فیلم: حذف عکس دختران از کتاب ریاضی از زاویه ای دیگر (بسیار دیدنی!)

ماجرای حذف عکس دختران از کتاب ریاضی سال سوم دبستان چیست و آیا می توان مدعی شد تصویر پسران هم از کتاب علوم سوم دبستان حذف شده است؟

حذف عکس دختران از کتاب ریاضی

مجله اینترنتی پارسی گو: حذف عکس دختران از کتاب ریاضی ماجرایی بود که در چند روز گذشته بسیار جنجال آفرین شد. به نظر می رسد این اتفاق، در شرایط فعلی، تنها برای منحرف کردن اذهان عموم مردم از واقعیات جامعه مطرح می شود. در واقع مردم با پرداختن به حذف عکس دختران از کتاب ریاضی از مسائل و مباحث مهمی چون گرانی سکه، دلار، خودرو، مسکن، مایحتاج اولیه زندگی و… غافل می شوند و به جای پرداختن به مباحثی چون مطالبه گری از دولت حسن روحانی درباره بیکاری و رکود و وضعیت اسفناک اقتصادی در کشور، به جار و جنجال پیرامون تغییر عکس جلد یک کتاب درسی می پردازند. با ما همراه باشید:

قبل از هرچیز و پیش از اینکه به موضوع حذف عکس دختران از کتاب ریاضی ورود کنیم فیلم زیر را ببینید. این فیلم واکنش کارشناس شبکه من و تو به جنجال‌سازی پیرامون حذف عکس دختران از کتاب ریاضی است. فیلم کوتاه است و همه چیز را بیان می کند:

فیلم واکنش کارشناس شبکه من و تو به حذف عکس دختران از کتاب ریاضی

جزئیات حذف عکس دختران از کتاب ریاضی چیست؟/ روایت تصویرگر جنجال آفرین از ماجرای حذف تصویر دختران از کتاب ریاضی سوم دبستان چیست؟

همشهری آنلاین درباره نظر طراح و تصویرگر جلد جنجالی کتاب ریاضی درباره حذف تصویر دختران می نویسد: هنوز یک هفته از شروع سال تحصیلی جنجالی ۱۴۰۰-۹۹ نگذشته است که یک حاشیه دیگر دوباره برای آموزش و پرورش بوجود آمده؛ حذف تصویر دختران از کتاب سوم ریاضی سوم دبستان چاپ سال ۹۹.

وزیر آموزش و پرورش در ۱۰ روز گذشته گرفتار جمع و جور کردن جنجال بازگشایی ناگهانی مدارس بوده است اما حالا باید به فکر یک حاشیه دیگر باشد؛ حذف تصویر دختران از کتاب ریاضی سوم دبستان!

تصاویر مقایسه‌ای از کتاب ریاضی سوم دبستان چاپ ۹۸ و ۹۹ از شب گذشته دست به دست می شود که نشان می دهد تصویر دختران از روی جلد کتاب حذف شده است. مراجعه به سایت “پایگاه کتاب‌های درسی” و بررسی تصویر جلد کتاب ها نشان می‌دهد که این موضوع صحت دارد.

نسیم بهاری تصویرگر جلد این کتاب در صفحه اینستاگرام خود مدعی شده است: «این طرح را چند سال پیش برای کتاب ریاضی سوم دبستان کشیده بودم. طرح اصلی هم کلی ممیزی (سانسور) خورد و اجازه ندادند یکی از دخترها بالای درخت باشد! در طرح اولیه جلد کتاب ریاضی سوم دبستان نیز مقام‌های وزارت آموزش و پرورش حتی جایی گفته بودند که انگار یکی از دخترهای روی جلد در حال رفتن به سمت یکی از پسرهاست که او را بغل کند، پس “طرح را اصلاح کنید”.»

گفتنی است در سال های گذشته نیز تغییرات در کتاب های درسی جنجالی شده بودند، از جمله حذف سرگذشت پادشاهان از کتاب های تاریخ و یا چند شعر از شعرای معاصر از کتاب‌های ادبیات. و البته هیچ کدام به بازگشت به قبل منجر نشدند.

توضیحات تصویرگر درباره حذف دختران از تصویر جلد کتاب ریاضی سوم دبستان

توضیحات تصویرگر درباره حذف دختران از تصویر جلد کتاب ریاضی سوم دبستان

واکنش ها به حذف عکس دختران از کتاب ریاضی سوم دبستان/ سلبریتی ها و سیاست زده های روشنفکر نما چه موضعی گرفتند؟

قبل از ورود به بحث بررسی واکنش ها به حذف تصویر دختران از کتاب ریاضی سوم دبستان، تصاویر دیگر کتابهای درسی که در آن عکس و تصویر پسران حذف شده است را مرور کنیم تا عمث کج فهمی جماعتی که واکنش هایشان مورد بررسی قرار خواهد گرفت روشن شود:

جلد کتاب علوم تجربی سوم دبستان: حذف پسران از کتاب درسی سوم دبستان!!

کتاب ریاضی سوم دبستان کتاب علوم تجربی سوم دبستان

کتاب ریاضی سوم دبستان کتاب علوم تجربی سوم دبستان

جلد کتابهای سوم دبستان/ تصویر جلد همه کتابهای سوم دبستان

در این بخش جلدهای کتابهای سوم دبستان را آورده ایم تا موضوع حذف عکس دختران از کتاب ریاضی بیش از پیش روشن شود:

جلد کتاب فارسی سوم دبستان

جلد کتاب فارسی سوم دبستان

جلد کتاب مطالعات اجتماعی سوم دبستان

جلد کتاب مطالعات اجتماعی سوم دبستان

جلد کتاب علوم تجربی سوم دبستان

جلد کتاب علوم تجربی سوم دبستان

جلد کتاب ریاضی سوم دبستان

جلد کتاب ریاضی سوم دبستان

جلد کتاب هدیه های آسمان سوم دبستان

جلد کتاب هدیه های آسمان سوم دبستان

جلد کتاب آموزش قرآن سوم دبستان

جلد کتاب آموزش قرآن سوم دبستان

واکنش پروانه سلحشوری به حذف عکس دختران از کتاب ریاضی سوم دبستان/ زنان مجلس در برابر حذف دختران ساکت نمانند/ این طرز نگاه خطرناک است

متن کامل واکنش پروانه سلحشوری که روزگاری در این مملکت، بر جایگاه رفیع نمایندگی مجلس شورای اسلامی تکیه زده بود به شرح زیر است. نوع نگاه سطحی و سیاست زده ایشان را به طور کامل مطالعه بفرمایید:

پروانه سلحشوری، نماینده سابق مجلس و فعال حوزه زنان در این باره به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: اصل به روز کردن کتاب های درسی، مشکلی ندارد. مشکل وقتی پیش می آید که جایگزین مناسبی برای محتوا ارائه نمی شود یا پشت تغییرات هدف خاصی وجود داشته است.

وی با اشاره به این که در زمانی که ما نماینده بودیم، بحث تغییر محتوای کتاب های درسی فارسی مطرح شد، افزود: این تغییر فارغ از نگاه سیاسی، موافقان و مخالفانی داشت. در آن زمان برآیند ما بر این بود که مسئله ای جدی پشت ماجرا تغییرات وجود ندارد. اگرچه محتواهایی که نسل های مختلف با آن خاطره داشتند، خودش مسئله دارد بود اما در مجموع مشکلی نداشت. البته ما با بسیاری از حذفیات در کتاب درسی فارسی مخالف بودیم.

پروانه سلحشوری: می خواهند مریم میرزاخانی دیگری به وجود نیاید؟

وی با بیان این که در حال حاضر این تغییر کتاب سوم دبستان، موضوع بسیار متفاوتی دارد، تاکید کرد: در این دو، سه روزی که این موضوع خبری شده، با خودم فکر کردم آیا دنبال آن هستند که مریم میرزاخانی دیگری را در ایران به وجود نیاید؟ با حذف یک تصویر، می توانند جلوی این استعدادها را بگیرند؟ قطعا دیگر نمی شود زنان این مملکت را حذف کرد. این را بدانند زنان این مملکت حرکتی که شروع کردند را نه تنها خودشان، بلکه دخترانشان هم ادامه خواهند داد. کمااین که موفقیت های دختران در المپیادها قابل انکار نیست.

پروانه سلحشوری: فراکسیون زنان مجلس به حذف دختران از روی جلد کتاب ورود کنند

این فعال حوزه زنان به فراکسیون زنان مجلس یازدهم اشاره کرده و گفت: از مجلس، به خصوص فراکسیون زنان انتظار دارم به این موضوع ورود کند و علت این تغییر را از وزارت آموزش و پرورش جویا شوند. متاسفانه جواب های مسئولان در این باره عذر بدتر از گناه است. در حقیقت جواب اساسا برخواسته از یک نگاه جنسیتی حاکم بر این محتواها، است که باعث شده در مورد تصویری دو دختر بچه با روسری نیز فکرهای آنچنانی بکنند. به نظر من مسئولی که اقدام به حذف تصویر دو دختر کرده است، باید مورد مواخذه قرار بگیرد. به نظرم حتی ممکن است وجود این طرز تفکر در چنین موقعیتی و جایی برای بچه ها خطرناک باشد.

پروانه سلحشوری: اول انقلاب همه برادر و خواهر بودیم حالا چه شد؟

پروانه سلحشوری گفت حداقل بر اساس شرع ما تا ۹ سالگی در اسلام نیز حتی حجاب واجب نیست، افزود: به نظر من این طرز نگاه خطرناک است، چرا که کودکان را از کودکی کردن جدا می کند و تلنگری به آدم می زند که مسئولان چه افرادی هستند، چه طرز تفکری دارند، اساسا از کجا آمده اند! و مهم تر این که به جای اینکه دختران را بچه های خودشان بدانند، چنین فکری درباره آنها دارند. چرا فکر نکردند آن بچه ها خواهر برادر هستند؟ در اول انقلاب همه همدیگر را خواهر یا برادر مخاطب قرار می دادند. با گذشت زمان چه شده است که ذهن های بیماری حتی از عکس کودکان برداشت های جنسیتی می کنند؟ اشکال در عکس نیست، بلکه باید فکری برای درمان این نگاه کلی بیمار گونه جنسیتی بکنیم. متاسفانه حاکمیت این نگاه روابط انسانی را فقط از یک جنبه می نگرد و جامعه را به همان سمت و سو هدایت می‌کند. نمونه این نگاه را می توان در مباحثی مانند ورزشگاه رفتن زنان، توجه به لوگوی یک تیم فوتبال و درستکاری آن، سانسور هایی که در بازی فوتبال، جداسازی جنسیتی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها دید. چند وقت قبل فیلمی را در شبکه خانگی تماشا می کردم که لباس زنان را سیاه کرده بود. معتقدم که صحنه های نامناسب حذف باید شود، اما یک لباس را درستکاری کردن، برگرفته از همان نگاه است و این دیدگاه را حاکم می‌کند.

همانطور که مشاهده می شود نگاه خانم سلحشوری کاملا سیاست زده است! ایشان با پیش کشیدن نام دانشمند ریاضی مرحوم میرزاخانی قصد دارد از احساسات مردم سوء استفاده کند! اما آیا ایشان جلد کتاب علوم سوم دبستان را مشاهده کرده اند که تصویری از پسران روی آن وجود ندارد؟ آیا طراحان قصد دارند دانشمند و فیزیک‌دان و شیمی‌دان مرد دیگری در این کشور مطرح نشود؟ جای تأسف دارد که ایشان جایگاه نمایندگی مجلس را تا این حد تنزل داده و از فراکسیون زنان مجلس می خواهند به این مبحث ورود کنند! البته خود ایشان در زمان نمایندگی صرفا مواضع اینچنینی داشته و با تکیه بر اخبار فیک و غلط، صرفا مباحث جنجالی و سیاسی را مطرح می کردند که طبعا نتیجه آن را هم دیدند و به کمک رسانه های زنجیره ای به شهرتی که مد نظرشان بود رسیدند. اما خانم سلحشوری خوب است درباره وضع اقتصادی مملکت که خود مسبب به وجود آمدن آن و روی کار آمدن دولت روحانی بوده اند هم اظهار نظری کنند! خوب است هرگاه فکرشان از حذف عکس دختران از جلد یک کتاب درسی در مقطع سوم دبستان! فارغ شد!! درباره گرانی سکه، دلار، خودرو، مسکن، مایحتاج اولیه زندگی، بیکاری، رکود، تورم و… هم اظهار نظری بفرمایند و نقدی به دولت مطبوعشان وارد کنند!

الهام پاوه نژاد با شال بنفش در همایش حامیان روحانی

الهام پاوه نژاد با شال بنفش در همایش حامیان روحانی

واکنش متفاوت الهام پاوه‌نژاد به حذف تصویر دختران از کتاب ریاضی سوم/ دخترم حذف نمی‌شوی

یکی از سلبریتی هایی که به موضوع حذف تصویر دختران ورود کرد الهام پاوه نژاد بود. این سلبریتی که روزگاری حامی سرسخت دولت بنفش بود، امروز به جای عذرخواهی از مردم مباحث درجه صدمی را بولد می کنند تا در نهایت اذهان عمومی از مشکلات اصلی مردم نظیر بیکاری و گرانی و تورم و… را به خیال خود منحرف کنند!

به نوشته همشهری الهام پاوه‌نژاد بازیگر تلویزیون در صفحه اینستاگرام خود عکسی با دخترش منتشر کرد و به حذف تصویر «دختران» از کتاب ریاضی سوم واکنش نشان داد و نوشت: متأسفم برای مسیٔولی که با بی‌درایتی و به بهانه‌ی شلوغی طراحی زشت روی جلدش، دختران را از کتاب‌های درسی حذف کرده. متاسفانه این بار اول نیست که از نظام آموزش و پرورش خطاهای فاحش سر می‌زند مثل زمانی که کلاس سوم دبستان بودی و به بهانه‌ی چند امتیاز و نمره داشتند نوعی دروغ‌گویی را یاد شما می‌دادند! و من با آموزه‌های هر دو مادربزرگت و عمه‌هایم که همه معلم و فرهنگی بودند سعی کردم تو را بهتر، صحیح و سلامت #پرورش، کاری که در نظام آموزشی ما جا ندارد، دهم چون #آموزش را که می‌شود راحت انجام داد!

تو تاج سر من و زندگی من هستی بگذار هر که ، هرچه می‌خواهد بگوید و انجام دهد! چون #زنان_حذف_شدنی_نیستند!. دعوت می‌کنم به نشانه‌ی افتخار ما به دخترانمان با تمام محدودیت‌ها و ندیده‌شدن‌ها، عکس مشترکی از خود با دخترتان، یا هرکس که مثل دخترتان عزیز هست با هشتک #دخترم_حذف_نمیشوی بگذارید. دختران ما روز ویژه نمی‌خواهند! عزت و احترام می‌خواهند! عکس از مجموعه‌ای که سال قبل پیام عزیز از ما گرفت. #الهام_پاوه_نژاد #دختر #فرزند #مادر #عاشقانه #نه_به_تفکیک_جنسیتی»

حمایت الهام پاوه نژاد از حسن روحانی ورزشگاه آزادی من به روحانی رای می دهم

حمایت الهام پاوه نژاد از حسن روحانی ورزشگاه آزادی من به روحانی رای می دهم

دخترم حذف نمی شوی واکنش الهام پاوه نژاد به جلد کتاب ریاضی سوم دبستان

دخترم حذف نمی شوی واکنش الهام پاوه نژاد به جلد کتاب ریاضی سوم دبستان

واکنش الهام پاوه نژاد به حذف تصویر دختران از کتاب ریاضی

واکنش الهام پاوه نژاد به حذف تصویر دختران از کتاب ریاضی

خوب است خانم الهام پاوه نژاد هرگاه ذهنشان از موضوع حذف تصویر دختران از کتاب ریاضی فارغ شد به کتاب علوم و قرآن و… هم نگاهی بیاندازند! و پس از اینکه خیالشان از این موضوع راحت شد که زنان نه حذف شدنی هستند و نه کسی تمایل به حذف آنان دارند؛ درباره حمایت خود از دولت روحانی و به وجود آمدن وضع موجود کشور از مردم عذرخواهی کنند! خانم پاوه نژاد که بدون درک و سواد سیاسی، در مقطعی حساس از تاریخ کشور، در کنار دیگر سلبریتی های روشنفکرنما باعث روی کار آمدن دولت پیر و خسته ای شدند که همه چیز را به تعامل با «استکبار جهانی» گره زد و در نهایت از سیب و گلابی های «برجام» به گفته سیف رئیس سابق بانک مرکزی دولت تدبیر، تنها «هیچ» نصیبش شد، در به وجود آمدن وضع موجود و گرانی های افسار گسیخته اخیر مقصرند!

تهیه و تنظیم: گروه خبر.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *