آنها بنویسیم یا آن ها (کدام درست است؟)

آنها یا آن ها کدام درست است؟ + موارد کاربرد

لابد برای شما هم پیش آمده است که صورت های مختلف آنها و آن ها را در نوشته ها و مطالب مختلف دیده باشید. اگر می خواهید بدانید شکل نوشتاری کدام درست است آنها یا آن ها این مطلب را از دست ندهید.

آنها یا آن ها کدام درست است آن ها یا آنها

مجله اینترنتی پارسی گو: شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آنها یا آن ها کدام درست است؟ و احیانا کاربرد هرکدام از این دو صورت کدام است؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه با ما همراه باشید:

آنها یا آن ها کدام درست است + موارد کاربرد

سایت typeo.top می نویسد: شاید شما هم در مورد نوشتن آنها یا آن‌ها دچار شک شوید که کدام املا درست می باشد، ها نشانه‌ی جمع است و همواره جدا نوشته می‌شود: کتاب‌ ها، خانه‌ها، این‌ها و… استثنا در این موارد ضمیر آنها می‌باشد که باید به صورت بهم چسبیده نوشته شود.

برخی از ادیبان در این مورد گفته اند جدا و پیوسته نوشتن « آنها / آن‌ها » تفاوتی ندارد و نباید بی دلیل در زبان فارسی قوانین نوشتاری ایجاد کرد.

آنها در لغتنامه دهخدا

آنها. (ضمیر) ج ِ آن. آنان. ایشان. اوشان:

گر آنها که می گفتمی کردمی
نکوسیرت وپارسا بودمی.

  1. در مورد غیر ذوی العقول آید.
  2. در تداول برای اشخاص نیز استعمال شود آنان ایشان.

املای کدام درست است؟ آن ها یا آنها

وبلاگ ویراستار در پاسخ به این سوال می نویسد: در صفحه‌ی ۲۰۴ کتاب نگارش و ویرایش (سمیعی (گیلانی)، احمد.(۱۳۸۰). نگارش و ویرایش. تهران: سمت) آمده است: ها (نشانه‌ی جمع) همواره جدا نوشته می‌شود:

کتاب‌ها، خانه‌ها، این‌ها

استثنا: آنها (صورت جمع ضمیر غایب «او»)

بین این ضمیر که فکر می‌کنم در آن نیز «ها» علامت جمع باشد با دیگر «ها»ی جمع‌ فرق چیست و چرا باید سرهم نوشته شود؟

پاسخ: نظر شما درست است درباب “آن ها” تفاوت خاصي نمي توان با بقيه موارد پيدا کرد. ديدگاههاي ويراستاران فارسي بيشتر ذوقي و مبتني بر عادت است.

به نظر مي رسد جدانويسي تکواژهاي فارسي، براي نشان دادن استقلال واحدهاي زباني بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد. در نگارش بيش از هر چيز بايد به يکدستي متن نوشتار توجه کنيد. در متون چاپي با وجود فاصلة مجازي (نيم فاصله) بحث متصل يا منفصل نويسي تا حدودي حل مي شود.

تهیه و تنظیم: گروه فرهنگی.
منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *