شهرداری لالی و چالش های پیشرو در زمینه توسعه:

درآمدزایی یا تعدیل نیرو: راهکارهای پیشروی شهرداری لالی

برای عبور از مشکلات کنونی شهرداری لالی پرداختن به موضوع درآمد پایدار و مدیریت هزینه شهرداری به عنوان اساس کار برای شورای شهر و شهرداری لالی بسیار مهم است.

شهرستان لالی شهرداری لالی توسعه شهر لالی

مجله اینترنتی پارسی گو: امروزه شهرداری ها در فرایند توسعه شهری و ایجاد خدمات لازم برای شهروندان با چالش های فراوانی روبرو هستند. در یادداشت ذیل به قلم صادق بهاری بابادی به بحث راهکارهای پیشروی شهرداری لالی در باب توسعه پرداخته شده است. با ما همراه باشید:

راهکارهای پیشروی شهرداری لالی؛ درآمدزایی یا تعدیل نیرو؟

در شرایط حاضر ۷۵ درصد از جمعیت کشور را جمعیت شهری تشکیل می دهد، شهرداری‌های کشور در فرآیند توسعه شهری و ایجاد خدمات مورد نیاز شهروندان با چالش‌های متعددی رو به رو هستند. که یکی از مهمترین این چالش‌ها، کمبود منابع درآمدی و کسب درآمدهای پایدار شهردار‌ی برای ارائه خدمات بهتر و ایجاد زیرساخت‌های شهری است. منابع مالی که با کاهش کمک‌های دولت باعث بروز مشکلات بیشتری برای شهرداری ها شده است. البته در این بین برخی معتقدند، شهرداریها تا حالا مفت‌خوری کرده اند. یعنی از دولت و مردم بیخودی پولی اخذ می‌شود و شهرداری خیالش برای کسب درآمد راحت بوده و خام فروشی شهری بصورت گسترده انجام گرفته است.

از نظر اقتصاد شهری عواملی همچون گسترش محدوده شهرها، تقاضای قابل ملاحظه در حمل و نقل شهری، گسترش فعالیت‌های شهرداری‌ در کنار بالا بردن سطح انتظارات مردم و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت شهری نیاز به گسترش منابع مالی و درآمدی شهرداری‌ها را بیشتر می‌کند. البته مساله درآمد شهرداری ها، حقوق های معوقه، و بدهی آنها مساله تازه ای نیست. و از سال ۱۳۶۲ قرار بود برای شهرداری ها و البته دهیاری ها درآمد پایدار تعیین شود، ولی تاکنون این امر محقق نشده است، در شرایط کنونی براساس آمارها در کل کشور در حدود ۱۳۰۰ شهرداری وجود داشته که اغلب در حال ورشکستگی هستند. بدون شک، عدم برخورداری از منابع مستمر درآمدی، برای پاسخگویی به هزینه‌های روزمره مالی و بودجه‌ای، شهرداری‌ها را ناکارآمدتر در سالهای پیش رو معرفی خواهد کرد.

در این بین اما وضعیت کنونی شهرداری و شورای شهر لالی بسیار دردناک است، مهمترین مشکل شهرداری‌ لالی را می‌توان در نبودن درآمدهای پایدار و مازاد نیرو جستجو کرد، موضوع زمانی جالب تر است که اساسا کسی برای حل مشکل فوق تلاشی نمی کند، شهرداری اگر نخواهد تعدیل نیرو کند باید برای کسب درآمد بیشتر اقدام کند و از کارهای آزمون و خطایی مانند (برداشتن و نصب میدان و …) همچنین هزینه های غیرضرور که باعث خجالت مجموعه مدیریت شهری می شود اجتناب ورزد. ادامه روند کنونی قطعاً نهاد شهرداری و شورای شهر لالی را با چالش جدی مواجه می کند.

موقعیت جغرافیایی و جمعیتی شهرستان لالی

موقعیت جغرافیایی و جمعیتی شهرستان لالی

لزوم اصلاح ساختارها و فرایندها در مدیریت شهری شهرداری لالی

در حالی که دستگاه های اجرایی و نیروهای مسلح شهرستان لالی در شرایط پرداخت عوارض خود به شهرداری نیستند یا نمی خواهند باشند هر چند قانون آنها را موظف به پرداخت عوارض کرده باشد. برای عبور از مشکلات کنونی شهرداری لالی پرداختن به موضوع درآمد پایدار و مدیریت هزینه شهرداری به عنوان اساس کار برای شورای شهر و شهرداری لالی بسیار مهم است. در کنار مدیریت هزینه ها همزمان باید به اصلاح ساختارها و فرآیندها در مدیریت شهری لالی در سایه عمل به چارت سازمانی مصوب و می طلبد نظارت بیشتر در چارچوب قانون بر ذینفعان مداخله جو اعمال کرد.

شهرداری‌ لالی باید واقف شود که کمک چشمگیری از ناحیه دولت نخواهد داشت و برای عبور از مشکلات می بایست به اقتصاد شهری و چابک‌سازی سازمان خود توجه بیشتری داشته باشند. اگر شورای شهر در صدد حل مشکلات موجود همچون گذشته نباشد طبیعتا نه تنها کمکی به وضعیت شهر نخواهد کرد بلکه به عنوان نهادی مخل در امور مدیریت شهری معرفی خواهد شد.

نویسنده: صادق بهاری بابادی، کارشناس شهرسازی شهرداری لالی
منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *