محمودآباد در آغوش طلای کثیف جان می‌دهد! تصاویری دردناک از فاجعه زیست‌محیطی!

کوه زباله کنار دریا + تصاویر

کوه زباله کنار دریا نشان دهنده فاجعه ای زیست محیطی است که وضعیت شهرهای شمالی کشور را به وضعیت بحرانی تغییر داده است.

کوه زباله کنار دریا 4

مجله اینترنتی پارسی گو: کوه زباله کنار دریا نشان دهنده فاجعه ای زیست محیطی است که وضعیت شهرهای شمالی کشور را به وضعیت بحرانی تغییر داده است.

محمود آباد در آغوش طلای کثیف جان می‌دهد!

زباله‌های جمع شده در شهرستان محمودآباد در مکانی حدود ۴ هزار متری حدفاصل سالن ورزشی شهید توکلی و ساحل دریا تخلیه و دپو شده و از آنجا به شهر آمل فرستاده می‌شود عدم تحویل زباله‌ها توسط شهرستان آمل در مقاطع زمانی متعدد موجب شده ارتفاع زباله‌های دپو شده به سه متر برسد.

زباله مهم‌ترین مشکل استان مازندران است که محدود به شهر خاصی است و در هر شهری مشکلات بسیاری به همراه داشته و این بار در شهرستان محمودآباد به وضعیت بحرانی رسیده است.

تحلیل برخی این است که استان مازندران شامل دریا و جنگل است و در هر بخشی تلنبار شود اثرات و تبعات ناگواری برجای خواهد گذشت.

این‌بار عدم همکاری همیشگی دستگاه‌های ذیربط شهرستان آمل در تحویل زباله‌های شهرستان محمودآباد، موجب شده تا وضعیت زباله در محمودآباد به شرایط بحران نزدیک شود.

طبق قراردادی که بین شهرداری و بخشداری‌های شهرستان محمودآباد و شهرستان آمل بسته شده بود مقرر شد تا زباله‌های تولید شده در محمودآباد به شهرستان آمل تحویل شود، اما به‌دلیل مشکلات به‌وجود آمده برای محل دپوی زباله در آمل طی سال‌های اخیر، شهرستان آمل گاهی اوقات زباله‌های شهرستان محمودآباد را تحویل نمی‌گیرد.

در حال حاضر زباله‌های جمع شده در شهرستان محمودآباد در مکانی حدود ۴ هزار متری حدفاصل سالن ورزشی شهید توکلی و ساحل دریا تخلیه و دپو شده و از آنجا به شهر آمل فرستاده می شود عدم تحویل زباله‌ها توسط شهرستان آمل در مقاطع زمانی متعدد موجب شده ارتفاع زباله‌های دپو شده به سه متر برسد.

از آنجایی که زمین مذکور در کنار ساحل واقع شده خصوصا در زمستان شیرآبه‌ها به‌صورت آب روان سطحی و در تابستان به دلیل ماسه‌ای بودن ساحل به صورت زیر سطحی وارد دریا می شود.

از نکات دیگر آنکه بوی نامطبوع ناشی از دپوی زباله از حدود یک کیلومتری به مشام می‌رسد و از نکات تاسف بار دیگر اینکه رودخانه‌های منتهی به محل تخلیه فاضلاب منازل تبدیل شده و موجب افزایش آلودگی‌های ساحل و آب دریا شده است.

به دنبال مشکلات به‌وجود آمده در تعهدات میان دستگاه ذیربط شهرهای محمودآباد و آمل، بخشداری‌های محمودآباد نیز قرارداد خود را با آمل تمدید نکرده و زباله‌های روستاها را جمع نمی‌کنند، این امر موجب شده اکثر روستائیان هنگام مراجعه به شهر زباله‌های خود را به شهر آورده و در سطل زباله شهری بریزند که با توجه به حجم بالای زباله و ظرفیت محدود سطل‌های زباله شهری اکثر این زباله‌ها در اطراف سطل زبانه پراکنده شود.

از نکات جالب توجه آنکه صید ماهی در این منطقه بسیار کم شده که این نشانه در خطر افتادن آبزیان منطقه است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: امروز نمی‌توانیم در هزاره سوم زندگی کرد و از تکنولوژی قدیم استفاده کنیم و به سمت نوین پیش رویم.

محمودعلی رکنی افزود: رویکرد ما باید به سمت استفاده از اعمال مدیریت اصولی پسماند باشد.

وی بیان کرد: براساس طرح جامع پسماند مازندران زباله محمودآباد در محلی باعنوان عمارت آمل انباشته می‌شود که سال‌ها تاکید کردیم باید حتما برای آمل، محمودآباد و سرخرود بحث مدیریت متمرکز مدنظر قرار گیرد.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اضافه کرد: براساس طرح جامع پسماند استان باید در این زمینه از تکنولوژی استفاده کنیم ولی هنوز مکان مشخص نیست و مجوزی در ارتباط با مکان داشته شد.

رکنی با اشاره به اینکه زباله عمارت پُر شد و باید مکانی را برای دپوی زباله در نظر بگیریم، اظهار کرد: برای حل مشکل زباله‌ این شهرها در سال ۹۴ در نظر گرفته شد برای احداث زباله‌سوز اختصاص یابد و دفن ممنوع شد ولی تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاد.

وی با اعلام اینکه باید حتما مکانی را با رعایت ضوابط و مقررات زیست‌محیطی با تکنولوژی همراه با مدیریت شیرابه باید اتفاق بیفتد، گفت: مدیریت پسماند به سمت تکنولوزی نوین پیش رود و نه تنها تخریب بلکه باید اشتغال مولد ایجاد کند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در پایان خاطرنشان کرد: برای حل معضل زباله در این شهرها باید مکانی با تاکید بر استفاده از روش‌های نوین مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز درباره مشکل زباله در شهرستان محمودآباد، گفت: این مشکل باید در قالب طرح جامع پسماند حل شود.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: متاسفانه شاهد اتفاق خاصی در حوزه رفع مشکلات پسماند در استان نبودیم و زباله‌ها تلنبار می‌شود.

معضل زباله مشکل دیروز و امروز نیست اما در سال‌های اخیر به‌دلیل تغییر در سبک زندگی این مشکل بیشتر جلوه‌گر شده و بهتر است تا دیر نشده برنامه‌ریزی اساسی در این زمینه صورت گیرد و وعده‌های داده شده به مردم از جمله بهره‌برداری از کارخانه زباله‌سوز به نتیجه برسد.

تصاویر کوه زباله کنار دریا فاجعه ای زیست محیطی

کوه زباله کنار دریا 1

کوه زباله کنار دریا ۱

کوه زباله کنار دریا 2

کوه زباله کنار دریا ۲

کوه زباله کنار دریا 3

کوه زباله کنار دریا ۳

کوه زباله کنار دریا 4

کوه زباله کنار دریا ۴

کوه زباله کنار دریا 5

کوه زباله کنار دریا ۵

کوه زباله کنار دریا 6

کوه زباله کنار دریا ۶

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: فارس

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *