پراید 90 میلیونی نتیجه انتخاب ماست!

پراید ۹۰ میلیونی شوخی است؟

پراید از ۴۷ میلیون به ۹۰ میلیون رسیده است. اما پراید ۹۰ میلیونی در حقیقت بازتاب عملکرد ما در انتخاب ۹۶ است و به طور خلاصه باید گفت: از ماست که برماست!

پراید 90 میلونی

مجله اینترنتی پارسی گو: پس از طی گذشت بیش از دو ماه از شیوع کرونا، و نیز تعطیلی مراکز خرید و فروش و…، بازار وضعیت مشخصی نداشت. اما حالا و با شروع مجدد روال طبیعی بازار در بسیاری از حوزه ها، به ناگهان قیمت پراید تقریبا دو برابر شد. حالا این سوال برای هر مخاطب و شهروند پیش آمده است که آیا پراید ۹۰ میلیونی شوخی است؟ و چطور پراید از ۴۷ میلیون (که آنهم قیمت واقعی نبود!) به ناگاه به مرز ۱۰۰ میلیون رسیده است! با ما همراه باشید:

روزنامه اعتماد: شهرِ بی‌کلانتر، دلیل پراید ۹۰ میلیونی است

روزنامه اعتماد در گزارشی به وضعیت این روز‌های بازار خودرو و افزایش قیمت پراید تا ۹۰میلیون تومان پرداخته است. در واقع وضعیت بازار کشور، نتیجه انتخابات سال ۹۶ است و تا سال ۱۴۰۰ باید تحمل شود. پراید ۹۰ میلیونی نتیجه عملکرد اقتصاد دولتی است که با حمایت قاطع روزنامه اعتماد و طیف هم‌فکرانش بر سر کار آمد. حالا اما با این وضعیت بی سر و سامان اقتصادی، این روزنامه هم ترجیح داده است به بهانه پراید ۹۰ میلیونی به دولت مطبوع خویش بتازد:

جولان قيمت‌هاي كاذب در بازارهاي مختلف موجب شد تا در هفته‌اي كه گذشت يكي از عجيب‌ترين اتفاقات در حوزه خريد و فروش خودرو رقم بخورد. قيمت پرايد كه به نوعي «خودروي ارزان‌قيمت» محسوب مي‌شود و هدف از ساخت و عرضه آن هم، همين بود؛ به لطف فضاي مجازي و قيمت‌گذاري دلالان و فروشندگان در وب‌سايت‌هاي خريد و فروش و حتي نمايشگاه‌هاي خودرو به مرز ۱۰۰ ميليون تومان رسيد.

واکنش طنز به پراید 90 میلیونی

واکنش طنز به پراید ۹۰ میلیونی

اگر اين عدد به صورت دلاري محاسبه شود؛ چيزي نزديك به ۶ هزار دلار(با دلار آزاد) خواهد بود كه تقريبا با قيمت صادراتي آن همسان است. اما اينجا و در ايران، كسي با دلار معامله نمي‌كند و واحد پولي كشور «ريال» است. تا همين يكي، دو ماه پيش قيمت همين خودرو ۴۷ ميليون تومان بوده است. چگونه در دو ماه، دو برابر شده و چه كساني به دنبال به هم خوردن نظم و ساختار بازار هستند؟

در ايران سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان، به عنوان نهاد «ناظر» بر قيمت‌گذاري كالاها فعاليت مي‌كند. اين سازمان بنابر دستورالعمل‌هاي مختلفي كه طي اين سال‌ها داشته، سعي در كنترل فضاي رواني قيمت‌ها داشته است. گرچه حضور اين سازمان در فرآيند خريد و فروش و قيمت‌گذاري كالاها، عمدتا با برخي انتقادها نيز مواجه بوده و در بسياري از موارد، مافياي رسانه‌اي قدرتمندي نيز اساس وجودي اين سازمان را زير سوال برده است.

اما وجود اين سازمان در بازارهاي مختلف ايران كه پتانسيل دلالي و واسطه‌گري با سود بالا در آن بسيار بالاست، ‌غنيمتي است. با اين حال در اين روزها كه فضاي مجازي با اخبار مختلفي از «پرايد ۹۰ ميليوني» تسخير شده و نگراني از بروز تورم‌هاي بالا را در كشور تشديد كرده است؛ اين سوال مطرح است كه جايگاه «اعتماد» مردم به سياست‌گذاري‌ها كجاست؟ بارها اتفاق افتاده، سازمان‌هاي نظارتي از كشف و امحاي شبكه‌هاي قاچاق و احتكار انواع كالا خبر مي‌دهند و ديگر حتي يك خط خبر از سرنوشت اين كالاهاي كشف شده منتشر نشده و نهاد پاسخگويي نيز در اين ارتباط وجود نداشته است.

بنابراين ‌چگونه مي‌توان به اعتمادسازي براي مردم پرداخت كه فضاي رواني دلالان را براي افزايش قيمت باور نكنند و دست به خريد نزنند؟ امروز، بازار شايعه در بخش خودرو داغ شده و دلالان در نبود كاركرد نهاد نظارتي، بازار راكد و بي‌رونق خودرو را به آشوب كشيده‌اند، به نحوي كه هر كس از شرايط بي‌ثبات بازار و عدم نظارت استفاده كرده و با اعلام نرخ‌هاي كاذب فضا را پرالتهاب‌تر مي‌كند.

مشابه اين اتفاق در بازارهايي چون ارز و سكه و طلا نيز رخ داد و اثرات آن نيز ديده شد. پس زياد جاي دوري نمي‌رويم. «شهر بي‌كلانتر» همين جاست. جايي كه به بهانه «عدم دخالت دولت در بازار» و ژست‌هاي اقتصاد «نئوليبرالي» سطح نظارت بر قيمت‌ها تا جايي پايين مي‌آيد كه سايه «ابر تورم» بر بسياري از كالاها مي‌افتد. پرايد ۹۰ ميليون توماني فقط يكي از اينهاست.

گلابی برجام و گرانی های افسار گسیخته

گلابی برجام و گرانی های افسار گسیخته

کیهان به روحانی: سیب و گلابی برجام چه شد؟

روزنامه کیهان به سخنان اخیر روحانی درباره توافق هسته‌ای که گفته بود: برجام خیر و برکت بسیاری برای کشور داشته است واکنش نشان داد. در مطلب کیهان به وضعیت نابسامان اقتصادی کشور اشاره شده است و در حقیقت، به دولت، که همه تمرکز خود را روی برجام گذاشته است انتقاد شده است. اگرچه در این مطلب به پراید ۹۰ میلیونی اشاره ای نمی بینیم، اما به وضع نابسامان اقتصادی اشاره شده است. این روزنامه در ادامه نوشت:

  • اجرای این توافق (برجام) برکات فراوانی برای کشور داشت و در تاریخ سیاسی کشور کم‌نظیر بود»؛ آیا واقعاً چنین بود؟ برجام برکات فراوانی داشت و کم‌نظیر بود؟!
  • دولتمردان بارها مدعی بودند که میوه‌های برجام و به عبارتی سیب و گلابی برجام در سال‌های ۹۶ و ۹۷ و ۹۸ خواهد رسید، اما میوه‌های برجام چیزی جز افزایش تحریم‌ها و تشدید گرانی و رکود و بیکاری نبود.
  • آقای روحانی تأکید کرده است که برجام خیر و برکت بسیاری برای کشور داشته است. سؤال اینجاست که آیا بتن‌ریزی در صنعت هسته‌ای خیر و برکت است؟! آیا افزایش سرسام‌آور قیمت دلار تا آستانه ۲۰ هزارتومان، خیر و برکت است؟! آیا کوچک شدن سفره مردم خیر و برکت است؟!
  • آیا خروج ۹۷۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده (از مجموع ۱۰ هزار کیلوگرم) از کشور، خیر و برکت بود؟! خروج این مقدار اورانیوم، معادل ۹۷ درصد کل اورانیوم غنی شده در ۱۰ سال بود که با تلاش دانشمندان ایرانی صورت گرفته بود.
  • اکنون ۲۴ ماه از خروج آمریکا و همچنین قریب به ۶۰ ماه از امضای برجام سپری شده است. این مدت زمان طولانی در حالی سپری شده است که هیچ دستاوردی از برجام عاید کشورمان نشده است. تنها پاسخ قاطع ایران به فرصت‌سوزی ۵ ساله آمریکا و اروپا، خروج از برجام و خروج از ان‌پی‌تی است.
پراید 90 میلیونی نتیجه انتخابات 1396

پراید ۹۰ میلیونی نتیجه انتخابات ۱۳۹۶

در هر صورت، پراید ۹۰ میلیونی و گرانی دلار، بیکاری، تورم، رکود و… نتیجه ای است که حاصل انتخاب خود ما مردم است. طبعا اگر به جای انتخاب احساسی و هیجانی، به انتخاب درست دست بزنیم، با مشکلات کمتری مواجه خواهیم شد. آقای روحانی با این وعده که هم چرخ سانتریفیوژها خواهد چرخید و هم چرخ زندگی مردم! روی کار آمد. حالا اما همه چیز را در برجام نقدا دادند و یک مشت وعده نسیه گرفتند که به گواه مسئولان دولتی، هیچ نتیجه ای نداشته است، و امروز نه چرخ سانتریفیوژها می چرخد و نه چرخ زندگی مردم! پراید ۹۰ میلیونی نتیجه عملکرد ما مردم است و به قول مرحوم ناصرخسرو، «از ماست که برماست…»

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

یک دیدگاه در “پراید ۹۰ میلیونی شوخی است؟

  1. بهروزحسن

    همه شما فقط بلدین اعتراض کنین و انتقادکنید ،متاسف به همتون ، خدا کنه همه شما شرمنده خانوادتون باشین مثل ما ، بخاطر یه ماشین شرمسار خانوادمون شدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *