همه چیز درباره راه اندازی کسب و کار جدید

چگونه کسب و کار خود را راه بیاندازیم؟

کسب و کار هایی که توسط افراد راه اندازی می شوند، بسته به نوع آنها و میزان خلاقیت، پشتکار و خوش بینی صاحبانشان به موفقیت می رسند.

کسب و کار

راه اندازی کسب و کار شخصی به عوامل متعددی از جمله میزان خوش بینی شما بستگی دارد. در واقع کسب و کار هایی که توسط افراد راه اندازی می شوند، بسته به نوع آنها و میزان خلاقیت، پشتکار و خوش بینی صاحبانشان به موفقیت می رسند.

رابطه راه اندازی کسب و کار شخصی و خوش بینی

آیا برای خودتان کار می کنید؟ خوش بینی شما می تواند موفقیت شما را تعیین کند. کارکنان مستقل مسئولیت اصلی تصمیماتی که معمولا توسط مدیران کسب وکارهای بزرگ باقی گذاشته شده را می پذیرند.

در سال ۱۹۶۶، Julian Rotter، یک روانشناس آمریکایی، مقیاسی را منتشر کرد که میزان باور مردم از قدرت شان را -در کنترل حوادث زندگی- در برابر نیروهای خارجی که خارج از کنترل آنهاست می سنجد. او این مقیاس را “منبع کنترل” داخلی فرد نامید- البته این مفهوم با چنان سرعتی فراگیر شد که راتر به کنایه می گفت این کار مانند روشن کردن یک سیگار و سپس مشاهده ی آتش گرفتن یک جنگل است.

نظریه ی راتر فرض می کند که هر فرد در جایی از “مقیاس کنترل” زندگی می کند. در یک سر، یک فرد معتقد است که کنترل کامل بر حوادث و یا نتایج دارد، و در سر دیگر، معتقد است که سرنوشت بر همه ی نتیجه ها حاکم است – نه مسئولیت شخصی.

نسبت دادن تمام نتایج به عوامل خارجی می تواند فریبنده باشد. اما اگر شما یک کارآفرین، متخصص خود اشتغال و یا هر کسی که به راه اندازی کسب وکار شخصی اقدام کرده، هستید، قطعا نیاز خواهد بود که یک طرز فکر از کنترل کامل و مسئولیت را درون خود دارا باشید.

مسئولیت منجر به دورنمای خوش بینانه می شود

نکته: امسال صاحبان کسب وکارهای کوچک، خوش بینی بیش تری دارند. بررسی های اخیر نظرسنجی Gallup و Wells Fargo نشان می دهد که خوش بینی میان صاحبان کسب وکارهای کوچک به بالاترین سطح خود در هشت سال اخیر رسیده است و یک بررسی مجزا از متخصیص خود اشتغال توسط FreshBooks نشان می دهد که کارکنان مستقل نیز چشم انداز بسیار خوش بینانه برای سال جدید دارند.

بسیاری از مردم معتقدند که خوش بینی توسط عوامل خارجی – مثلا اقتصاد و یا نتایج یک انتخابات- تحت تاثیر قرار می گیرد. اما تا حدی تعجب برانگیز است که شرکت کنندگان در نظرسنجی FreshBooks دلایل طبیعی را برای باور به اینکه در سال ۲۰۱۷ عملکرد کسب وکار بهبود می یابد داشته اند. برای آنها خوش بینی در درجه اول بخاطر یادگیری مهارت های جدید، اضافه کردن خدمات جدید و گسترش روابط با مشتریان است. عوامل محیطی، مانند مقررات و رقابت، در پایین لیست قرار داشتند.

اکثر صاحبان موفق کسب وکارهای کوچک به توانایی خود در تاثیر گذاشتن بر نتایج یقین دارند که شاید یکی از دلایل اصلی آنها در تصمیم برای خوداشتغالی است. کارکنان مستقل با وارد شدن در کارشان، مسئولیت اصلی تصمیماتی را که معمولا مدیران کسب وکارهای بزرگ انجام می دهند، بر عهده می گیرند؛ تصمیماتی مانند پیدا کردن کسب و کار جدید، استخدام و اخراج و درآمدزایی. با باور به توانایی هایشان به شکلی غیر معمول سطح بالایی از اعتماد به نفس و خوش بینی را برای خود به ارمغان می آورند.

حقیقتا پذیرش مسئولیت پیامدها آسان نیست- و بار مسئولیت زیادی را روی شانه های فرد قرار می دهد. اما داشتن این طرز تفکر نباید کاملا دارای مرز مشخص باشد- بسیاری از صاحبان کسب وکار می دانند که نیروهایی خارجی وجود دارند که بر کسب وکار آنها تاثیر می گذارند. با این حال، موفق ترین افراد خود اشتغال یا کسانی که به راه اندازی کسب وکار شخصی پرداخته اند، یاد می گیرند تا بر ترس و اضطراب خود در مورد عواملی که نمی توانند بر آنها فائق آیند، غلبه کنند- و تمام مسئولیت عواملی را که می توانند کنترل نمایند بر عهده بگیرند.

با پذیرش مسئولیت و اقدام هدفمند برای اثر گذاری روی نتایج، می توانید سطح خوش بینی خود را افزایش دهید. اما این کار برای همه آسان نیست. Matthew Baker نائب رئیس برنامه ریزی استراتژیک در شرکت FreshBooks در این خصوص می گوید:

“وقتی که من برای اولین بار شروع به کار کردم، فکر می کردم که هیچ کنترلی روی بررسی های عملکردم ندارم در حالیکه کارهایم باید فقط من صحبت می کرد! پس از چند بررسی، یادگرفتم که باید برای تصمیمات آماده شوم، از این رو برای فکر در مورد پیام هایی که می خواستم از مدیر در مورد عملکردم بشنوم، زمان صرف می کردم. بررسی های من به گفتگوهای بسیار مثبتی تبدیل شدند که کمک می کردند تا زندگی حرفه ای من پیشرفت کند. حالا، من در یک شرکت فن آوری جهانی، سرپرست تیم استراتژی هستم.”

افراد خوداشتغال می توانند در اینجا سه ​​رویکرد را یاد بگیرند و در طرز تفکر مالکیتی خود به کار برند:

مشخص کنید که کدام جنبه های کسب وکار را می توانید کنترل کنید

شما رئیس هستید و تصمیم می گیرید. حتی برای راه اندازی کسب وکار هم شما تصمیم گرفته اید! شمایید که تصمیم می گیرید که چقدر و چه وقت کار کنید و کدام مشتری ها را جذب کرده و کدام خدمات را ارئه دهید.
موفقیت تان را جشن بگیرید

به خودتان افتخار کنید

با اینکه می توانید مشتری جدید خود را به غیب گویی نسبت دهید، اما از انعکاس مقدار زمانی که صرف بررسی نیازهای مشتری، ایجاد یک طرح، و تبادل شرایط کرده اید، مطمئن شوید. ممکن است بیش تر از آنچه که فکرش را بکنید روی نتیجه اثر گذاشته باشید.

از شکست های خود درس بگیرید

نتیجه ی ضعیف فرصتی برای شناسایی چیزهایی است که می توانید دفعات بعد به شکل متفاوتی انجام دهید و بفهمید که آیا می توانید نتیجه را تغییر دهید یا خیر. برای مثال، مشتری ممکن است در پایان یک پروژه ناراضی باشد زیرا که سخت گیر و غیر منطقی است، اما شاید دفعه بعد بتوانید انتظارات را در آغاز یک پروژه بهتر برآورده کنید به طوری که بیش تر و بهتر از آنچه را که باید، در پایان تحویل دهید.

البته، اگر همه ی این موارد با شکست روبرو شود، تسکین خوبی خواهد بود که عوامل خارجی را مقصر بدانید- نمی توانید رکود اقتصادی را کنترل کنید همانطور که نمی توانید آب و هوا را کنترل کنید. اما با این وجود، این شمایید که تصمیم می گیرید چگونه موفق شوید. کنترل سرنوشت با نگرش خوش بینانه نخستین گام مهم است.

انواع کسب و کار هایی که می‌توان شروع کرد

اصل ماجرا اینجاست که بدانیم چه نوع کسب و کارهایی بدون تحمیل فشار مالی یعنی اسده کسب و کارها با سرمایه کم که البته در هر یک از دسته های بالا جای بگیرد می‌توان شروع کرد؟

۱) تولیدات شخصی

اولین ایده کسب و کار با سرمایه کم ، تولیدات شخصی مثل آثار هنری، و صنایع دستی هستند. اگر نقاش قابلی هستید، بازارهای زیادی برای فروش آثار شما روی اشیا تزئینی وجود دارد، از بازارهای حراجی گرفته تا فروش تکی وسایل تزئینی لاکچری با قیمت‌های بالا. هزینه اولیه اینکار هم چیزی بیشتر از پول مواد اولیه کار خودتان و صرف وقت نیست. اگر وسایل تزئینی و زیور آلات تولید می‌کنید، پلت فرم‌هایی مانند دیجی کالا، بامیلو، و زنبیل می‌تواند شروع خوبی باشد، و سود خوبی برای تولید کننده ایجاد کند.

۲) خدمات در منزل

دومین ایده کسب و کار با سرمایه کم، خدمات است. خدمات، محصولی نامشهود است، بنابراین نیاز به هیچ سرمایه اولیه‌ای ندارد، اگر کار شما در منازل مردم و همسایگان است، برای کسب وکارتان به دفتر مرکزی هم نیازی ندارید. به عنوان مثال می‌توانید مراقبت از کوکان را آغاز کنید، یا خدمات مربوط به حیوانات خانگی، یا محوطه سازی.

۳) خدمات تعمیراتی و مهارتی

سومین ایده کسب و کار با سرمایه کم ، خدمات تعمیراتی و مهارتی است. اگر مهارت خاصی دارید، می‌توانید از نیروی کار مهار هم در این زمینه برای بیشتر شدن درآمد کسب و کار خود استفاده کنید. به عنوان مثال اگر شغل شما پرستاری و کارگری در منازل است، می‌توانید به صاحبانی که از کار تعمیرات چیز زیادی سر در نمی‌آورند، خدمات تعمیراتی ارائه دهید. درست مانند خدمات در منزل این دسته از مشاغل نیاز به هیچ سرمایه گذاری اولیه‌ای برای شروع به جز مواردی که مربوط به تهیه ابزار اولیه برای کار شماست، و رنج قیمت آنها متفاوت است ندارند.

۴) مشاوره

چهارمین ایده کسب و کار با سرمایه کم ، مشاوره است. بسیاری از کارکنان مایلند بعد از اینکه چند سال تجربه کار حرفه‌ای کسب کردند، کسب و کار شخصی‌شان را راه اندازی کنند. درباره صنعتی که در آن مشغول به کارید، و اینکه در مدت مورد نظرتان چقدر می‌توانید بیاموزید، فکر کنید، متخصصان فعلی و آتی، همینطور کارآفرینان تازه کار بسیاری مایلند بابت تجربه و تخصص شما پول پرداخت کنند. مشاوره، خدمتی است که برای تولید آن فقط باید زمان خود را هزینه کنید، اما می‌تواند ارزش بسیاری در فرصت‌های شغلی آینده برای شما ایجاد کند.

۵) دست دوم فروشی

پنجمین و آخرین ایده کسب و کار با سرمایه کم ، فروش وسایل دست دوم است. ایده پشت فروش وسایل دست دوم بسیار ساده است: شما محصولاتی به دست می‌آورید، و آنها را به سایر مردم می‌فروشید. برای تامین محصولات آماده فروش، می‌توانید از واسطه گری و یا عمده فروشی استفاده کنید. برای واسطه گری، کافیست به تولید کننده مراجعه کنید و محصولات را به دست مصرف کننده برسانید، اینکار سود کمی دارد، اما تقریبا هیچ سرمایه‌ اولیه‌ای نمی‌خواهد. به منظور عمده فروشی، به سرمایه اولیه و فضای نگهداری بیشتری نیاز دارید، اما در نهایت اختیار عمل و سود بیشتری به دست می‌آورید.

بعد از اینکه کسب و کار خودتان را شروع کردید،و به درآمد رسیدید، کمبود سرمایه کمتر آزار دهنده می‌شود؛ چرا که می‌توانید سود حاصل را مجددا در خود کسب و کار سرمایه گذاری کنید، یا حتی کسب و کار خود را توسعه دهید (پیش از اینکه در فکر توسعه کسب و کار نوپای خود باشید، این مطلب را درباره دلایل شکست کسب و کارهای جدید بخوانید). خوشبختانه شما اکنون می‌دانید که برای شروع یک کسب و کار، لزوما به سرمایه اولیه چندانی نیاز نیست. در واقع بعضی از آنها نیاز به هیچ پولی ندارند. تنها مطلبی که باید در این خصوص بدانید این است که چه نوع کسب و کارهایی در این مدل از استارت آپ‌ها بهتر کار می‌کنند و چگونه باید ایده خود را منتشر کنید.

در این خصوص، سث گادین (Seth Godin) بازاریاب و نویسنده، در سخنرانی TED خود بیان می‌کند که در جهانی با گزینه‌های کاری زیاد و فرصت کم زندگی می‌کنیم، و تنها کاری برای موفقیت ایده‌مان باید انجام دهیم این است که از ایده‌های معمولی دوری کنیم. این معلم بازاریابی، در سخنرانی خود بیان می‌کند که چرا ایده‌های عجیب و حتی بد بیشتر از ایده‌های یکنواحت و کسل کننده جلب توجه می‌کنند. تماشای این سخنرانی به شما در بازاریابی ایده منتخب‌تان کمک خواهد کرد.

معتقدیم که در کنار معرفی ایده های جدید یا ارزان برای راه اندازی کسب و کار، به خصوص کسب و کار اینترنتی، معرفی کسب و کارهای موفق الهام بخش بسیاری از افراد برای ایده برداری و یادگیری از تجربیات عملی بینانگذاران این کسب و کار هاست.

چنانچه جزئیات بیشتری را در خصوص راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی دنبال می‌کنید، مطالعه کتاب در زمینه های بیوگرافی شرکت های موفق در حوزه تجارت الکترونیک را پیشنهاد می‌کنیم. زیرا آموزش کسب و کار اینترنتی و مهارت مدیریت کسب و کار را می‌توان با مطالعه‌ی داستان های موفقیت و تجربیات شرکت های موفق تجارت الکترونیک آموخت.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منابع: blogemodir.com و http://cstland.com

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *