درباره ویروس کرونا و ویروس های کشنده جهان!

خطرناک ترین ویروس های جهان را بشناسید! (به بهانه انتشار ویروس کرونا)

ویروس کرونا در حال گسترش است و شمار قربانیان آن هر روز بیشتر می شود. به این بهانه در این مطلب ویروس های خطرناک و کشنده جهان معرفی شده اند.

ویروس کرونا ویروس های کشنده و مرگبار

مجله اینترنتی پارسی گو: ویروس کرونا در حال گسترش است و روز به روز به شمار مبتلایان به آن افزایش می یابد. قربانیان این ویروس از ۴۰ گذشته است و از سوی دیگر، هنوز برای آن راه درمانی کشف نشده است. به این بهانه، در این مطلب ویروس های خطرناک جهان را بررسی کرده ایم. با ما همراه باشید:

با گسترش ویروس کرونا و افزایش شمار قربانیان آن، روزنامه خراسان با عنوان «خطرناکترین ویروس های جهان، از ابتلا تا مرگ (به بهانه ویروس کرونا ویروس در حال انتشار)» نوشت: به تازگی ویروسی در چین و چند کشور دیگر شیوع پیدا کرده که منجر به مرگ چند نفر شده و دولت چین افراد زیادی را نیز غرنطینه کرده است، در ادامه با این ویروس و چند ویروس خطرناک دیگر آشنا می شویم

ویروس شیوع یافته در چین چیست؟

جلوگیری از شیوع ویروس اسرارآمیز «کرونا»، چالش جدیدی است که اگر هرچه زودتر برای مقابله با آن چاره‌ای اندیشیده نشود، میزان خسارت‌های آن قابل پیش‌بینی نخواهد بود و معلوم نیست چند نفر را به کام مرگ خواهد کشاند. جالب است بدانید پژوهشگران بر اساس اسنادی که تاکنون به‌دست آورده‌اند، احتمال می‌دهند این ویروس ناشناخته از طریق بازار ماهی‌فروشی شهر ووهان در چین شیوع پیدا کرده باشد.

در ضمن و از آن‌جا که این ویروس از طریق حیوانات به انسان منتقل می‌شود، در ابتدا اعلام شد امکان این‌که از انسان به انسان انتقال یافته باشد، بسیار کم است اما چند روز بعد، دانشمندان چینی تأیید کردند بیماری ویروسی جدید در این کشور از انسان به انسان هم قابل سرایت است.

طبق آخرین آمار، شمار مبتلایانی که ویروس در آن‌ها رویت‌شده به دست‌کم ۴۴۰ نفر رسیده است. در این مطلب، ضمن آشنایی بیشتر با این ویروس، از خطرناک‌ترین و کشنده‌ترین ویروس‌های جهان خواهیم گفت. ویروس‌هایی که هیچ واکسنی برای آن‌ها وجود ندارد و تعداد کمی از آن‌ها را می‌توان(البته اگر بتوان) درمان کرد.

عفونت کشنده دستگاه تنفسی

  • نام: ندارد (از خانواده کرونا)
  • زمان و محل شروع شیوع: ۲۰۱۹، چین
  • نحوه انتقال اولیه: از ماهی ها به انسان
  • احتمال مرگ بعد از ابتلا: مشخص نیست

دسامبر سال گذشته خبر شیوع ویروسی جدید در چین منتشر شد. حالا طبق اعلام مقامات چینی، پس از گذشت حدود یک ماه شمار مبتلایان به این ویروس به ۴۴۰ تن رسیده است. البته احتمال آن می‌رود که بیش از ۱۵۰۰ نفر به آن مبتلا شده باشند که هنوز شناسایی نشده‌اند. متاسفانه تا کنون ۹ نفر بر اثر این بیماری جان باخته‌‌اند.

ویروس های کشنده جهان

ویروس های کشنده جهان

علایم ابتلا به ویروس کرونا در چین

کرونا یک بیماری ویروسی است که ابتدا فرد را به تنگی‌نفس و سینه‌پهلو مبتلا می کند و در مواردی بر اثر شدت تنگی نفس، به مرگ منجر می‌شود. طبق اعلام مقامات بهداشتی چین، علایم این بیماری به سایر بیماری‌های تنفسی مانند ذات‌الریه شباهت‌های زیادی دارد. این علایم تب، تنگی‌نفس، سرفه، گلودرد و در بسیاری از موارد سردرد بیان شده است.

هشدار: شیوع این بیماری از طریق ویروس کرونا جدی است!

به تازگی در فضای‌مجازی، ویدئویی از نحوه انتقال یک بیمار مبتلا به کرونا منتشر شده که تحت تدابیر شدید بهداشتی و قرنطینه این کار انجام می شود. همچنین تصاویری از مردم چین منتشر شده که تعداد زیادی از شهروندان این کشور، از ماسک استفاده می‌کنند تا احتمال ابتلای آن ها به این بیماری کاهش پیدا کند.

این روزها نمونه هایی از ابتلا به این بیماری در چند کشور دیگراز جمله هنگ‌کنگ، کره جنوبی و ژاپن نیز گزارش شده است. سه روز پیش، در واشنگتن هم موردی گزارش و اعلام شد فرد مد نظر، به همان ویروسی‌ آلوده شده که پیش از این در ووهان کشف شده‌ است. در تحقیقات مشخص شد، مردی که در واشنگتن مبتلا شده حدودا ۳۰ ساله و به تازگی سفری به ووهان چین داشته است. این نخستین نمونه از بیماری «کرونا» درخارج از قاره آسیا بوده است.

ویروس کرونا در حال حاضر درمان ندارد

ویروس کرونا در حال حاضر درمان ندارد

خطر جهش ویروس کرونا وجود دارد

گفته می‌شود امکان جهش این ویروس و خطر همه‌گیری‌اش وجود دارد و هنوز واکسن مناسبی هم برای آن تولید نشده است. حالا مقامات کشورهای درگیر بیماری و همچنین سازمان های بهداشتی، در تلاش هستند با تشدید مراقبت‌های بهداشتی و آگاه کردن شهروندان، از گسترش و شیوع این بیماری جدید جلوگیری کنند.

تب‌ کریمه ‌کنگو: کبودی و خون‌ریزی از دماغ و دهان

  • زمان و محل شروع شیوع: ۱۹۴۴، اوکراین
  • نحوه انتقال اولیه: از کنه و چهارپایان به انسان
  • احتمال مرگ بعد از ابتلا: ۴۰ درصد

این تب اولین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه ظاهر و خبر شیوع آن، جهانی شد. البته بعدها و در سال ۱۹۶۹ معلوم شد این بیماری دقیقا مشابه همان بیماری است که در سال ۱۹۳۶ در کنگو مشاهده شده ‌است بنابراین نام آن به تب کریمه کنگو، تغییر یافت. تب خون‌ریزی دهنده کریمه از کنه و چهارپایان به انسان سرایت می کند. شیوع تب کریمه باعث مرگ ۴۰ درصد از مبتلایان می‌شود و هیچ واکسنی برای آن کشف نشده است.

نشانه‌های تب کریمه ناگهان ظاهر می‌شوند. این نشانه‌ها عبارت‌اند ازکبودی‌های شدید و خون‌ریزی از دماغ و دهان. تب کریمه در جاهای مختلفی شناسایی شده از جمله در آفریقا، آسیا، اروپای‌شرقی و جنوبی و هند. در خور ذکر است تیر ماه امسال، پنج نفر در استان‌های اردبیل و سیستان‌و‌بلوچستان به تب کریمه کنگو مبتلا شدند که متاسفانه هر پنج نفر، جان‌شان را از دست دادند.

ویروس ابولا خطرناک و کشنده

ویروس ابولا خطرناک و کشنده

ویروس ابولا: ضعف و تب تا مرگ!

  • زمان و محل شروع شیوع: ۱۹۷۶، آفریقای مرکزی
  • نحوه انتقال اولیه: از جانوران‌ وحشی به انسان
  • احتمال مرگ بعد از ابتلا: بین ۵۰ تا ۹۰ درصد

اولین نمونه مبتلا به ابولا یا تب خون‌ریزی ابولا در سال ۱۹۷۶ مشاهده شد. این بیماری اولین بار در روستاهای دور آفریقای مرکزی در نزدیکی جنگل‌های بارانی استوا، شیوع پیدا کرد اما گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که این بیماری در دوران اخیر در مناطق شهری نیز شیوع یافته است.

این بیماری خطرناک ناشی از ویروسی است که ابتدا از جانوران وحشی به انسان انتقال پیدا کرده و بعد از انسان به انسان. به‌ طور متوسط ۵۰ درصد مبتلایان به این بیماری می‌میرند اما در بعضی مناطق تا ۹۰ درصد هم اعلام شده است. ابولا هیچ واکسنی ندارد اما همچنان بعضی روش‌های درمانی بالینی در حال آزمایش و ارزیابی هستند تا شاید راه‌حلی برای مقابله با این بیماری پیدا شود. نشانه‌های این بیماری از تب و استفراغ تا خون‌ریزی و ضعف، متفاوت است.

سارس و مرس: نفسی که به سختی بالا می‌آید

  • زمان و محل شروع شیوع: ۲۰۰۳، آسیا
  • نحوه انتقال اولیه: از شترها به انسان
  • احتمال مرگ بعد از ابتلا: ۳۶ درصد

سندروم نارسایی تنفسی خاورمیانه (مرس) و سندروم حاد و شدید تنفسی (سارس)، نشئت گرفته از نوعی ویروس هستند که معمولاً باعث بیماری‌های تنفسی فوقانی می‌شوند و اصلی ترین علامت ابتلا به آن هم، سخت شدن تنفس است.

با این‌که به ‌نظر می‌رسد انتقال ویروس برای اولین بار از طریق شترهای آلوده اتفاق افتاده اما به تازگی، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که هر دو بیماری به ‌راحتی با عطسه و سرفه‌ انسان به انسان دیگر منتقل می‌شوند. بیماری سارس اولین بار در سال ۲۰۰۳ در آسیا گزارش شد اما شیوع جهانی آن به‌ سرعت تحت کنترل درآمد و از سال ۲۰۰۴ به بعد گزارشی از ابتلا به این بیماری منتشر نشده است اما بیماری مرس اولین بار در سال۲۰۱۲ دیده شد و از آن تاریخ به بعد در دیگر کشورها نیز مشاهده شده است. ۳۶درصد بیمارانی که مبتلا به مرس شده‌اند، از این بیماری درگذشته‌اند. تاکنون هیچ واکسن یا درمانی برای این بیماری پیدا نشده است.

نیپاه: مرگ بعد از سردرگمی ذهنی

  • زمان و محل شروع شیوع: ۱۹۹۸، مالزی
  • نحوه انتقال اولیه: از خوک به انسان
  • احتمال مرگ بعد از ابتلا: ۷۵ درصد

سازمان بهداشت جهانی این بیماری مشترک میان انسان و دام را جزو خطرناک‌ترین بیماری‌های در حال ظهور اعلام کرده است. احتمال شیوع شدید این بیماری بالا و نرخ مرگ‌ومیر ناشی از آن بعد از ابتلا برابر با ۷۵ درصد است.

اولین بار در سال ۱۹۹۸ آلودگی به ویروس نیپاه در پرورش‌دهندگان خوک در مالزی گزارش شد. در واکنش به این اتفاق، بیش از یک میلیون خوک معدوم شد. در شیوع بعدی که در هند و بنگلادش اتفاق افتاد، میزبان این ویروس مشخص نشد. در سال ۲۰۱۸، این ویروس دوباره در هند شایع شد و حداقل ۱۶ نفر را کشت. نشانه‌های این بیماری شامل مشکلات تنفسی و سردرگمی ذهنی است.

ویروس نیپا و خطرات آن

ویروس نیپا و خطرات آن

زیکا: درد مفاصل و راش‌پوستی

  • زمان و محل شروع شیوع: ۱۹۴۷، اوگاندا
  • نحوه انتقال اولیه: از پشه به انسان
  • احتمال مرگ بعد از ابتلا: ۲۰ درصد

زیکا که زمانی ویروس گمنامی بود، به تازگی قربانیان زیادی در کشورهای مختلف گرفته است به ‌خصوص در قاره آمریکا. نام آن از جنگل زیکا در اوگاندا گرفته شده، جایی که ویروس برای اولین بار در سال ۱۹۴۷ یک نفر را به کام مرگ کشاند. سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸، مقابله با زیکا را جزو فوریت‌ها برای سلامت جهانی اعلام کرد.

عامل انتقال زیکا پشه‌های آئدس هستند که آن را به نام پشه ببر آسیایی نیز می‌شناسند. یک نفر از هر پنج انسانی که آلوده به ویروس زیکا باشند، قطعا فوت خواهد کرد. طبق گفته‌ مرکز پیشگیری از بیماری‌ها، این ویروس با میکروسفالی مرتبط است، میکروسفالی نقصی مادرزادی است که مشخصه‌اش رشدنیافتن کامل مغز است. شایع‌‌ترین علایم زیکا عبارتنداز: تب، راش پوستی (دانه‌های سرخ روی پوست)، سردرد، درد مفاصل و قرمزی چشم.

تب ماربورگ: مرگ بعد از ۱۰ روز به خاطر مشکلات گوارشی

  • زمان و محل شروع شیوع: ۱۹۶۰، آفریقا
  • نحوه انتقال اولیه: از خفاش‌ها به انسان
  • احتمال مرگ بعد از ابتلا: ۸۸ درصد

در دهه ۶۰ میلادی دوبار به‌ صورت مرموزی شیوع گسترده‌ این بیماری اتفاق افتاد. رد این بیماری تا کارکنان آزمایشگاهی که با میمون‌های آفریقایی وارد شده از اوگاندا در ارتباط بودند، زده شد. این بیماری ناشی از فیلوویروسی از خانواده‌ ابولا بود. نام این ویروس را ماربورگ گذاشتند چون اولین بار در این شهر آلمان، آن را تشخیص دادند.

عقیده بر این است که میزبان طبیعی این ویروس خفاش‌های میوه‌خور هستند. ویروس اول از خفاش‌ها به انسان منتقل شد و بعد از انسان به انسان انتقال پیدا کرد. نشانه‌های این بیماری، از جمله تب بالا، سردرد شدید و درد عضلات، بی‌مقدمه ظاهر می‌شود و به ‌سرعت پیشرفت می‌کند و به مشکلات گوارشی، رخوت شدید و خون‌ریزی می‌انجامد.

در موارد مرگبار که ۸۸درصد از نمونه‌ها این‌گونه هستند، مرگ در کمتر از ۱۰ روز بعد از ظاهرشدن نشانه‌ها به سراغ فرد می‌آید. این ویروس هیچ واکسن و درمانی ندارد. تاکنون سازمان جهانی بهداشت از شیوع این بیماری در آنگولا، جمهوری دموکراتیک کنگو، کنیا، آفریقای جنوبی و اوگاندا گزارش داده است.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *