چگونه از راه وبینار درآمد کسب کنیم؟

وبینار چیست و چطور می شود از آن کسب درآمد کرد؟

وبینار برگرفته از دو واژه وب و سمینار است و سخنرانان حرفه ای می توانند از طریق آموزش موضوعات مختلف و جذاب، از طریق وبینار کسب درآمد کنند.

وبینار و کسب درآمد از آن

مجله اینترنتی پارسی گو: وبینار لغتی است که شاید آن را در بنرهای مختلفی دیده باشید، اما بدون آنکه معنی‌اش را بدانید، از کنار آن عبور کرده‌اید. در ادامه به نقل از «چطور» قصد داریم به معرفی وبینار و کاربردهای آن بپردازیم، چراکه وبینار به یکی از ابزارهای قدرتمند تبلیغاتی و آموزشیِ کسب‌وکارهای جدید در جهان تبدیل شده و به‌نظر می‌رسد هنوز معرفی درستی از این ابزار قدرتمند در کشور ما صورت نگرفته است. با ما همراه باشید.

شاید هر روز ایمیلی مبنی بر حضور در وبیناری جدید دریافت می‌کنید و سؤال‌های متعددی در ذهن‌تان نقش می‌بندد. در این ایمیل‌ها شعارهایی مثل «آموزش‌های جدید»، «آموزش کارکنان توسط کارشناسان خبره» و… دیده می‌شود و هریک از این شعارها ممکن است محرکی برای شرکت در این وبینارها باشد. با این حجم از تبلیغات به‌نظر می‌رسد هرکسی در حال برگزاری وبیناری است.

نویسندگان، سخنرانان، مربیان، کارشناسان شبکه‌های اجتماعی، و دیگر مدیران، همه از وبینارهای پولی یا رایگان برای افزایش قدرت نفوذ و ارتباط با مشتریان خود استفاده می‌کنند تا با فروش محصولات و خدمات، پول بیشتری به‌دست بیاورند.

وبینار برگرفته از وب و سمینار است

وبینار برگرفته از وب و سمینار است

معنای واقعی وبینار چیست؟

کلمه وبینار درواقع از تلفیق دو واژه‌ی «وب» و «سمینار» به‌وجود آمده است. وبینار به کارگاه یا سمینار یا ارائه‌ای اطلاق می‌شود که به‌صورت اینترنتی برگزار می‌شود و شرکت در آن ممکن است پولی یا رایگان باشد. گاهی به‌جای لغت وبینار از لغت‌هایی مثل وب‌کست، آموزش آنلاین، رویدادهای آنلاین، کلاس‌های آنلاین و… نیز استفاده می‌شود.

امروزه می‌توانید از وبینارها به‌طرق مختلف استفاده کنید، اما قبل از هرچیز شاید بد نباشد با برخی مفاهیم و اصول اولیه‌ی وبینار که به مدل کسب‌وکار شما نیز کمک می‌کنند، آشنا شوید.

از طریق وبینارها می‌توانید کارهای بزرگی بکنید، اما قبل از هرچیز باید اصول کارکردن با وبینارها را یاد بگیرید. در ادامه، برخی قوانین و اجزای وبینارها را به شما معرفی می‌کنیم که در بسیاری از آنها به‌طور مشترک‌ وجود دارند.

۱. بسیاری از وبینارها بخشی صوتی دارند که برای ارتباط با شرکت‌کنندگان از آن استفاده می‌کنند.

به‌این‌ترتیب تمام شرکت‌کنندگان در وبینار از طریق بلندگوی کامپیوتر خود یا از طریق تماس با شماره‌ای که مختص آن وبینار است، قادرند به بحث‌های وبینار گوش دهند و در آنها شرکت کنند.

۲. وبینارها معمولا بخشی بصری دارند و از آن برای ارتباط تصویری با شرکت‌کنندگان استفاده می‌کنند.

معمولا فردی که مشغول ارائه‌ی مطلبی است، دسکتاپ خود را با بقیه به‌اشتراک می‌گذارد و از طریق آن می‌تواند به ارائه‌ی اسلایدها یا مطالب تکمیلیِ موردنیاز برای ارائه‌اش بپردازد. البته فرد ارائه‌کننده می‌تواند از مثال‌های زنده‌ی موجود در وب نیز در ارائه‌ی وبیناری خود استفاده کند. به‌عنوان‌مثال در تجربه‌‌ای شخصی‌، از اسلایدها و فایل‌های پی.دی.اف و همچنین مرورگر خود برای نمایش چند مثال از شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک استفاده کردم.

۳. بسیاری از وبینارها پخش زنده برگزار می‌شوند.

در این دسته از وبینارها، فردی که در حال سخنرانی است، به‌طور مستقیم و بدون تأخیر با حضار صحبت می‌کند. البته وبینارهای ازقبل ضبط‌شده یا وبینارهای اتوماتیک نیز برگزار می‌شوند، اما وبینارهای زنده در حال حاضر بسیار مرسوم‌ترند.

۴. سخنران وبینار در کار خود از ابزاری وبیناری استفاده می‌کند.

سخنران وبینار برای ارائه‌ی خود برای حضار اینترنتی، از ابزاری خاص استفاده می‌کند. ابزارهای مختلفی برای این منظور وجود دارد و شرکت‌ها معمولا از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های خاصی برای این کار کمک می‌گیرند. شرکت‌کنندگان می‌توانند با اطلاعات ورودی‌ای که از طریق سرویس وبینار در اختیارشان قرار گرفته است، به این نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها وارد شوند و در وبینار شرکت کنند.

۵. وبینارها عمدتا به‌صورت تعاملی برگزار می‌شوند.

در بسیاری از وبینارها شاهد ارتباط متقابل و مستقیم بین سخنران و شرکت‌کنندگان اینترنتی هستیم. برخی نرم‌افزارها از امکانات خاصی برخوردارند، مثل اجازه به سخنران برای طرح سؤال یا پخش پرسش‌نامه بین حضار. همچنین به شرکت‌کنندگان نیز امکان می‌دهند از طریق میکروفن کامپیوتر یا تماس تلفنی مستقیم، یک‌به‌یک صحبت کنند.

۶. هدف بسیاری از وبینارها آموزش شرکت‌کنندگان یا پاسخ‌گویی به سؤالات است.

در بسیاری از وبینارها برنامه‌ای غیررسمی برای سازمان‌دهی جلسه وجود دارد که به‌شرح زیر است:

  • ۵ تا ۱۰ دقیقه معرفی و مقدمه‌ی بحث؛
  • ۶۰ دقیقه ارائه‌ی محتوا و بحث اصلی؛
  • ۱۵ دقیقه پرسش و پاسخ.

۷. شرکت در برخی وبینارها رایگان و برخی پولی است.

انعطاف‌پذیری بالای وبینارها باعث می‌شود شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف در صنایع گوناگون بتوانند یکی از این دو گزینه را به‌دلخواه انتخاب کنند.

۸. شرکت‌کنندگان وبینارها می‌توانند از هرجایی در آن شرکت کنند.

محدودیتی برای شرکت‌کنندگان برای حضور در وبینار وجود ندارد و هرجا خط اینترنت وجود داشته باشد، کاربران آن منطقه می‌توانند در وبینارها شرکت کنند.

چه چیزی باعث تفاوت وبینار با دیگر رویدادها می‌شود؟

شاید عبارات دیگری مثل «تله‌سمینار» یا «مجمع آنلاین» برای رویدادهای آنلاین به‌گوش‌تان خورده باشد، اما تفاوت وبینار با این رویدادهای آنلاین در چیست؟ تله‌سمینار بسیار شبیه وبینار است، اما ارائه در آن تنها به‌صورت صوتی انجام می‌شود و شرکت‌کنندگان می‌توانند از طریق خط تلفن‌های مجهز به سیستم کنفرانس، در آن حضور پیدا کنند. بنابراین در این نوع رویداد آنلاین، از ارائه‌ی تصویری، خبری نیست. اما همان‌طور که بالاتر اشاره شد، در وبینارها شاهد ارتباط صوتی و تصویری سخنران با شرکت‌کنندگان هستیم.

وبینار چیست و چه مفهومی دارد

وبینار چیست و چه مفهومی دارد

چرا افراد دوست دارند در وبینارها شرکت کنند؟

استفاده از وبینار به‌طور فزاینده‌ای در حال گسترش است و بسیاری از افراد به‌واسطه‌ی جذابیت و آموزشی‌بودن آن، علاقه‌مند به شرکت در وبینارها هستند، چراکه به‌واسطه‌ی استفاده از بسترهای صوتی و ویدئویی مناسب در وبینارها، می‌توان موارد آموزشی را بهتر فراگرفت.

با شرکت در وبینارها می‌توان به صدای فرد ارائه‌دهنده گوش داد، تصویر او را دید، نوع ارائه‌ی او را بررسی کرد و با ارزیابی تمام جوانب، به مطالب او اعتماد کرد.

گذشته‌ازاینها، برخی افراد در ارائه مشکل دارند و با شرکت در وبینارها می‌توانند مهارت‌های ارائه‌ی خود را ارتقا ببخشند.
چرا باید وبینارها را به گزینه‌های بازریابی و تبلیغات خود اضافه کنید؟

وبینارها روش جدیدی برای ارائه‌ی محصولات نیز به‌شمار می‌روند، به‌عنوان‌مثال اگر قصد فروش محصولی را دارید، به‌سادگی می‌توانید برای معرفی محصول خود و طرز استفاده از آن، وبینار رایگانی برگزار کنید و مشتریان بالقوه را به خرید محصول یا سرویس خود ترغیب کنید.

به نقل از چطور. برگرفته از bethhayden

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *