای ملت نباید از هیچ گونه رانتی برخوردار باشند؛ آیا این وعده فراموش شد؟

چند روزی است از سوی برخی منابع مطلع و موثق اطلاع یافتیم برخی از نمایندگان مجلس برای خودروی صفر «دناپلاس» ثبت نام کردند و این موضوع باعث شد سراغ نمایندگان برویم و چند و چون این موضوع را از آنان جویا شویم. به نوشته مهر برخی از نمایندگان به محض اینکه سوال ما درباره تحویل خودرو به نمایندگان را شنیدند، یکه خوردند و به کل از تحویل خودروی دناپلاس به نمایندگان اظهار بی‌اطلاعی کردند!

البته بودند نمایندگانی که توضیحاتی در این باره ارائه کردند اما تاکیدشان بر آن بود که نامی از آنان برده نشود. یکی از نمایندگان مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: برخی از نمایندگان مجلس یازدهم برای دریافت خودروی پژو پارس و دناپلاس ثبت نام کردند. این خودروها به قیمت مصوب به آنان تحویل داده می‌شود و نمایندگان مجلس باید بخش اعظمی از پول خرید خودرو را به صورت نقدی و بخشی را هم به صورت قسطی و با سود ۱۸ درصد پرداخت کنند.

مجلس دهمی‌ها، «سوزوکی» و «سراتو» سوار می‌شدند!

سراغ یکی دیگر از نمایندگان رفتیم و از وی پرسیدیم که چرا نمایندگان دناپلاس می‌گیرند و مثلاً چرا پژو پارس نگرفتید که در پاسخ به خبرنگار مهر، گفت: در این دوره برخی از نمایندگان برای خرید «دناپلاس» و «پژو پارس» ثبت‌نام کردند که این خودروها با قیمت کارخانه‌ای در اختیار آنان قرار می‌گیرد، اما نمایندگان مجلس قبل، خودروهای گران قیمتی چون «سوزوکی ویتارا» و «کیا سراتو» سوار می‌شدند!

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنده برای خرید خودرو ثبت نام نکردم و اطلاع ندارم که دقیقاً چند نفر از نمایندگان برای خرید «دناپلاس» و «پژو پارس» ثبت‌نام کرده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حالا که عده‌ای از نمایندگان خودرو خریداری کردند، آیا باز هم از خودروی مجلس استفاده می‌کنند، گفت: استفاده از خودروی مجلس با راننده، صرفاً برای ایاب و ذهاب نمایندگان استفاده می‌شود و این خودرو برای شخص نماینده نیست.

نمایندگان مجلس خودرو هدیه نگرفتند بلکه آنرا خریده اند

همچنین علی اصغر عنابستانی در گفتگو با خبرنگار مهر، در واکنش به این سوال که آیا این خبر صحت دارد که تعدادی از نمایندگان مجلس خودروی «دناپلاس» دریافت کرده‌اند، اظهار داشت: معمولاً هر نماینده‌ای یک شیوه را برای استفاده از خودرو انتخاب می‌کند. برخی از نمایندگان از خودرو و راننده مجلس استفاده می‌کنند، برخی از آنان ماهانه پولی را دریافت و با آن خودرویی را کرایه می‌کنند و برخی از نمایندگان هم خودرویی را خریداری کرده و به صورت قسطی پول آن را پرداخت می‌کنند و دیگر از خودروی مجلس با راننده استفاده نمی‌کنند و خودشان رانندگی می‌کنند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این اساس، نمایندگان دناپلاس یا هر خودرو دیگری را با پول خودشان خریداری کرده و این خودروها را هدیه نگرفته‌اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نمایندگانی که خودرو خریداری کرده‌اند، از ماشین مجلس هم استفاده می‌کنند، گفت: از این نمایندگان امضا گرفته شده است که در صورتی که از طریق مذکور خودرو خریداری کرده‌اند، دیگر نمی‌توانند از خودروهای مجلس با راننده استفاده کنند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این امکانی که برای نمایندگان ایجاد شده است، چه نوع صرفه‌جویی برای مجلس به دنبال دارد، اظهار داشت: کرایه خودرو و راننده برای حمل و نقل نمایندگان، هزینه‌هایی را برای مجلس دارد و قطعاً کسانی که خودرو دریافت کرده‌اند، دیگر نمی‌توانند از این امکان استفاده کنند و از این جهت هزینه مجلس برای کرایه خودرو و راننده تا حدودی از این طریق کاهش می‌یابد.

ماجرای انحرافی اهدای دنا پلاس به نمایندگان مجلس

ماجرای انحرافی اهدای دنا پلاس به نمایندگان مجلس

خودروی گران، حق نماینده است!

علاوه بر این، حسن لطفی در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به سوال ما درباره تحویل خودرو به نمایندگان مجلس، گفت: بر اساس ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، نمایندگان مجلس هم تراز وزرا هستند و بر این اساس هر حقوق، مزایا و امکاناتی که وزیران دارند، نمایندگان مجلس هم باید داشته باشد. اگر دریافت چنین خودروهایی برای نمایندگان خلاف قانون است، پس وزرا، استانداران و دیگر مسئولان هم نباید چنین خودروهایی را سوار شوند و باید مزایای مسئولان با یکدیگر همسان‌سازی شود.

وی بیان کرد: خوب است اصحاب رسانه بررسی کنند و ببینند که آیا نماینده مجلس حتی به اندازه یک بخشدار امکانات دارد یا خیر؟ حتی برخی از مدیران کل مجلس هم از نمایندگان حقوق بیشتری دریافت می‌کنند و همچنین خوب است بررسی کنید و ببینید که وزرا چه خودرویی سوار می‌شوند و نمایندگان چه خودرویی دارند.

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نزدیک به ۴ ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم می‌گذرد، اما هنوز هیچ خودرویی به نمایندگان مجلس تحویل داده نشده و از سوی دیگر اگر قرار است به نمایندگان خودرو داده شود، این خودرو باید هم تراز خودروی وزرا باشد.

این نماینده اصلاح طلب مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نمایندگان خودروی دیگری چون پژو پارس دریافت نمی‌کنند، گفت: نمایندگان هر هفته حداقل ۵۰۰ کیلومتر راه جاده را برای بازدید از حوزه‌های انتخابیه خود طی می‌کنند و کاملاً حق آنان است که از امنیت جانی برخوردار باشند چرا که راه‌های کشور و خودروها استانداردهای لازم را ندارند.

لطفی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا این امکان برای همه مردم وجود دارد که چنین خودرویی را داشته باشند، اظهار داشت: نمایندگان مجلس باید در جاده‌های غیراستاندارد کشور امنیت جانی داشته باشند، اما این مسئله نافی حق مردم نیست و حق مردم هم این است که از بهترین خودرو برخوردار باشند.

پیگیری‌های ما ادامه داشت تا اینکه شب گذشته روح‌الله ایزدخواه در صفحه شخصی خود، روایت جدیدی از ماجرای استفاده نمایندگان از خودرو مطرح کرد. این نماینده مجلس گفت: فرمی برای خودرو به نمایندگان داده شده است تا نوع استفاده از خودرو را انتخاب کنند که دارای سه گزینه به شرح زیر است:

۱. استفاده از خودروی مجلس با راننده که در این صورت، هزینه‌ها حسب میزان کاربرد و طبق تعرفه (ساعتی ٣٠ هزار و روزانه ۵٠٠ هزار تومان) از دریافتی ماهانه نماینده کسر می‌شود.

۲. تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی که در این صورت پرداخت مبلغ مربوط به حمل و نقل (حدود ۵ میلیون)، از هزینه‌های دفتری ماهانه حذف می‌شود.

۳. فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده (دنا یا پارس) که قسط آن از دریافتی ماهانه کسر شود. (قیمت تحویل این خودرو به نماینده، ٣٠٢ میلیون تومان و اقساط آن ٣ ساله است. سند آن هم حداقل تا یک سال به نام مجلس است و امکان فروش به غیر ندارد.)

این نماینده مجلس، در حالی از انتخاب گزینه سوم و خرید خودروی «دناپلاس» خبر داد که ساعاتی پیش، اعلام کرد که از خرید این خودرو انصراف داده است.

واکنش مردم به ماجرای ماجرای انحرافی اهدای دنا پلاس به نمایندگان مجلس

واکنش مردم به ماجرای ماجرای انحرافی اهدای دنا پلاس به نمایندگان مجلس

گامی برای شفافیت عملی

انتظار آن است که در وهله اول، دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم به صورت شفاف در این باره صحبت کنند و بگویند که در فرم استفاده از خودرو، کدام گزینه را انتخاب کرده‌اند و از این طریق گامی عملی برای تحقق شعار اولیه خود مبنی بر ضرورت شفافیت آرا و اموال مسئولان بردارند.

از سوی دیگر از یاد نبرده‌ایم که بسیاری از کسانی که امروز به خانه ملت راه یافته‌اند، منتقد مجالس گذشته بودند و می‌گفتند که مسئولان و به طور خاص وکلای ملت نباید از هیچ گونه رانتی برخوردار باشند. بر این اساس، خوب است که به صحبت‌های انتخاباتی خودشان عمل کنند و گامی جدی برای مبارزه با رانت و ویژه‌خواری برخی از مسئولان بردارند.

واکنش محمد حسین فرهنگی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس یازدهم به خودروی دنا پلاس نمایندگان

واکنش محمد حسین فرهنگی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس یازدهم به خودروی دنا پلاس نمایندگان

فرهنگی در جمع خبرنگاران: «دنا پلاس» وسیله رفاهی نمایندگان مجلس نیست/ درگیر حاشیه‌ها نشویم

سخنگوی هئیت رئیسه مجلس درباره تحویل خودروی «دناپلاس» به نمایندگان متقاضی، گفت: این خودروها برای انجام وظایف نمایندگی در اختیار آنها قرار می‌گیرد،بنابراین وسایل رفاهی نیست.

به نوشته خبرنگار مهر، محمدحسین فرهنگی در حاشیه جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس در جمع خبرنگاران، درباره تحویل خودروی «دنا پلاس» به نمایندگان، با بیان اینکه خودروهای تولید داخل در اختیار نمایندگان قرار گیرد تازگی ندارد و در همه ادوار مجلس نیز سابقه داشته است، اظهار داشت: ۱۸۰ نفر از همکاران ما در مجلس یازدهم سابقه نمایندگی نداشتند از این رو خودروی مناسبی برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه در اختیارشان نیست.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اضافه کرد: کسانی که مسئولیت‌های پایین‌تری دارند خودروهای متنوعی در اختیار دارند و این رویه در گذشته وجود داشته و اما تنها فرق آن این بود که قبلاً به نام نمایندگان شماره گذاری می‌شد، اما این دوره به نام مجلس شماره گذاری شده است و امکان واگذاری ندارد.

فرهنگی تاکید کرد: هر چند بعد از پایان دوره هم این خودروها به درد مجلس نمی‌خورد که بخواهد به مجلس برگردد به دلیل آنکه مستهلک می‌شود و قابل استفاده نیست. وی تصریح کرد: این خودروها برای انجام وظایف نمایندگی در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد، بنابراین وسایل رفاهی نیست ضمن آنکه هم‌تراز آن نمایندگان که وزرا هستند گاهی ده‌ها خودرو در اختیارشان است اما در مجلس چنین امکانی نیست.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه استانداران، فرمانداران و بخشداران امکانات وسیعی دارند، گفت: مجلس و اکثریت آن مصر هستند که حاشیه‌ها بر متن غلبه نکند زیرا حواشی ما را از کار باز می‌دارد.

فرهنگی افزود: برخی نمایندگان هم در اثر فضایی که ایجاد شده منصرف شدند اما مسلماً این امر در کارکرد و کارآیی آنها تاثیر منفی دارد وی تاکید کرد این انتظار نیز به جا است که مجلس ورود کند و موضوع خودرو را به سامان مشخصی برساند. نه آنکه نماینده وسیله کار نداشته باشد و نتواند وظایفش را انجام دهد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس همچنین درباره جزئیات جلسه غیرعلنی امروز مجلس، گفت: در این جلسه موضوع ایجاد تحول در مجلس از سوی روسای کمیسیون‌ها، کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و برخی همکاران مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد کمیسیون آئین نامه در این باره جمع بندی کند و تغییراتی را به وجود آورد که ما زیر بمباران طرح‌ها و لوایحی که برای مردم مفید نیست و تاثیری در شرایط زندگی مردم هم ندارند، قرار نگیریم.

توئیت نماینده زنجان درباره اهدای دنا پلاس به نمایندگان مجلس

توئیت نماینده زنجان درباره اهدای دنا پلاس به نمایندگان مجلس

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس: دنا پلاس اتومات نمی خواهم

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: برای دریافت خودروی دنا پلاس اتومات قسطی ثبت نام نکرده ام. مصطفی طاهری به خبرنگار مهر، گفت: بنده برای دریافت خودروی دنا پلاس اتومات قسطی ثبت نام نکردم. وی با اشاره به اینکه استفاده از پژو پارس مجلس به صورت امانی است، گفت: برای دریافت دنا پلاس اتومات قسطی ثبت نام نکرده‌ام و در حال حاضر از خودروی پژو پارس که مجلس برای نمایندگان پیش بینی کرده، برای رفت و آمد به مجلس و سرکشی به مناطق مختلف حوزه انتخابیه استفاده می‌کنم.

طاهری همچنین در توتیتر در خصوص ثبت نام نکردن برای دریافت خودروی دنا پلاس اتومات، پست گذاشته است.‌ وی در مطلبی که توئیت کرده، عنوان کرده است: ساختار مجلس درست طی نشده است. حجم زیادی از از رفت و آمد به حوزه انتخابیه و روستاها و… هیچ زیرساختی در این چهل سال درست نکردن. طاهری در توئیت خود ادامه داده است: باید مثل ادارات دولتی دارای دفتر، خانه سازمانی در تهران، خودرو در تهران و حوزه انتخابی و کارمند و… می‌شد.خیلی‌ها مثل بنده ماشین رو نگرفتن اما…

نامه انصراف نماینده قزوین در مجلس از تحویل خودروی دنا پلاس

نامه انصراف نماینده قزوین در مجلس از تحویل خودروی دنا پلاس

نماینده مردم قزوین از دریافت خودروی دنا انصراف داد

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک از دریافت خودروی دنا انصراف داد. به نوشته مهر، لطف‌الله سیاهکلی که روز گذشته اظهار نظرش در رابطه با امکانات نماینده مجلس با حواشی زیادی روبرو شده بود امروز در نامه‌ای به رئیس مجلس از دریافت خودروی دنا انصراف داد. وی در این نامه به شیوه واگذاری امکانات به نمایندگان مجلس اعتراض کرده و روال موجود را دارای اشکال دانسته است.

سیاهکلی در نامه خود خطاب به رئیس مجلس عنوان کرده است: اعتقاد دارم نمایندگان مجلس نیز همانند شخصیت‌های حقوقی می‌بایستی برای انجام وظایف سازمانی از امکانات سازمانی برخوردار شوند لذا از جنابعالی درخواست دارم تا یکبار برای همیشه موضوع ساختمان نمایندگان در استان، امکانات، لوازم اداری و نیز پرسنل اداری ونیز وسیله نقلیه را در قالب سازمانی تعریف بفرمائید تا هم حفظ بیت‌المال شود و هم یک نظام اداری صحیحی برای ارائه خدمت توسط نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه فراهم گردد. وی در پایان نامه نیز آورده است: اما چه این پیشنهاد اجرایی شود و چه اجرایی نشود اینجانب به نظرات موکلینم احترام می‌گذارم و انصراف خود را از دریافت خودرو اعلام می‌کنم.

گفتنی است روز گذشته سیاهکلی گفت‎وگویی با یکی از خبرگزاری‌ها در رابطه با شرایط و امکانات نمایندگان انجام داده و اعلام کرده بود برای رفتن به مناطق روستایی و کوهستانی به خودروی شاسی بلند احتیاج دارد.

دنا پلاس نمایندگان مجلس

دنا پلاس نمایندگان مجلس

نتیجه و جمع بندی درباره اهدای دنا پلاس به نمایندگان مجلس

جریان انقلاب و مدیران جهادی و مردم شهیدپرور ایران اسلامی هموراه تعالی ایران و آرمان های بلند انقلاب اسلامی را هدف خود قرار داده اند. در این بین هرازگاهی اتفاقاتی می افتد که زیبنده انقلاب و مسئولان آن نیست. ماجرای اخیر فروش دنا پلاس به نمایندگان مجلس یازدهم را نیز از این دست حوادث باید تلقی کرد. اما در این خصوص به عنوان جمع بندی به چند نکته اشاره می شود:

  1. نمایندگان مجلس با توجه به نیروهایی که در اختیار دارند (همکاران در حوزه انتخابیه و دفتر کار و رفت و آمد و…) باید به لحاظ مادی تأمین باشند. از سوی دیگر تأمین مالی نمایندگان مجلس در پاک‌دستی آنان نیز موثر خواهد بود و باعث می شود به جریان یا مجموعه ای وابسته نشوند و حریت خود را حفظ کنند.
  2. ماجرای اهدای خودرو به نمایندگان مسبوق به سابقه است و در دوره های گذشته نیز خودروهایی نظیر سوزوکی، ویتارا، سراتو و لندکروز به نمایندگان مجلس اهدا شده است.
  3. جریان انقلابی کشور و رسانه های انقلابی، همچون همیشه به درستی به ماجرای اهدای دنا پلاس به نمایندگان مجلس ورود کردند. در واقع نقد دلسوزانه این جریان نشان داد آرمان های انقلاب با منافع حزبی و سیاسی نباید زیر سوال برود.
  4. بر خلاف جریان انقلابی که آرمان های بلند انقلاب اسلامی را ارجح می داند، سایر جریانات سیاسی داخل کشور، صرفا بر اساس اهداف حزبی و جناحی خود عمل می کنند. بسیاری از رسانه های زنجیره ای که در قبال دریافت خودروهای لوکس خارجی در ادوار پیشین مجلس سکوت کرده بودند، این دوره و به واسطه «فروش» اقساطی خودروی ایرانی دنا پلاس به نمایندگان شروع به انتقاد کردند. در واقع این جریانات سیاسی، اهدای خودروهایی نظیر سوزوکی، ویتارا، سراتو و لندکروز به نمایندگان جریان مطبوع خود را «نمی بینند»! اما اگر یک خودروی داخلی به نمایندگان مجلس طیف مخالف آنان به صورت اقساطی «فروخته» شود، واویلا!
  5. بسیاری از نمایندگان مجلس با نگرفتن خودرو و یا پس دادن آن، از این آزمون هم سربلند بیرون آمدند. هرچند نمایندگانی که این خودرو را دریافت کرده اند نیز می توانند دلایل خود را داشته باشند. اما به هر حال در شراطی فعلی که به برکت وجود دولت تدبیر و امید، خرید پراید هم برای بسیاری از اقشار جامعه به آرزو و رویا بدل شده است، خوب است نمایندگان نیز بیشتر به فکر مردم باشند و برای احترام به آنان از چنین اقداماتی پرهیز کنند.
تهیه و تنظیم: گروه سیاسی.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *