همه چیز درباره وجود قرص در کیک های کودکان در چهار استان کشور + تصاویر

پرونده ویژه: ماجرای وجود قرص در کیک و بیسکوئیت کودکان چیست؟ + عکس

ماجرای وجود قرص در کیک و بیسکوئیت کودکان چیست و چرا بعضی این خبر را تکذیب و بعضی تأیید می کنند و آیا تصاویر منتشر شده از وجود قرص در کیک صحت دارد؟

قرص در کیک و بیسکوئیت کودکان

مجله اینترنتی پارسی گو: ماجرای وجود قرص در کیک و بیسکوئیت کودکان چیست و چرا بعضی این خبر را تکذیب و بعضی تأیید می کنند و آیا تصاویر منتشر شده از وجود قرص در کیک صحت دارد؟ با ما همراه باشید:

ماجرای وجود قرص در کیک و بیسکوئیت کودکان چیست؟

مدتی قبل در بعضی از رسانه ها خبر از وجود قرص در کیک و بیسکوئیت هایی که کودکان استفاده می کنند مطرح شد. پس از آن با توجه به اهمیت خبر، دیگر رسانه ها به بازنشر آن اقدام کردند. اما ماجرا چیست؟ اگر فضای رسانه ای کشور را رصد کنید، دو موضع مختلف در این خصوص وجود دارد: اول گروهی که به طور کلی ماجرا را تکذیب کرده اند و گروهی که به توضیح آن پرداخته اند. اما چرا این دو نظر کاملا متفاوت درباره وجود قرص در کیک های کودکانه وجود دارد؟

به نظر می رسد ماجرا از این قرار است که از درون چند کیک و بیسکوئیت تعدادی قرص خارج شده است. گروهی که این خبر را تأیید کرده اند، از منابع موثق خود تأیید این خبر را دریافت کرده اند و گروهی که این خبر را تکذیب کرده اند، با بررسی کلی کیک ها و بیسکوئیت های موجود در بازار، به هیچ مورد مشکوکی برخورد نداشته اند! بنابراین این ماجرا به شکلی محدود و کم اتفاق افتاده است.

تصاویر: وجود قرص در کیک های دانش آموزان

در این بخش بعضی از تصاویر منتشر شده از وجود قرص در بیسکوئیت و کیک های دانش آموزان را مشاهده می فرمایید:

قرص در خوراکی دانش آموزان. کیک های آلوده

قرص در خوراکی دانش آموزان. کیک های آلوده

ماجرای کیک های حاوی قرص در آبدانان ایلام

ماجرای کیک های حاوی قرص در آبدانان ایلام

عکس و تصاویر قرص های جاسازی شده در کیک و بیسکوئیت کودکان در چهار استان

عکس و تصاویر قرص های جاسازی شده در کیک و بیسکوئیت کودکان در چهار استان

پشت پرده وجود قرص در کیک‌ها چیست؟

شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی پر شده از تصویر کیک‌هایی که درونشان قرص و کپسول‌های سفید و رنگی است. نگرانی‌های خانواده‌ها به اوج رسیده. اظهارنظرها ادامه دارد، اما باید منتظر ماند و دید که پشت پرده این قضیه چیست.

مریم عرب انصاری در فارس نوشت: همه چیز از چند عکس شروع شد؛ تصاویری از کیک‌ها و بیسکوئیت‌های مختلف که داخل‌شان قرص‌ها و کپسول‌های سفید و رنگی به چشم می‌خورد.

انتشار این تصاویر جوی از نگرانی را در بین اقشار جامعه کرد، چرا که خوراکی‌هایی که عکس‌شان منتشر شده بود، عمده محصولاتی هستند که کودکان و نوجوانان آنها را مصرف می‌کنند. انتشار این عکس‌ها این پرسش را در ذهن خانواده‌ها متبادر کرد که اولاً این قرص‌ها چیست؟ چگونه داخل خوراکی‌ها وارد شده‌اند؟ هدف از این جاسازی چیست و چه کسی با چه انگیزه‌ای این کار را انجام می‌دهد؟

هنوز چند ساعتی از انتشار این عکس‌ها در فضای مجازی نگذشته بود که بلافاصله کانال‌ها و شبکه‌های خانوادگی نیز پر شد از این عکس‌ها و هشدار برای عدم مصرف؛ جالب است بسته‌بندی‌های این خوراکی‌ها نشان از داخلی بودن این محصولات می‌داد؛ محصولاتی که تولید شرکت‌های معتبر داخلی بوده‌اند و این مسئله بیش از پیش بر نگرانی خانواده‌ها افزود.

حسن ضیاءالدین مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار فارس در این خصوص گفت: گزارش‌هایی از استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی به ما رسیده که در داخل خوراکی‌ها قرص‌هایی از جمله استامینوفن، آنتی‌هیستامین و رانیتدین بوده و ما این گزارش‌ها را در نامه‌ای به وزارت بهداشت اعلام کردیم، ضمن اینکه حراست آموزش و پرورش نیز برای پیگیری و هماهنگی در جریان قرار گرفت.

پیگیری فارس از پلیس مبارزه با موادمخدر به عنوان رسمی‌ترین متولی این امر در دستورکار قرار گرفت. سردار محمدمسعود زاهدیان به فارس گفت: عکس انتشاریافته مربوط به قرص‌های اکستازی است که از سنوات گذشته نیز به صورت غیرمجاز در بین مصرف‌کنندگان وجود داشته است.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا با تأکید بر این مسئله که قاچاقچیان با بهره‌مندی از جاسازی‌های مختلف، موادمخدر را قاچاق می‌کنند، درباره کیک‌های کشف‌شده گفت: براساس گزارشات واصله از پلیس مبارزه با موادمخدر هرمزگان از یک دستگاه خودرو نیسان چند عدد کیک حاوی تعداد معدودی قرص بود کشف شد که برای تعیین ماهیت به آزمایشگاه پلیس ارسال شد.

سردار زاهدیان در پاسخ به دیگر پرسش فارس درباره تصاویری مبنی بر وجود قرص‌ها در محصولات ایرانی، گفت: قاچاقچیان به خاطر جلوگیری از کشف، موادمخدر را در بسته‌های مختلف من‌جمله مواد غذایی جاسازی می‌ کنند، اما باید توجه داشت که محصولات غذایی تولید داخل مجوز و آرم بهداشت و پروانه بهره‌برداری دارند و مطمئناً کنترل‌های لازم بر آنها اعلام شده و تاکنون موردی در این راستا نداشته‌ایم.

پیگیری‌های فارس ادامه داشت. سخنگوی غذا و دارو به فارس گفت: دو سه هفته است که در یکی دو استان گزارشات پراکنده‌ای واصل شده که بعد از بررسی‌ها مشخص شد تا امروز مواردی که به نظر می‌رسید به تولید و خط تولید برگردد، به سطح تولید مربوط نبوده است.

جهانپور گفت: تا امروز نمونه‌های واصل‌شده و انبارهایی که نمونه‌برداری شده، حکایت از آن دارد که در سطح تولید و عرضه کلان مشکلی وجود نداشته است. وی گفت: در استان هرمزگان به یک شکلی این موضوع رخ داده و در جنوب سیستان و بلوچستان نوع دیگری بوده و در جنوب کرمان نیز مواردی گزارش شده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به این مطلب که محصولات ارزیابی شده مربوط به بیش از ۱۲ شرکت و کارخانه است، تصریح کرد: نکته جالب این است که هیچ کدام از محصولاتی که با مشکل مواجه شده‌اند، تولید این استان‌ها نیست و از سایر استانها ورود پیدا کرده است.

محمدحسین عزیزی سرپرست اداره‌کل غذای سازمان غذا و دارو نیز در گفت‌وگو با فارس در خصوص توزیع کیک‌هایی که در بین آنها قرص وجود داشته و در مدارس سیستان و بلوچستان مشاهده شده، توضیح داد: پس از انتشار این اخبار در فضای مجازی، تمام فروشگاه‌های حاشیه مدارس مورد بازرسی قرار گرفت و خوشبختانه مورد مشکوکی مشاهده نشد. بازرسی‌ها از کارخانجات تولیدکننده این محصولات نیز نشان می‌دهد این قرص‌ها به هیچ وجه در خط تولید وارد نشده و عده‌ای به قصد تشویش اذهان عمومی اقدام به این کار و توزیع آن در برخی مدارس کرده‌اند.

سردار محمدمسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا در پیگیری دوباره فارس در خصوص وجود قرص در کیک‌ها و خوراکی‌ها گفت: پلیس به دقت در حال بررسی موضوع است تا چند و چون قضیه آشکار شود؛ بعد از بررسی‌ها نتایج اعلام خواهد شد.

پیگیری‌های فارس در خصوص وجود قرص و کپسول‌های رنگی در بین خوراکی‌ها از مسؤولان ادامه دارد؛ پلیس معتقد است که شرکت‌های تولید مواد غذایی هیچ وقت اعتبار خود را با چنین اقداماتی خدشه‌دار نمی‌کند.

پلیس می‌گوید جاسازی‌های قرص‌ها توسط عده‌ای قاچاقچی در داخل کیک‌ها به عنوان پوشش برای جابجایی است؛ البته این احتمال را نیز رد نمی‌کنند که شاید رقیبان این شرکت‌ها با این جوسازی‌ها بخواهند شرکت‌های معتبر را از دور خارج کنند.

به هر حال، آنچه که بیشتر مدنظر رؤسای پلیس و مسؤولان وزارت بهداشت است، این است که تشویش اذهان عمومی و خدشه‌دار کردن جو روانی جامعه مهمترین دلیل انتشار این تصاویر و پخش تعداد معدودی کیک است؛ البته باید منتظر ماند و دید که نتیجه پیگیری‌های پلیس چه خواهد شد.

توضیحات سازمان غذا و دارو درخصوص وجود قرص در کیک‌ و محصولات غذایی

سخنگوی سازمان غذا و دارو درخصوص جاسازی قرص در کیک و محصولات غذایی چند شرکت توضیحاتی ارائه کرد و گفت: قطعا این اتفاق خارج از خط تولید و در هنگام عرضه خرد این محصولات رخ داده است.

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس درخصوص موضوع وجود قرص در برخی کیک‌ها در چند استان کشور گفت: دو سه هفته است در یکی دو تا استان گزارشهای پراکنده ای واصل شده که بعد از بررسی مشخص شد تا امروز مواردی که بوده به نظر می رسد به تولید و خط تولید و در سطح تولید مربوط نبوده است.

وی افزود: اینکه در سطح عرضه چه اتفاقی افتاده است و اینکه چه کسانی دخیل بوده اند و با چه اهدافی این اتفاق افتاده است موضوعی است که ابعاد آن فراتر از موضوع سلامت و سازمان غذا و دارو است. جهانپور گفت: تا امروز نمونه های واصل شده و انبارهایی که نمونه برداری شده و محصولات مشابه بازگشایی شده است حکایت از آن دارد که در سطح تولید و عرضه کلان مشکلی وجود نداشته است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: در بحث عرضه خرد و در مکان‌ها و شهرستان هایی که این مشکل گزارش شده است احتمالاً در این فاصله این اتفاق رخ داده است البته اینکه چه کسانی با چه مکانیسمی این کار را انجام داده اند موضوعی است که باید از سوی مقامات انتظامی و امنیتی انجام گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که این اتفاق در کدام استانها گزارش شده است گفت: در استان هرمزگان به یک شکلی این موضوع رخ داده بود و در جنوب استان سیستان و بلوچستان هم یک نوع دیگری بود و در جنوب کرمان هم مواردی گزارش شده است.

جهانپور با اشاره به این مطلب که محصولات ارزیابی شده مربوط به بیش از ۱۲ شرکت و کارخانه بوده است ادامه داد: نکته جالب این است که هیچ کدام از محصولاتی که با مشکل مواجه شده است تولید این استان‌ها نیست و از سایر استانها ورود پیدا کرده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: یکی از موضوعاتی که ما بر ان تکیه می‌کنیم که این موضوع به خط تولید این کارخانجات ربطی ندارد همین است که اگر در حوزه تولید مشکلی ایجاد شده بود باید در سایر استانها هم شاهد چنین محصولاتی می‌بودیم.

وی ادامه داد: یک موضوع دیگر این است که در یک برهه زمانی کوتاه در محصولات ۱۰ یا دوازده شرکت به صورت پراکنده چنین اتفاقی را ببینیم این مورد به لحاظ فنی قابل توجیه نیست. ممکن نیست که در محصولات چند شرکت در ظرف چند هفته یک موضوع واحد دیده بشود و مشکوک بوده و قابل توجیه نیست. جهانپور گفت: موردی که ناشی از مصرف این موارد باشد و منجر به مشکل در سلامتی فردی شده باشد گزارش نشده است.

واکنش رئیس پلیس مواد مخدر به وجود قرص در داخل کیک‌ها و مواد خوراکی

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در واکنش به انتشار تصاویری در فضای مجازی در خصوص وجود قرص‌های اکستازی در داخل خوراکی‌ها، گفت: تاکنون موردی از وجود قرص‌های اکستازی در داخل محصولات غذایی تولید داخل نداشته‌ایم.

سردار محمد مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر وجود قرص‌های روانگردان وتوزیع خوراکی‌ها و کیک‌های بسته بندی شده حاوی این مواد، اظهار داشت: عکس انتشار یافته مربوط به قرص‌های اکستازی است که از سنوات گذشته به طور غیر مجاز در بین مصرف‌کنندگان وجود داشته و قاچاقچیان همواره به دلیل منفعت مالی سعی در اشاعه آن داشته‌اند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر این مطلب که پلیس برخورد با عوامل و توزیع کنندگان قرص اکستازی و مواد مخدر و روانگردان‌ها را به صورت جد در دستور کار داشته و دارد، گفت: قرص‌های اکستازی تولید ایران نیست و این توطئه غرب است که مردم را در کنار جنگ نرم آلوده به مواد مخدر سازد.

وی در پاسخ به دیگر پرسش فارس درباره تصاویری مبنی بر وجود قرص‌ها در محصولات ایرانی، گفت: قاچاقچیان به خاطر جلوگیری از کشف، مواد مخدر را در بسته‌های مختلف من جمله موادغذایی جاسازی می‌کنند اما باید توجه داشت که محصولات غذایی تولید داخل مجوز و آرم بهداشت و پروانه بهره‌برداری دارند و مطمئنا کنترل‌های لازم بر آنها اعمال می‌شودو تاکنون موردی در این راستا نداشته‌ایم.

سردار زاهدیان با تاکید دوباره براینکه بررسی ها حاکی از این است که قاچاقچیان با بهره مندی از جاسازی های مختلف، مواد مخدر را قاچاق می کنند،درباره کیک های کشف شده گفت: براساس گزارش واصله از پلیس مبارزه با مواد مخدر هرمزگان از یک دستگاه خودرو نیسان چند عدد کیک که حاوی تعداد معدودی قرص بود، کشف شد که برای تعیین ماهیت به آزمایشگاه پلیس مبارزه با موادمخدر ارسال شده و تحقیقات در این رابطه از سوی پلیس ادامه دارد.

سردار زاهدیان به خانواده‌ها توصیه کرد که همواره بر رفتار بچه‌ها و جوانان خود نظارت داشته باشند و اگر در وسایل همراه آنها چنین قرص‌هایی را مشاهده کردند به موقع مداخله کرده و پیشگیری کنند؛ در عین حال موارد را به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند. سردار زاهدیان با تأکید بر این مطلب که قرص‌های اکستازی و روانگردان، تأثیرات جبران ناپذیری بر مغز و سلسله اعصاب مصرف کنندگان دارد، به خانواده‌ها توصیه کرد که نسبت به وضعیت موجود شناخت کافی داشته باشند. گفتنی است در روزهای اخیر تصاویری مبنی بر وجود قرص‌ها و کپسول های رنگی در بین کیک ها و تغذیه‌های ایرانی در فضای مجازی منتشر شده که نگرانی خانواده‌ها را در پی داشته است.

به نوشته خبرنگار مهر، بعد از پیدا شدن قرص در کیک و کلوچه در برخی از استانهای کشور، یکی از ساکنان شهرک هزارانی در شهرستان آبدانان در جنوب استان ایلام از پیدا کردن قرص در کیک یکی از برندهای معروف خبر داد. بعد از این گزارش مردمی، نهادهای بهداشتی و نظارتی موضوع را بررسی کردند.

جمع آوری کیک های آلوده

شبکه بهداشت آبدانان نیز در این زمینه اعلام کرد: باتوجه به بازرسیهای بعمل آمده توسط بازرسین بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان، کیک هایی با نام تجاری تی تاپ طلایی ساخت کارخانجات مشهد و شیرین عسل و کیک دولایه تبرک ساخت شهرک صنعتی کاوه شهر ساوه، در سطح بازار وجود دارد که پس از برسی وجود قرص در داخل بعضی از این محصولات اثبات شده است.

محصولات فوق در سطح فروشگاههای توزیع کننده در حال جمع آوری بوده و جهت آزمایشات لازم به آزمایشگاه رفرانس ارسال شده اند با توجه به اینکه موارد مشابه در سایر استانها هم مشاهده شده است. لذا از همشهریان تقاضا می شود در خرید و مصرف اینگونه محصولات دقت لازم را بعمل آورند، و در صورت مشاهده وجود قرص در این محصولات واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان را با شماره تلفن ۳۳۶۲۲۳۰۰ مطلع کنند.

اطلاعیه علوم پزشکی ایلام

علوم پزشکی ایلام نیز طی یک اطلاعیه اعلام کرد: بر اساس بررسی های انجام شده وجود قرص و کپسول در کیک‌های خوراکی،‌ به خط تولید این محصولات مربوط نبوده و پس از تولید بصورت جاگذاری و یا تعویض کیکهای داخل بسته بندی، انجام شده‌است. موردی که ناشی از مصرف این موارد بوده و منجر به مشکل در سلامتی فردی شده باشد گزارش نشده است.

با توجه به اینکه مداخلاتی با انگیزه های خاص در سطح توزیع و عرضه اتفاق افتاده است در موارد مشاهده شده کلیه پروسه توزیع و عرضه مورد بررسی کامل قرار گرفته است و پیگیریها ادامه دارد . به منظور حفظ امنیت مواد خوراکی رعایت زنجیره توزیع و لزوم تامین اجناس از شرکتهای توزیع مجاز مورد تاکید بوده و درصورت اثبات خرید عرضه کنندگان از مراکز توزیع غیر رسمی تبعات قانونی آن متوجه افراد خاطی می باشد.

بررسی سایر عوامل نظیر قصد و نیت انجام این کار، یعنی قرار دادن قرص در کیک های خوراکی، در حوزه صلاحیت و اختیارات دانشگاه علوم پزشکی نبوده و مراجع انتظامی و امنیتی موضوع را بررسی خواهند کرد. با توجه به احتمال تکرار چنین اقداماتی، مردم عزیز استان ضمن هوشیاری و دقت نظر در تامین مایحتاج خود، می‌توانند با گزارش موارد مشکوک یا عینی به سامانه تلفنی ۱۹۰ و معرفی محل عرضه، در بررسی و مداخله سریعتر مساعدت کنند.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *