دیجی احتکار: از احتکار و گران فروشی تلفن همراه تا احتکار ماسک:

احتکار ماسک در دیجی کالا + جوابیه رسمی دیجی کالا

خبر احتکار ماسک در دیجی کالا در حالی رسانه ای شده است که در حال حاضر و با شیوع کرونا، موجی از خشم و نفرت اجتماعی درباره محتکران ماسک و شوینده های بهداشتی وجود دارد.

احتکار ماسک در دیجی کالا

مجله اینترنتی پارسی گو: خبر احتکار ماسک در دیجی کالا موجی از حیرت و نگرانی را در بین کاربران این فروشگاه اینترنتی و نیز علاقه‌مندان به امنیت روانی کشور ایجاد کرده است. در این مطلب به بررسی صحت و سقم این خبر پرداخته ایم. با ما همراه باشید:

گسترش نیوز با تیتر «رسوایی بزرگ برای دی‌جی‌کالا/ احتکار میلیون‌ها ماسک فروشگاه اینترنتی را تعطیل می‌کند؟» به نقل از شبکه ایران کالا صدا و سیما نوشت: شبکه ایران کالا صداوسیما از کشف انبار احتکار ماسک که متعلق به دی جی کالا است، خبر داد.

کشف بیش ۵ میلیون ماسک احتکار شده در انبار دیجی کالا

در گشت مشترک تعزیرات بیش از ۵ میلیون ماسک بهداشتی از انبار دیجی کالا کشف شد. ضاربیان رئیس شعبه ۶۲ سازمان تعزیرات حکومتی با اعلام این خبر گفت: با استعلامی که از وزارت بهداشت انجام دادیم اینها حق عرضه و فروش ماسک را نداشتند و این حجم از ماسک‌های کشف شده هم مصداق احتکار و هم عرضه خارج از شبکه است.

به گفته ضاربیان هنوز هم انبارهای دیگری در حال بازدید است که گزارش آن در صورت مشاهده تخلف اعلام خواهد شد. رئیس شعبه ۶۲ سازمان تعزیرات حکومتی درباره سرنوشت ماسک‌های کشف شده هم گفت: این اقلام برای عرضه در بازار تحویل مراکز مجاز داده می‌شود و با صاحبان آن نیز برخورد قانونی خواهد شد.

انتظار جامعه برخورد قاطع با احتکار ماسک

در شرایط کنونی کشور و کمبود شدید ماسک‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس خطرناک کرونا آیا چنین اقداماتی و بازی با جان مردم با احتکار ماسک آیا استحقاق شدیدترین برخوردها مثل تعطیلی موقت یا دائم را ندارد؟

در این رابطه بورس نیوز نیز نوشت: کشف ماسک احتکاری در انبار دی جی کالا! قاضی شعبه ۶۲ تعزیرات، امروز از کشف ۵ میلیون ماسک در انبار کالاهای سایت دی جی کالا خبر داد.

هنوز مشخص نیست با توجه به مستندات جمع آوری شده توسط بازرسان و با حضور گزارشگران صدا و سیما، مسئولین دیجی کالا با چه منطقی این ماجرا را رد کرده اند؟ در هر صورت اگر این ماجرا، یعنی خبر احتکار ماسک در دیجی کالا صحت داشته باشد، جامعه انتظار برخود قاطع با محتکران دارد.

دیجی احتکار خبر احتکار ماسک در دیجی کالا

دیجی احتکار خبر احتکار ماسک در دیجی کالا

متن کامل جوابیه دیجی کالا درباره خبر احتکار ماسک در دیجی کالا

دیجی مگ (اتاق خبر دیجی کالا) با تیتر «بیانیه مطبوعاتی دیجی‌کالا: گزارش صداوسیما درباره احتکار ماسک توسط دیجی‌کالا کذب است» به موضوع احتکار ماسک در دیجی کالا پاسخ داد.

به گزارش پارسی گو اتاق خبر دیجی کالا نوشت: صبح امروز در حالی که همکاران عملیات ما، علی‌رغم نگرانی‌ شیوع ویروس کرونا، در حال آماده‌سازی و ارسال ماسک‌های سفارش گذاشته شده مشتریان دیجی‌کالا بودند، مامورین سازمان تعزیرات حکومتی به مرکز پردازش دانش مراجعه کردند و بدون توضیح ۳۴ هزار عدد ماسک فروخته شده به مشتریان دیجی‌کالا را جمع‌آوری کردند. در حالی که طبق صورت جلسه سازمان تعزیرات ۳۴ هزار ماسک موجود بوده است، این عدد در گزارش مغرضانه شبکه تلویزیونی ایران کالا، به دروغ ۵ میلیون عدد عنوان شد.

لازم به ذکر است که کلیه این ۳۴ هزار عدد ماسک در چندین روز پیش به فروش رفته و به نوبت در حال آماده‌سازی و ارسال به مشتریان بوده‌ است. ضمنا دیجی‌کالا در راستای مسئولیت اجتماعی خود از فروش این ماسک‌ها هیچ انتفاع مالی نداشته و این ماسک‌ها را با قیمت خرید به فروش رسانده است. بر این اساس هرگونه ادعای احتکار و سواستفاده از ارائه‌ی این خدمات به هموطنان در سراسر ایران، بی‌اساس، مغرضانه و کذب کامل است.

این اتفاق در حالی رخ داده که دیجی‌کالا چهار روز پیش طی نامه‌ای رسمی به وزارتخانه‌های ارتباطات، بهداشت و صمت آمادگی خود را جهت در اختیار قرار دادن تمام توان لجستیکی و زیرساختی برای عرضه ماسک و کیت‌های بهداشتی را با حاشیه سود صفر و بدون هیچ چشم داشت اقتصادی، اعلام کرده بود. (نامه پیوست شده است). همانطور که پیش از این به اطلاع مردم عزیز کشور رسانده بودیم، دیجی‌کالا با تمام توان زیرساختی و لجستیکی خود برای هرگونه کمک در اختیار مردم و بخش سلامت کشور است. بر این اساس دیجی‌کالا تنها در هفته اول پس از اعلام خبر شیوع کرونا بیش از ۲۲۰ هزار ماسک با سود صفر توزیع کرده است.

ضمن عذرخواهی از ۸ هزار مشتری عزیز دیجی‌کالا که از نقاط دور و نزدیک کشور این ۳۴ هزار ماسک‌ را خریداری کرده بودند، اعلام می‌کنیم که این ماسک‌ها هم اکنون در اختیار معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، قرار دارد و در نتیجه قادر به ارسال سفارش شما نیستیم. اطمینان خاطر می‌دهیم در اسرع وقت مبالغ پرداخت شده، به صورت کامل به مشتریان توسط دیجی‌کالا عودت داده می‌شود.

کارکنان دیجی‌کالا فرزندان این کشور هستند و در این شرایط سخت بدون تعطیلی، با پذیرش همه خطرات و با تمام توان در کنار مردم عزیز ایران ایستاده‌اند. خاطر نشان می‌شود براساس ماده ۶ بند ۱۱ قانون مطبوعات؛ شبکه ایران کالای صداوسیما و کلیه رسانه‌هایی که این خبر را منتشر کرده‌اند ملزم به انتشار تکذیبیه دیجی‌کالا هستند. شکایت و پیگیری حقوقی برای دیجی‌کالا محفوظ است.

فیلم احتکار ماسک در دیجی کالا

ماجرای گران فروشی تلفن همراه در دیجی کالا

البته حواشی مربوط به دیجی کالا صرفا به خبر احتکار ماسک در دیجی کالا محدود نمی شود و در واقع، در بزنگاه های اقتصادی کشور، دیجی کالا دچار حواشی اینچنینی شده است. به عنوان نمونه در بازه زمانی که قیمت دلار افزایش یافت، دیجی کالا به گران فروشی گوشی تلفن همراه متهم شد. فارنت در اینباره می نویسد: در پی افزایش بی‌سابقه نرخ دلار و یورو (سقوط ارزش ریال) دولت اعلام کرد که به واردکنندگان رسمی دلار با نرخ دولتی ۴۲۰۰ تومان اختصاص می‌دهد. با این وجود شاهد بودیم که قیمت گوشی‌های هوشمند کماکان متناسب با نرخ نجومی دلار بالا رفت تا جایی که آیفون ۱۰ اپل که با قیمت کمتر از ۶ میلیون تومان عرضه می‌شد به بیش از ۱۱ میلیون تومان رسید. اما این گران‌فروشی از کجا آب می‌خورد؟

در پی اعتراض کاربران وزیر ارتباطات و فناوری آقای محمدجواد آذری جهرمی لیست شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی و مقدار ارز اختصاص یافته به آن‌ها را منتشر کرد. در صدر این شرکت‌ها می‌توانستید شرکت‌های واردکننده محصولات اپل مثل نودیس پرداز و داتیس امرتات را ببینید که با نرخ دولتی گوشی‌ها را وارد کرده و با نرخ نجومی دلار ۹۰۰۰ تومانی آن‌ها را عرضه کرده‌اند. از آن‌جا که این دو شرکت از پلتفرم مارکت‌پلیس دیجی‌کالا برای عرضه محصولات خود استفاده کرده‌اند انگشت اتهامات برخی به سوی دیجی‌کالا هم دراز شد که چگونه این گوشی‌ها با قیمت نجومی در آن عرضه می‌شود.

ناموجود شدن گوشی های تلفن همراه در دیجی کالا

ناموجود شدن گوشی های تلفن همراه در دیجی کالا

امروز محمد عملداری مدیرعامل شرکت داتیس امرتات در توییتر خود نوشت که این شرکت مسئولیتی در قبال محصولات عرضه شده نودیس پرداز نداشته و تنها ۳۵۰۰ دستگاه آیفون SE با قیمت ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان وارد کرده که متأسفانه به دلیل عبور از واسطه‌ها در دیجی‌کالا به قیمت ۳ میلیون تومان عرضه شده است! (این درحالیست که نام فروشنده در دیجی‌کالا خود شرکت داتیس امرتات درج شده است.)

جالب است که مدتی کوتاه پس از انتشار نام این واردکنندگان توسط وزارت ارتباطات، دیجی‌کالا نام فروشنده آیفون ۱۰ را از نودیس پرداز به دیجی‌کالا تغییر داده و سپس این محصول را ناموجود کرد. به هر حال حالا دیجی‌کالا هم در این‌باره بیانیه‌ای منتشر کرده است و گفته که از شفاف‌سازی‌های “صحیح” استقبال می‌کند. نکات مهم این بیانیه‌ را می‌توان در چند بند زیر خلاصه کرد:

کلیه‌ی گوشی‌های موبایل عرضه شده در دیجی‌کالا از توزیع کنندگان و واردکنندگان برندها در داخل کشور با قیمت‌های تعیین شده توسط خود تامین‌کنندگان و واردکنندگان به صورت رسمی خریداری شده است و قیمت‌های فاکتور شده توسط آن‌ها بر مبنای قیمت ارز آزاد و یا حتی بالاتر بوده است.

دیجی‌کالا ذی نفع در واردات کالا توسط هیچ کدام از واردکنندگان گوشی موبایل از جمله شرکت داتیس امرتات، نودیس پرداز و … نیست و آن‌ها نیز مانند باقی هزاران تامین کننده‌ی دیجی‌کالا در رسته‌های محصولی مختلف هستند. حتی در پلتفرم مارکت‌پلیس دیجی‌کالا که قیمت‌گذاری توسط خود فروشندگان انجام می‌شود، کمسیون دریافتی دیجی‌کالا در گروه موبایل تنها ۲ درصد است که به صورت شفاف قید شده است.

در پایان دیجی‌کالا می‌گوید برخلاف اکثر فروشندگان هیچ‌وقت در این بازار دست به احتکار و توقف فروش نزده و با اعتقاد به اصل شفافیت و مشتری‌محوری سوابق قیمت فروش کالای خود را به مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *