ضرورت پاکسازی صداوسیما از مجری‌های بی‌ادب و بدسابقه!

جنجال تازه آرش ظلی پور: توهین به مسعود فراستی در «من و شما»!

در برنامه من و شما، که اجرای آن را آرش ظلی پور به عهده دارد، جدال لفظی بین مجریبا مسعود فراستی پیش آمد و نحوه برخورد مجری باعث شد فراستی برنامه را ترک کند.

آرش ظلی پور و مسعود فراستی

مجله اینترنتی پارسی گو: در برنامه من و شما، که اجرای آن را آرش ظلی پور به عهده دارد، جدال لفظی بین این مجری پر حاشیه با مسعود فراستی منتقد سینما پیش آمد و نحوه برخورد و ادبیات این مجری باعث شد فراستی برنامه را ترک کند.

محمدمهدی قاسمی مدیر شبکه شما در پی اتفاقاتی که امروز جمعه نهم آذر در برنامه تلویزیونی «من و شما» رخ داد، عوامل این برنامه از جمله آرش ظلی‌پور مجری «من و شما» را توبیخ و به دلیل مکدر شدن ذهن بینندگان از مخاطبان عذرخواهی کرد.

واکنش مسعود فراستی به توهین آرش ظلی پور

مسعود فراستی بعد از ترک برنامه زنده «من و شما»، در یادداشتی کوتاه، نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد. در این برنامه، بعد از برخورد نامناسب آرش ظلی‌پور، این منتقد سینما، استودیو را ترک کرد.

در همین ارتباط، محمدمهدی قاسمی، مدیر شبکه شما، ساعتی پس از این اتفاق، مجری و عوامل برنامه «من و شما» را توبیخ کرد.

مسعود فراستی هم با نوشتن متنی کوتاه، درباره ترک برنامه امروز (جمعه نهم آذر) «من و شما» توضیح داد: «نه آن مجری و نه کل مجریان و تهیه‌کنندگان رنگارنگ تلویزیونی از این قماش، و برنامه‌های مبتذل‌شان مسأله من نیستند. برنامه امروز برخلاف طراحی عده‌ای برای تخریب نقد، علیه خودشان تمام شد و صدای هشدار و اعتراض جمع بسیاری علیه ابتذال، اخلاق فروشی و ارزش فروشی فراگیر در سینما و تلویزیون، به گوش همه رسید. خسارتش هم برای من بسیار ناچیز بود.»

عذرخواهی آرش ظلی پور از مسعود فراستی

متن یادداشت آرش ظلی پور به شرح زیر است:

به نام بهترین قاضی

از چند روز پیش که مشخص شد مهمان این هفته «من و شما» آقای مسعود فراستی است به اتفاق نویسنده و به همراهی تهیه کننده برنامه شروع به تحقیق و جستجو و طراحی سوال و نقطه گذاری برای یک گفتگوی جذاب کردیم که در خاطر مخاطب و میهمان به عنوان یکی از بهترین گفتگوهایش ثبت و ضبط شود ؛ قصدی که برای همه میهمانان قبل از حضورشان داریم. اما این بار قصد ما به سرانجام نرسید و جناب مسعود فراستی مهمان این هفته ما در یک اقدام غیرمنتظره برنامه را ترک کردند و حاضر نشدند پاسخگوی سوالات ما باشند.

میخواستیم با هم به تحلیل رفتارها و حاشیه های پیش از این مهمان بپردازیم که امکان پذیر نشد. من به عنوان مجری «من و شما» در مقاطعی از گفتگو و در حمایت از مخاطبی که حدس زدم دارد از جانب مهمان مورد توهین قرار میگیرد متاسفانه در برخی از مقاطع نتوانستم آرامش لازم را حفظ کنم و همین باعث بروز سوءتفاهماتی شده است.

جناب آقای فراستی من دوست داشتم منتقدی که همه سینما از زیر تیغ نقدش رد شدند به ما به عنوان یک برنامه تلویزیونی اجازه سوال و نقد جدی را می داد و هرگز دلمان نمی خواست که کم تحملی شما را ببینیم اما به هر دلیلی این اتفاق افتاد و من به عنوان مجری و به نمایندگی از تیم «من وشما» از آنجا که شما حکم بزرگ تر را برای ما دارید از شما عذرخواهی میکنم اگر میزبان خوبی نبودم و مهمانی ما با طبع شما سازگار نشد. هر زمان که تمایل داشته باشید در فضای آرام و بدون سوءتفاهم ما دوباره میزبان شما خواهیم بود، ما دوست داریم سوالات باقیمانده امروز را از شما بپرسیم چون شما برای ما مهم و قابل احترام هستید و برای همه اعضای تیم من و شما اتفاق ناراحت کننده ای است که مهمان نواز خوبی نباشیم آن هم برای صندلی که روی آن از استاد علی نصیریان و جمشید مشایخی تا آتیلا پسیانی، حامد بهداد ، رضا کیانیان، محمدرضا فروتن ، هنگامه قاضیانی و خیلی از ستاره های درخشان این سینما نشسته اند و با لب خندان بیرون رفته اند. امیدواریم مخاطبان ما هم که همراهان گرانبهای ما هستند اتفاق رخداده را با طبع مهربانشان ببخشند.

حتما بخوانید

همه چیز درباره پلاکارد تهدید به مرگ رئیس جمهور! + تصاویر

واکنش روزنامه صدا و سیما (جام جم) به توهین آرش ظلی پور

مجری جوان دست به سینه روی صندلی لم داده و در حالی که گردنش را کج کرده با نگاه بالا به پایین به مهمانش نگاه می‌کند و او را زیر آماج حملات خود می‌گیرد. «مسعود فراستی اصلا این قدر که فکر میکنه آدم تاثیرگذاری نیست.
نشسته جلوی قاب دوربین و هی می‌گوید من من من، خیلی هم خودشیفته حرف می‌زند؟ اتفاقی هم رخ نداده»

منتقد سختگیر سینما که این بار مهمان مجری جوان شده با آرامش به او می‌گوید: «اگر همه برنامه هفت را دیده بودی.. مجری صحبت مهمان را قطع می‌کند و این بار موقعیت را مناسب می‌بیند تا زندگی خصوصی مهمانش را روی آنتن زنده تلویزیون دست بگیرد و از این زاویه او را بزند. مجری اینقدر ادامه می‌دهد که مهمان سن و سال دارش ناچار می‌شود از مخاطبان برنامه عذرخواهی کرده و برنامه زنده را ناتمام رها کند و از کادر دوربین خارج شود»

دیده شدن به چه بهایی؟

برای کسی که کار رسانه‌ای می‌کند و دیده شدن و محتوایی که تولید می‌کند اولین خواسته است. معنا ندارد کسی در رسانه محتوایی تولید کند، اما نخواهد آن محتوا دیده شود؛ حالا این تولید چه از جنس مطالب مکتوب باشد، نظیر تولیداتی که از ما روزنامه نگاران در روزنامه ها یا همکارانمان در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها می‌خوانید. چه در قالب‌های دیگر مانند تلویزیون و رادیوکه جنسی متفاوت دارند. تا اینجای قضیه جزو بدیهیات کار رسانه است، اما ماجرا وقتی بد می‌شود که برای دیده شدن از راه‌های خوبی استفاده نکنیم و آرش ظلی پور دقیقا همین کار را کرده است. انتخاب مجموعه‌ای از بدترین‌ها برای دیده شد.

حرف زدنی که در شأن رسانه ملی نبود

افراد در حالت عادی حق دارند نوع حرف زدنشان را خودشان انتخاب کنند و البته مردم هم حق دارند آن‌ها را از روی این نوع حرف زدن قضاوت کنند، ولی وقتی فردی در جایگاه نماینده یک رسانه قرار می‌گیرد این حق از او سلب می‌شود. یعنی در هر حالتی و در هر برنامه‌ای چند نکته قطعا باید رعایت شود و اولین آن‌ها احترام به مخاطب است. یک مجری به هیچ وجه نمی‌تواند به گونه‌ای صحبت کند که مخاطب از آن برداشت بی احترامی با بدتر از آن لمپن بودن داشته باشد و ظلی پور در مجادله کلامی اش با فراستی چیزی که دقیقا رعایت نکرد. همین بود. خودشیفته نامیدن و اشاره به سوابق احیانا ناموفق زندگی مهمان برای منکوب کردن او در بحث حتی اگر در رسانه هم نباشد، از سوی بیشتر مردم توهین قلمداد می‌شود، چه برسد به این که چنین اتفاقی روی آنتن زنده تلویزیون بیفتد. چنین خطایی حتی از یک مجری غیرحرفه‌ای بخشودنی نیست، چه رسد به آرش ظلی پور.

مصاحبه، باشگاه مشت زنی نیست

مصاحبه چالشی برای هر خبرنگار یا مجری تلویزیونی جذاب است. مهمان هر قدر معروف‌تر و سخت‌تر باشد به چالش کشیدن او جذاب‌تر خواهد بود، اما چالش با مجادله و درگیری لفظی تفاوت زیادی دارد. از خطوط قرمزی که ابتدای کار خېرو رسانه به کارآموزان آموخته می‌شود، این است که در مصاحبه‌های چالشی هرگز هتک حرمت مصاحبه شونده نباید صورت گیرد، ولی متاسفانه مجری من و شما این اصل ابتدایی مصاحبه چالشی را هم به فراموشی سپرد و به جای این که با استفاده از اطلاعات قبلی و تناقض‌های احتمالی، مهمان را به چالش بکشد تلاش کرد با پیش کشیدن مسائل خانوادگی و به تعبیر فراستی خاله زنک بازی و او را گیر بیندازد و خب حتی این ترفند هم کارگر نشد و بحث به جای اینکه چالشی شود به پایان رسید.

عصبی کردن مهمان و مجاب کردن او به پایان گفت وگو گه ظلی پور به جای این عبارت، کلمه اشتباه گفتمان را به کار برد. یکی دیگر از اشتباهات نابخشودنی یک مجری و خبرنگار است. گفت وگو حتی اگر به مو برسد نباید قطع شود، اما در من و شما این اتفاق افتاد و امتیاز منفی دیگری برای مجری تبت شد.

مهمان، متهم نیست و مجری هم قاضی

همه ما نسبت به وقایع گوناگون اطرافمان قضاوت‌ها و احساساتی داریم، اما یک مجری و خبرنگار هرگز نباید احساسات و قضاوت هایش را نسبت به سوژه در گزارش با مصاحبه اش دخیل کند. این که ظلی پور فکر می‌کند فراستی خودشیفته است یا حرف هایش برای سینما فایده‌ای نداشته برای خودش حتما محترم است، اما او نباید نظرات شخصی اش را در برنامه تلویزیونی زنده دخیل می‌کرد، مخاطبان برنامه من و شما پای تلویزیون نمی‌نشینند تا نظرات شخصی و سوگیری‌های ظلی پور در مورد اشخاص و افراد را بشنوند، گفت وگویی را می‌توان موفق دانست که مجری در آن بتواند در عین حفظ احترام و رعایت بی طرفی، مخاطب را به جمع بندی مورد نظر خودش برساند نه اینکه چشم در چشم مهمان، او را با صفات مختلف خطاب کند.

آرش جان، برادرت را…

احسان ظلی پور، برادر آرش ظلی پور، مجری طرح فیلم سینمایی‌ای است که این روز‌ها خیلی مورد نقد قرار دارد
خانم یایا.

اگر همه آنچه گفتیم را هم کنار بگذاریم، ظلی پور تلویزیونی باید می‌دانست در برابر منتقد اثر سینمایی برادرش بهتربود از کوره در نرود وجوری رفتار نکند که به ذهن مخاطبان، شخصی بودن این برخورد متبادر شود.

درنیومد!

ظلی پور با اشتباهات مهلکش در این برنامه، بیش از آن که فراستی را محکوم کند، خود را در جایگاه محکوم نشاند وحتی سبب شد مدیر شبکه شما، او و عوامل برنامه را توبیخ کند و این یعنی یک شکست تمام عیار برنامه من و شما با حضور مسعود فراستی نمونه تام و تمامی از یک برنامه گفت و گو محور تلویزیونی بود که تعبیر معروف این منتقد سینما کاملا مناسب آن است؛ یک برنامه مقوا که درنیومد!

بررسی «توهین» به مسعود فراستی از زاویه دیگر!

پخش قسمتهایی از برنامه شبکه شما با اجرای آرش ظلی پور که در آن به شکل بی سابقه ای به مهمان برنامه توهین می شود، موجی در کاربران شبکه های اجتماعی ایجاد کرده است.

موضوع برنامه ظاهراً درباره فیلمهای لوده و لوده پرور سینما بوده است. چیزی که حیرت آور است این است که این مهمان برنامه -مسعود فراستی- نیست که خطاب به کسی تندی بکند و برنامه را با چالش مواجه کند، بلکه این مجری، یعنی مثلاً عامل حرفه ای برنامه و «معتمد صدا و سیما» است که به شکل تهوع آوری، به شخصیت فراستی و حتی مسائل شخصی زندگی او حمله می کند و تا پایان هم به شکل دیوانه واری از کار خود دفاع می کند.

از منظری اجتماعی، نباید کار مجری را خیلی هم عجیب دانست. این مجری جوان، فقط یکی از انبوه جوانان وابسته به طبقه مرفه کلانشهرهاست که چنین حسی را به فراستی و اغلب چهره های علمی برجسته ای دارند که منتقد وضع اجتماعی موجود هستند. نفرت از فراستی هیچ ربط مستقیمی به سینما یا هنر ندارد. نفرت از فراستی عکس العمل طبقه مرفه شهری است؛ طبقه ای که هویتی برای خود نیافته است، برآمده از روابط اقتصادی رانتی-راستی است، دلخوشی او سلبریتی های برجسته شده در همین روابط است و به پشتوانه بستر فرهنگی رسانه های بزرگ جهانی، غیر خود را محقر، دشمن و مقصر همه چیز فرض می کند.

رسانه های جمعی و سلبریتی های برجسته شده در این رسانه ها، پدیدآورنده جوانانی سهل انگار، متکبر، بی مایه و پرادعا شده اند. شاید اعتماد به نفس بالاتر جوانان امروز نسبت به دیروز، اعتماد به نفسی که خودش خوب و امیدوارکننده است، دستمایه این اعوجاج در برخی از جوانان طبقه مرفه شهرها یا سمپاتهای آنها شده باشد. به هر حال هر چه که هست متولیان فرهنگ و رسانه کشور، لازم است

با دیدن این کلیپ چند دقیقه ای، عمیقاً از خود بپرسند با جوانان این کشور چه کرده اند؟ از خود بپرسند چه شده است که هر کسی با مدتی حضور در شبکه های اجتماعی و چرخ زدن در فضای نت، «کارشناس» می شود؟ خط مشی گزاران جناح حاکم لازم است از خود بپرسند چطور برخی اقشار مرفه جامعه این چنین از دیگران متنفرند؟ بپرسند این همه جربزه در جوان خوش تیپ و آرایش کرده رسانه ملی از کجا و به چه پشتوانه ای به وجود آمده است؟

نفرت از مسعود فراستی نفرت یک نوع فرهنگ خوش خوشان و خوش خیال و روزمره است از فرهنگ نقادی و فکر کردن!

حتما بخوانید

گفتگو با آرمین راد: هکری که صفحه مریم رجوی را هک کرد!

واکنش کیهان به توهین آرش ظلی پور به مسعود فراستی

در حاشیه جنجال اخیر در یک برنامه زنده تلویزیونی!/ ضرورت پاکسازی صداوسیما از مجری‌های بی‌ادب و بدسابقه!/ رفتار غیرحرفه‌ای و موهن مجری یک برنامه زنده تلویزیونی، لزوم تجدید نظر در گزینش و به کارگیری مجریان در صداوسیما را ضروری نشان می‌دهد.

این اولین بار نیست که صداوسیما، از حضور مجریان «زرد» که شأن رسانه ملی را حفظ نمی‌کنند، آسیب می‌بیند. تحقیر میهمانان و حاضران در برنامه و توهین به مخاطب توسط برخی از مجریان، در همین چند ماه اخیر بارها در برنامه‌های گفت وگو محور سیما اتفاق افتاده است. این مسئله بیش از هر چیز، گویای ضعف گزینش و لزوم تجدید نظر در انتخاب نیروها و یا نیروهای قبلا انتخاب شده در صداوسیماست؛ چرا که بعضی از کسانی که اجرای برنامه‌ها را برعهده می‌گیرند، حتی ابتدایی‌ترین اصول اجرا، یعنی با ادب سخن گفتن و حفظ حرمت حضار و مخاطبان برنامه را رعایت نمی‌کنند! عجیب اینکه اجرای برنامه‌های زنده که از حساسیت بیشتری برخوردار است بعضا به افراد کم سواد و فاقد صلاحیت اخلاقی واگذار می‌شود. نمونه اخیر چنین اتفاقی، روز جمعه در برنامه «من و شما» که از شبکه شما به طور زنده پخش می‌شود رخ داد. برنامه‌ای که با اجرای آرش ظلی‌پور و با حضور مسعود فراستی، منتقد سینما و با موضوع نقد فیلم‌های سخیفی که این روزها پرده سینماها را تسخیر کرده‌اند روی آنتن رفت. فارغ از اینکه کارشناس میهمان برنامه چه کسی بود و چه نظراتی داشت، مجری برنامه به جای چالش با وی یا طرح سؤالات منطقی و کارشناسانه، به طور پی‌در‌پی، با لحنی پرخاشگرانه و الفاظی توهین‌آمیز و تحقیر‌کننده، حرف‌های وی را قطع می‌کرد. این مجری حتی در حرکتی غیر‌اخلاقی و بدون اطلاع دقیق و مستند، به زندگی شخصی و حریم خصوصی میهمان خود نیز وارد شد و در‌این‌باره اظهار نظر کرد؛ از جمله اینکه درباره ازدواج و خانواده او صحبت کرد، در ابتدا نیز خطاب به کارشناس میهمان برنامه گفت که شما کلا دو سه تا کت بیشتر ندارید بپوشید و بعد از آن هم تأکید کرد «شما که اینقدر نقد می‌کنید، به نظرتان نمی‌آید آدم بد تیپی هستید؟» و در بخش‌هایی نیز با بیانی توأم با تمسخر، تکیه کلام‌های میهمان برنامه را تکرار می‌کرد و می‌گفت که شما خیلی خودشیفته حرف می‌زنید و حرف‌های شما نقطه ندارد و… حتی پس از ترک برنامه توسط فراستی نیز، تمسخر وی را ادامه داد! اتفاقی که نشان می‌دهد این مجری، نه فقط کمترین صلاحیت لازم برای کاری که به وی سپرده شده را ندارد، بلکه حضور او در سازمان صداوسیما، اهانت آشکار به بینندگان و تمامی مردم این سرزمین است. ضمن اینکه مجری مذکور، سابقه رفتارهای مشابه را دارد. با یک جست‌وجوی ساده در خبرها، می‌توان مجادلات لفظی و اهانت‌های بی‌شرمانه قبلی وی به دیگران را مشاهده کرد.

چنین رفتارهایی، مصداق بارز ترویج بی‌ادبی و اخلاق‌ستیزی روی آنتن تلویزیون است، چرا که، هر حرف یا حرکتی در برنامه‌های تلویزیون، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، روی فرهنگ و رفتار مردم تأثیر می‌گذارد. هر چند که مدیر شبکه «شما» از توبیخ این مجری و عدم پخش یک هفته‌ای برنامه «من و شما» خبر داده است، اما مسئله فراتر از یک فرد و عدم پخش یک هفته‌ای این برنامه است. باید گفت که صداوسیما این روزها از حضور برخی عوامل و برنامه‌سازان کم‌سواد و همچنین بعضی کارشناسان مبتلا به افکار انحرافی رنج می‌برد. بنابر‌این، پاکسازی برنامه‌های رسانه ملی از این عناصر را می‌توان با برکناری مجری برنامه مذکور شروع کرد. این اقدام، جدیت مدیران سیما در حفظ حرمت و هویت صداوسیما را اثبات خواهد کرد. سهل‌انگاری در این زمینه، این پیام را در بر خواهد داشت که خود مدیران نیز اهمیت چندانی برای حفظ شأن برنامه‌هایشان ندارند.

همچنین برخی از مجریان و کارشناسان، مسائل شخصی را هم وارد کار خود می‌کنند. به طور مثال، مجری برنامه «من و شما» از اقوام و دوستان نزدیک عوامل تولید برخی از فیلم‌های مبتذل و سخیف سال‌های اخیر سینمای ایران است؛ فیلم‌های چندش‌آوری که هدفی جز ترویج اباحه‌گری و بی‌بند‌و‌باری جنسی در جامعه را ندارند.

عدم تعادل رفتاری مجری مذکور، واکنش تعدادی از مجریان صداوسیما را نیز برانگیخت. میلاد دخانچی، مجری برنامه‌هایی چون «جیوگی» و «سختانه» در‌این‌باره نوشت: آقای مجری قصه ما، فقط آقای مجری نیست، اینها یک باند رسانه‌ای در تلویزیون و فضای مجازی‌اند…سلبریتی‌هایی که قرار است ما را سرگرم کنند تا ما فاشیسم امثال هزارپا را نبینیم… آری راست[جریان لیبرال-سرمایه‌داری] علاوه بر نجومی‌بگیر و حمایت «قانون» سلبریتی‌های خود را نیز دارد.
المیرا شریفی‌مقدم، گوینده شبکه خبر نیز در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «اجرای تلویزیونی با مهمونی خونه خاله فرق داره! تلویزیون حرمت داره. حق نداریم هنگام گفت‌وگو به میهمان برنامه بی‌ادبی کنیم. جسارت و شجاعت در اجرا با گستاخی و بی‌ادبی فرق داره.»

حمیدرضا مدقق، مجری برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر نیز در واکنش به این اتفاق نوشت: «شجاع و رک بودن در مصاحبه با بی‌نزاکتی تفاوت دارد.» گفتنی است، آرش ظلی‌پور، مجری بی‌ادب و بی‌نزاکت شبکه شما، به دلیل موضوع دلالی در فوتبال مدتی را در زندان گذرانده بود، که باید به مدیران صداوسیما برای به کارگیری او دست مریزاد گفت!

از طرف دیگر، روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به توهین شبکه شما به منتقد پیشکسوت سینما واکنش نشان داد.

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون فرهنگی در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: این اتفاق یک نمره منفی به رسانه بود که غیر قابل فراموشی است، نباید آنتن رسانه ملی در اختیار یک جوان ناشی بی‌تدبیر قرار بگیرد تا بخواهد حاشیه درست کند و خطای بزرگی مرتکب شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: به عنوان یک عنصر فرهنگی در کمیسیون فرهنگی برای افرادی که در رسانه ملی رخنه کرده‌اند، متأسفم که خیلی راحت روی آنتن ملی قرار می‌گیرند و شرایط امن و آرام را به هم می‌ریزند. وی تأکید کرد: ما جدا از همه نظرات آقای فراستی، به عنوان پیشکسوت عرصه سینما باید برایش حرمت بگذاریم. اتفاق برنامه «من و شما» تأسف‌بار است و خدا می‌داند که من دیشب از غصه خوابم نبرده است.

بخش ادب و هنر کیهان، به رئیس‌سازمان صدا و سیما – دکتر علی عسگری- پیشنهاد می‌کند یک بار فیلم گفتگوی مجری هتاک شبکه شما را با منتقد فیلم ببیند و آنگاه خود قضاوت کند که آیا از برخورد این مجری بی‌ادب و هتاک احساس شرم نمی‌کنند؟! و آیا ادامه کار این مجری در صدا و سیما- که به‌فرموده حضرت امام(ره) باید دانشگاه باشد- شرم‌آور نیست؟!

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منابع: ۱. پارسینه. ۲. پایگاه خبری حامیان ولایت (سید مهدی ناظمی. عنوان مقاله: لودگی و جربزه) ۳. باشگاه خبرنگاران جوان ۴. کیهان

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *