شبکه سه فردوسی پور را درسال ۹۸ از برنامه نود حذف می‌کند

حذف عادل فردوسی پور از برنامه نود: آیا ممکن است؟

تحولاتی ویژه در برنامه نود صورت خواهد گرفت و این برنامه با گروهی جدید روی آنتن خواهد رفت و به نظر می رسد این آغاز راه حذف فردوسی پور از برنامه ۹۰ است.

فردوسی پور

مجله اینترنتی پارسی گو: مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا وسیما گفت: تحولاتی ویژه در برنامه نود از سال آینده صورت خواهد گرفت و این برنامه با گروهی جدید روی آنتن خواهد رفت اما در عین حال از ظرفیت‌های عادل فردوسی‌پور در برنامه‌های دیگر استفاده خواهد شد.

تغییر و تحول در برنامه «نود» از سال آینده/ استفاده از ظرفیت فردوسی‌پور در برنامه‌های دیگر

«محمدحسین رنجبران» درباره فیلم کوتاهی که از علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما در حاشیه جلسه هیات دولت در خصوص ادامه فعالیت عادل فردوسی پور در شبکه سه سیما منتشر شده است، گفت: همان طور که ریاست سازمان اشاره کرد «آقای فردوسی پور در شبکه سه سیما خواهد ماند اما تحولاتی در حوزه ورزش سیما نیز خواهد بود» و من خواهش می‌کنم رسانه‌ها صحبت‌های رئیس سازمان را به صورت کامل منتشر کنند. قرار است تحولاتی در حوزه ورزش سیما و برنامه نود از سال آینده صورت پذیرد و این موضوع مربوط به شبکه سه سیماست.

مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی با اشاره به مصاحبه دیروز مدیرگروه ورزش شبکه سه سیما در این خصوص تاکید کرد: همان طور که آقای فضلعلی (مدیر گروه ورزش شبکه سه) روز گذشته اعلام کرد، تحولاتی ویژه در برنامه نود از سال آینده صورت خواهد گرفت و این برنامه با گروهی جدید روی آنتن خواهد رفت اما در عین حال از ظرفیت‌های عادل فردوسی‌پور در برنامه‌های دیگر استفاده خواهد شد.

رنجبران با بابیان اینکه از سوی مدیر کانال ورزش پیشنهاد قائم مقامی شبکه ورزش به فردوسی‌پور ارائه شده است، تصریح کرد: مسئولان محترم شبکه سه بسیار امیدوارند که از ظرفیت آقای فردوسی پور در جایگاه قائم مقامی شبکه ورزش استفاده کنند و همچنان بر این پیشنهاد پافشاری می‌کنند.

وی افزود: آقای فردوسی پور از تهیه‌کنندگان قدیمی و موفق رسانه ملی در شبکه سه سیما به شمار می‌رود و اگر هم این پیشنهاد را نپذیرد مسئولان شبکه سه و کانال ورزش قطعا از وجودش در برنامه‌های دیگر استفاده خواهند کرد.

عادل فردوسی پور

سناریوی جدید برای دورکردن عادل فردوسی پور از قاب تصویر

اختلافات عجیب و غریب فروغی مدیر جوان و تازه از راه رسیده شبکه سوم سیما، با عادل فردوسی پور مجری قدیمی بهترین برنامه این شبکه وارد فاز تازه ای شده است و به نظر می رسد بعد از انتخاب مردمی برنامه عادل به عنوان برترین برنامه کل تلویزیون ایران در جشنواره سالانه سیما، حالا موج تازه ای از اصطکاک ها در پیش است.

همین یک هفته پیش بود که عادل فردوسی پور بعد از افشای تقلب برنامه ریزی شده در مکانیزم ثبت آرای مردمی علیه خود و برنامه نود، مقابل چشم مدیران ارشد سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی روی سن رفت و پس از دریافت جایزه برتر خود بالاتر از برنامه محمدرضا گلزار، پشت میکروفن و رو به حضار جملاتی طوفانی به زبان آورد که گرچه هیچگاه از او سراغ نداشتیم اما انتظارش می رفت.

شاید روی صحبت اکثر جملات وی مدیر شبکه سه بود که روی یکی از صندلی های ردیف نخست سال نشسته بود و با هر جمله کنایه آمیز مجری محبوب سیما، دوربین روی صورتش ثابت می ماند تا عکس العملی از وی ثبت کند. چهره فروغی کاملا از غوغای درونش خبر می داد اما او پاسخ خود را یک هفته بعد و از زبان مدیر گروه ورزش شبکه تحت مدیریت اش برای عادل فرستاد.

میثم فضلعلی مدیر گروه ورزش شبکه ۳ سیما امروز درباره تحولات جدید ورزشی سیما در سال ۹۸ مطالبی را مطرح کرد که به نظر می رسد هدفی جز ارسال پیام نهایی برای عادل فردوسی پور نداشته باشد. او گفته است که قرار شده در یک پروسه زمانی، برنامه‌های شبکه ورزش ارتقا یابد و سازمان صداوسیما در نظر دارد شبکه ورزش را تقویت کند. وی افزود: ورزش مخاطبان بی‌شماری در کشور دارد و ارتقای شبکه تخصصی ورزش از این جهت بسیار بااهمیت است.

حتما بخوانید

جانشین عادل فردوسی پور را بهتر بشناسیم!

مدیر گروه ورزش شبکه ۳ در ادامه درباره برنامه نود حرف های مهمی به زبان آورد که کاملا بوی کنار گذاشتن فردوسی پور از برنامه پربیننده نود را می دهد: برنامه نود در سال ۹۸ با ترکیب و ساختار جدیدی روی آنتن شبکه ۳ خواهد رفت. ارتقا و تلاش برای بهبود برنامه‌ها فقط مختص برنامه‌های کم مخاطب نیست و برنامه‌های پرمخاطب هم از این قاعده مستثنی نیستند.

مدیر گروه ورزش شبکه ۳ در ادامه از تکیه کلام فردوسی پور علیه خود او استفاده کرده و با کنایه می گوید: «فردوسی‌پور فرزند رسانه ملی است و با تخصصی که دارد می‌تواند در سمت‌های جدی‌تر و با دست بازتر به تکثیر برنامه‌های تخصصی ورزشی بپردازد، به طوری که ما بتوانیم برنامه‌های پرمخاطب ورزشی بیشتری داشته باشیم.» به خوبی مشهود است که درنظر گرفتن «سمت های جدی تر» به معنی دور کردن او از قاب تصویر و سد ارتباط مستقیم او با مخاطبان است.

این پروسه در حالی پی گرفته می شود که مدیران رده بالای سازمان صداوسیما که با هجوم رسانه های پرتعداد فارسی زبان خارج از مرزها، با معضل ریزش مخاطب دست و پنجه نرم می کنند، در قبال این تحرکات سکوت اختیار کرده و موضع خود را مشخص نمی کنند. هر چند پیشنهاد قائم مقامی یک شبکه دیگر به فردوسی پور نشان دهنده همراهی آنها با این تغییرات است و آنها ناگفته بر جدایی عادل از نود مهر تایید زده اند. از سویی اعطای جایزه به فردوسی پور از سوی هیات داوران جشنواره سیما نشان دهنده نظر مثبت آنها به تداوم برنامه با اجرای عادل بود و از سویی دیگر به یک مدیر تازه کار میدان داده اند که بجای رفع نقاط ضعف پرتعداد شبکه سه که در یکی دوسال اخیر افزایش هم داشته است، روی معدود برنامه های محبوب شبکه تاثیر منفی بگذارد و ذهن و انرژی مجری فعال و خلاقش را درگیر کرده و در نهایت نود را هم به سطح یک برنامه عادی تنزل دهد.

در این میان گفته می شود گزینه جایگزینی عادل هم مشخص شده است و شاگرد خود او بعد از طی کردن یک دوره چندماهه در اغلب برنامه های گزارش ورزشی تلویزیون، روی صندلی استاد خواهد نشست. محمدحسین میثاقی مهره مدنظر فروغی و رفقایش برای این تعویض دقیقه ۹۰ است. گزینه ای که انگیزه و ایده های جدید لازم برای پر کردن خلاء معروف ترین چهره سیمای دولتی ایران را دارد اما مشخص نیست آیا می تواند دل مخاطبان را برای نشستن تا پاسی از شب های دوشنبه برباید یا اینکه این ریسک سنگین صداوسما، ضربه ای مهلک به بزرگترین سرمایه معنوی اش می زند.

جانشین عادل فردوسی پور محمد حسین میثاقی 4

واکنش‌ چهره‌های هنری به حذف عادل فردوسی‌ پور

مدیر روابط عمومی صدا و سیما با اعلام این خبر گفته است: مسئولان شبکه سه بسیار امیدوارند که از ظرفیت آقای فردوسی پور در جایگاه قائم مقامی شبکه ورزش استفاده کنند. پیامدهای به حاشیه راندن عادل فردوسی پور و پروژه “حذف عادل از نود” واکنش‌های تندی را در پی داشته است. تحولاتی ویژه در برنامه نود از سال آینده صورت خواهد گرفت و این برنامه با گروهی جدید روی آنتن خواهد رفت. تهیه کننده و مجری موفق سازمان صداوسیما به پیشنهاد حضور در کادر مدیریتی شبکه ورزش؛ “نه” گفته است. حالا باید ماند و دید این جدال بین فروغی – فردوسی پور به کجا می‌انجامد!

عادل فردوسی‌پور در واکنش به برخورد قهری صداوسیما چند روز پس از کسب دو جایزه مهم برنامه نود در جشنواره جام جم، گفت: برنامه امشب ۹۰ به آیتم‌های نوروزی و گلچین اتفاقات سال اختصاص داشت. تیم برنامه ساز و من در چند روز گذشته مشغول تهیه آیتم‌ها بودیم، اما امروز به دستور مدیر شبکه سه برنامه ۹۰ از جدول پخش برنامه‌های شبکه خارج شد. در شرایطی که تنها چند روز از انتخاب برنامه ۹۰ به عنوان بهترین برنامه سازمان صدا و سیما از نگاه مردم و بهترین برنامه ترکیبی از نگاه داوران می‌گذرد، از پخش برنامه ممانعت به عمل آمد.

واکنش بهنوش بختیاری به حذف عادل فردوسی پور از نود

واکنش بهنوش بختیاری به حذف عادل فردوسی پور از نود

واکنش مهناز افشار به حذف عادل فردوسی پور از نود

واکنش مهناز افشار به حذف عادل فردوسی پور از نود

مدیر پیشین شبکه ۳: از دوره‌های قبل هم بنا بر نوسازی برنامه ۹۰ بود

میرحسینی گفت: برنامه نود بعد از ۲۰ سال نیاز به تغییرات رو به جلو داشت و از دوره‌های قبل هم، بنا بر نوسازی این برنامه تلویزیونی بود. غلامرضا میرحسینی مدیر پیشین شبکه سه و مدیر فعلی رادیو ورزش گفت: از دوره‌های قبلی بنا بر نوسازی در برنامه نود بود.

وی افزود: این برنامه بعد از ۲۰ سال نیاز به تغییرات رو به جلو داشت و این تغییر سنجیده است. میرحسینی گفت: پیشنهاد می‌کنم آقای فردوسی‌پور قائم‌مقامی شبکه ورزش را قبول کنند و با تجربه‌ای که دارند به تولید برنامه‌های دیگر کمک کنند و در اتاق‌های فکر برنامه‌سازی و شوراها به دیگر برنامه‌ها کمک کنند.

حتما بخوانید

برنامه ۹۰ از کنداکتور شبکه ۳ خارج شد

عادل فردوسی پور نباید مانع ظهور نخبگان شود

سئوال این است گردش نخبگان ایرادی دارد که گروه «مخالفان همیشگی سیما» بلافاصله با فکر تغییر در ساختار برنامه نود، عَلَم مخالفتشان را به هوا بلند کرده‌اند؟

امیر رضا محمودی در یادداشتی نوشت: از جمله اتفاقات مثبت در رسانه ملی ظهور چهره های جدید ورزشی و غیرورزشی بین مجریان تلویزیونی طی دو دهه اخیر است. یکی از همین نفرات عادل فردوسی پور بود که در سال ۱۳۷۸ با ورود به سازمان صدا و سیما و طرح ساخت برنامه نود توانست اتفاقات تازه ای را در این حیطه رقم بزند.

آنهایی که امروزه نگران خشکیدن این چشمه جوشان هستند کافیست به آرشیو برنامه خندوانه طی همین دو، سه سال اخیر سری بزنند و متوجه شوند با راه اندازه بخشی به نام “خنداننده شو” چه تعداد جوان با استعداد ظهور کرده و مردم را پای تلویزیون، از خنده روده بر کردند! اتفاقی که شاید برای خود رامبد جوان هم در نهایت به زنگ خطری تبدیل شد تا حساب کار دستش بیاید و امثال مهران غفوریان ها و بیژن بنفشه خواه ها را تحت الشعاع قرار داد.

مشابه همین اتفاق در دوران راه اندازی شبکه ورزش رخ داده است. در همین مدت شاهد هستیم گروهی از جوانان با استعداد با طرح و برنامه هایشان، چطور بین مخاطبان تلویزیونی جا باز کرده و توانسته اند به برندی برای برنامه های شبهای فوتبالی یا امثال آن تبدیل شوند. شهاب قاسمی و “عبداله روا” نمونه هایی از این دست مجریانی هستند که طی همین سالها جایگاهی خوب نزد نوجوانان و علاقمندان به فوتبال برای خود باز کرده و مخاطبان خاص خوشان را داشته باشند.

سئوال روز این است؛ گردش نخبگان ایرادی دارد که گروه “مخالفان همیشگی سیما” بلافاصله با فکر تغییر در ساختار برنامه نود، عَلَم مخالفت شان را به هوا بلند کرده اند؟ ۱۹ سال و نیم برای یک برنامه تلویزیونی فرصت کمی نیست که رسانه ملی آن را در اختیار عادل و نود قرار داد در حالی که روند حرکتی این برنامه در سراشیبی سقوط، کاملا واضح است.

عادل فردوسی پور

برنامه نود و عادل فردوسی پور : کنش احساسی یا عقلانی مخاطبان؟!

برنامه نود با همه سر و صدایی که داشت، در واقع رسالت رسانه ملی برای بسترسازی و توسعه ورزش قهرمانی و همگانی در رشته فوتبال همراه با اخلاق و فرهنگ بود و نیک می دانیم در بعد ورزش قهرمانی کسب مقام جایگاه اول را دارد.

محمد صادق غلامی کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی به بررسی جوانب تغییرات اعمال شده در برنامه نود شبکه سوم سیما پرداخت. متن یادداشت به شرح ذیل است:

از زمانی که خبر جدایی قطعی آقای فروسی پور از برنامه نود توسط مدیران رسانه ملی اعلام شد واکنش های متفاوت توسط افراد مختلف از مشاور رئیس جمهور تا نماینده مجلس و هنرمند و … دیدیم که با یک تحلیل منطقی می توان متوجه شد عمدتا این وکنش ها احساسی و سیاسی هست. حساسیت افکار عمومی البته از نوع غیر گزینشی نسبت به موضوعات مطرح شده در جامعه قابل تحسین است، لیکن ذکر چند نکته در این بین مهم به نظر می رسد:

۱. همه باید بپذیریم تغییری که منجر به تحول بشود حتما مفید و امید بخش است. آقای فردوسی پور حدود ۲۰ ساله برنامه نود را تهیه و پخش نموده است. قطعا هر چه توان فکری و عملی داشته را بکار گرفته و بعد از این همه سال جا دارد ضمن ارزیابی عملکرد ایشان ، تغییراتی را لحاظ کرد. تغییراتی که تحول زا باشد و منجر به تاثیر گذاری بر ورزش پرمخاطب فوتبال شود.

۲. برنامه نود متعلق به رسانه ملی و مردم است. آقای فردوسی پور در بستر رسانه ملی توانسته این برنامه را تهیه و پخش کند. فرهنگ شخص محوری به ما در این ۴۰ ساله انقلاب ضربه زده است. ما مجبوریم از این فرهنگ شخص محوری به سمت برنامه محوری حرکت کنیم. همانطور که در بیان مدیران رسانه ملی هم هست این برنامه با تیم جدید و با قوت به کار خود ادامه می دهد.

۳. اگر بخواهیم به یکی از آسیب ها در حوزه فرهنگ عمومی در جامعه ایران اشاره داشته باشیم ، می توان به بزرگ کردن بی حد و اندازه آدم ها بی مبنا ومنطق و یا براساس مبانی نادرست اشاره کرد.یک مثل معروفی هست شاید همه شنیده باشند که میگن پدری اسم بچه اش رو گذاشته بود رستم خودش میترسید صداش بزنه! حالا این هم داستان ما هست. برخی مواقع آدم ها این قدر بزرگ می شوند که دیگه نمیشه به آنها چیزی گفت. مصداق همین مثل، آقای فردوسی پور است. وگرنه تغییر یک مجری برنامه در صدا و سیما نبایستی این قدر مهم باشد که مشاور رئیس جمهور به آن واکنش نشان دهد.مگر در این کشور کارهای مهمتری در این شرایط سخت اقتصادی وجود ندارد که تغییر یک مجری برنامه می شود دغدغه اصلی فلان نماینده مجلس یا مقام مسئول!!

۴. واژگانی در بین مخالفان باب شده بنام رسانه میلی! مثل این هم همان با دست پس زدن و با پا کشیدن است. اگر رسانه ملی ، میلی و بی اهیمت است ، طبیعتا تغییر مجری برنامه ای در همان رسانه به قول منتقدان میلی این همه سر و صدا ندارد. این تناقض در بیان و عمل را چگونه می شود حل کرد؟

۵. یکی از آسیب های دیگر در فرهنگ عمومی جامعه ایران غلبه تصمیم ها و قضاوت های احساسی بر تصمیم های و قضاوت های عقلانی است. اگر بررسی دقیق ومیدانی صورت گیرد می بینیم در این مدت ۴۰ سال انقلاب کم از این کنش های احساسی آسیب نخوردیم. کسی منکر احساسات نیست ، لیکن عقلانیت بر احساسات ترجیح دارد و قطعا عقلانیت غالب به همراه احساسات می تواند مطلوب باشد.مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان در تاریخ ۱۶/۰۵/۱۳۹۱می‌فرمایند:«تصمیمی که بر اساس یک احساس گرفته بشود، یک مطالعه‌ی دقیق، موشکافانه و عالمانه پشت سرش نباشد، آن تصمیم، لزوماً تصمیم درستی نیست. گاهی اوقات تصمیم، تصمیم غلطی است.» همگان مراقب باشیم در دام احساسات بی مبنا نیفتیم.

۶. بنظر لازم است پایشی از اثر بخشی برنامه نود در این سال ها صورت بگیرد. آنچه به عنوان هدف برنامه نود به نظر می رسد ارتقای علمی ، عملی و فرهنگی جامعه فوتبال کشور در عرصه داخلی و بین المللی است. خوب است ما یک مقایسه از عملکرد فوتبال کشور در این سالها ، ارتقای فرهنگ و اخلاق ورزشی در بین فوتبالیست ها ، کسب نتایج مطلوب در عرصه های بین المللی و منطقه ای داشته باشیم. آیا اخلاق حرفه ای در بین فوتبالیست های ما رشد کرده؟ آیا فرهنگ ورزش حرفه ای نهادینه شده ؟ آیا استعداد یابی در فوتبال ما عادلانه شده و همه استعدادها توانسته اند در بوته آزمایش برای انتخاب قرار بگیرند؟ آیا ورزش فوتبال توسعه کمی وکیفی در همه مناطق کشور داشته؟ آیا ما توانسته ایم در کنار پرورش بازیکنان حرفه‌ای، در سطح فوتبال ملی نتایج مطلوب در جهان و قاره کهن بگیریم؟ آیا باشگاههای ما توانستند در آسیا مقام قهرمانی کسب کنند؟ شاید کسی این مطالب را بخواند نقد وارد که کسب مقام و … چه ربطی به برنامه نود دارد؟! اما همانطور که در اول این بند اشاره شد برنامه نود با همه سر و صدایی که داشت، در واقع رسالت رسانه ملی برای بسترسازی و توسعه ورزش قهرمانی و همگانی در رشته فوتبال همراه با اخلاق و فرهنگ بود و نیک می دانیم در بعد ورزش قهرمانی کسب مقام جایگاه اول را دارد.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منابع: ۱. فارس ۲. تابناک (نویسنده مجید کوهستانی) ۳. باشگاه خبرنگاران جوان ۴. یادداشت محمد صادق غلامی

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *