ویژگی ذهنی کارآفرینان موفق چیست؟

۴ ویژگی شاخص کارآفرینان موفق را بشناسید!

در این مقاله چهار ویژگی شاخص ذهن کارآفرینان موفق را مرور می کنیم. این ویژگی ها بعضا قدری عجیب به نظر می رسند اما در حقیقت با ممارست و پشتکار دستیافتنی هستند.

کارآفرینان موفق کارآفرین کارآفرینی

مجله اینترنتی پارسی گو: کارآفرینان موفق چه ویژگی هایی دارند؟ در این مقاله به نقل از وبسایت دستیابی چهار ویژگی شاخص ذهن کارآفرینان موفق را مرور می کنیم. این ویژگی ها بعضا قدری عجیب به نظر می رسند اما در حقیقت با ممارست و پشتکار دستیافتنی هستند.

حتما بخوانید

۱۲ نشانه ذهن کارآفرین را بشناسید!

ویژگی ذهنی کارآفرینان موفق و رمزگشایی ازجعبه سیاه موفقیت

ویژگی ذهنی کارآفرینان موفق همان طلایی است که کارآفرینان توانسته‌اند آن را از ذهنشان استخراج کنند، در حالی که بسیاری از افراد عادی موفق به انجام این کار نمی‌شوند. هرکارآفرینی با چالش‌هایی روبرو می‌شود، اما تنها تعداد کمی از کارآفرینان موفقیت‌ چشمگیری کسب می‌کنند. نظریه‌های مختلفی برای این موضوع بیان شده‌اند. برخی از متخصصان، سرسختی را به عنوان عامل اصلی موفقیت این دسته از کارآفرینان ذکر کرده‌اند. پژوهش‌های انجام شده حاکی از این است که چهار ویژگی ذهنی کارآفرینان موفق شایع‌تر است که در این مطلب به آن می‌پردازیم:

حتما بخوانید

نقش نبوغ و نوآوری در کارآفرینی

۱) کارآفرینان موفق مرکز کنترل درونی دارند

کنترل درونی ذهن

بسیاری از افراد دارای مرکز کنترل بیرونی هستند. این به معنای آن است که شما باور داشته باشید، سرنوشت زندگی شما را رویدادها و عوامل بیرونی تعیین می‌کند. شکی در این نیست که عوامل بیرونی، بر زندگی هر کسی تأثیرگذارند. سؤال اصلی اینجاست که شما چه وزنی به این عوامل می‌دهید؟

در نقطه مقابل مرکز کنترل درونی به این معناست که خودتان را در مقابل رویدادها و عوامل بیرونی ناتوان و فاقد حق انتخاب نبینید. افراد با مرکز کنترل درونی سعی می‌کنند، به جای واکنش‌های ناخودآگاه در مقابل رویدادها دست به کنش‌های آگاهانه بزنند. این افراد به راحتی با وقایع زندگی دچار تلاطم روحی نمی‌شوند.

مرکز کنترل درونی یعنی: «باور اینکه وضعیت فعلی من، تابع عوامل قابل کنترل مانند تلاش، نگرش، آماده بودن و … است». در مقابل مرکز کنترل بیرونی یعنی: «باور اینکه وضعیت فعلی من، تابع عوامل متعددی بوده که همگی از کنترل من خارج هستند».

پژوهش‌ها نشان داده است که افراد با مرکز کنترل درونی موفقیت‌های مالی بزرگتری دارند و از سلامت جسمی و روحی بیشتری برخوردارند. نیاز به ذکر این مطلب نیست که این افراد شادی و رفاه بیشتری را در زندگی‌شان تجربه می‌کنند.

وقتی به عنوان یک کارآفرین، مرکز کنترلتان بیرونی باشد، بیشتر بر رقبا، وضع اقتصادی، بی‌عدالتی‌های زندگی و سایر چیزهایی تمرکز می‌کنید که اختیاری روی آن‌ها ندارید. چنین ویژگی ذهنی شما را به یک قربانی تبدیل خواهد کرد.

اولین ویژگی ذهنی کارآفرینان موفق داشتن مرکز کنترل درونی است. این بدان معناست که آن‌ها معتقدند شخصا مسئولیت زندگی‌شان را به عهده دارند. این افراد چالش‌ها را به شکل موانعی می‌بینند که عبور از آن‌ موانع، آن‌ها را ورزیده‌تر می‌کند. آن‌ها شکست‌ها را به شکل بازخورد می‌بینند. در حالی که افراد با مرکز کنترل بیرونی، خودشان را به رقابت با دیگران مشغول می‌کنند، افراد با مرکز کنترل درونی روی خلق ایده‌های نوآورانه تمرکز می‌کنند.

حتما بخوانید

آیا کارآفرینی تولید ایده‌های عجیب و غریب فضایی است؟

۲) کارآفرینان موفق تحمل بالایی در مقابل ابهام و عدم قطعیت دارند

تحمل بالا و تلاش زیاد برای رسیدن به موفقیت

در دوران کودکی، ابهام و ندانستن چندان برایمان آزاردهنده نبود. هر چه بزرگتر شدیم، تحمل ابهام برایمان سخت‌تر شد. ابهام ممکن است واقعا برای برخی افراد آزاردهنده باشد. آن‌ها نیاز به قوانین شفاف و قابل فهم دارند. بدون این قوانین افراد از حرکت باز می‌مانند یا دچار سردرگمی می‌شوند.

دومین ویژگی ذهنی کارآفرینان موفق تحمل بالای آن‌ها در برابر شرایط ابهام است.از این نظر این دسته از کارآفرینان، همانند کودکان هستند. آن‌ها بر مبنای اطلاعات محدود، دست به اقدام می‌زنند. راه‌اندازی کسب و کار سرشار مستلزم گام برداشتن در ناشناخته‌هاست. تحمل‌پذیری بالا به کارآفرینان کمک می‌کند وقتی پا به ناشناخته‌ها می‌گذارند یا با موقعیت‌های جدید مواجه می‌شوند، بتوانند اضطرابشان را مدیریت کنند و تمرکزشان را از دست ندهند.

حتما بخوانید

تعریف و مفهوم کارآفرینی (مقاله علمی)

۳) کارآفرینان موفق از ترس‌ها و اضطراب‌هایشان سوخت انگیزه‌بخش می‌سازند

ترس و اضطراب و دلهره

بسیاری از ما وقتی احساس اضطراب می‌کنیم، سعی می‌کنیم خودمان را آرام کنیم. دکتر آلیسون وودبروکس استاد دانشکده کسب و کار دانشگاه هاروارد می‌گوید: اضطراب بسیار فراگیر است. افراد تمایل دارند هنگام اضطراب خودشان را آرام کنند، اما این کار بسیار دشوار و ناکارآمد است. دکتر وودبروکس از پژوهش‌هایش دریافته است، تلاش برای آرام‌سازی اوضاع را بدتر و عملکردتان را تضعیف می‌کند. به جای این کار، صورت‌بندی مجدد اضطراب و نگریستن به آن به عنوان هیجان، تاثیر شگرفی در بالا بردن عملکردتان دارد.

سومین ویژگی ذهنی کارآفرینان موفق تبدیل اضطراب به سوخت انگیزه است. قهرمانان ورزشی و کارآفرینان موفق، وقتی اضطراب سراغشان می‌آید آن را به شکل یک عامل انگیزشی برای اقدام و پیشروی تلقی می‌کنند.

حتما بخوانید

چگونه کسب و کار خود را راه بیاندازیم؟

۴) کارآفرینان موفق بر علت‌ها تمرکز می‌کنند نه بر معلول‌ها

تمرکز ذهن

بسیاری از افراد نمی‌توانند شکست‌ها و پیروزی‌هایشان را درست مدیریت کنند. آن‌ها سوار بر الاکلنگی هستند که بسته به شرایط رفتارشان را تغییر می‌دهد. وقتی اوضاع خوب پیش نمی‌رود، در مشکلات غرق می‌شوند یا به دام افسردگی می‌افتند. در عوض وقتی اوضاع خوب است، اعتمادبه‌نفس کاذب پیدا می‌کنند و تنبل می‌شوند.

در عمل، موفقیت دردسرهای بیشتری نسبت به شکست برای آدم‌ها ایجاد می‌کند. خیلی قبل‌تر از ظهور روان‌شناسی مدرن، آبراهام لینکلن گفته بود: تقریبا تمام افراد می‌توانند در برابر مخالفت دوام بیاورند، اما اگر می‌خواهید واقعا یک نفر را محک بزنید، به او قدرت بدهید. وقتی به موفقیت می‌رسیم، ممکن است تمرکزمان از علل موفقیت به پیامدهای آن تغییر کند. ممکن است هیاهوهای پیرامون موفقیت مانند تحسین‌ها، پاداش‌ها و … حواسمان را از کار پرت کند.

چهارمین ویژگی ذهنی کارآفرینان موفق تمرکز بر علت‌ها به جای معلول‌هاست. رفتار آن‌ها تا حد زیادی مستقل از نتیجه است و چه شکست بخورند چه موفق شوند، تغییرات رفتاری عجیبی نشان نمی‌دهند. آن‌ها می‌دانند اعتمادبه‌نفس و نتایج، محصول سختکوشی و کار مداوم آن‌هاست. از طرفی آن‌ها می‌دانند، نتیجه کار خارج از حوزه کنترل آن‌هاست. بنابراین تمرکزشان را روی رفتار و عملکرد خودشان که در محدوده اختیارشان است، حفظ می‌کنند.

حتما بخوانید

کارآفرینی چیست و کارآفرین کیست؟

سخن پایانی در مورد ویژگی های ذهنی کارآفرینان موفق

این چهار ویژگی ذهنی کارآفرینان موفق آن‌ها را تا حد زیادی از دیگر کارآفرینان و سایر افراد متمایز می‌کند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند، کارآفرینان آموزش‌های خارق‌العاده‌ای دیده‌اتد یا توانایی‌های عجیب و غریبی دارند، اما همان‌طور که در مطلب حاضر دیدیم، این چهار ویژگی ذهنی کارآفرینان موفق را می‌توان با تمرین و تکرار کسب کرد و در زندگی به کار برد.

تهیه و تنظیم: مجله اینترنتی پارسی گو

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *