سه عامل مهم در انتخاب رشته دانش آموزان!

نکاتی مهم برای انتخاب رشته دانش آموزان در مقطع نهم!

به طور کلی برای انتخاب رشته دانش آموزان در مقطع نهم به دهم سه عامل مهم علاقه، بازار کار و نیاز جامعه را باید مورد توجه قرار داد.

انتخاب رشته دانش آموزان

مجله اینترنتی پارسی گو: انتخاب رشته دانش آموزان همواره برای خانواده ها به عنوان مقطعی مهم و تصمیمی سرنوشت ساز دارای اهمیت فراوان بوده است.در این مطلب نکاتی مهم برای انتخاب رشته مطقع نهم را بررسی می کنیم. به طور کلی برای انتخاب رشته دانش آموزان سه عامل مهم علاقه، بازار کار و نیاز جامعه را باید مورد توجه قرار داد.

برای انتخاب رشته سه نکته مهم را باید در نظر داشت:

  1. علاقه
  2. بازار کار
  3. نیاز جامعه

علاقه: اینکه دانش آموز چه علایقی دارد بسیار مهم است. اگر دانش آموزی به حل مسائل ریاضیات علاقه نشان می دهد، باید رشته ریاضی انتخاب شود. اگر به علوم زیستی، مستندهای علمی و… علاقه نشان می دهد، رشته تجربی و اگر به ادبیات، شعر و داستان، و عربی علاقه نشان می دهد رشته علوم انسانی انتخاب شود. اگر دانش آموز به رشته های فنی و کارهای فنی علاقه دارد فنی و حرفه ای یا کاردانش انتخاب می شود.

بازار کار: هر رشته ای بازار کار خودش را دارد. منتهی با توجه به شرایط جامعه، بعضی از رشته مانند کامپیوتر، حسابداری و حقوق، بازار کار بهتری دارند و مثلا رشته های عربی، ادبیات و… بازار کار کمتری دارند. ولی در هر رشته ای، معملی آن رشته و اگر تحصیلات ادامه یابد، استادی دانشگاه آن رشته هم به عنوان کارهای مهم آن محسوب می شوند.

نیاز جامعه: در مورد نیاز جامعه هم باید در نظر داشت که در مقاطعی رشته های مهندسی، در مقاطعی رشته های کشاورزی، دامپروری و… و در مقاطعی رشته هایی مانند تربیت معلم (گرایش های مختلف در همه رشته ها) و حقوق بیشتر مورد نیاز است. بنابراین باید این نکته را هم در نظر گرفت.

انتخاب رشته

انتخاب رشته

انتخاب رشته به طور کلی به دو روش انجام می شود:

  1. از طریق رایانه
  2. از طریق سوال و جواب با دانش آموز توسط روانشناس

از طریق رایانه: نمرات دانش آموز پس از ورود به نرم افزارهای تخصصی ارزیابی شده و با توجه به نمراث ثبت شده، رشته های پیشنهادی به ترتبی اولویت ارائه می شود.

از طریق سوال و جواب با مشاور: مشاور از دانش آموز سوالاتی می پرسد و بدین ترتیب، علایق دانش آموز و توانایی های او را تشخیص داده و رشته های مناسب را پیشنهاد می دهد.

به طور کلی این پنج رشته برای انتخاب دانش آموزان وجود دارد:

  1. ریاضیات: علاقه به محاسبات
  2. تجربی: علاقه به زیست، مستندهای علمی و…
  3. انسانی: علاقه به ادبیات و عربی
  4. فنی و حرفه ای: علاقه به امور فنی
  5. کاردانش: علاقه به امور فنی و خاص. (با گرایش های متنوع)

رشته هنر قبلا ذیل مجموعه کار دانش محسوب می شد. اما ظاهرا در حال حاضر این رشته مستقلا قابل انتخاب است.

همچنین خود دانش آموزان نیز باید حول این سه محور اساسی به انتخاب رشته خود فکر کنند:

  1. شناخت خود.
  2. شناخت اطراف و شرایط.
  3. شناخت محیط

شناخت خود: منظور از شناخت خود، نه خودشناسی عرفانی، که دستیابی به شخصیت و علایق است. شخصیت شناسی، شناخت نوانایی ها و ارزش ها می تواند به انتخاب رشته دانش آموز کمک شایانی نماید.

شناخت اطراف و شرایط: در مورد اطراف و شرایط، دانش آموز باید شرایط رشته های مختلف و مدارسی که وجود دارد، و نیز امکاناتی که در اختیارش قرار می گیرد را مورد بررسی قرار داده و به آنها فکر کند.

شناخت محیط: نیاز است که دانش آموز قبل از انتخاب رشته، به رشته های مختلف در بازار کار بیاندیشد و حتی بعضی از آنها را از نزدیک مورد بررسی قرار دهد و مشاغل گوناگون را ببیند. آینده شغلی و آینده جامعه را در نظر بگیرد و پس از آن انتخاب رشته نماید.

تهیه و تنظیم: احمد طحانی.
منبع: مجله اینترنتی پارسی گو

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *