تفاوت بارگذاری با سپاسگزاری و "ذ" با "ز" به زبان ساده:

بارگذاری یا بارگزاری املای صحیح کدام است؟

در پاسخ به این سوال که بارگذاری یا بارگزاری کدامیک از نظر املایی صحیح است؟ باید گفت: چون در این واژه تبادل و جابجایی صورت می گیرد، از ذ استفاده می شود و بنابراین بارگذاری صحیح است.

بارگذاری یا بارگزاری املای صحیح

مجله اینترنتی پارسی گو: اگر شما هم دغدغه درست نویسی دارید، یا قرار است متنی بنویسید که درست نوشتن کلمات در آن اهمیت فراوانی دارد این مطلب را بخوانید تا دلیل درست بودن کلمه بارگذاری را از نظر املایی بفهمید. به طور خلاصه: املای بارگذاری صحیح و بارگزاری غلط است. با ما همراه باشید:

یک فرمول کلی برای املای گذاشتن و بارگذاری

برای ساده شدن درست نویسی کلمات بارگذاری یا بارگزاری یک فرمول را بیان می کنیم. به طور کلی یک فرمول ساده برای نوشتن املای گذاشتن و بارگذاری وجود دارد. آنهم به این شکل است: هرگاه قرار باشد جسمی در جایی قرار بگیرد، یا فایلی جابجا بشود و به طور کلی، پای «جابجایی» در میان باشد، کلمات را با «ذ» می نویسیم. اما اگر جابجایی در کار نبود، و صرفا «تبادل معنا» بود، از «ز» استفاده می شود.

حتما بخوانید

آنها یا آن ها کدام درست است؟ + موارد کاربرد

مثال ساده برای نوشتن ذ یا ز در املای کلمات

به این مثال ها توجه کنید: در کلمات سپاسگزاری و بارگذاری از «ز» و «ذ» استفاده شده است! اما چرا؟ طبق فرمول ساده فوق، در بارگذاری چون با جابجایی اطلاعات و… سر و کار داریم، از ذ استفاده می کنیم. پس املای بارگذاری صحیح است. اما در کلمه سپاسگزاری چون جابجایی صورت نمی گیرد و آنچه رخ می دهد، یا ادا می شود «معنوی» است، از ز استفاده می کنیم. پس املای سپاسگزاری صحیح است.

تهیه و تنظیم: گروه فرهنگی.
منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *