علت بازداشت و دیپورت جان استون در کیش چیست؟

چرا جان استون از ایران دیپورت شد؟

خبر بازداشت و دیپورت جان استون از ایران و جزیره کیش این روزها در صدر اخبار قرار دارد. اما سوالی که پیش می آید این است که چرا جان استون از ایران دیپورت شد؟

جان استون خواننده زن بریتانیایی

مجله اینترنتی پارسی گو: خبر بازداشت و دیپورت جان استون از ایران و جزیره کیش این روزها در صدر اخبار قرار دارد. اما سوالی که برای مخاطبان این خبر پیش می آید این است که چرا جان استون از ایران دیپورت شد؟

برای پاسخ به این سوال که چرا جان استون از ایران دیپورت شده است باید به نکاتی در خصوص سفر وی به ایران اشاره کرد:

  1. طبق قوانین ایران برگرفته از تعالیم آسمانی اسلام، برگزاری کنسرت و خوانندگی عمومی زنان ممنوع است. بنابراین مهم ترین دلیلی که یک خواننده زن از کشور دیپورت می شود، همین موضوع است.
  2. طبق قوانین ایران، برگزاری کنسرت نیاز به تمهیدات و اخذ مجوزهای لازم دارد. اما ظاهرا شرایط برگزاری یک کنسرت غیر رسمی در جزیره کیش برای جان استون قبل از سفرش فراهم شده بود که در صورت اجازه ورود به وی و برگزاری کنسرت عواقب آن بسیار گسترده تر از خبر دیپورت او می شد.
  3. همانطور که می دانیم، کیش یک منطقۀ آزاد محسوب می شود و بنابراین، توریست ها و گردشگران خارجی می توانند کمتر از ۱۴ روز بدون ویزا در کیش اقامت داشته باشند. تنها اتفاقی که برای ورود گردشگران خارجی هنگام ورود به کیش می افتد، گرفتن عکس و اثر انگشت هنگام ورود به جزیره کیش است و پس از آن مجوز ۱۴ روز اقامت به سادگی فراهم می شود. برای جان استون هم می توانست این اتفاق بیافتد و وی بدون اخذ ویزا به کیش سفر کند. اما برنامه ریزی اشتباه و شاید هدفمند مسئول برنامه های وی، باعث شد تا او از حضور در کیش دیپورت شود.
  4. مسئول برگزاری کنسرت های جان استون و مدیر برنامه های وی، با یک برنامه ریزی هدفمند، ایران را پس از کشورهای منطقه نظیر عربستان و… قرار دادند و با این برنامه ریزی در حقیقت تلاش داشتند تا غیر مستقیم به ایران فشار بیاورند. آنها با این تصور که با فشار به ایران می توانند شرایطی فراهم کنند تا جان استون بدون دردسر وارد کیش بشود، کنسرتش را به صورت غیر رسمی برگزار کند، برود و پس از خروج از کشور، فیلم ها و تصاویر کنسرت منتشر بشود برنامه ریزی کرده بودند. منتهی با رعایت قانون، برنامه آنها بهم ریخت و جان استون از ایران دیپورت شد.
  5. نکته قابل توجه، تشکر جان استون انگلیسی از برخورد مناسب مقامات و پلیس کیش است. وی بیان می کند که مسئولان کیش مدام از اینکه نمی توانند اجازه ورود وی را صادر کنند عذرخواهی کرده اند! بله. عذرخواهی مسئولان کیش از یکسو و قانون مداری آنها از سوی دیگر نکات مثبت این حادثه است.
  6. ممکن است بعضی از افراد ساکن در کشور، و اقصی نقاط جهان، نسبت به بعضی از قوانین اعتراض داشته باشند و آن قوانین را نفهمند یا ناقض حقوق خود بدانند. اما نکته مهم این است که باید به قوانین همه کشورها احترام گذاشت. چیزی که البته در رفتار جان استون و حتی در کلیپ منتشر شده از وی نیز به نوعی رعایت شده است.

البته نکات دیگری نیز می توان به موارد فوق اضافه کرد، اما مهمترین مورد را شاید بتوان برخورد مودبانه پلیس ایران، و پذیرش منطقی جان استون دانست که در کلیپ منتشر شده وی، با رعایت ادب و بدون کوچکترین شکایت یا اعتراضی رخ داده است.

نویسنده: احمد طحانی.

سایر مقالات احمد طحانی در پارسی گو:

میرطاهر بدل رهبر انقلاب کیست؟
نکاتی مهم برای انتخاب رشته دانش آموزان در مقطع نهم!
نگاهی به زندگی و خدمات مرحوم استاد اصغر گلشن تفتی
خلاقیت در فرهنگ نویسی!
۸ نکته مهم در مورد خرید وسایل دست دوم
بررسی مواضع اخیر پرویز پرستویی درباره صدا و سیما!
پشت پرده ماجرای برخورد پلیس با دختر جوان در پارکی در تهران پارس

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *