کلوچه سنتی خوشمزه

آموزش پخت کلوچه ناخونک یزدی

کلوچه ناخونک یزدی یکی از شیرینی های سنتی، خوشمزه و پرطرفدار یزد است. در این مطلب مواد لازم و مراحل پخت این کلوچه سنتی آموزش داده شده است.

کلوچه ناخونک یزدی طرز تهیه

مجله اینترنتی پارسی گو: کلوچه ناخونک یزدی یکی از شیرینی های سنتی یزد است که طرفداران زیادی دارد. در این مطلب آموزش پخت کلوچه ناخونک یزدی توسط فاطمه طحانی آموزش داده شده است. با ما همراه باشید:

آموزش پخت کلوچه ناخونک یزدی شیرینی سنتی یزد

در این بخش به آموزش پخت این شیرینی خوشمزه پرداخته می شود. شیرینی های سنتی و خوشمزه یزدی طرفداران زیادی دارد. مواد لازم پخت این کلوچه آرد سفید، روغن جامد، شکر، گلاب، هل، بکینگ پودر، تخم مرغ و نمک به شرح زیر است:

مواد لازم برای پخت کلوچه ناخونک یزدی

  • آرد سفيد        ۳ پيمانه
  • روغن جامد     ۱ پيمانه
  • شكر           نصف پيمانه
  • گلاب         نصف پيمانه
  • هل         ۱ قاشق مربا خوري
  • بكينگ پودر    نصف قاشق چاي خوري
  • تخم مرغ     دوعدد
  • نمك       كم (اندازه نخود)
کلوچه ناخونک یزدی شیرینی سنتی یزد

کلوچه ناخونک یزدی شیرینی سنتی یزد

طرز تهيه کلوچه ناخونک یزدی

براي تهيه كلوچه سنتي يزدي ابتدا آرد + بكينگ پودر + نمك را الك مي كنيم و شكر و هل را در گلاب حل مي كنيم. در ظرف بزرگي دو عدد تخم مرغ را مي شكنيم و انقدر هم مي زنيم تا كف سفيد كند. (فرقي ندارد با همزن دستي هم زده شود يا با همزن برقي چون در اين كلوچه همزدن زياد لازم نيست.) روغن را كه بهتر است جامد باشد به تخم مرغ اضافه كرده و هم مي زنيم تا يكدست شود. (اگر روغن مايع باشد اشكالي ندارد فقط كلوچه پس از پخت كمي خشك مي شود ولي با روغن جامد كلوچه بسيار نرم و ترد خواهد شد.) بعد از اضافه كردن روغن جامد، گلاب و هل و شكر را كه قبلا با هم تركيب كرده بوديم را داخل ظرف تخم مرغ و روغن جامد مي ريزيم و هم مي زنيم تا يكدست شود. حالا نوبت اضافه كردن آرد و بكينگ پودر الك شده است. همه مواد را خوب با هم مخلوط مي كنيم. خميري سفت تر از خمير كيك به دست مي آيد. اگر خمير كمي به دست بچسبد اشكال ندارد اما اگر خيلي به دست مي چسبد كمي آرد اضافه كنيد و دستتان را روغني كنيد و روي خمير را روغن بزنيد و در ظرف در بسته نشكن داخل فريزر بگذاريد يا روي همان ظرف بزرگ را پلاستيك بكشيد و داخل فريزر بگذاريد حتي اگر ظرف بلور باشد در اين مدت اتفاقي براي ظرف نمي افتد.

 بعد از نيم ساعت وقتي خمير را از فريزر بيرون آورديم فر را روشن مي كنيم تا گرم شود.( اين كار براي پف كردن كلوچه بسيار ضروري است؛ اين كار را بي اهميت در نظر نگيريد.) خمير را به اندازه يك نارنگي برداريد و گرد كنيد و داخل سيني با فاصله بچينيد چون كلوچه ها در فر گرد نمي مانند و كمي تخته مي شوند و شكل كلوچه به خود مي گيرند. لازم نيست ما اين كار را انجام دهيم فقط كافي است خمير را مثل توپ گرد كنيد و داخل سيني بچينيد خودش شكل كلوچه خواهد گرفت. فاصه بين كلوچه ها به اندازه دو برابر قطر دايره توپ هاي خميري كه در سيني گذاشته ايد باشد تا كلوچه ها بهم نچسبند.

اگر تمايل داشتيد مي توانيد روي كلوچه ها زره تخم مرغي را كه با كمي زعفران و شكر هم زده ايد بماليد ولي اين كار اصلا لزومي ندارد و بدون آن كلوچه لذيذتر است. در درجه ۱۷۵ طبقه بالاي فر به مدت نيم ساعت كلوچه پخته خواهد شد.

در كل دو ساعت زمان براي پخت اين كلوچه كافي است تا با طيب خاطر كلوچه را بپزيد و در زماني كه كلوچه در فر در حال پخت است ظروف استفاده شده را بشوييد و آشپزخانه را مرتب كنيد!

اگر مي خواهيم براي اولين بار اين روش پخت را امتحان كنيد مي توانيد همه مقياس ها را نصف كنيد و يا اگر مي خواهيد كلوچه هاي بيشتري درست كنيد همه موادها را دو برابر كنيد نتيجه تغييري نمي كند. اميدوارم در كنار خانواده لحظات خوشي را سپري كنيد.

خوردن كلوچه در كنار چاي و كتاب و نسيم اول صبح كه از پنجره مي وزد بسيار لذت بخش است. اين را براي شما و همه ايرانيان آرزو مي كنم.

به کوشش: فاطمه طحانی.
منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *