کارتون گرانی مرغ و تخم مرغ!

گرانی تخم مرغ کارتون گرانی مرغ و تخم مرغ

مجله اینترنتی پارسی گو: در نتیجه عملکرد بد و کارنامه سیاه دولت تدبیر و امید، پس از گرانی در بازارهای مسکن، خودرو، دلار، طلا و…، اینبار نوبت به کالاهای اساسی رسیده است تا هر روز شاهد افزایش قیمت آنها باشیم. به عبارت بهتر؛ گلابی جدید برجام گرانی کالاهای اساسی و نیاز روزمره مردم است که هدیه دولت به آنهاست! کارتون گرانی مرغ و تخم مرغ را مشاهده بفرمایید:

گرانی مرغ و تخم‌مرغ نُقل محافل مردم؛ سبد غذایی قشر ضعیف‌ هر روز خالی‌تر می‌شود

کارتون گرانی مرغ و تخم مرغ

کارتون گرانی مرغ و تخم مرغ

در حال حاضر وضعیت بازار حکایت از گرانی مرغ و تخم مرغ دارد، گرانی که نُقل هر محفلی شده و اینک مردم منتظرند تا شاید فرجی شده و قیمت تخم‌مرغ کاهش یابد.

به نوشته تسنیم از شهرکرد، سال‌های طولانی است که ملت ایران به فراز و نشیب و بالا رفتن قیمت کالا و خدمات، ارز و سکه، خودروهای داخلی و خارجی و همچنین تعرفه‌های دولتی و مالیات و در نتیجه رشد افسارگسیخته تورم، عادت کرده و بی‌هیچ اما و اگری، گرانی‌ها را می‌پذیرند که در همین راستا غالب مردم فشارهای وارده به خود را تحمل می‌کنند و امورات زندگی خویش را به سختی و با دشواری اداره می‌کنند و به قول معروف “با سیلی صورت خود را سرخ می‌کنند” که این اوضاع نابسامان اقتصادی آن هم در کشور بزرگ و ثروتمندی همچون ایران، هرگز برازنده مردم نیست.

این روزها اگر سبد خریدت را برداری و روانه بازار شوی قیمت‌هایی را می‌بینی که به قول معروف سرت سوت می‌کشد. در چنین اوضاعی که بیشتر مردم راحت‌ترین غذا و به صرفه‌ترین غذا برایشان تخم مرغ بود، باید خوردن تخم مرغ را هم فراموش کنند.

در حال حاضر وضعیت بازار حکایت از گرانی مرغ و تخم مرغ دارد، گرانی که نُقل هر محفلی شده و اینک مردم منتظرند تا شاید فرجی شده و قیمت تخم‌مرغ کاهش یابد. هر چند این روزها با فشارهای اقتصادی که بر مردم تحمیل می‌شود، زندگی برخی از اقشار جامعه در مضیقه است و با زندگی به سختی دست و پنجه نرم می‌کنند و این گرانی مرغ و تخم‌مرغ هم قوز بالای قوز شده است.

اگر در شهر شهرکرد چرخی بزنیم و گشتی در محلات جنوب شهر سر بزنیم سختی زندگی را بیشتر درک خواهیم کرد و با اندکی تامل درک خواهیم کرد که درآمد اکثریت مردم کفاف این هزینه‌ها و قیمت‌ها را نمی‌دهد و مسئولان باید بدانند که این مردم هستند که امروز در تنگنا هستند.

بسیاری از مردم با افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ و کاهش توانایی مالی تامین این منبع غذایی روبه‌رو شده‌اند چون علاوه بر تخم مرغ دیگر اقلام هم پیکان رو به افزایش را نشان می‌دهد و با توجه به شرایط موجود در جامعه این قیمت‌ها نگرانی مردم را افزایش داده است.

نوسانات قیمت مرغ و تخم مرغ در چند روز گذشته نارضایتی و گلایه شهروندان را در بر داشته و باید دید در چند روز آینده این بازار نوسان قیمت آیا باز هم سیر صعودی خود را ادامه خواهد داد یا با درایت مسئولان ستاد تنظیم بازار به حالت قبل برخواهد گشت.

مرغ و تخم‌مرغ هم از سفره مردم حذف شد

خانم امینی که برای خرید به بازار آمده بود در گفت وگو با خبرنگار تسنیم گفت: از مسیر میدان فردوسی تا میدان ۱۲ محرم(فلکه آبی) که می‌آمدم هر چیزی که خواستم بخرم واقعا از افزایش قیمت‌ها سرم سوت کشید و حالا دارم تمام مسیرها را چرخ می‌زنم تا شاید بتوانم خریدم را با قیمت‌های کمتری انجام دهم.

وی می‌گوید: با گرانی گوشت، گوشت را از سبد غذایی حذف کردیم که بعد از آن حبوبات گران شد و حالا هم علاوه‌ بر برنج و روغن، نوبت به مرغ و تخم مرغ رسیده که فکر کنم این‌ها هم از سبد غذایی باید حذف شود.

خانم صادقی نیز در ادامه به خبرنگار ما می‌گوید: هر روز شاهد افزایش اقلام اساسی هستیم، دیگر واقعا جانمان به لب رسیده و توان خرید هیچ وسیله‌ای را نداریم، چرا هیچ کس نظارت نمی‌کند و هیچ توجهی به قشر ضعیف نمی‌شود.

وی ادامه داد: آیا مسئولان فکر نمی‌کنند وقتی دستمزد و حقوق یک کارگر پایین است چطور می‌تواند مرغ کیلویی ۱۵ هزار تومان و برنج کیسه‌ای ۱۸۰ هزارتومان خریداری کند. آیا فکر نمی‌کنند با افزایش قیمت تخم مرغ و لبنیات همین غذای فقیرانه هم از سفره ما حذف می‌شود.

آقای میانسالی نیز در گفت وگو با تسنیم می‌گوید: بحمدالله وضع مالی من خوب است اما خدا گواه است من هم با این گرانی‌ها کم آوردم چرا که اصلا بازار ثبات ندارد و حتی کوچکترین نظارتی هم وجود ندارد.

وی گفت: متاسفانه مسئولان درد جامعه را متوجه نیستند و نمی‌دانند مردم با چه مشقتی زندگی می‌کنند، گمان می‌کنند همه مردم مانند خودشان در رفاه و آسایش هستند و گرانی‌ها بر آن‌ها تاثیر ندارد اما اگر کمی به شهرها و استانی مانند استان ما می‌آمدند و می‌دیدند همین افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ چه ضربه‌هایی به زندگی مردم می‌زند، شاید فکری می‌کردند.

کاریکاتور درباره گرانی مرغ و تخم مرغ

کاریکاتور درباره گرانی مرغ و تخم مرغ

منکر گرانی‌ها در بازار نیستیم

حسن‌ شمسی‌پور‌ معاون توسعه امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد اظهار داشت: با توجه به اینکه گروه ارزی بسیاری از کالاهای وارداتی‌ تغییر کرده است یعنی از ارز دولتی به ارز نیمایی منتقل شده است به طبع افزایش هزینه قیمت‌های تمام شده را به دنبال داشته است‌. وی افزود: خوراک دام سبک و سنگین هم به همین شکل است و شیر افزایش قیمت داشته است بنابراین در حال حاضر شاهد افزایش قیمت شیر، تخم‌مرغ و مرغ هستیم که روز گذشته قیمت‌ رسمی از سوی تنظیم بازار کشور مشخص و ابلاغ شد که بازار از این چندگانگی خارج شود‌.

معاون توسعه امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مرغ زنده از مرغداری‌ها ۱۰ هزار تومان و مرغ گرم بازار ۱۵ هزار تومان،‌ است، بیان کرد: این دو مورد ۵ درصد تلورانس‌ دارد در اختیار تنظیم بازار استان، مرغ امروز در بازار استان ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان است به این دلیل است که مرغ زنده را به کشتارگاه کمتر از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان نمی‌فروشند‌. ‌

شمسی‌پور علت کمبود مرغ در بازار را عدم کشتار‌ اعلام کرد و ادامه داد: طی چند روزی قیمت مرغ دچار نوسانات‌ شده بود به ویژه‌ مرغ‌هایی که از استان‌های دیگر وارد می‌شد اما از دیروز قیمت رسمی اعلام شد‌. وی با بیان اینکه علت افزایش قیمت‌ها به علت افزایش هزینه تولید است اما سطح بازار حاشیه سودش‌ تغییر نکرده است، گفت: مثلا قیمت درب مرغداری از ۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۰ هزار و ۵۰۰ رسیده و چون ضریب تبدیل دارد و قیمت مرغ از ۱۲ هزار و ۹۰۰ به ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش یافته است‌.

معاون توسعه امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: شیر هم به دلیل خوراک دام افزایش یافته‌ که قیمت‌ رسمی هفته آینده توسط تنظیم بازار ابلاغ می‌شود و در حال حاضر قیمت شیر هر کیلو‌ درب دامداری ۲۸۰۰ تومان است و ۷ درصد‌ تلورانس‌ دارد و در اختیار تنظیم بازار استان‌ گذاشته شده و بسته به نوع کیفیت شیر قیمت‌ تغییر می‌کند‌ و پایه قیمت شیر ۲۹۰۰ اعلام شد‌.

شمسی‌پور تصریح کرد: تخم مرغ نیز قیمت رسمی تحویل از درب مرغداری ۹۵۰۰ و سطح عرضه بازار ۱۱ هزار تومان اعلام شده است که متاسفانه استان ما چون بخشی از تخم مرغ مورد نیاز را از استان دیگر وارد می‌کند با ارائه فاکتور رسمی می‌بینیم‌ که قیمتشان‌ بالاتر از قیمت رسمی است. وی گفت: با سود خرده فروشی تخم مرغ با نرخ هرکیلو‌ ۱۲، ۱۳ و ۱۴ هزار تومان به فروش می‌رسد و بستگی دارد از کدام استان تخم مرغ وارد شده باشد و انتظار می‌رود در استان معین تولید تخم مرغ کنترل و نظارت انجام شود که تخم‌مرغ‌ هم با نرخ مصوب به دست مردم برسد‌.

معاون توسعه امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در فصل گرما قیمت تخم مرغ باید متعادل‌تر باشد‌ اما به دلیل افزایش هزینه‌های تولید قیمت‌ها نیز افزایش یافته و عمده افزایش‌ قیمت‌ها که در بازار مشاهده می‌شود بخاطر افزایش هزینه‌های تولید ناشی از نرخ تورم سالیانه، دستمزد و گروه ارزی و… است‌.

شمسی‌پور گفت: کالاهای اساسی مانند برنج هندی سال گذشته ارز تخصیصی آن ارز ۴۲۰۰ بود اما الان ارز نیمایی است بنابراین هرکیسه برنج بالای ۱۵۰ هزارتومان است و بستگی به برند برنج و تخصیص ارز دارد و نوسان‌ دارد. وی افزود: این موضوع باعث شده بازار برنج داخل هم تحت تاثیر قرار گیرد و افزایش قیمت داشته باشد و ما استان تولید‌کننده نیستیم و یک مصرف‌کننده هستیم و عمده‌ فروشان الآن با یک افزایش قیمت مواجه شده‌اند‌ که برنج شمال کشت دوم تا کیلویی‌ ۳۳ هزارتومان هم فاکتور می‌شود‌.

معاون توسعه امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری بیان کرد: نظارت بر بازار صورت می‌گیرد اما اکثر اقلام قیمت درج شده و قیمت مصوب داریم و اگر تخلف به صورت مصداقی باشد با تلفن ۱۲۴ تماس بگیرند و گزارش کنند و هر هفته یک قلم کالا در اولویت بازرسی قرار دارد یعنی یک هفته با توجه به بحران وضعیت مرغ، برنج و شکر و روغن بازرسی و نظارت می‌شود‌ اما متاسفانه کنار بازار آرامی که داریم یک عده هم هستند که سو استفاده می‌کنند و چندگانگی نرخ، علت شفاف نبودن نرخ‌ تخلفاتی‌ هستند که انجام می‌شود‌ و در بازرسی‌ها هم نشان‌ می‌دهد ۴ درصد منجر به کشف تخلف و تکمیل و تشکیل پرونده و ارجاع به تغییرات حکومتی می‌شود‌. وی با بیان اینکه گرانی در بازار وجود دارد و منکر گرانی‌ها نیستیم، افزود: گرانی با گرانفروشی ‌ متفاوت‌ است و گرانی ناشی از افزایش هزینه‌های تولید است.

تهیه و تنظیم: گروه خبر.
منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *