آیا کارآفرینی تولید ایده‌های عجیب و غریب فضایی است؟

کارآفرینی چیست و چگونه باید کارآفرین شد؟ آیا کارآفرینی تولید ایده های عجیب و غریب و فضایی است یا تعریف و کارکرد روشن دیگری دارد؟

Entrepreneurship کارآفرینی تولید

مجله اینترنتی پارسی گو: کارآفرینی چیست و چگونه باید کارآفرین شد؟ آیا کارآفرینی تولید ایده های عجیب و غریب و فضایی است یا تعریف و کارکرد روشن دیگری دارد؟ در این مطلب به این سوالات پاسخ داده می شود.

کارآفرینی به هیچ‌وجه تولید ایده‌های عجیب و غریب فضایی نیست.

کارآفرینی از جمله واژه‌های آشنا در دنیای امروز است که می توان آن را مفهومی بین رشته ای قلمداد کرد. تولد این مفهوم به اقتصاددانان منسوب است و از قرن ۱۶ تاکنون در رشته‌های مختلف بروز کرده است. سرمایه هرگز ایده را به حرکت در نمی آورد، بلکه این ایده های ناب است که سرمایه ها را جهت می دهد.

کارشناس ارشد مدیریت از دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه دانشگاه‌های علمی کاربردی سهم عمده‌ای در تربیت کارآفرینان دارد، گفت: کارآفرین، فردی است دارای فکر جدید که از طریق ایجاد کسب و کار توام با منابع و ریسک‌پذیری مالی و اجتماعی محصول یا خدمت جدیدی را به بازار معرفی می کنند. در تعریفی زیبا، فرآیند کارآفرینی را تخریب خلاق نامیده اند، یعنی همان انجام امور جدید یا ابداع روش‌های نوین است که می‌توان آن را در مصداق‌هایی نظیر ارائه کالای جدید، ارائه روش‌های جدید در فرآیند تولید، گشایش کسب و کاری جدید و یافتن منابع جدید جستجو کرد. در واقع اگر شما گاه ایده‌های جالبی حتی در امور روزمره، زندگی، تحصیلات و کاری به ذهنتان می‌رسد حتما نیروی کارآفرین خوبی در شما فعال است.

کارآفرین کارآفرینی ایجاد شغل ایجاد اشتغال

شاخصه های فردی و ذهنی کارآفرینان چیست؟

خاتمی رویاپردازی، قاطعیت، اراده و پشتکار، فداکاری، توجه به کلیات و رقابت‌پذیری را از جمله خصوصیات کارآفرینان دانست و تصریح کرد: کارآفرینان در ذهن خود ایده‌های خوب دارند و سعی می‌کنند به آن جامه عمل بپوشانند، وقتشان را تلف نمی‌کنند و عمگرا هستند، همه چیز را فدای کار و آرمان خود می‌کنند و نگاه کلی و سیستمی دارند و هرگز اسیر جزییات نمی‌شوند. چنین افرادی هموار در حال رقابت و جنگ با مشکلات هستند.

کارشناس ارشد مدیریت از دانشگاه علوم پزشکی گیلان اضافه کرد: با توجه به تحقیقات فراوان در این زمینه می‌توان اذعان کرد اگرچه وراثت برخی خصوصیات خوب را برای انسان به همراه دارد، اما با آموزش می‌توان در تقویت و ترغیب کارآفرینی نقش موثری ایفا کرد، برای مثال در کشورهای پیشرفته همچون ژاپن این امر در مدارس آغاز می‌گردد و نقش مهم دانشگاه‌ها در این زمینه بسیار بارز و عمده است؛ عامل اشتغال‌زایی، عامل انتقال فناوری، عامل ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاری، عامل شناخت و گسترش بازارهای جدید و عامل کاهش بروکراسی از جمله نقش‌های کارآفرینان در جامعه است.

وی ادامه داد: با توجه به تغییرات پرشتاب تکنولوژی در دنیای امروز و عدم ثبات شغلی و تغییرات سلیقه‌ای و بازارها و رشد بی‌رویه تکنولوژی که گاه نسل فناوری‌های گذشته را قلع و قمع می‌کند، به تدریج متوجه می‌شویم باید فراتر از آنچه هستیم باشیم و ببینیم. در دنیای پر رقابت امروز شاید بتوان سه دسته افراد را در نظر گرفت. گروه اول که تماشاچیان هستند که فقط برای افراد موفق کف می‌زنند. در گوشه‌ای منتظر خبرهای خوب هستند و از موفقیت می‌ترسند چون اعتقاد به نفس کافی ندارند، گروه دوم که قشر وسیعی از جامعه بازندگان هستند. این دسته فقط برگذاران روزمره زندگی فکر می‌کنند. این افرادارای حس عیب‌جویی زیادی نسبت به محیط و پیرامون خود دارند و همیشه در حال گله و شکایت هستند که شاید بزرگترین مشخصه آنها این باشد و گروه سوم که افراد پیشگامی هستند که تاریخ و آینده را می‌سازند، آنها اگرچه کم هستند ولی تاثیر گذارند. برای خود اهداف مهمی تعیین می‌کنند و به آن می‌رسند. در واقع کارآفرینان در گروه سوم جای می‌گیرند.

کارآفرین کارآفرینی تولید شغل

کارآفرینی تولید ایده های جدید و طراحی شغل

خاتمی کارآفرینی را به معنی طراحی شغل دانست و خاطرنشان کرد: پیشرفت تکنولوژی تضمینی برای بقای شغل‌های فعلی نیست. امروزه با گسترش فناوری اطلاعات خیلی از شغل‌ها به دنیای مجازی رفته است. نتیجه کار یک کارآفرین موفق، تولید کسب و کار است. مدل مرسوم کسب و کارهای امروزی کسب و کار اینترنتی است که کافی است یک سایت و یا یک وبلاگ ساده ایجاد کنید و به دنبال مشتریان بگردید. با توجه به تعدد سامانه‌های ارتباطی مجازی حتی از سیستم‌های تلفن‌های همراه کمک بگیرید و به تبلیغ محصولات یا خدمات خود بپردازید.

وی با تصریح بر اینکه کارآفرینان همیشه با جیب پر از پول کار خود را شروع نمی‌کنند و اغلب آنها از عدم حمایت مالی و بروکراسی دریافت وام گله دارند، یادآور شد: نبود بانک ایده و کارآفرینی و فقدان یک نهاد متولی در جهت آموزش مداوم و مستندساز به طور جامع از مشکلات دیگر کشور ما است. اگرچه در اکثر دانشگاه‌ها دفتر کارآفرینی وجود دارد، اما این برای پتانسیل‌های ارزشمند کافی نیست. کمبود مشاوره و جهت‌دهی به جوانان مشتاق، نبود استراتژی کلان در سطح دولت و عدم توجه بر پژوهش و آموزش صحیح خصوصا در دوران کودکی از دیگر مشکلات است که شاید آموزش و پرورش بتواند حداقل با آموزش مبانی تئوری آن در دروس خود تا حد زیادی آنرا رفع نماید.

کارشناس ارشد مدیریت از دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه دانشگاه‌های علمی کاربردی با پرورش دانشجویان با موضوعیت مهارت‌محور سهم عمده‌ای در تربیت کارآفرینان دارد، گفت: کارآفرینی به هیچ‌وجه تولید ایده‌های عجیب و غریب فضایی نیست، گاه با یک بازنگری به محیط و استفاده بهینه از آن می‌توان تحول بزرگی به وجود آورد. نگاه تیزبین کارآفرین فرصت‌ها را در دل طبیعت کشف و شکار می‌کند، مثلا در گیلان بعد از کشت برنج کشاورزی رها می‌شود در صورتی که آماده کاشت انواع و اقسام محصولات است.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: ایسنا

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *