نکات مهم و خواندنی از گفتگو با وزیر دولت خاتمی دکتر علی عبدالعلی زاده!

نکات خواندنی از مصاحبه با دکتر علی عبدالعلی زاده وزیر دولت اصلاحات!

برنامه دستخط با حضور دکتر علی عبدالعلی زاده وزیر هر دو دولت اصلاحات پخش شد. در این مطلب نکات خواندنی مصاحبه با دکتر علی عبدالعلی زاده را مطالعه بفرمایید.

مصاحبه با دکتر علی عبدالعلی زاده وزیر دولت خاتمی وزیر دولت اصلاحات

مجله اینترنتی پارسی گو: مدتی قبل برنامه دستخط با حضور دکتر علی عبدالعلی زاده وزیر هر دو دولت اصلاحات پخش شد. پیشتر متن کامل گفتگوی دستخط با دکتر عبدالعلی زاده (اینجا) برای مخاطبین گرامی منتشر شده بود. در این بخش نیز نکات خواندنی از مصاحبه وزیر ۸ ساله دولت اصلاحات را تقدیم مخاطبین عزیز می نماییم.

تأیید دولت روحانی و سپس نقد آن توسط دکتر عبدالعی زاده

در بخشی از گفتگو با دکتر علی عبدالعلی زاده در برنامه دستخط، ایشان به تأیید دولت در سالهای ابتدایی و پس از آن به نقد دولت های یازدهم و دوازدهم می پردازند. مهمترین بعد نقد ایشان، بعد اقتصادی است. دکتر علی عبدالعلی زاده معتقد است دولت روحانی در حوزه اقتصاد عملکرد موفقی نداشته است:

مجری: آقای عبدالعلی‌زاده از ۹۲ و بعد از آنکه آقای روحانی آن سفر تبلیغی را به تبریز داشتند و شما با ایشان بودید، به نوعی دولت را تائید کردید و همراه بودید، عملکرد دولت را در این ۶ سالی که گذشته چطور می‌بینید؟

من فقط اشاره به بعد اقتصادی می‌کنم که عملکرد موفقی نداشته است. من از همان اول دولت که سیاست مهار تورم را با رکود و فشار اقتصادی بر جامعه آغاز کردند، مخالف بودم. این را به دوستان گفتم، همه صاحب‌نظران اقتصادی در کتاب‌ها و مقالاتشان اعلام کردند که بدترین شکل برخورد با تورم و مهار تورم همین شکلی است که دولت آقای روحانی انتخاب کرده است، یعنی با فشار آوردن بر روی رونق اقتصادی و بردن رونق به رکود، می‌خواهند تورم را کنترل کنند و نرخ آن را پائین بیاورند.

مجری: که سند آن هم در رفت.

این یک راه رفته‌ای است که در گذشته و در کشورهای دیگر به شکست منجر شده است. طبیعی بود در ایران هم همین طور خواهد شد. ۸ سال دولت قبل آقای روحانی بود که دولت افراط بود و بی‌حساب پول در جامعه ریخت. ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد را در جامعه بدون برنامه ریختند. تورم شدید به وجود آورد و ارزش پول ملی یک سوم شد.

دولت آقای روحانی هم تفریط کرد. رکود را انتخاب کرد و هر نوع فعالیت را قبض کردند، وام به تولید ندادند. آنها می‌گفتند به هر ترتیبی نرخ تورم یک رقمی شود، خود این موتور توسعه و رونق جدید منطقی است. من از این سر در نیاوردم و آن زمان هم گفتم این چیزی است که تا الان جایی ندیدم و نخواندم. آقایان این کار را کردند و زیر ۱۰ درصد آمدند ولی جوانان بیکار ماندند، کار در جامعه تولید نشد. بعد از یک رقمی شدن حرکتی که ایجاد نشد، ما گرفتار رکود تورمی هم شدیم. یعنی الان تورم به بالای ۳۰ درصد برگشته است ولی همان رکود وجود دارد، یعنی نه تنها رونق ایجاد نشده که رکود هم هست.

مجری: الان می‌گویند قدری از رکود خارج شدیم. درست است؟

شما قبول دارید؟

مجری: شما کارشناس هستید.

نخیر. کدام شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد ما از رکود خارج شده‌ایم؟ کدام بخش کشور رونق دارد؟ افزایش تولید ناخالص ملی کجاست؟ نشانه‌های رکود، شاخصه‌های اقتصادی است. بخش مسکن باید رونق داشته باشد. بخش مسکن نسبت به دو سال قبل خود هم اوضاع بدتری در ۹۸ دارد. بقیه بخش‌ها هم به همین شکل است. مگر واحدهای تولیدی تعطیل راه افتادند؟ الان در شرایطی هستیم که شرایط نه جنگ و نه مذاکره، لازمه‌اش این است که اگر بخواهد طولانی شود یک اقتصاد فعال در داخل کشور داشته باشیم.

من قبول دارم درآمد ارزی کشور کم است ولی کشور ما آنقدر استعداد و امکانات دارد که می‌شود با حداقل ارز هم کشور را در رونق نگه داشت و با رونق فعال کرد.

مجری: این را به لحاظ علمی بیان می‌کنید؟

بله. من علمی و آماری بیان می‌کنم. الان در بخش مسکن، راه‌سازی، ساخت نیروگاه خوشبختانه با وجود شرکت ارزشمند مثل «مپنا» و اقدامات خوبی که از دولت‌های گذشته شده، از دولت سازندگی و مرحوم آیت‌الله هاشمی و دولت اصلاحات و جناب آقای خاتمی، کشور ساخته شده و می‌توانیم تا ۵۰۰ مگاوات نیروگاه را بدون وابستگی به خارج تولید کنیم. همین الان مپنا نیروگاه صادر می‌کند. فقط کافی است که حمایت کنیم و سیاست ما رونق این بخش‌ها باشد. دولت آقای روحانی وقتی سرکار آمد، همه دوستانی که دور آقای روحانی بودند به اتفاق می‌گفتند یارانه را قطع کنید یا حداقل یارانه‌ها را از دوسوم کشور قطع کنید و یک‌سوم دهک‌های خیلی پائین را حتی اضافه یا پرداخت کنید.

مجری: در جای دیگر صحبتی از شما خواندم که درباره سیاست خارجی یک اشاره‌ای کردید که شاید خیلی‌ها موافق نظر شما باشند، چه از همفکران شما و چه از خارج از همفکران شما، که ما فقط متمرکز روی بحث هسته‌ای شدیم و روی مباحث دیگر و مناطق دیگر توجه نداریم. مثلاً به روسیه اشاره کرده بودید و به کشورهای دیگر اشاره کرده بودید که آنچنان کار بایسته‌ای نکردیم.

در برجام ملاحظه فرمودید به عنوان یک اتفاق بزرگ سیاست خارجی کشور می‌توانست عامل وحدت ملی باشد. حمایت شخص رهبر معظم انقلاب از مذاکره‌کنندگان یا رهنمودهای ایشان در طول مذاکره و تاکیدهای ایشان بر تسریع در به پایان رساندن مذاکرات، همه اینها را به یاد داریم. اینها را همه قدم به قدم رفتیم تا برجام امضا شود. از همان روز امضای برجام، یک جریاناتی راه افتاد و این را به هم ریختند و اجازه ندادند اجرا شود.

در سیاست خارجی ما نتوانستیم یکپارچه عمل کنیم؛ یعنی هم از داخل جریانی راه افتاد که اجازه نداد برجام تاثیر خود را بر اقتصاد، سیاست، فرهنگ و جامعه ما بگذارد و مسائل ما را حل کند و از خارج کشور هم آمریکا اجازه نداد؛ یعنی دو طرفه همانند دو بال قیچی فشار آوردند و آن را قطع کردند.

مجری: البته این را قبول کنید که در داخل یکسری از افراد با رویکردهای جناحی می‌خواستند به نوعی حمله به قضیه برجام کنند، ولی هم خود رهبر معظم انقلاب و حمایت‌هایی که شما اشاره کردید و هم عقلایی که این وسط حضور داشتند، کار را جلو بردند و خوب هم کار را جلو بردند، یعنی حتی شخص آقای لاریجانی که به ایشان اتهام می‌زنند که در مجلس آنقدر سریع برجام را تصویب کردند، کار را انجام داد؛ یعنی نهایت همراهی با دولت در این قضیه انجام شد ولی از آن سمت هم قبول کنیم که اگر یکسری گرو های لازم را داشتیم، این را من نمی‌گویم بلکه خیلی از کارشناسانی که همفکر دولت هستند بیان می‌کنند، شاید به این راحتی ترامپ نمی‌توانست برجام را نقض کند. این را قبول دارید؟

بالاخره واقعیت یک چیزی است و شایدها یک مثال دیگری است. قطعاً می‌شد کاری کرد که وقتی آقای ترامپ سرکار آمد، طوری رفتار کنیم که آمریکایی‌ها نتوانند سراغ تکرار قبل از برجام یا بهم زدن برجام بیایند. مثلا فرض کنید در عسلویه شرکت های خارجی را آوردیم، برای ما چه فرقی می‌کند شرکت فرانسوی بیاید یا شرکت انگلیسی بیاید و یا شرکت امریکایی بیاید؟

اگر شرکت‌های نفتی امریکایی را به عسلویه می‌آوردیم، در داخل صنعتمان می‌آوردیم، به جای اتومبیل‌های قراضه چینی که بلای کشور شده، مگر دلار به چین ندادیم؟ می‌گفتیم حالا که برجام است ماشین‌های امریکایی وارد شود. اگر مردم در داخل ماشین‌های امریکایی سوار می‌شدند، آن وقت چه اتفاقی می‌افتاد؟ ترامپ می‌توانست زیر برجام بزند؟

دو بال اقتدا کشور قدرت و مقامت، و دیپلماسی عزتمندانه است

در بخش دیگری از مصاحبه با دکتر علی عبدالعلی زاده ایشان به لزوم وجود «مقاومت» و نقش آن در پیشبرد اهداف کشور اشاره می کنند. نظر وزیر دولت اصلاحات درباره مقاومت را مطالعه بفرمایید:

مجری: خیلی از صاحب‌نظرانی که در داخل کشور فارغ از نگاه جناحی صحبت می‌کنند می‌گویند ما دو بال مذاکره، گفت‌وگو و دیپلماسی جلو می‌رویم و در کنار آن بال اقتداری است. یعنی این دو بال متوازن است که ما را جلو برده است.

بله، این درست است.

مجری: و کار به جایی رسیده که رئیس‌جمهور فرانسه می‌آید نیم ساعت پشت در اتاق رئیس‌جمهور ما می‌ایستد که ترامپ پشت خط است و در هم برای او باز نمی‌کنند.

این کاملاً درست است. این را من قبول دارم، اما می‌گویم باید این مسئله را حل کرد.

گفتگوی جنجالی با وزیر دولت خاتمی مصاحبه با دکتر علی عبدالعلی زاده

در بخشی دیگری از مصاحبه با دکتر علی عبدالعلی زاده ایشان به اقتصاد مقاومتی اشاره کرده و آنرا نسخه درمان می دانند. وزیر دولت اصلاحات همچنین به این نکته اشاره دارند که هر ایرانی باید اقتصاد مقاومتی را خوانده باشد و بداند:

مجری: این صحبت‌های شما را که می‌شنوم صحبت‌های حضرت آقا را مرور می‌کنم.

من اقتصاد مقاومتی را نسخه درمان کشور می‌دانم. یک عده‌ای گفتند اقتصاد مقاومتی یعنی نظامی‌ها وارد اقتصاد شوند. ابداً این نیست. اقتصاد مقاومتی سه صفحه است. ۲۴ بند دارد. هر ایرانی نخوانده باید بخواند. اصلاً این نیست. اقتصاد مقاومتی به معنی اقتصاد متکی بر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های درون ایران. تغییر کشور برون‌زای درون گرا به کشور درون‌زای برون گرا. یعنی دیگران در خارج با پول نفت ما خودرو، چای، برنج، گندم، روغن تولید می‌کنند و ما به داخل می‌آوریم و مصرف می‌کنیم. این باید تبدیل به کشوری شود که در داخل خودرو و گندم و روغن و برنج تولید کند و به کشورهای دیگر صادر کند.

مجری: شما می‌گویید این می‌شود ولی این حس می‌شود، این باور در آن سیاست‌گذاری اصلی نیست.

سیاست‌گذار اصلی که اقتصاد مقاومتی را داده است. این باور در سیاست‌گذار هست. از ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ که اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند، مرتب می‌بینم تنها کسی که سوز اقتصاد مقاومتی را دارد، خود رهبری هستند، بقیه هیچ کسی نیستند.

بخش بعدی مصاحبه با دکتر علی عبدالعلی زاده به ازدواج ایشان اختصاص دارد. ماجرای ازدواج وزیر دولت اصلاحات و جزئیات آنرا مطالعه بفرمایید:

مجری: چه سالی ازدواج کردید؟

در سال ۱۳۵۶ ازدواج کردم. ۱۲ مرداد ۱۳۵۶ نیمه شعبان ۱۳۹۹ هجری قمری مهم‌ترین روز زندگی من است.

مجری: تقریباً ۳۳ ساله بودید؟

نه قربان

مجری: ۲۳ ساله بودید.

سن من را می‌گویید، درست است. ۲۳ سالگی بود، ۴۳ سال است که ازدواج کردیم.

مجری: چطور با حاج خانم آشنا شدید؟

من با برادران همسرم، آقایان صداقت‌پیشه رفیق بودم و یکی دو جلسه هم با خود خانمم صحبت کردیم، خواستگاری رفتیم و الحمدالله این وصلت انجام گرفت و الان خیلی راضی هستم.

مجری: مهریه چقدر بود؟

مهریه همسر بنده یک ریال بود.

مجری: عقد را چه کسی خواندند؟

آقای قریشی از طرف همسر و مرحوم آقای حسنی، امام جمعه سابق ارومیه از طرف من بودند. این دو با هم خواندند.

مجری: چند فرزند دارید؟

سه دختر دارم که الحمدالله ۴ نوه دارم، ۳ پسر و یک دختر هستند. شیرینی زندگی هم به اینها است. از همسر و بچه‌های خود خیلی خیلی راضی هستم و خیلی به آنها بدهکار هستم چون واقعاً اینها زندگی نکردند و من همیشه در کار بودم.

مجلس ششم به کشور و اصلاحات خیلی ضربه زد

بخش مهمی از مصاحبه با دکتر علی عبدالعلی زاده به بررسی مفهوم «اصلاحات» و مباحث مربوط به آن اختصاص دارد. نظر وزیر دولت اصلاحات را درباره «مفهوم اصلاحات»، خسارات مجلس ششم و فتنه های بعد از آن بخوانید:

مجری: گفته بودید برخی وزرای دولت، مفهوم اصلاحات را درک نکردند.

بله. برای اینکه آقای خاتمی حزبی در دولت خود کار نکرد. همه را اصلاح‌طلب نیاورد. نیمه اصلاح‌طلب هم داشتیم و یکی دو نفر هم آن زمان از راستی‌ها داشتیم. آن موقع اصلاح‌طلب و اصولگرا نداشتیم، چپ و راست بودند. یکی دو نفر از وزرا از راست بودند، ولی برای آقای خاتمی شخصیت وزرا و کارایی آنها مطرح بود نه اینکه خط آنها چه باشد.

مجری: در آن دولت آقای عطاءالله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد شد. فکر می‌کردید یک روزی آقای مهاجرانی اینجا نباشد و آنجا باشد؟

هیچ کس نمی‌دانست آینده اینچنین خواهد شد.

مجری: بعد چرا آن اتفاقات رخ داد؟ یکسری کارها در حوزه فرهنگ افتاد.

انسان هر لحظه تا این جان از جسمش بیرون نیامده و در بدن هست، در بوته آزمایش است.

مصاحبه با دکتر علی عبدالعلی زاده وزیر دولت سید محمد خاتمی

مجری: یکی از اظهار نظرات شما را می‌خواستم بخوانم که گفته بودید به عملکرد شورای شهر اول و مجلس ششم انتقادات فراوانی وارد است. آنچه در شورای اول اتفاق افتاد، باعث شد مردم به نهاد شورا بدبین شوند و سبب شد که دوره بعد فقط ۱۲ درصد رای بدهند و مجلس ششم باعث شد که دولت نهم وارد شود.

مجلس ششم خیلی به کشور لطمه زد.

مجری: به جهت آن تنش‌ها؟

امروز ریشه همین اختلاف اصولگرا و اصلاح‌طلب در مجلس ششم است. من آن زمان خدمت دوستانی رفتم که در مجلس شلوغ می‌کردند.

مجری: یعنی فضای استعفاها و تحصن‌ها بود؟

نه، قبل از آن. همان اوایل مجلس ششم بود. رفتم و گفتم این کار را نکنید. گفتم خداوند توفیقی به شما داده و مردم شما را نمی شناختند و مردم به اعتبار آقای خاتمی که شما عکس ایشان را در لیست خود زدید که ما پیروان آقای خاتمی یا حامیان خاتمی هستیم، به شما رای دادند. یک میدان کاری برای شما باز کردند. دو تا مشکل اساسی مردم را حل کنید. دو لایحه و طرح بیاورید و با دولت دست به دست هم بدهید و دو گره اساسی در کشور را حل کنیم، بعد ادعای پیغمبری کنید. بعد بگویید مردم با شما همراه شوند.

مجری: این را به چه کسانی گفتید؟

نمی‌خواهم اسم ببرم ولی همین ها بعدها که زندان رفتند و سال ۸۸ هم مسائلی اتفاق افتاد و بیرون آمدند، آن زمان به من گفتند شما مرد خوبی هستید ولی سیاستمدار نیستید و شما با کارگران سرگرم باشید و به سیاست کاری نداشته باشید. ما بلد هستیم چه کاری کنیم.

مجری: با همین ادبیات صحبت کردند؟

من رفتم با بنا و کارگران مشغول شدم و اینها سیاستمداری کردند. بعد که زندان رفتند و در زندان به آنها بد گذشت و بیرون آمدند، همان حرف‌هایی را که من به آنها می‌گفتم بیان کردند. گفتند رفتار عاقلانه در کشور این است.

مجری: با شما با همان ادبیات صحبت کردند؟

بله.

مجری: گفتند با بنا و کارگر سرگرم شوید؟

بله. گفتند با بنا و کارگران کار کنید. من وزیر مسکن و شهرسازی بودم، گفتند با بنا و کارگران کار کنید و شما سیاست بلد نیستید.

بخش دیگری از مصاحبه با دکتر علی عبدالعلی زاده به ماجرای ارتباط ایشان با مرحوم هاشمی رفسنجانی و حضور وی در انتخابات ۸۴ و ۹۲ اختصاص دارد. نکته قابل تأمل ضربه زدن عده ای به خطر امام است که توسط دکتر عبدالعلی زاده به مرحوم هاشمی گوشزد می شود و مرحوم هاشمی نمی پذیرند، اما پس از انتخابات ۸۴… بفرمایید:

مجری: همان ابتدا هم سر قضیه آقای هاشمی خیلی تند عمل کردند.

آقای هاشمی قربانی هم چپ و هم راست شد. در انتخابات مجلس ششم اصلاح‌طلبان خیلی در حق ایشان ظلم کردند.

مجری: آن زمان با شما مشورت نکردند که بیایند یا نیایند؟

آقای هاشمی نه. در سال ۷۸ با من مشورت نکردند، ولی در سال ۸۴ با من مشورت کردند یعنی من خدمت ایشان رفتم.‌ در سال ۸۴ آقای هاشمی دو دل بودند. با آقای جهانگیری در دولت کنار هم می‌نشستیم. به ایشان گفتم از رئیس چه خبر؟ نمی‌آیند؟ گفتند هنوز تصمیم نگرفته‌اند. من از دفتر آقای هاشمی وقت گرفتم و خدمت ایشان رفتم و مطرح کردم.

مجری: سوال شما چه بود؟

روز بعد در دولت آقای جهانگیری نزد من نشست و گفت به حاج آقا چه گفتید؟ گفتم چطور؟ من چیزی نگفتم و دیداری کردیم. گفت نه، یک مطلبی بیان کردید چون به محض اینکه از پیش حاج آقا بیرون آمدید حاج آقا اعلام کرد من به انتخابات می‌آیم. آمدند، خدا ایشان را رحمت کند.

مجری: یعنی تصمیم ایشان را قطعی کردید و وقتی رای نیاوردند پشیمان نشدید که چرا این را گفتید؟

من خیلی خوشحال شدم آقای هاشمی آمد و آن مسائل ایجاد شد. چون من با آقای هاشمی یک بحث از گذشته داشتم و به من گفت که این حرف را پیش من نزن. من به آقای هاشمی از همان سال‌های ۷۱ و ۷۲ می‌گفتم حاج آقا کمی احتیاط کنید، به نظر می‌رسد در کشور جریانی وجود دارد که خط امام را تضعیف می‌کند.

ایشان گفت این حرف‌ها چیست، این حرف‌ها را بیان نکنید. در سال ۸۴ که آن مسائل پیش آمد معمولاً آقای هاشمی تا دم در می‌آمد و استقبال می کرد و احوالپرسی می‌کردند و قدم‌زنان سر مبل‌ها می‌رفتیم و تعارف می‌کردند و می‌نشستیم. همان دم در من وارد شدم و سلام کردم ایشان جواب سلام را نداده، گفت دیدی چطور شد؟ من فکر می‌کردم اینها بچه‌های من هستند. گفتم حاج آقا سلام! ایشان گفتند علیک سلام. گفتم تعارف نمی‌کنید بنشینم؟ گفتند بنشینید و من نشستم. نیم ساعت با من یکسره صحبت کردند و در نهایت به من گفتند من خواب بودم و من فکر می‌کردم اینها بچه‌های من هستند.

دکتر علی عبدالعلی زاده وزیر دولت اصلاحات

مردم به خاطر ما از ولایت فقیه و جمهوری اسلامی دست بر نمی‌دارند!

بخش دیگری از گفتگو با دکتر عبدالعلی زاده وزیر دولت اصلاحات به فتنه ۸۸ اختصاص دارد. نظر وزیر دولت خاتمی را درباره فتنه ۸۸ و میرحسین موسوی مطالعه بفرمایید:

مجری: در سال ۸۸ هم از آقای میرحسین حمایت کردید.

بله.

مجری: تا کجا؟ حتی در جایی که مقابل قانون و …؟

من هیچ وقت از قانون عبور نکرده‌ام. بعد از آن مسائلی که پیش آمد خیلی تلاش کردم.

مجری: بعد از آن توصیه‌ای به آقای میرحسین نکردید؟

بعد از آن یک بار در یک جمع خصوصی ۶۰-۵۰ نفر جمع شده بودیم، اوضاع داشت خیلی حاد می‌شد، عده‌ای تشویق می‌کردند خوب است و استقامت و پایداری کنید و می‌شکنند و می‌آیند. من آخرین نفری بودم که صحبت کردم و گفتم آقای موسوی من توصیه می‌کنم شما حساب ما روشنفکران را از حساب مردم جدا کنید.

مردم انقلاب خود را برای من و شما از دست نمی‌دهند. به خاطر این حرف‌ها، مردم از ولایت فقیه و جمهوری اسلامی دست بر نمی‌دارند. شما مراقب باشید، تند نروید. گفتم شما انتخابات را قبول نکنید و سروصدا هم نکنید. چه کسی گفته شما انتخابات را قبول کنید؟ ولی چه کسی گفته، راهپیمایی کنید و شیشه بشکنید.

مجری: این حرف را زدید عکس‌العمل جمع چه بود؟

کم مانده بود برخی ما را بزنند. حتی از پله‌ها پائین می‌آمدیم یکی دو بار من را هل دادند. آن آخرین دیدار ما با آقای موسوی بود.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *