سخنان جنجالی استاد ابوالفضل بهرام پور درباره مجازات محاربان + فیلم و جزئیات

حواشی ایجاد شده پیرامون سخنان ابوالفضل بهرام پور درباره مجازات محاربان از دو جهت قابل بررسی است. اول واکنش ضد انقلاب و دوم واکنش بعضی از رسانه های داخلی.

سخنان جنجالی استاد ابوالفضل بهرام پور درباره مجازات محاربان

مجله اینترنتی پارسی گو: چند روز قبل استاد ابوالفضل بهرام پور پژوهشگر و مفسر قرآن کریم با حضور در برنامه تلوزیونی معارف قرآنی در شبکه یک سیما، درباره «محاربان» و «سران» آشوب های اخیر در کشور با استناد به آیه ۳۳ سورۀ مبارکۀ مائده سخنانی بیان کرد که حاشیه ساز شد. حواشی ایجاد شده پیرامون سخنان استاد ابوالفضل بهرام پور درباره مجازات محاربان از دو جهت قابل بررسی است. اول واکنش رسانه های ضد انقلاب و دوم واکنش بعضی از رسانه های مغرض داخلی. با ما همراه باشید:

پرده اول: سخنان استاد ابوالفضل بهرام پور درباره مجازات محاربان

روشن است که «اعتراض» حق مسلم مردم است. در ماجرای گرانی بنزین که با «بی تدبیری» دولت اجرا شد هم مردم معترض بودند. بدون شک هیچکس حق ندارد درباره حق اعتراض مردم شک و شبهه ای ایجاد کند. مردم اعتراض دارند و صدای اعتراض مردم هم باید شنیده شود. در چند روز گذشته هم اعتراض مسالمت آمیز مردمی در جای جای کشورمان دیده شد و در پارسی گو نیز نمونه های آن منتشر شد. وقتی پای «مردم» در میان است، اعتراضات مسالمت آمیز است. کوچکترین توهین یا تخریبی صورت نمی گیرد و به قول معروف از دماغ هیچکس خونی جاری نمی شود. اما وقتی ورق عوض می شود و آشوبگران و اغتشاشگران میدان دار می شوند، تخریب آغاز می شود. اینجاست که مردم صف خود را از اغتشاشگران جدا می کنند. در این نکته هم شکی نیست که کسانی با برنامه ریزی قبلی و هدایت شده، قصد داشتند از اعتراضات مسالمت آمیز مردمی سوء استفاده کنند. استاد ابوالفضل بهرام پور درباره سران اغتشاشات اخیر که اجیر شده ضدانقلابند، و فجایع عجیبی را در روزهای آشوب و فتنه آفریدند، با تکیه بر آیه ۳۳ سورۀ مبارکۀ مائده توضیحاتی ارائه می کنند. جالب است که خود استاد ابوالفضل بهرام پور هم جزو معترضان گرانی بنزین بوده اند. ایشان همراه و هم قدم با مردم اعتراض می کنند و وقتی معاندان میدان دار می شوند، صف خود را از آنها جدا می کنند. تفسیر و توضیح استاد هم بی شک درباره «محاربان» است. روشن است که روی سخنان استاد ابوالفضل بهرام پور با محاربان است؛ چراکه آیه مورد بحث درباره محاربان سخن می گوید و توضیحات استاد هم درباره محاربان است. اما با شیطنت رسانه های ضد انقلاب و همراهی بعضی از رسانه های مغرض داخلی، مخاطب سخنان استاد ابوالفضل بهرام پور از «محارب» به «معترض» و «مخالف» تغییر داده می شود!

متن سخنان استاد بهرام پور درباره برخورد با «محاربان» در قرآن کریم چنین است: «تعارف معارف هم نداریم. من آیه معنا میکنم. ایناها آدرسشم دادم. فردا هیچ کس نمیتونه منو متهم کنه. من اگر نگم به قرآن خیانت کردم. قرآن باید درست معنا کرد. گفت اَن یُقَتَلُ نگفت اَن اَن یُقتَل. مجری: یقَتَلُ یعنی چی؟ بهرام‌پور: ها ان یُقَتَلُ زجر کش بشوند نه کشته بشوند. آیه اینه! علمای بزرگوار ما هم که اهل تفسیرن. ما را نصیحت کنن اگه خلاف ترجمه می‌کنیم. اَن یُقَتَلُ زجر کش بشوند اَو یُصَلَّبُ به دار آویخته بشوند اَو تُقَطَع ایدیهم و اَرجُلُهُم مِن خِلاف. بشنویدا یه دونه این اجرا بشه ما دیگه نوبت بعدی که به پیاز خوابانده شده. اونا غلط میکنن بیان به میدان چون این باید علنی باشه. در نقطه‌ی جنایت باید اعدام بشن. یا مجازات بشن. درسته؟ مجری: بله بهرام‌پور:‌خب بعد میگه با وضعی قطع بشود. بریده بشود دست. دست راستشون با پای چپشون. خیلی حرفه ها. یه دست راست بریده بشود ۴ انگشت و پای چپم انگشتانش بریده بشود. اینطوری رها بشه در اجتماع اَو یَنفوا مِن الاَرض و نفی بلد. نه اینکه به شیراز بفرستن که آب و هوای خوبیم داره. بفرستن در وسط دریا یه کشتی قراضه هم گیر میاد بالاخره، اونجا زندگی می‌کنه تا بمیره. بعد هم من از دوستانی که واقعاً چی بگم خدا این آقای رییسی رو برای ما نگه دارد. من اینو خوش ندارم یعنی درست نمیدانم. ما بگیم یه عده جوانن احساساتی شدن پس مرخصید! نه! اینا اگر احساساتی شدن چرا به نفع شهدا و نظام احساساتی نشدن. همینارو که نصیحت میکردی مارو میکشتن. همین. در پریروزها. [اعتراضات چند روز اخیر] اینا اینن احساسات نداریم. حکم الله را بدون تعارف… من خیلی ادامه ندم… گفت مِن خِلاف چپ و راست دستشان پایشان بریده بشود.»

فیلم: سخنان جنجالی استاد بهرام پور درباره مجازات سران اغتشاشات اخیر

در فیلم زیر استاد بهرام پور آیه ۳۳ سوره مائده را توضیح و تفسیر می کنند. در آیه ۳۳ سوره مبارکه مائده، درباره مجازات محاربین سخن به میان آمده است. ببینید:

پرده دوم: واکنش ها به سخنان استاد بهرام پور در برنامه معارف قرآنی

پس از سخنان استاد در برنامه معارف قرآنی، دو گروه به حاشیه سازی پرداختند: اول رسانه های ضد انقلاب که طبعا وظیفه و رسالتشان را انجام می دادند! و دوم بعضی از رسانه های مغرض داخلی که سمت و سوی سخنان استاد بهرام پور را از «محارب» به «مخالف» و «معترض» چرخاندند و قصد داشتند به مخاطب القاء کنند که منظور استاد، مردم معترضی است که به گرانی بنزین اعتراض کردند! با ما همراه باشید:

بی بی سی فارسی مطابق روال معمولش، «محارب» را با «معترض» عوض کرده و تیتر می زند: صدا و سیما و وعده زجرکش شدن معترضان؛ کارشناس دینی تلوزیون ایران چه گفت؟

بی بی سی فارسی و تیتر زجرکش کردن معترضان

بی بی سی فارسی و تیتر زجرکش کردن معترضان

دویچه وله با انعکاس سخنان استاد بهرام پور تیتر می زند: خشونت از خیابان تا صدا و سیما؛ نکشد زجرکش کنید:

واکنش دویچه وله به سخنان استاد بهرام پور. معترض یا محارب. نکشید زجرکش کنید

واکنش دویچه وله به سخنان استاد بهرام پور. معترض یا محارب. نکشید زجرکش کنید

در عجیب ترین حرکت رسانه های داخلی، سایت آفتاب دروغ را به تیتر و روتیتر خود کشانده و جای «محارب» و «معترض» را جدای از متن خبر و تحلیل خود، در «تیتر» و «روتیتر» هم جای می دهد. گفتنی است این سایت چندی پیش در انعکاس سخنان حجت الاسلام رسایی درباره مشارکت مردم در انتخابات نیز دقیقا با همین منش و روش عمل کرده بود:

تیتر دروغ سایت آفتاب درباره سخنان استاد بهرام پور. آفتاب جای محارب و معترض را مثل آب خوردن عوش می کند

تیتر دروغ سایت آفتاب درباره سخنان استاد بهرام پور. آفتاب جای محارب و معترض را مثل آب خوردن عوش می کند

پرده سوم: واکنش استاد بهرام پور درباره حواشی ایجاد شده

پس از حواشی ایجاد شده پیرامون سخنان استاد ابوالفضل بهرام پور درباره آیه ۳۳ سوره مبارکه مائده، و برخورد قاطع با «محاربان»، استاد بهرام پور به این حواشی واکنش نشان دادند و با انتشار ویدئویی توضیح دادند که منظور ایشان از ترجمه و تفسیر آیه، برخورد با «محاربان» است نه «معترضان» یا «مخالفان». ایشان همچنین توضیح دادند که خودشان هم جزو معترضان گرانی بنزین بوده اند و با ورود اغتشاشگران به صحنه، همچون مردم، حساب خودشان را از اغتشاشگران جدا کرده اند. با ما همراه باشید:

آیه‌ای که شرح آن در تلویزیون جنجال به پا کرد: توضیحات ابوالفضل بهرام‌پور

به نوشته فارس روز‌های گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن ابوالفضل بهرام‌پور مترجم و مفسر قرآن کریم در برنامه‌ای تلویزیونی در شرح آیه ۳۳ سوره مبارکه مائده به بیان مجازات اغتشاشگران براساس قرآن کریم پرداخت، که باعث جنجال شد.

طی روز‌های گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن ابوالفضل بهرام‌پور مترجم و مفسر قرآن کریم در برنامه‌ای تلویزیونی ضمن شرح آیه ۳۳ سوره مبارکه مائده به بیان مجازات اغتشاشگران براساس قرآن کریم پرداخت. پس از پخش این برنامه، فیلم این اظهارات در فضای مجازی دست به دست چرخید و انتقادات زیادی علیه وی مبنی بر اینکه بهرام‌پور این سخنان را درباره همه معترضان بیان کرده است، به راه افتاد.

اما قضیه چیست و بهرام‌پور درباره کدام بخش از کلام‌الله سخن گفته است؟ در آیه ۳۳ سوره مائده آمده است: «إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا وَلَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ» ترجمه مستقیم و تحت‌اللفظی آیه این است: سزاى کسانى که با (دوستداران) خدا و پیامبر او مى‌جنگند و در زمین به فساد مى‌‏کوشند جز این نیست که کشته شوند یا بر دار آویخته گردند یا دست و پایشان در خلاف جهت‏ یکدیگر بریده شود یا از آن سرزمین تبعید شوند. این رسوایى آنان در دنیاست و در آخرت عذابى بزرگ خواهند داشت. (ترجمه استاد فولادوند)

در شأن نزول آیه آمده است که جمعى از مشرکانِ مکّه به مدینه آمده، مسلمان شدند. ولى چون بیمار بودند به فرمان پیامبر اکرم‏ صلى الله علیه وآله به منطقه‏ خوش آب و هوایى در بیرون مدینه رفته و اجازه یافتند از شیر شترهاى زکات بهره ببرند. امّا چون سالم شدند، چوپان‏‌هاى مسلمان را گرفته، دست و پایشان را بریدند و چشمانشان را کور کرده، شتران را به غارت بردند و از اسلام هم دست کشیدند. در این زمان آیه فوق نازل شد و رسول خدا صلى الله علیه و آله دستور داد آنان را دستگیر کنند و همان کارى را که با چوپانان کرده بودند، بر سر خودشان آوردند. (تفسیر نور)

در تفسیر المیزان درباره این آیه آمده است: محاربه به معنای لفظی‌اش در مورد خداوند محال است و ناگزیر باید بگوئیم معنای مجازی آن منظور بوده که شامل مخالفت با احکام شرعی و ظلم و اسراف می‌باشد و منظور از محاربه با رسول، عملی است که به ابطال اثر ولایت رسول خدا منجر می‌شود، مانند جنگیدن کفار با پیامبر و مسلمانان و راهزنی راهزنان که امنیت عمومی را خدشه‌دار می‌سازند، امنیتی را که گسترش دامنه ولایت پیامبر آن امنیت را گسترانده است و مراد از افساد در زمین استفاده از سلاح و تعدی به حرمات و اخلال در امنیت عمومی است. در نهایت خداوند می‌فرماید: سزای چنین کسی یا قتل است یا دارزدن و یاقطع دست و پا از جانب مخالف و یا تبعید، و هر کدام از این مجازات‌ها اعمالش بستگی به نوع درجه افساد و محاربه آن فرد دارد که مثلا فقط از سلاح استفاده کند یا دزدی کند و یا مرتکب قتل هم بشود، و مراد از تبعید و نفی بلد آنست که اورا از شهری که در آنجا مرتکب فساد شده است به شهر دیگر تبعید کنند و برمردم آن شهر دوم هم آشکار کنند که او شخص منفی و مفسدی است، پس با او مجالست و خرید و فروش و ازدواج نکنند و حتی او را شریک در طعام و شراب خود نیز نسازند و اگر به شهر دیگر رفت به آنها هم همین مسأله را بگویند تا زمانی که عمر او به اتمام برسد، پس اگر گفته شود، حکم او در صورتی که متوجه بلاد کفر و شرک بشود، چگونه است؟ در جواب می‌گوئیم، اگر به آنجابرود یا بدست اهل آنجا کشته می‌شود و یا او آنها را می‌کشد و (خزی) به معنای فضیحت و رسوائی است و آیه شریفه می‌فرماید: این عذاب‌ها که گفتیم خواری مفسد و ظالم در این دنیاست، اما عذاب اخروی او بسی بزرگتر است و اینها باعث نمی‌شود که عذاب اخروی او برطرف گردد.

توضیحات ابوالفضل بهرام‌پور درباره ارتباط این آیه با اغتشاشگران

بهرام‌پور در فیلمی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده به توضیح درباره سخنانش در برنامه تلویزیونی پرداخته و می‌گوید: من یک صحبت قرآنی و اجتماعی کردم، اما آن را تحریف کردند.

مردم اعتراض داشتند و حرف مردم این بود که چرا گرانی ناشیانه به بار آوردید و ما را به رنج و زحمت انداختید. خود من هم یکی از همین مردم بودم و در صحنه هم حضور داشتم، اما هنگامی که دیدم اعتراض به اغتشاش تبدیل و دشمن هم از آن موج‌سواری کرد، کنار کشیدم.

اعتراض، حق مردم است و حق دارند که از گرانی فریاد بزنند، اما مسأله ما و در واقع طرف صحبت من کسانی بود که پمپ بنزین را آتش زدند و وقتی کارگر پمپ بنزین از آنها می‌خواهد این کار را نکنند، او را هم آتش می‌زنند و یا زن و مردی که می‌بینند خانه آنها در آتش می‌سوزد و وقتی اعتراض می‌کنند، مرد را جلوی چشمان همسرش می‌کشند. یا کارگر شهرداری که حتی به آشوبگران آب می‌دهد و آنها را از تخریب اموال شهرداری نهی می‌کند اما با سلاح او را می‌کشند.

این‌ها محارب هستند و قرآن کریم هم برای محارب ۴ مجازات تعیین کرده و من این‌ها را بازگو کردم. حال دشمنان که دیده‌اند ما دوستان آنها را هو می‌کنیم، از قول من نوشته‌اند که باید مخالفان را قلع و قمع کرد. در حالی که این سخن قرآن حکم افراد محارب است و این حرف‌ها فضا‌سازی دشمن است.

فیلم: استاد بهرام پور می گوید روشن است که منظورم «محاربان» بود نه «مخالفان»

در فیلم زیر استاد بهرام پور با توجه به حواشی ایجاد شده درباره سخنانش در شبکه یک سیما تأکید می کند که منظورش «محاربان» بود نه «معترضان» و حتی «مخالفان». جالب اینکه خود استاد بهرام پور هم در کنار دیگر مردم جزو معترضان گرانی بنزین بوده اند. اما با ورود اغتشاشگران و ایجاد نا امنی و آشوب، استاد هم همچون مردم صف خود را از صف اغتشاشگران جدا کردند. ببینید:

پرده چهارم: جزئیات ماجرا درباره حواشی سخنان استاد بهرام پور در شبکه یک سیما

در این بخش به بررسی جزئیات ماجرا و حواشی ایجاد شده پیرامون سخنان استاد ابوالفضل بهرام پور در شبکه یک سیما و برنامه معارف قرآنی می پردازیم.

ابوالفضل بهرام پور کیست؟

ابوالفضل بهرام پور، متولد ۱۳۲۰ شمسی در شهر زنجان است. کارشناسی ارشد ادبیات و علوم قرآنی از دانشکده الهیات دانشگاه تهران دارد. ایشان مدرس روش ترجمه و تفسیر بوده، موسس دفتر ترجمه و تفسیر دار القرآن و سازمان تبلیغات اسلامی تهران است.ابوالفضل بهرام پور متولد ۱۳۲۰ شمسی در زنجان می باشد. ایشان از قرآن پژوهان کوشای معاصر است که از سالهای پیش از انقلاب در تالیف کتب درسی با شهید آیت‌الله محمد حسین بهشتی و شهید باهنر در زمینه ی مسائل قرآنی و دینی همکاری داشته‌ است. همچنین محمد اسماعیل صائنی و عز الدین زنجانی از اساتید برجسته ایشان بوده‌اند. کوشش و هدف اعلای ایشان ناظر به آسان سازی فهم قرآن برای عامه ی مردم است. دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی ( فوق لیسانس ادبیات و علوم قرآنی از دانشگاه تهران ) است.ایشان یک سلسله تفسیرهای تک سوره‌ای آموزشی کم حجم دارد. از جمله ی سوره ی محمد ، سوره ی فتح ، سوره ی حجرات ، سوره ی « ق » ، سوره ی ابراهیم ، سوره ی ملک ، سوره ی جمعه ، سوره ی منافقون و سوره ی حجر . این آثار به نحوی تدوین شده که علاوه بر قابلیت مطالعه ی فردی ، جنبه ی درسی و خودآموزی هم دارد. در هر بخش ، اول لغتها ، سپس ترجمه ی آیات و بعد از آن تفسیر و برداشتها ، و در آخر بعضی ریزه کاریهای لفظی و نکات زبانی و ادبی به دست داده شده‌است.

خود استاد ابوالفضل بهرام پور که از مفاخر علمی کشور و از خادمان قرآن مجید شناخته می شوند و اثر گرانسنگ «تفسیر حیات» را در کارنامه خود دارند می نویسند: اينجانب ابوالفضل بهرام‌پور حدود ۲۵ سال است كه با قرآن سر و كار دارم.قبل از انقلاب به دعوت شادروانان شهيد بهشتى و باهنر براى تدوين كتب درسى ايران دعوت به همكارى شده بودم.

در زنجان، كاشان، رفسنجان به ويژه شيراز مكرر براى آموزش تفسير دعوت داشتم كه تفسير سورۀق در شيراز تأليف شد.داراى تحصيلات حوزه‌اى و فوق ليسانس ادبيات و علوم قرآنى از دانشكدۀ الهيات دانشگاه تهران هستم. در دانشگاه تهران و دانشكدۀ الهيات به دعوت شادروان شهيد مفتح چندى تدريس كردم.بعد از انقلاب به پاره‌اى كارهاى اجرايى وارد شدم و در اين اواخر از كارهاى اجرايى دست كشيدم تا فراغ بيشترى براى تأليف پيدا كنم.

من علاقۀ شديدى به انتقال اطلاعات علمى و قرآنى خود به مردم دارم.مردمى كه امكانات تحصيل و حضور در حوزه‌ها را ندارند.لذا تخصصى در آسان سازى مسائل علمى و معارف پيدا كرده‌ام.روش تدريس و آموزش ترجمه و تفسير پايه‌اى قرآن يكى از كارهاى من بوده كه شهيد بهشتى كه قبل از انقلاب نياز بيشترى براى اين كار بود كمك كردند.

سلسلۀ تفسير آسان در قالبهاى حجم كم:سورۀ محمد(ص)، سورۀ فتح، ق، ابراهيم، ملك، جمعه و منافقون، سورۀ حجر.اين آثار به روشى تدوين شده كه علاوه بر قابليت مطالعه فردى، جنبۀ درسى دارد.در هر دو بخش از تفسير آيات تمرين داده شده است.در هر بخش اول لغتها، سپس ترجمۀ آيات و بعد از آن تفسير و برداشتها و در آخر بعضى ريزه‌كاريهاى لفظى و نكات ادبى به دست داده شده است.اثر قرآن پژوهى ديگرم روش روخوانى قرآن بود.ابتدا تمام روشهاى موجود بررسى و سپس اين كتاب تأليف شد.ضميمۀ آن، تجويد به طور مختصر، تجويد به طور مفصّل؛ ناسخ و منسوخ، مكى و مدنى، محكم و متشابه آمده است.

اثر قرآن پژوهى ديگرى كه به همان شيوۀ آسان سازانه تأليف شده روش تدريس ترجمۀ تفسيرى قرآن است كه در آن بعد از بيان روش تعليم سورۀ بقره معانى همۀ لغات آن به دست داده شده است.چاپ اين کتاب‌ها توسط انتشارات اسلامى ناصر خسرو بوده است. تفسير سورۀ يس را هنگامى كه در باكو نمايندۀ فرهنگى ايران بودم، ديدم كه اين سوره ميان مردم بسيار رايج است لذا براى آنها تفسير كردم و در ايران به زبان فارسى چاپ شد. [انتشارات اسلامى].

كتاب ستون خيمه در دو بخش است.بخش اول با كسانى صحبت مى‌كند كه هنوز بيرون خيمه‌اند و به وادى نماز وارد نشده‌اند يا واردند ولى كاهلند و بخش دوم بررسى تفسير حمد است.در اين كتاب خاطره‌هاى عبرت بارى وجود دارد.من اين كتاب را براى دانش آموز و انشجو نوشتم و مدتى آن را آزمايش كردم.ديدم در مورد همۀ آنها جواب مى‌دهد.اينك انتشارات مدرسه آن را با بررسیهاى تازه‌اى در دست چاپ دارد.

تفسير نسيم حيات، اثر قرآن پژوهى ديگرى از اينجانب است.اخيرا به اين فكر افتادم كه اگر كشورهاى دوست مانند افريقا و غيره از ما بخواهد كه شما به قرآن چگونه مى‌نگريد و يا اكثر مردمى كه علاقه به قرآن دارند همين درخواست را بكنند چه چيزى را به آنها معرفى كنيم كه نه آن تفسيرهاى طويل كه به درد اهل فن مى‌خورد و نه آن ترجمه‌هاى قصير كه آنها را قانع نمى‌كند چيزى در دست نداريم.لذا بر آن شدم چيزى بين آن طويل و اين قصير بنويسم.چون مردم از كتاب پر حجم فرارى بودند قرآن را جزء جزء تفسير مى‌كنم كه جزء ۳۰ از چاپ در آمد در ۲۴۰ صو تا جزء چهارم از اول قرآن زير چاپ است و بقيه در دست تأليف است.

كوتاهى تفسير ما به اين معنا نيست كه مختصر است بلكه ما مطالب غير لازم را مطرح نكرده‌ايم.مى‌بينيد در بعضى تفسيرها مى‌خواهند«لا تأخذه سنة و لا نوم» را تفسير كنند، تمام انواع خوابها، حتى خواب زمستانى حيوانات و حشرات و تعبير خواب و…مطرح كرده‌اند كه اصل آيه در اينجا فراموش شده است.

اين تفسير در رد و انتقاد تفسيرهاى ماترياليستى فرقان و امثال آن است كه قرآن را از مسير خود خارج مى‌كند.لذا مختصرى در اين باره نوشتم بى آنكه از آنها نامى ببرم كه بزرگ نشوند و در عداد مفسرين در نيايند.آنها اطلاعات روزنامه‌اى دربارۀ قرآن داشتند نه به حد عميق و علمى. در آنجا سؤالاتى رايج بود [در اوايل انقلاب] كه در قرآن گفته شده زنان ناشزه را بزنيد؟يعنى چه، فرق رحمن و رحيم، تحريم شراب، اى مؤمنان ربا را زياد زياد نخوريد پس لابد كم باشد حلال است؟، در آيۀ سورۀ زخرف استثمار مفهوم مى‌شود.اين نوع مسائل قرآنى را بررسى و پاسخ داده‌ايم. [انتشارات اسلامى].

اثر قرآنى ديگر اينجانب لغت نامۀ قرآن بر اساس دو حرف اول است.مثلاًخيلى سخت است كسى بخواهد از روى ريشۀ لغت كلمۀ «لا تذر» را پيدا كند لذا ما آن را در باب [ت ذ]آورده ريشۀ آن را در پرانتز داده‌ايم(وذر).و مقدار بررسى لغت در حدى است كه مربوط به تفسير باشد، نه مثل بعضى لغت نامه‌ها كه در معنى كردن روح، به تناسخ روح و مباحث فلسفى پرداخته‌اند تا حرفق رسيدم ولى فعلا متروك گذاشته‌ام.دو اثر ديگر در دست دارم نخست قرآن بر فراز اعصار، ترجمه كتاب القرآن و العلم الحديث با همكارى آقاى دكتر شكيب، و ديگر روش آموزش مفاهيم قرآن كه آمادۀ چاپ است.نيز-[تفسير]نسيم حيات.

چه کسانی از سخنان استاد بهرام پور سوء استفاده کردند؟

متاسفانه بعضی از سایت های داخلی، هم صدا و هم نوا با سایت های ضد انقلاب، تلاش کردند تا از ترجمه آیه ۳۳ سورۀ مبارکه مائده که توسط استاد بهرام پور در شبکه یک سیما و برنامه معارف قرآنی، «درباره محاربین» بیان شد سوء استفاده کنند. این رسانه ها، جهت سخنان استاد را از «محاربین» به «معترضین» و «مخالفین» تغییر دادند. روشی که حقیقتا عین ناجوانمردی رسانه ای است. باید به این رسانه ها گفت اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید و عین سخنان را منتشر کنید. اگر منعکس می کنید، بنویسید روی سخن استاد با «محاربان» است نه «معترضان»! نمونه ای از این بی اخلاقی را ببینید:

اولین تصویر مربوط به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا است:

ایرنا پلاس روی سخنان استاد بهرام پور را از محاربان به معترضان می چرخاند

ایرنا پلاس روی سخنان استاد بهرام پور را از محاربان به معترضان می چرخاند

جای سوال دارد که «خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران» و رسانه رسمی دولت، چطور با این وقاحت، روی سخن را از «محارب» به «معترض» می چرخاند؟ اخلاقی که حضرات مدعی آزاد اندیشی از آن دم می زنند همین است؟

تحریف سخنان استاد بهرام پور در خبرگزاری ایرنا

تحریف سخنان استاد بهرام پور در خبرگزاری ایرنا

سایت شفقنا (نزدیک به مرحوم هاشمی رفسنجانی) نیز با تغییر جهت سخنان استاد بهرام پور از «محاربان» به «مخالفان» اطراف موضوعی که از اساس غلط است، شروع به فلسفه بافی می کند:

سایت شفقنا و تغییر جهت سخنان استاد بهرام پور از محاربان به مخالفان

سایت شفقنا و تغییر جهت سخنان استاد بهرام پور از محاربان به مخالفان

سایت همشهری نیز که در حال حاضر توسط طیف تندرو اصلاح طلب اداره می شود، تحریف را به تیتر خود آورده و می نویسد: «واکنش استاد حوزه به اظهارات جنجالی کارشناس قرآنی صدا و سیما درباره زجرکش کردن و بریدن دست و پای معترضان بنزینی» مشخص نیست همشهری و رسانه های همسو واقعا نمی بینند یا خود را به ندیدن می زنند؟ البته اگر فرمول «رسیدن به هدف به هر قیمتی» را که سرلوحه کار بسیاری از این رسانه های زنجیره ای قرار دارد بشناسیم، این نوع عملکرد قابل تحلیل خواهد شد:

واکنش سایت همشهری به سخنان استاد بهرام پور. وقتی جای محارب و معترض عوض می شود

واکنش سایت همشهری به سخنان استاد بهرام پور. وقتی جای محارب و معترض عوض می شود

سایت بهار نیز تحریف معترض به جای محارب را به تیتر خود کشانده و می نویسد: کارشناس مذهبی: معترضان باید زجرکش شوند!

تیتر مغرضانه بهار نیوز. کارشناس مذهبی. معترضان باید زجرکش شوند

تیتر مغرضانه بهار نیوز. کارشناس مذهبی. معترضان باید زجرکش شوند

در پایان باید گفت بعضی از رسانه ها، لذتی را که از تحریف واقعیت و خبر می برند، در انعکاس صادقانه خبر نمی برند! گویی هدف و رسالتشان وارونه سازی و جعل خبر است. به راحتی «محارب» را به «معترض» تبدیل می کنند. به راحتی تیتر دروغ می نویسند و به راحتی اطراف تیتر دروغ خود تحلیل ارائه می دهند. تکلیف این جریان روشن است. اما باید به فرمایش قرآن عمل کرد که می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ» ای مؤمنان، هر گاه فاسقی خبری برای شما آورد تحقیق کنید، مبادا از روی نادانی به قومی رنجی رسانید و سخت از کار خود پشیمان گردید

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *