مخالفت اصلاح‌طلبان با روحانی در بهشت

افتتاح جنجالی مترو بدون ایمنی و تحت فشار!

افتتاح جنجالی مترو بدون ایمنی و با اصرار دولت حالا با مخالفت شورای شهر اصلاح طلب تهران مواجه شده است. ظاهرا تنها دستاورد نصفه و نیمه شهرداری تهران نیز هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است!

مترو گلشهر ـ هشتگرد افتتاح جنجالی مترو بدون ایمنی

مجله اینترنتی پارسی گو: روحانی امروز مترو گلشهر ـ هشتگرد را افتتاح کرد. شورای شهری‌ها می‌گویند این خط بدون ایمنی و تحت فشار دولتی‌ها به بهره‌برداری رسیده است و به نظر می‌رسد اصلاح طلبان بهشت نشین با روحانی دچار زاویه شده‌اند. درباره افتتاح جنجالی مترو بدون ایمنی و تحت فشار با ما همراه باشید:

فائزه نجارزادگان در فارس نوشت: مترو گلشهرـ هشتگرد امروز با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد. هر چند این خط فقط با یک قطار افتتاح شد ولی به گفته دولتی‌ها قرار است، در افق طرح توسعه مترو هشتگرد هر ۷ دقیقه یک قطار حرکت کند و این خط ریلی ظرفیت جابه جایی ۲۵۰ هزار مسافر را دارد.

افتتاح جنجالی مترو بدون ایمنی و سخنان رئیس جمهور!

رئیس جمهور در مراسم افتتاح مترو هشتگرد با اشاره به استفاده از مترو و حجم زیاد سفر در آن، گفت: امروز طبق گزارشات بیش از ۹ میلیارد سفر توسط خطوط مترو انجام شده و بی تردید این ۹ میلیارد سفر از طریق مترو ، تاثیر عمده ای در کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت داشته است. همین امروز چقدر سوخت مصرف می‌شود؟ ما خودمان باید برای رفع آلودگی و برای رفاه مردم و برای رفع رنج مردم تلاش کنیم. این روزها هوای تهران، کرج و کلان شهرهای بزرگ آلوده بود.

روحانی تصریح کرد: این آلودگی یک روزه ایجاد نشده در طول یک قرن آلاینده‌های فراوانی کنار هم قرار گرفتند، این آلاینده‌ها بخشی از آن برای استفاده مردم از خودرو، کارخانه و موتورسیکلت بوده است. تا پایان دولت دوازدهم، یک‌هزار کیلومتر ریل دیگر به مجموع خطوط ریلی کشور افزوده خواهد شد که به معنای آن است ۵۰ درصد خطوط ریلی کشور در دوره ۸ ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم ایجاد شده اند.

مخالفت اصلاح‌طلبان با روحانی در بهشت

همزمان که روحانی مشغول افتتاح و راه‌اندازی مترو گلشهرـ هشتگرد بود شورای شهری‌ها در صحن شورا خبر از ناایمنی این خط دادند و خبر افتتاح جنجالی مترو بدون ایمنی در رسانه ها منتشر شد. بهاره آروین عضو هیات رئیسه شورای شهر از جمله مخالفان راه اندازی مترو هشتگرد در زمانی کنونی بود و به شهردار به عنوان بهره‌بردار این پروژه تذکر داد.

آروین اعلام کرد؛ تحت تأثیر فشار دولت امروز مترو هشتگرد افتتاح شده و ایمنی لازم را ندارد.

وی در تذکری مفصل بیان داشت: راه‌اندازی این خط در هیچ‌یک از اسناد و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران از جمله بودجه سنواتی و برنامه پنج‌ساله دوم و سوم شهر تهران مورد اشاره قرار نگرفته است، چه برسد به آن‌که در اولویت قرار گیرد و در شرایط فعلی که حمل و نقل عمومی، به ویژه مترو، در شهر تهران به لحاظ کیفیت خدمات در شرایط نامطلوبی قرار دارد باید این موضوع مورد توجه قرار می‌گرفت.

آروین افزود: نکته قابل تامل آن است که وضعیت نامطلوب خدمات‌دهی به شهروندان در مترو تهران، بیش از هر چیز ناشی از تعهدات انباشته و پرداخت‌نشده سهم دولت از گسترش حمل و نقل عمومی است؛ چنان‌که تبصره ۱۷ بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران ناظر به همین عدم ایفای تعهدات دولت است. متاسفانه این موضوع سالهاست به یک حکم ظاهرا دائمی تبدیل شده است که ناشی از عدم پرداخت صدها میلیارد تومان سهم سالانه دولت از هزینه تمام شده سفرها با مترو است.

وی تصریح کرد: سال‌هاست این سهم برخلاف مصرح قوانین موجود، توسط دولت نادیده انگاشته شده و پرداخت نمی‌شود. به همین دلیل شهرداری در تمام سالیان گذشته ناگزیر از جبران و پرداخت سهم دولت در هزینه‌های تمام شده سفر با مترو نیز بوده است و هرساله در قالب تبصره بودجه به صورت یک کسری پنهان چندصدمیلیاردی خود را نشان می‌دهد.

افتتاح مترو با حداقل تجهیزات و استانداردهای ایمنی لازم

آروین با اشاره به تعهدات انباشته و پرداخت نشده دولت اظهار کرد و بحث افتتاح جنجالی مترو بدون ایمنی گفت: با این وجود، امروز با فشار بخش‌های ذیربط در دولت، شهرداری تهران علی‌رغم مخالفت اولیه حاضر به پذیرش مسئولیت راه‌اندازی و افتتاح خط مترو گلشهر-هشتگرد توسط شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه شده است؛ خطی که از حداقل تجهیزات و استانداردهای ایمنی لازم هم برخوردار نیست و تخمین زده می‌شود برای تکمیل نهایی آن، دست‌کم ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران تاکید کرد: در این اوضاع و شرایط مالی و اقتصادی که شهرداری تهران در خدمات‌رسانی به شهروندان با مشکلات جدی مواجه است، جای پرسش است که چرا یک افتتاح صوری و نصفه نیمه از سوی دولت باید چنین هزینه هنگفتی را روی دست شهر و شهروندان تهرانی بگذارد؟ چرا ناایمنی جدی این خط که جان همه مسافران این خط را تهدید می‌کند، باید به دوش شورا و شهرداری تهران گذاشته شود؟

وی ادامه داد: شهردار با کدام مجوز شورا، چنین مسئولیت و هزینه‌ای را به شهر و شهروندان تهرانی بار می‌کنند؟ درحالی‌که در هیچ‌یک از اسناد و مصوبات و برنامه‌ها، راه‌اندازی این خط هیچ اولویتی نداشته است؟

چرا شهردار برابر دولت کوتاه می‌آید؟

آروین گفت: چرا ایشان به جای ایستادگی بر سر وصول سهم دولت از حمل و نقل عمومی، در برابر فشارهای ناموجه برای افتتاح و برش ربان یک خط کاملا ناایمن و نصفه‌کاره توسط مسئولین دولتی کوتاه می‌آیند؛ آن هم بدون اینکه حداقل بخشی از مطالبات شهرداری تهران از دولت در مورد هزینه‌های تمام شده مترو را وصول کرده باشند.

زمان قالیباف شهرداری مترو افتتاح می‌کرد اما الان دولت

رئیس شورای شهر هم نظری مشابه آروین دارد. محسن هاشمی در حاشیه صحن شورا در جمع خبرنگاران ابتدا توپ را به زمین آروین انداخت و گفت جزئیات را از خانم اروین بپرسید ولی با اصرار خبرنگاران درباره مترو هشتگرد گفت: دولت مترو گلشهر را افتتاح کرد نه مدیریت شهری البته این پروژه از ابتدای جز پروژه های متروی تهران بود که با تأخیر ۲۵ ساله در حال انجام است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: متاسفانه برخی از تجهیزات این خط کامل نشده است. متروی تهران قرار است به صورت آزمایشی از این خط بهره برداری کند.بخش مخابرات آن قرار است با ارتباط موبایلی حل بشود اما بخش سیگنالینگ آن باید هر چه سریعتر این مسئله را برطرف کند.

وی ادامه داد: قرار است فعلا دو تا سه ساعت در روز بهره برداری انجام شود تا مشکلات ناشی از کمبودها شناسایی و برطرف شود. پس از رفع این مشکلات بهره برداری از آن کامل خواهد شد و این یک موضوع طبیعی است که پروژه ها کم کم به افتتاح کامل می‌رسد.

محسن هاشمی در پاسخ به این سوال که فرق این افتتاح با افتتاح های دوره آقای قالیباف چیست گفت: این را مدیریت شهری افتتاح نکرده است و دولت افتتاح کرده است.

مترو هشتگرد علیرغم نواقص افتتاح شد

درباره این موضوع به سراغ علی امام رفتیم وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در مورد گلایه‌مندی شورای‌شهری‌ها از ناایمن بودن متروی گلشهر هشتگرد که امروز با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد، گفت:‌ متروی هشتگرد را شهرداری تهران نساخته و کارفرما، شرکت عمرانی شهر جدید که زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی بوده احداث کرده است، ولی به نوعی ادامه خط ۵ تهران محسوب می‌شود و در امتداد آن است.

امام بیان داشت: دوستان در شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرده‌اند که از سال ۸۸ تاکنون حدود یک‌هزار میلیارد تومان برای احداث این مسیر هزینه کرده‌اند که طولی حدود ۲۶ کیلومتر دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که چقدر مترو در این مسیر ناایمن است، گفت: از نظر ایمنی نواقصی وجود دارد و از آنجایی که در شرکت بهره‌برداری تهران خواسته‌اند افتتاح و بهره‌برداری انجام گیرد،‌ این شرکت ناچار به بهره‌برداری شده، البته باید توجه داشت که اگر تنها یک قطار در این مسیر برای رفت و برگشت باشد مشکلی پیش نمی‌آید.

امام تصریح کرد:‌ در حال حاضر سیستم سیگنالی در این خط راه‌اندازی نشده البته مترو به صورت تونلی نیست و زمینی است و با یک رام قطار که مشابه قطار تهران کرج است مشکلی پیش نمی‌آید.

تکلیف قطارهای حومه‌ای باید مشخص شود

مدیرعامل شرکت متروی تهران در پاسخ به اینکه می‌گویند متروی تهران تحت فشار دولت مجبور به افتتاح این مسیر شده است، گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای دولت بوده و ارتباطی به مجموعه بهره‌برداری تهران دارد، ولی باید توجه داشت که لازم است تکلیف قطارهای حومه‌ای تعیین تکلیف است، در حال حاضر متروی صادقیه کرج هم به همین صورت است و تکلیف آن مشخص نیست. در آینده نیز متروی پردیس و اسلامشهر راه‌اندازی می‌شود که بهره‌برداری آن با درآمد شهرداری تهران درست نیست.

وی با بیان اینکه سالی ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه متروی صادقیه – گلشهر برای شهرداری تهران است، گفت: دوستان باید هزینه‌ها را برای غیر تهران تقبل کنند و به قول آقای هاشمی از جیب مردم تهران نباید برای متروی اطراف هزینه شود. امیدوارم مشکلی پیش نیاید.

نمره ۱۵ شهرداری به دولت در مترو

امام در پاسخ به اینکه به متروی گلشهر – هشتگرد چه نمره‌ای‌ می دهید، گفت: باید آقای نوبخت در این زمینه پاسخ دهند، ولی نمره من ۱۵ به بالا است و اگر تعداد دیگری قطار به این خط اضافه شود مشکل‌ساز است و باید حتما سیستم سیگنالینگ آن در نظر گرفته شود و باید توجه داشت که اگر این مشکل حل نشود و بخواهند قطارهای بیشتر اضافه کنند، قطعا متروی تهران زیر بار این موضوع نخواهد رفت.

وعده یک‌ساله وزارت راه برای رفع نواقص

یوسف حجت، سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در گفت‌وگو با فارس درباره این مشکل گفت:‌ راه‌اندازی مترو در این مسیر با یک قطار مشکلی ندارد، ولی با بیش از یک قطار قطعا ناایمن است. سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: وزارت راه قول مساعد داده که تا اواسط سال آینده مشکل سیگنالینگ را برطرف کند که ان‌شاءالله محقق خواهد شد.

حجت در پاسخ به اینکه گفته می‌شود شهرداری تهران تحت فشار دولت مجبور شده این مسیر را راه‌اندازی کند، گفت: با یک قطار مشکلی ایجاد نمی‌شود و احتمال تصادف وجود ندارد، بنابراین از فردا خدمت‌رسانی به مردم آغاز می‌شود و مسافران نگران نباشند. اگر مترو ناایمن بود، ما به هیچ وجه زیر بار نمی‌رفتیم. انتقاد برای بیشتر از یک قطار پذیرفته است، ولی راه‌اندازی الان منطقی و دقیق درنظر گرفته شده است.

مشکل مترو هشتگرد را خطوط دیگر تهران هم دارد

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با فارس،‌گفت: ما این قضیه را بررسی کرده‌ایم و اگر صحبت‌های منتقدین را بپذیریم، باید بسیاری از خطوط تهران را تعطیل کنیم،‌به طور مثال؛ خط فرودگاه سیگنالینگ ندارد، از آنجایی که مسؤولان مترو اعلام کرده‌آند که سرفاصله حرکت قطارها بالا است خطری به وجود نمی‌آید.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: به دلیل اینکه مترو بر روی زمین تردد دارد و تونلی نیست، احتمال آتش‌سوزی در تونل هم وجود ندارد،‌ ولی باید به این قضیه توجه داشت که رفتار دوگانه صحیح نیست.

رفتار دوگانه در مورد نواقص پسندیده نیست

علیخانی بیان داشت: این رفتار پسندیده‌ای نیست که اگر جریانی با ما همسو نباشند بگوییم راه‌اندازی خط مترو بدون سیگنالینگ اشکالی دارد و اگر جریانی با ما همسو باشد بگوییم اشکالی ندارد. بنابراین اگر انتقادات مربوط به متروی هشتگرد را بپذیریم باید برخی از خطوط تهران را هم تعطیل کنیم.

وی در پاسخ به اینکه نظر شخصی شما در این زمینه چگونه است، خاطرنشان کرد: اگر مشاورین خط و مسؤولین مسائل فنی را تأیید کردند، قطعاً ما کاسه داغ‌تر از آش نیستیم و خودشان باید پاسخگو باشند. شهردار تهران اعلام کرده و تضمین داده که خطوط متروی تهران که سیگنالینگ ندارد چون سرفاصله حرکت قطار بالاست مشکلی ندارند، پس در مورد این مسیر هم باید این مشکل را بپذیریم.

غفلت دولت از مطالبه مردم

روزانه میلیون‌ها نفر در پایتخت با مترو تردد می‌کنند و بخش اعظمی از شهروندان مسافران همیشگی آن هستند. مسافرانی که پس از گرانی بنزین به تعداد آنها افزوده شده و گلایه‌مند از کمبود حمل و نقل عمومی‌اند. اما باید توجه داشت که اگر از هریک از مسافران مترو سؤال شود، قطعا همه آنها ایمنی مترو را پس از توسعه مترو در اولویت دارد. حالا باید دید که دولت تا چه زمانی نسبت به رفع این مشکل اقدام می‌کند و آیا کمیت یا کیفیت دغدغه دولتمردان است؟ همچنین باید دید دیگر مسئولان درباره افتتاح جنجالی مترو بدون ایمنی چه واکنشی خواهند داشت!

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *