دکتر داوری اردکانی: با سکولاریزم مخالم

دیدگاه دکتر داوری اردکانی درباره سکولاریزم

دکتر داوری اردکانی درباره سکولاریزم در همایش علم دینی سخنان جذابی به زبان آورده است. دکتر داوری درباره سکولاریزم می گوید با آن مخالف است و سکولاریزم قانون وجود عالم امروز است!

دکتر رضا داوری اردکانی دکتر داوری اردکانی درباره سکولاریزم

مجله اینترنتی پارسی گو: دیدگاه دکتر داوری اردکانی درباره سکولاریزم چیست؟ بخشی از سخنرانی استاد را در این مورد بخوانید: سکولاریزم یک وجود است و نه رأی که بگوییم مخالف آن هستیم و تمام شود و برود. سکولاریزم، قانون وجود عالم امروز است. 

علیرضا شریف منش در صفحه شخصی اش با تیتر «یک وصیت نامه فکری» نوشت: نمیدانم تاکنون بر سر مجالس سخنرانی فکری داوری نشسته اید یا نه؟ انواع طیف های فکری و سیاسی را میبینید. از آخوند و دانشگاهی. اصلاح طلب و اصولگرا. انقلابی و غیر انقلابی. علتش هم تنها وسعت و جامعیت اوست. حالا دیشب دکتر داوری در همایش علم دینی سخنانی گفته که یک نوع وصیت فکری در اواخر عمر محسوب میشود. وصیتی که من سالهاست به آن اعتقاد دارم اما همفکرانم یا اعتقاد ندارند و یا برداشت سیاسی از آن دارند. خدا این پیر دنیای تفکر را حفظ کند و بر عمرش بیفزاید.

داوری گفته: خیلی رو راست به شما بگویم که با فارابی و ابن سینا و ملاصدرا نمی‌توانید مسائل زمان را حل کنید. همه مسائل این زمان غربی است و غرب در سراسر وجود عالم وجود دارد و همه چیز متجدد و غربی است. اگر بخواهید با همه چیزِ متجدد مواجه شوید، باید ببینید این مواجهه چطور صورت می‌گیرد. ما نه از بانک و نه از تکنولوژی و مدرنیته و پست مدرنیزم، نمی‌توانیم صرف‌نظر کنیم، بلکه همه این‌ها وارد زندگی ما می‌شود و آن را می‌پذیریم. فضای مجازی را می‌پذیریم و کمتر نیز فکر می‌کنیم که این فضای مجازی با ما چه می‌کند. آیا او را سر کار می‌گذاریم یا او ما را؟ وسیله‌ای است، اما من تابع آن هستم و دلمان را خوش می‌کنیم که وسیله است. اگر شما آن را در مسیر مقصود خود به کار می‌گیرید، همین جا سجده شکر می‌کنم، اما او دارد ما را راه می‌برد. تکنیک دارد ما را راه می‌برد و قانون و تکنیک دارد، دنیا را اداره می‌کند و باید به این‌ها توجه کنید و بعد فکر کنید که عالم جدید، پوششی است بر این. عالم جدید، عالمی است که اصلاً نمی‌گذارد به باطن دین برسید و شما به باطن دین فکر کنید.

نمی‌خواهد به باطن دین برسید، نه اینکه هوس داشته باشد، خیر، بلکه اساساً قانونش این است که جهان، جهان سکولار است و دوران جدید، دوران قدرت بشر و خدایی بشر است. از ابتدای تاریخ تجدد و قرن ۱۵ به این طرف، این دعوای «انا الحقی» و این تفرعن تجدد سابقه دارد و تازه به وجود نیامده است. این نظریه یک فیلسوف نیست که شما بگویید با سکولاریزیم مخالف هستید. مخالف باشید، خوب کاری هم می‌کنید و من هم با آن مخالف هستم، اما سکولاریزم یک وجود است و نه رأی که بگوییم مخالف آن هستیم و تمام شود و برود. سکولاریزم، قانون وجود عالم امروز است. این را در نظر بگیرید و حالا توجه کنید که مواجهه با سکولاریزم، این طور نیست که بگویید من با آن مخالف هستم، چون دلایلش منطقی نیست.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *