انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال انجام شد:

تکرار فاجعه ای به نام تاج در فوتبال!

با انتخاباتی که صبح امروز برگزار شد، فاجعه ای به نام تاج دوباره به ریاست فدراسیون فوتبال رسید! آنهم در حالیکه رد پای وی در ماجرای فساد فولاد مبارکه دیده می شود و هنوز مدت زیادی از پرونده جنجالی ویلموتس نگذشته است.

مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال فاجعه ای به نام تاج

مجله اینترنتی پارسی گو: در حالیکه هنوز مدت زیادی از فاجعه ای به نام «ویلموتس» و پرونده جنجالی آن نگذشته است، و در حالیکه رد پای مهدی تاج در فساد فولاد مبارکه دیده می شود، در کمال تعجب مهدی تاج با رأی بالا به عنوان رییس فدراسیون فوتبال کشورمان انتخاب شد تا به این ترتیب شاهد تکرار فاجعه ای به نام تاج در فوتبال باشیم! با ما همراه باشید:

«تاج»گذاری مقتدرانه در فدراسیون فوتبال/ تکرار فاجعه ای به نام تاج

بالاخره پس از حواشی مختلف انتخابات مجمع فدراسیون انجام شد و رئیس فدراسیون فوتبال مشخص شد. مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال امروز سه شنبه در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد که رقابت برای رسیدن به صندلی ریاست بین مهدی تاج، میرشاد ماجدی و عزیزالله محمدی بود.

در پایان این رقابت انتخاباتی، مهدی تاج با کسب اکثریت آرا به عنوان رئیس جدید فدراسیون انتخاب شد. در مجمع فدراسیون فوتبال ۸۰ نفر حق رای داشتند که از این جمع مهدی تاج ۵۱ رای کسب کرد، میرشاد ماجدی ۲۵ رای کسب کرد و عزیز محمدی ۴ رای را به خود اختصاص داد.

پیش از این شهاب الدین عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال بود که از سوی اعضای هیات رئیسه عزل شد و به جای او میرشاد ماجدی چند ماه به عنوان سرپرست، اداره فدراسیون را بر عهده داشت. تاج در سال ۱۳۹۵ هم به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب شده بود اما بعد از بالا گرفتن مشکلات قرارداد مارک ویلموتس سرمربی وقت تیم ملی در سال ۱۳۹۸، از سمت خود در فدراسیون کنار رفته بود.

تحلیل فرارو از تلاش تاج برای کسب کرسی ریاست فدراسیون فوتبال پس از فاجعه ویلموتس

تحلیل فرارو از تلاش تاج برای کسب کرسی ریاست فدراسیون فوتبال پس از فاجعه ویلموتس

نگاهی به عملکرد مهدی به بهانه انتخاب مجدد وی به ریاست فدراسیون فوتبال

فوتبال ایران در سه سال و نیم ریاست تاج پستی و بلندی‌های زیادی را تجربه کرد و اتفاقات تلخ و شیرینی را چشید؛ از ماجرای فرار از بازنشستگی گرفته تا گرفتن لقب “پنج ستاره” برای فدراسیون فوتبال. اتفاقاتی که گاهی اوقات باعث می‌شد رییس وقت فدراسیون فوتبال زیر بار انتقاد رسانه‌ها برود و معدود دفعاتی هم بود که وی به دلیل عملکردش تمجید می‌شد. در این بخش به بهانه انتخاب مجدد مهدی تاج به عنوان رییس فدراسیون فوتبال ایران نگاهی داشته ایم به عملکرد سه سال و نیم ریاست وی در فدراسیون.

فدراسیون ۵ ستاره از دید فیفا

۲۱ مهر ۹۶ بود که سایت فیفا با انتشار مطلبی درباره عملکرد تیم‌های ملی، فدراسیون فوتبال ایران را به خاطر صعود به جام‌های جهانی مختلف در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ پنج ستاره نامید تا این لقب مدت‌ها، در همه صحبت‌های تاج شنیده شود و او با افتخار از این مطلب فیفا یاد کند. با وجود این مطلب فیفا و تاکید متعدد تاج بر این موضوع، رسانه‌ها بارها انتقادات خود را با استفاده از همین مطلب منتشر کردند و نقص‌های فدراسیون ۵ ستاره را به گوش رییس وقت فدراسیون رساندند.

فدراسیون الهام بخش در سال ۲۰۱۷

پس از این اتفاقات بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا در مراسم بهترین‌های سال ۲۰۱۷، فدراسیون فوتبال را به عنوان فدراسیون الهام‌بخش و بالاتر از فدراسیون‌هایی چون ژاپن و کره‌جنوبی انتخاب شد. اتفاقی که به نظر می‌رسید به تاثیر از مطلب “فدراسیون پنج ستاره” فیفا باشد.

۲ ستاره که از سینه فدراسیون افتاد

حذف سریالی تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان فوتبال ایران و ناکامی از صعود به جام جهانی رده‌های سنی از ناکامی‌های بزرگ فدراسیون پنج ستاره مهدی تاج بود. پس از روزهایی که تیم زیر ۱۷ و ۲۰ ساله‌های ایران با حذف از رقابت‌های قهرمانی آسیا فرصت صعود به جام جهانی را از دست دادند، ناکامی تیم ملی امید از صعود به مسابقات قهرمانی آسیا دیگر شکست بزرگ فدراسیون فوتبال بود. اتفاقاتی که باعث تغییرات مدیریتی زیادی در رده‌های پایه فدراسیون فوتبال شد.

سیاست “نه سیخ بسوزد، نه کباب” در جنگ کی‌روش و برانکو

تیم ملی ایران توانست برای چهارمین بار و دومین دوره پیاپی تحت هدایت کارلوس کی‌روش به جام جهانی صعود کند که البته این صعود بی‌حاشیه هم نبود. در کورس بودن پرسپولیس برانکو و دعوت شدن شش ملی‌پوش از این تیم توسط کی‌روش در اردوهایی خارج از فیفادی سبب شد تا جنگ بزرگی بین مربیان تیم ملی و باشگاه پرسپولیس شکل بگیرد که البته رییس فدراسیون فوتبال در تمام مصاحبه‌هایش، از هیچ‌کدام از طرفین دعوا حمایت نکرد و سعی کرد با روش “نه سیخ بسوزد، نه کباب” ماجرا را خاتمه دهد که خیلی هم موفق نبود و جنگ این دو حتی تا جام ملت‌های آسیا هم ادامه داشت.

تیتر جماران از رد پای مهدی تاج در فساد فولاد مبارکه

تیتر جماران از رد پای مهدی تاج در فساد فولاد مبارکه

تمدید با کی روش پس از جام جهانی

نتایج خوب ایران با سرمربی پرتغالی در جام جهانی و فشار مردم و رسانه‌ها باعث شد تا علی رغم مشکلاتی که بین فدراسیون و کی‌روش در حال به وجود آمدن بود، تاج قرارداد سرمربی تیم ملی را تمدید کند. البته این تمدید قرارداد زیاد هم کم حاشیه نبود و درخواست‌های کی‌روش باعث شده بود تا تاج چالش جدیدی را تجربه کند. سرمربی وقت تیم ملی قصد تمدید قرارداد یک ساله داشت اما فدراسیون مصر بود که قرارداد شش ماهه تا پایان جام ملت‌های آسیا بسته شود که در پایان این حرف تاج بود که به کرسی نشست.

از دست دادن میزبانی جام جهانی فوتسال با مدیریت تاج

۴ آبان ۹۷ بود که فدراسیون فوتبال لیتوانی خبر از پیروزی این کشور در گرفتن میزبانی جام جهانی ۲۰۲۰ فوتسال داد که شکست بزرگ فدراسیون فوتبال و مهدی تاج بود؛ اتفاقی که عباس ترابیان دلیل آن را آماده نبودن زیرساخت‌ها و منع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها بیان کرد.

جنگ تاج برای بقا در فدراسیون و دور زدن قانون

۲۳ آبان ۹۷ و با اعلام سازمان امور استخدامی مهدی تاج بازنشسته اعلام شد و مقرر شد تا تاریخ ۲۶ آبان فدراسیون فوتبال را ترک کند. اتفاقی که در آن زمان نیفتاد و تاج بعد از چنگ زدن به طناب‌ها و ریسمان‌های مختلف، راهی را برای ماندن در سمتش یدا کرد. قانون ماده ۶۰ خدمات مدیریت کشور باعث شد تا در جنگ تاج با وزارت ورزش و مجلسی‌ها پیروز شود و در راس فدراسیون به ادامه حکمرانی خود بپردازد؛ حکمرانی که خیلی به طول نینجامید و یک سال و دو ماه بعد، رییس فدراسیون مجبور شد از سمتش استعفا دهد.

بهترین نتایج تیم ملی در زمان تاج

در دوره ریاست مهدی تاج بر فوتبال ایران، تیم ملی توانست برای دومین بار پیاپی به جام جهانی صعود کند که این اتفاق هیچ‌گاه در تاریخ فوتبال ایران رخ نداده بود. همچنین کسب ۴ امتیاز در جام جهانی به نوعی رکورد برای فوتبال ایران محسوب می‌شد که تیم ملی توانست در زمان ریاست تاج در گروه مرگ جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به آن دست پیدا کند.
اختلاف با کمیته انضباطی و اخلاق در ماجرای فینال جام حذفی

فاجعه فینال جام حذفی و بی‌نظمی در دیدار پرسپولیس و داماش گیلان باعث شد تا این دیدار با تاخیری ۲ ساعته برگزار شود و جان بسیاری از هواداران دو تیم نیز به خطر بیفتد. پس از این ماجرا، کمیته انضباطی و کمیته استناف رای‌هایی را علیه سعید فتاحی، حیدر بهاروند و عبدالکاظم طالقانی صادر کردند. صدور رای علیه این اعضای هیات رییسه خلی زود لغو شد و همین باعث ایجاد اختلاف بین تاج با حسن‌زاده و تورک شده که در نهایت سبب شد این دو خیلی زودتر از رییس فدراسیون فوتبال از سمتشان استعفا دهند.

تحلیل 9 صبح از ماجرای شکایت مهدی تاج از ترامپ

تحلیل ۹ صبح از ماجرای شکایت مهدی تاج از ترامپ

تاریخ‌سازی بانوان در فوتبال ایران

۱۸ مهر ۹۸ روزی تاریخی برای فوتبال ایران و فوتبال‌دوستان ایرانی بود. روزی که ۴۰۰۰ بانو ایرانی بدون انتخاب گزینشی و با تهیه بلیت توانستند برای بار نخست در ورزشگاه آزادی حضور پیدا کنند و شاهد دیدار تیم ملی ایران برابر کامبوج بودند. اتفاقی که در دوره ریاست مهدی تاج و البته با فشار زیاد رییس فیفا رخ داد تا بانوان ایرانی شانس تماشای فوتبال را از نزدیک داشته باشند. البته رابطه خوب تاج با اینفانتینو، بارها ایران را در میزبانی‌های مختلف از جمله میزبانی در فینال جام باشگاه‌های آسیا سربلند کرد.

هیچ؛ سهم ایران در بهترین‌های ۲۰۱۹

پس از کسب عنوان مختلف در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، فوتبال ایران در هیچ بخشی نتوانست جایزه‌ای را کسب کند و تنها در ۵ بخش به عنوان نامزد، نماینده داشت. اتفاقی که شکست برای فوتبال ایران تلقی می‌شد و روند نزولی فدراسیون ۵ ستاره مهدی تاج ادامه داشت.

فاجعه ویلموتس! و تکرار فاجعه ای به نام مهدی تاج

در این روزها که صحبت از انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال مطرح بود، خیلی ها معتقد بودند اگر ماجرای پرونده ویلموتس در کشور دیگری اتفاق افتاده بود، کسی مثل مهدی تاج الان در زندان بود و به خاطر فاجعه ای که رقم زده و خسارتی که به بیت المال وارد کرده بود، محاکمه می شد؛ اما در کمال ناباوری او دوباره برای تصدی پست ریاست فدراسیون فوتبال کاندید شد و با تعجب فراوان، توانست با رأی بالا رییس فدراسیون شود!

ماجرای پرونده جنجالی ویلموتس از این قرار است: پس از جدایی کی‌روش از فوتبال ایران، فدراسیون فوتبال و مهدی تاج به دنبال بهترین گزینه برای نیمکت تیم ملی بودند و موفق شدند بدترین گزینه را برای هدایت تیم ملی انتخاب کنند! به طوری که شاگردان ویلموتس اکنون در خطر حذف از مرحله دوم مقدماتی جام جهانی قرار دارند. البته فاجعه اصلی نه در انتخاب ویلموتس بلکه در قراردادی که با او نوشته شده بود، رخ داد. با انتشار برگه‌ای از این قرارداد مشخص شد تاج و فدراسیون اشتباه بزرگی کرده‌اند و همین باعث شد که مربی بلژیکی بدون هیچ تعهدی نسبت به تیم ملی، یک روز قبل از دیدار حساس با عراق، قراردادش را یک طرفه با فدراسیون فسخ کند.

تهیه و تنظیم: گروه ورزش.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *