دستگیری دو بیمار روانی که کودک زباله گرد را در سطل زباله انداختند! + فیلم و جزئیات

فیلم انداختن کودک زباله گرد در سطل زباله + جزئیات

مدتی قبل فیلمی دردناک منتشر شد که در آن دو شهروند بیمار، کودک زباله گرد را در سطل زباله می اندازند. جزئیات انداختن کودک زباله گرد در سطل زباله را بخوانید.

انداختن کودک زباله گرد در سطل زباله

مجله اینترنتی پارسی گو: مدتی قبل فیلمی دردناک منتشر شد که در آن دو شهروند بیمار، کودک زباله گرد را در سطل زباله می اندازند. جزئیات انداختن کودک زباله گرد در سطل زباله را ببینید و بخوانید:

فیلم انداختن کودک زباله گرد در سطل زباله

واکنش رسانه ها تا قبل از دستگیری دو بیمار کودک آزار

در فضای مجازی کلیپی در حال دست به دست شدن است که ماجرای اهانت یک جوان را به کودکی نشان می‌دهد؛ در این کلیپ کودک توسط یک جوان به سطح زباله شهری انداخته می‌شود و در میان خنده‌های اطرافیان و جوان خاطی، خودش بیرون می‌آید. رئیس سازمان بهزیستی اعلام کرد که این سازمان به این موضوع ورود کرده و تا حصول نتیجه پیگیری‌های خود را ادامه خواهد داد.

وحید قبادی دانا درباره انتشار ویدیویی از یک کودک زباله گرد که از سوی فردی به داخل سطل زباله انداخته می‌شود، گفت: متاسفانه این ویدیوی ناراحت‌کننده را بنده هم دیدم و بلافاصله دستور پیگیری دادم و تاکید کردم که بررسی شود که این ویدیو چه زمانی رخ داده و مربوط به کدام شهر است تا ما بتوانیم از این طریق و با پیگیری‌های قضایی با عاملان این اقدام برخورد کنیم.

به نوشته آفتاب نیوز قبادی دانا در مورد انتشار این فیلم نیز گفت: اگر مشخص شود که انتشار این فیلم به قصد آزار این فرد بوده حتماً با سازندگان فیلم نیز برخورد خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی همچنین درباره اینکه بهزیستی چه اقداماتی برای کودکان زباله گرد انجام داده به خبرگزاری ایسنا گفت: تاکنون اقدامات زیادی انجام شده اما در آخرین اقدامات‌مان با توجه به اینکه پیمانکاران شهرداری متولی بازیافت زباله‌ها هستند با مسئولان شهرداری تهران جلسه گذاشته و بنا شد تا اگر این پیمانکاران از کودکان استفاده می‌کنند برخوردهای لازم با آنان صورت بگیرد.

فرد اهانت کننده بازداشت شد؟

مدیرکل بهزیستی استان البرز نیز از بازداشت فرد اهانت کننده به کودک زباله‌گرد توسط دادستانی البرز خبر داد و گفت: این کودک فردا برای سپری کردن مداخلات روانی به سازمان بهزیستی تحویل خواهد شد.

اسدالله حیدری مدیرکل بهزیستی استان البرز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، ضمن تاسف از اقدام فرد جوانی که در یک ویدیویی، کودک زباله‌گردی را به داخل سطل زباله اندخته بود، گفت: بعد از انتشار این فیلم هنوز مشخص نبود که این اتفاق در کدام شهر و یا شهرستان صورت گرفته است. خوشبختانه دقایقی پس از انتشار این فیلم در فضای مجازی دادستانی البرز خبر از دستگیری و بازداشت فرد اشاره شده داد و هم اکنون نیز این جوان دستگیر شده است.

مدیرکل بهزیستی استان البرز در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان بهزیستی از این جوان شکایت خواهد کرد یا خیر، گفت: با توجه به این که دادستانی به عنوان مدعی‌العموم ورود پیدا کرده است، دیگر نیازی به شکایت سازمان نیست و با توجه به شرایطی که این کودک زباله‌گرد داشته است وی فردا برای سپری کردن مداخلات روانی به سازمان بهزیستی تحویل داده خواهد شد. قطعاً سازمان بهزیستی نیز تلاش خود را برای ارائه خدمات مطلوب به این کودک انجام خواهد داد.

تکذیب دستگیری مرد کودک‌آزار

مدیر کل بهزیستی البرز در گفت‌وگو با ایسنا گفته است: امروز شاهدانتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر آزار و اذیت یک کودک کار بودیم ولی از آنجایی که مشخص نبود این اتفاق در کدام از شهرهای کشور اتفاق افتاده بهزیستی البرز برای بررسی موضوع ورود نکرد. خبرهایی مبنی بر دستگیری کودک آزار و تصویربردار در فضای مجازی منتشر شده که در صورت صحت مدعی العموم وارد اقدام می‌شود. بهزیستی البرز دستگیری این افراد در استان را تایید نمی‌کند ولی در صورت صحت خبر پیگیر رسیدگی به این اتفاق از سوی مدعی العموم خواهد بود. اگر این اتفاق در کرج افتاده باشد بهزیستی استان آمادگی پذیرش کودک برای ارایه خدمات مشاوره‌ای و روان درمانی را دارد و بدون شک دادستانی وی را برای انجام این اقدامات به بهزیستی ارجاع می‌دهد.

ورود دادستانی به ماجرا

حاجی رضا شاکری دادستان عمومی و انقلاب استان البرز در گفت وگو با خبرگزاری فارس گفته است: در رابطه با این موضوع، پرونده قضایی تشکیل شده است. این فرد خاطی هنوز دستگیر نشده اما دادستانی به این ماجرا ورود کرده است. این درحالی است که برخی منابع خبری از دستگیری جوان اهانت کننده به کودک زباله گرد خبرداده بودند.

دستگیری دو بیمار کودک آزار و انعکاس خبر آن در رسان ها/ دو جوان کرجی که کودک زباله گرد را در سطل آشغال انداختند را بشناسید

فارس نوشت: افرادی که کودک زباله گرد را آزار میدادند صبح امروز تسلیم پلیس شدند. طی اقدامی بی رحمانه افرادی کودک زباله گرد را درون سطل زباله انداختند و از این صحنه ویدیویی را در فضای مجازی منتشر کردند اما صبح امروز این افراد خودشان را تسلیم پلیس کردند. این اتفاق منجر به شکایت سازمان بهزیستی از این افراد شد. در قسمت زیر ماجرای دستگیری عاملان آزار کودک کار زباله گرد را قرار داده ایم. برای افزایش اطلاعاتتان در این زمینه ما را در سایت نیک صالحی دنبال کنید.

سخنگوی ناجا گفت: افرادی که کودک زباله گرد را به درون سطل زباله انداخته و با انتشار کلیپی در فضای مجازی موجب تشویش اذهان عمومی شده بودند وقتی عرصه را برخود تنگ دیدند امروز صبح خود را تسلیم پلیس کردند. سردار احمد نوریان، سخنگوی ناجا اعلام کرد:در پی انتشار کلیپی در فضای مجازی و تشویش اذهان عمومی مبنی بر انداختن یک کودک کار توسط چند نفر در سطل زباله در کرج با تاکید فرمانده ناجا و پیگیری عوامل انتظامی استان البرز، افراد خاطی با تنگ شدن عرصه به خود نهایتا امروز صبح خود را به دستگاههای امنیتی معرفی کردند.

شکایت بهزیستی از عاملان آزار کودک زباله‌گرد

گفتنی است روز گذشته کلیپی مبنی بر آزار یک کودک زباله گرد در فضای مجازی دست به دست شد؛ در این کلیپ فردی کودک زباله گرد را به درون سطل زباله بزرگ اهنی در کنار خیابان هل داد وانداخت و سپس با تعدادی دیگر کودک را مورد استهزا و خنده قرار دادند. در پی انتشار این کلیپ وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی از شکایت بهزیستی از عامل اهانت کننده به کودک زباله‌گرد خبر داد و گفت: اگر این فرد شناسایی شود، حتما از وی شکایت می‌کنیم.

تسلیم شدن عاملان کودک آزار

حاجی رضا شاکری دادستان عمومی و انقلاب استان البرز نیز گفت: در رابطه با این موضوع، پرونده قضایی تشکیل شده است. لازم به ذکر است از بعد از ظهر روز گذشته برخی خبرگزاری ها به نقل از افراد مختلف خبر دستگیری فرد کودک آزار را اعلام کرده بودند در حالی که این فرد دقایقی پیش خودش را به پلیس معرفی کرد.

کودک آزار و بیمار روانی کرجی: مردم مرا ببخشند!

به نوشته باشگاه خبرنگاران جوان مرد جوانی که اقدام به آزار یک کودک زباله گرد کرده بود، ابراز ندامت کرد. مرد جوانی که دیروز در شهرستان فردیس اقدام به آزار یک کودک زباله گرد کرد، پس از دستگیری، ابراز ندامت کرد و از مردم ایران خواست که او را ببخشند.

نگاه «سرسری» به ماجرای انداختن کودک زباله گرد به سطل!

انتشار ویدیویی که در آن یک کودک کار برای تفریح دو فرد به سطل زباله انداخته می‌شود، به سرعت موجبات جریحه‌دار شدن احساسات بسیاری را فراهم آورد و سلسله واکنش‌هایی به دنبال داشت که برخی شان هیچ سنخیتی با واقعیت ندارند!

به نوشته تابناک آن گونه که رویداد توسط یکی از کودک آزاران به تصویر کشیده شده، در حالی که کودک مشغول سوا کردن زباله‌های قابل بازیافت از درون سطل زباله است، فردی از پشت پاهایش را از زمین می‌کند و با بلند کردنش، کودک را درون سطل مکانیزه جمع آوری زباله می‌اندازد؛ فرایندی که با خنده دو کودک آزار همراه است.

هرچند روایت به تصور کشیده شده بسیار کوتاه است، به شدت آزاردهنده هم هست و همین کافی است تا این فیلم بازنشر وسیع و سریعی در شبکه‌های اجتماعی بیابد، موجی از انزجار و خشم بیافریند و در نهایت به شکل گیری مطالبه‌ای فراگیر برای شناسایی و برخورد با عوامل رقم زننده ماجرا منجر شود.

پیرو دست به دست شدن پرتکرار این فیلم و تقاضای سنجاق شده به آن در خصوص شناسایی عوامل آزار کودک زباله گرد، پای پلیس فتا به ماجرا باز می‌شود تا تاکید این نهاد بر شروع تحقیقات ویژه به این منظور، پیش درآمد اظهارنظر‌های دیگر مسئولان شود و خیلی زودتر از آنچه انتظارش می‌رفت، رسانه‌ها پر شود از اخبار تکمیلی در این خصوص.

از واکنش سازمان بهزیستی و تاکید این نهاد به پیگیری ماجرا به واسطه وزارت دادگستری و قوه قضاییه و شکایت از کودک آزارانی که در تهیه این فیلم نقش آفرینی کرده اند تا خبری که ساعتی بعد منتشر شد و حکایت از شناسایی و دستگیری کودک آزار در استان البرز داشت.

نکته جالب توجه در این خصوص، تاکید مسئولان بهزیستی بر تطابق این رویداد با مصادیق «کودک آزاری» و پیرو آن، یادآوری این گزاره مهم بود که به هیچ عنوان از پیگیری ماجرا کوتاه نخواهند آمد، اما زمانی که خبر دستگیری کودک آزار منتشر شد، همه چیز تغییر کرد.

به پاسخ اسدالله حیدری، مدیرکل بهزیستی استان البرز به این پرسش تسنیم که آیا سازمان بهزیستی از این جوان شکایت خواهد کرد یا خیر، دقت کنید: «با توجه به این که دادستانی به عنوان مدعی‌العموم ورود پیدا کرده، دیگر نیازی به شکایت سازمان نیست»!

اما بشنوید از ادامه ماجرا و اظهار نظر دیگر آقای مدیرکل که ساعتی بعد به ایسنا گفته که اداره تحت امرش یعنی «اداره کل بهزیستی استان البرز خبر دستگیری مرد کودک‌آزار در استان را تایید نمی‌کند، ولی در صورت صحت خبر، پیگیر رسیدگی به این اتفاق از سوی مدعی‌العموم خواهد بود.»

روایتی که مشابه آن به نقل از دادستانی استان البرز هم منتشر شده و تاکید دارد «در این رابطه پرونده قضایی تشکیل شده و دادستانی پیگیر ماجراست، اما فرد خاطی هنوز دستگیر نشده است.» اظهار نظری که می‌شود این گونه تعبیرش کرد که وقوع این رویداد در استان البرز برای این نهاد مسجل شده و چه بسا محدوده وقوع ماجرا و برخی نکات دیگر نیز مکشوف شده باشد، اما هنوز به دستگیری فرد خاطی منجر نشده است.

مواردی که صرف نظر از آنها، این رویداد ابعاد قابل تامل دیگری هم دارد که ظاهرا در سایه نگاه سرسری مان همه ماجرا، مغفول مانده است. نکاتی از جمله «کار کودک» که بر اساس قوانین کشورمان ممنوع است، اما حتی این فیلم نیز موجب نشده مورد توجه انبوه مردمی که به ماجرا واکنش نشان داده اند قرار گیرد و مسئولان را مجاب به اظهارنظری ولو نیمدار در این خصوص کند.

تلخ‌تر آنکه به رغم ممنوع بودن کار کودکان در کشورمان، اوضاع آنقدر وخیم شده که شاهد حضور گسترده کودکان کار در مشاغلی مانند زباله گردی هستیم. عارضه‌ای که شاید تا چند سال پیش فکر می‌کردیم مختص جوامع غربی است که در آن‌ها کرامت انسان به فراموشی سپرده شده، اما مدتهاست پی برده ایم که بخشی از روزمره زندگی جامعه ایرانی هم شده و رو به گسترش است!

پدیده‌ای که حالا مشخص شده از فرط عادی شدنش برای عموم مردم، برای برخی بساط شوخی و خنده فراهم آورده است. با این ملاحظه که این اقدام بسیاری را رنجیده خاطر کرده، سر کردن روزانه و مداوم کودکان و زنان و مردان در سطل‌های زباله شهری و افزایش شمار زباله گرد‌ها و همه مسائل ریز و درشت همراه با این پدیده، کسی را رنجیده خاطر نکرده و نمی‌کند!

به این نکات تامل برانگیز، مطالبه وسیع مردمی و سازمانیِ شکل گرفته برای شناسایی عامل کودک آزاری اخیر را هم می‌توان افزود که می‌شد شامل مطالبه‌ای برای شناسایی کودک انداخته شده به سطل زباله برای رسیدگی به درد‌های وارد آمده به وی در نتیجه بی توجهی‌های همگانی به ایشان باشد، اما همه ترجیح داده ایم از آن صرف نظر کرده و به جایش فرد آزاردهنده او را لعن کنیم! ترجیحی که نگاه ثابت ما به همه ماجرا‌های مشابه شده است…

کارتون روزنامه ابتکار. کودکان زباله گرد را دریابیم

کارتون روزنامه ابتکار. کودکان زباله گرد را دریابیم

یادداشت سردبیرروزنامه جوان: ناگهان همه در سطل زباله افتادیم!

غلامرضا صادقیان در روزنامه جوان نوشت: همه ما ناگهان در سطل زباله افتادیم! وقتی شاهد بودیم یک «موجود» کودکی را که مشغول تفکیک زباله است، برای لذت‌جویی و خنداندن دوستش به درون سطل زباله می‌اندازد! در مدت انتشار ویدئوی این ماجرا از شدت تأثر هموطنان شگفت‌زده شدم. برخی‌ها زار زار پای این ماجرا می‌گریستند.

به نظر می‌رسد ۱- تأثر عمیق جامعه و ۲-بازداشت و قصاص این فرد (انداخته‌شدن در سطل زباله) و مجازات‌های دیگر، نشانه بلوغ مدنی باشد. با این حال بلوغ کامل‌تر وقتی است که ۱- شهروندان زباله‌ها را خودشان در مبدأ تفکیک کنند؛ ۲- هر شهروندی محاسبه کند که در زباله‌گرد شدن یک کودک‌کار چقدر سهیم بوده‌است؛ ۳- به طور معمول وقتی کودکان زباله‌گرد را می‌بینیم، احساس وظیفه کنیم؛ ۴- مسئولان اجرایی و قضایی فقط موقع نمایش‌های احساسی ظهور نکنند و برنامه‌های‌شان را برای حل معضل کودکان کار ارائه کنند.

با این حال مسئله مجازات این جرائم به ظاهر کوچک سر جای خود محفوظ است و فلسفه جامعه شناختی دارد. امروزه جامعه‌شناسان مفهوم «بی‌هنجاری» را که «امیل دورکم» (۱۸۵۸-۱۹۱۷) مطرح کرد، بسط داده‌اند و آن را در سطح خرد به کار گرفته‌اند. از نظر «تیم دیلینی» جامعه‌شناس معاصر شاخص‌های بی‌هنجاری عبارت است از‌: وجود این تلقی که مسئولان جامعه نیاز‌های اعضای جامعه را در نظر نمی‌گیرند؛ وجود این تلقی که امکان چندانی برای موفقیت در جامعه‌ای که اساساً غیرقابل پیش‌بینی و فاقد نظم اجتماعی است، وجود ندارد؛ وجود این تصور که اهداف زندگی به جای آنکه تحقق یابند، کم رنگ شده‌اند؛ احساس پوچی و اعتقاد به اینکه نمی‌توان به حمایت اجتماعی و روانی همکاران نزدیک امید بست.

دیلینی به رابطه مفهوم بی‌هنجاری ونظریه «پنجره‌های شکسته» اشاره می‌کند: ایده‌های بی‌هنجاری دورکم و تفکرات او درباره قانون، ریشه فلسفه «پنجره‌های شکسته» در زمینه مراقبت‌های پلیسی است که در پایان قرن بیستم و آغاز قرن بیست و یکم در امریکا رواج یافته است. این نظریه را جیمز کیو. ویلسن و جورج اِل. کلینگ در سال ۱۹۸۲، در مقاله‌ای با همین عنوان مطرح کردند و فرض اساسی در این نظریه این است که رسیدگی نکردن به جرائم جزئی، نظیر دیوارنویسی، زباله ریختن در معابر عمومی، گدایی و روسپی‌گری، باعث تضعیف موقعیت محله و ارتکاب جرائم جدی‌تر خواهد شد. یکی از نمونه‌های امروزی به کارگیری عملی این نظریه، استراتژی مراقبت‌های پلیسی است که جولیانی، شهردار سابق شهر نیویورک در زمینه حفظ نظم به اجرا درآورد و تأکید آن بر اعمال مؤثر و خشونت آمیز قوانین مربوط به جرائمی است که به کیفیت زندگی اجتماعی لطمه وارد می‌کند، مانند دیوارنویسی، ولگردی، دفع ادرار در معابر عمومی، مشروب‌خوری در معابر عمومی، زورگیری، روسپی‌گری و عبور از عرض اتوبان با پرش از روی نرده‌های میانی. نمونه‌ای دیگر در همین خصوص قانونی است که در شهر شیکاگو علیه دسته‌های ولگرد وضع شده است که بر اساس آن افراد حق ندارند «بدون منظوری آشکار» در اماکن عمومی اجتماع کنند.

دیلینی معتقد است: مشابهت‌های بسیاری بین تأکید دورکم بر نظارت قانونی و تأکید «پنجره‌های شکسته» بر نظم وجود دارد. دورکم در «تقسیم کار» توضیح می‌دهد که انسجام اجتماعی در جوامع مدرن زمانی در بهترین سطح خود قرار دارد که نظارت‌های قانونی مناسب و کافی باشند. فارغ از اینکه آیا فلسفه «پنجره‌های شکسته» به مثابه شکلی عمومی از مراقبت‌های پلیسی ادامه می‌یابد یا نه. تأثیر دورکم در زمینه پرداختن به موضوعات بی‌هنجاری و اخلاق و رابطه آن‌ها با مقولات قانون و نظم اجتماعی برای نسل‌های آینده تا ابد ماندگار خواهد بود.

جامعه ما پیچیده و پیچیده‌تر می‌شود، در شرایطی که آگاهی اجتماعی مردم و آگاهی پلیس و دستگاه قضایی از مسئولیت‌های خود همپای این پیچیدگی رشد نیافته است.

در حاشیه آزار کودک زباله گرد. کارتون تماشاخانه. محمد عزیزی. کودک آزاری

در حاشیه آزار کودک زباله گرد. کارتون تماشاخانه. محمد عزیزی. کودک آزاری

کودکان زباله‌گرد را دریابیم و اقدامی بکنیم!

کسانی که از انداختن یک کودک در سطل زباله ناراحت شدید، اگر تمکن مالی دارید بروید دست یکی از این بچه‌ها را بگیرید ببرید بهزیستی و بگید می‌خواهید این بچه رو بزرگ کنید؛هشتگ زدن و پست منتشر کردن کافی نیست.

کودک زباله گردی که توسط دو بیمار روانی مورد آزار قرار گرفت

کودک زباله گردی که توسط دو بیمار روانی مورد آزار قرار گرفت

دادستان عمومی و انقلاب فردیس خبرداد: کودک زباله‌گرد از امکانات تحصیل برخوردار می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب فردیس گفت: هماهنگی‌های لازم با نهادهای حمایتی انجام گرفته تا برای این کودک کار امکانات تحصیلی فراهم شود. حسن جهانشاهلو از شناسایی کودک زباله‌گردی که توسط دو جوان مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود خبر داد و گفت: این کودک نامش «زلمه» و تبعه افغانستان است و مدت بیست روز است که در شهرستان فردیس ساکن شده است و در یک مرکز جمع‌آوری زباله شناسایی سکونت داشته است. دادستان فردیس ادامه داد: هماهنگی‌های لازم با نهادهای حمایتی انجام گرفته تا برای این کودک کار امکانات تحصیلی فراهم شود.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

2 دیدگاه در “فیلم انداختن کودک زباله گرد در سطل زباله + جزئیات

  1. Umio

    خوبه خودش رو معرفی کرد و گرنه تا الان پیدا ننیشد.مثل اختلاصکران عزیز و بزرگوار….
    با همون لعن و نفرین کارش تمومه..مجازات شد .حضرات جای اینکه وقتشون رو با پیگرد متخلفین از قوانین جهانی احترام به حقوق کودک و مبارزه با کودک ازاری تلف کنند، چرا به دردیاشون ادمه ندن؟ بیکازید ها…
    دردی واسه پس افتاده‌ناشونبرلی هرید قایقعای تفریحی و بیزینسهای چندصد نیلیون دلاری از خق مردم که مهمتره..
    فقط جایی دست از کار میکشن که طرف یه سطل اشغال اتیش زده باشههههه…اره…اونوقت میشه مبارزه با خدا ..خدا اگر حق باشه و عدالت پنهانی وجود داشته باشه تاوانش رو با مرگ عزیزانتون جلوی چشمانتون پس خواهید داد..عدالت پنهان هرگز دروغ نیست..و من بارها دیدنش رو تجربه کردم..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *