چطور در ۱۰ گام به یک متخصص سئو سایت تبدیل شویم؟

آموزش سئو سایت در ۱۰ گام!

اولین قدم برای یادگیری سئو سایت آشنایی با نحوه کار موتورهای جستجو مخصوصا گوگل است و دومین گام یادگیری مفاهیم اولیه بازاریابی موتورهای جستجو می باشد.

seo سئو

مجله اینترنتی پارسی گو: بهینه‌ سازی وب سایت برای موتورهای جستجو دیگر یک فعالیت اضافی نبوده و توجه به آن برای بقای یک کسب و کار در دنیای آنلاین ضروری است. از طرفی می‌دانید سئو وب سایت به فعالیت مستمر نیاز دارد. شرایطی را تصور کنید که ارتباط سئو کار یا شرکت مشاوره‌ای به هر دلیل با شما قطع شده و طرفی با وجود گذشت زمان زیاد، هنوز موفق به یافتن جایگزینی برای آن‌ نشده‌اید. در این زمان، تنها یک مدیر دارای تخصص در SEO می‌تواند از کاهش رتبه و ترافیک جلوگیری کند. در این مقاله که از ویرلن (به نقل از reliablesoft) ذکر شده است، آموزش سئو سایت در ۱۰ گام بررسی شده است.

حتما بخوانید

نگاهی به سبک زندگی قبل از عصر اینترنت و پس از آن!

۱۰ قدم برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو

اکنون که به اهمیت یادگیری اصول بهینه‌ سازی وب سایت برای موتورهای جستجو پی برده‌اید، قدم‌های تبدیل شدن به یک متخصص SEO را بررسی خواهیم کرد.

موتورهای جستجو موتور جستجو search

موتورهای جستجو موتور جستجو search

۱- یادگیری نحوه کار موتورهای جستجو

اولین قدم برای یادگیری سئو سایت آشنایی با نحوه کار موتورهای جستجو مخصوصا گوگل است. بسیاری از کاربران، خود را آگاه به این موضوع می‌دانند، اما با شروع مطالعه متوجه خواهید شد در واقعیت، هیچ چیز از موتور جستجوی گوگل نمی‌دانید! شاید تصور کنید این کار بیهوده بوده و باید زمانتان را صرف یادگیری مهارت‌های عملی کنید. نکته اینجاست که مهارت عملی همیشه در ترکیب با دانش تئوری بهترین نتیجه را خواهد داشت.

گوگل اسناد زیادی را درباره نحوه کار موتور جستجوی خود ارائه کرده است. برای شروع کار، یادگیری در همین حد کفایت کرده و نیازی به ورود به جزئیات نیست.

search موتورهای جستجو

search موتورهای جستجو

۲- یادگیری مفاهیم اولیه بازاریابی موتورهای جستجو

یک متخصص سئو باید در حوزه بازاریابی موتورهای جستجو و دیجیتال مارکتینگ اطلاعات کافی داشته باشد و تنها تکیه بر اصول بهینه‌ سازی وب سایت کافی نیست. این موضوع سبب می‌شود از سئو وب سایت انتظارات منطقی داشته و بدانید چگونه دیگر ابزارها در ترکیب با آن، به رشد شعبه آنلاین شما کمک خواهند کرد.

۳- یادگیری معنی واقعی سئو

سئو تنها منحصر به کلمه‌های کلیدی و لینک‌سازی نبوده و عمیق‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. هدف اصلی از SEO، ارائه یک تجربه کاربری متفاوت به کاربران و برطرف کردن نیاز آن‌ها است. به عبارت دیگر باید بتوان آن چه کاربران نیاز دارند را به طور دقیق در اختیارشان قرار بدهیم.

در نتیجه هدف فقط دریافت ترافیک بیشتر از طریق موتورهای جستجو نبوده و باید این ترافیک را تبدیل به کاربران و مشتریان همیشگی خود کنید. به همین دلیل باید در کنار تلاش برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو، در دیجیتال مارکتینگ نیز به مهارت بالایی دست پیدا کنید. اگر نتوانید افراد وارد شده به وب سایت از طریق موتورهای جستجو را تبدیل به مشتریان و کاربران همیشگی آن کنید، عملا هیچ دستاوردی نداشته‌اید.

سئو را می‌توان به بخش‌های مختلف تقسیم کرد. دلیل این کار، گسترده بودن مبحث بهینه‌ سازی وب سایت برای موتورهای جستجو است.

آموزش سئو SEO

آموزش سئو SEO

۴- انتخاب یک منبع آموزش سئو SEO مناسب

بعد از شروع، خیلی زود متوجه خواهید شد درباره سئو، در سرتاسر اینترنت اطلاعات بسیار زیادی وجود دارد. از طرفی به گسترده و عمیق بودن دنیای SEO پی خواهید برد. این موضوع سبب می‌شود در همان ابتدای کار گیج و کلافه شوید.

بدون انتخاب مسیری مشخص، روز و شب را با خواندن مقاله‌هایی از وب سایت‌های مختلف سپری کرده و به جای کسب دانش، صرفا یه سری آموخته پراکنده خواهید داشت. در اولین سال‌های خلق موتورهای جستجو، هیچ دوره آموزشی درباره آن‌ها وجود نداشت، اما امروز آموزش‌های آنلاین رایگان و پولی فراوانی را پیدا خواهید کرد. با کمی جستجو،‌ بهترین مورد را تهیه کنید.

در ادامه چند مرجع به زبان انگلیسی را معرفی می‌کنیم. به وسیله مشورت با دوستان و همکاران خود می‌توانید دوره‌های فارسی باکیفیتی نیز پیدا کنید.

Google Digital Garage: گوگل یک سری دوره آموزشی درباره دیجیتال مارکتینگ تولید کرده و در آن‌ها، تقریبا همه مباحث مهم را پوشش داده است. در این دوره آموزشی به طور تفصیلی به سئو پرداخته نمی‌شود، اما با توجه به گره عمیق بین سئو و دیجیتال مارکتینگ، صرف زمان برای مطالعه آن‌ها، دانش خوبی درباره بازاریابی آنلاین به شما ارائه خواهد کرد.

Moz SEO Course: شرکت Moz بیشتر به خاطر ابزارهایی که در حوزه سئو وب سایت توسعه داده به محبوبیت رسیده است. Moz به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین شرکت‌ها در دنیای SEO، با هدف بررسی مفاهیم اولیه بهینه‌ سازی وب سایت برای موتورهای جستجو، یک دوره آموزشی ایجاد کرد. این دوره آموزشی کامل نیست، اما برای شروع کار فوق‌العاده بوده و مسیر را به شما نشان خواهد داد. خوشبختانه این دوره به صورت رایگان، از طریق وب سایت Udemy در دسترس قرار دارد.

SEO Guide: این دوره آموزشی برای تربیت متخصص سئو، توسط گوگل ایجاد شده است. در این سری، SEO از نگاه گوگل مورد بررسی قرار می‌گیرد. این آموزش چند ساعت بیشتر زمان نمی‌برد، به همین دلیل مطالعه آن را حتما در برنامه خود قرار دهید.

حتما بخوانید

سه محور اصلی برای نوشتن رپورتاژ آگهی

۵- به روز ماندن درباره آخرین اتفاقات

اگر بدون اطلاع از آخرین آپدیت‌ها و تغییرات، به روش‌های سنتی به فعالیت ادامه بدهید، رقابت را واگذار خواهید کرد. به عنوان نمونه‌ای از جدیدترین تغییرات، باید به آپدیت مهم گوگل درمورد لینک نوفالو با تگ جدید sponsored و ugc اشاره کنیم.

الگوریتم‌های موتورهای جستجو به طور پیوسته در حال تغییر هستند. فقط شرکت گوگل، در هر سال به طور متوسط ۲۵۰ تغییر در الگوریتم‌‌های موتور جستجوی خود اعمال می‌کند! یک متخصص سئو می‌بایست نسبت به این تغییرات آگاه بوده و کمپین بهینه‌ سازی وب سایت خود را منطبق با آن‌ها پیش ببرد.

بهترین روش برای به روز ماندن، دنبال کردن چند وب سایت خبری و تخصصی در حوزه SEO است. آن‌ها آخرین تغییرات را خیلی زود منعکس خواهند کرد. به عنوان برخی منابع بسیار قوی انگلیسی زبان می‌توان از موارد زیر نام برد:

Search Engine Roundtable: دنبال کردن آن برای هر متخصص سئو ضروری است. این وب سایت، ریز و درشت اتفاقاتی که در صنعت SEO رخ می‌دهند را به صورت روزانه گزارش می‌کند.

Search Engine Land: این مورد، یکی از قدیمی‌ترین‌ها وب سایت‌های فعال در زمینه سئو است. فعالیت تحت نظارت گوگل، یکی از دلایل محبوبیت آن به شمار می‌رود.

Google Blog: یک متخصص سئو باید به صورت مستمر به وبلاگ گوگل سر بزند. این شرکت، آخرین تغییرات مهم مربوط به موتور جستجوی خود را داخل وبلاگش اعلام می‌کند. اینجا محل انتشار همه مطالب مربوط به بی‌شمار محصول سخت افزاری و نرم افزاری گوگل است.

Google Search Blog: برخلاف آدرس قبلی که محل انتشار همه مطالب مربوط به شرکت گوگل و بی‌شمار محصولات آن است، در اینجا تمرکز روی «جستجو» قرار دارد.

Google Webmasters Blog: اینجا وبلاگ رسمی گوگل وب مستر است. با دنبال کردن آن، به آخرین تغییرات گوگل وب مستر پی خواهید برد.

ابزارهای سئو ابزارهای seo

ابزارهای سئو ابزارهای seo

۶- انتخاب بهترین ابزارهای سئو SEO

در عمل، نمی‌توانید یکه‌تاز، پروژه سئو وب سایت را جلو ببرید. برای حرکت در مسیر صحیح، باید یک سری اطلاعات را در اختیار انواع ابزار تحلیل قرار داده و بر اساس نتایج دریافت شده، اقدام به تصمیم‌گیری کنید. متاسفانه استفاده از بهترین ابزارهای سئو به صورت رایگان میسر نبوده و خرید اشتراک برخی از آن‌ها، نیازمند پرداخت مبالغ زیادی است. با این حال، بسته به نیاز خود باید تا جای ممکن دسترسی به آن‌ها را کسب کرد. در ادامه یک سری از مهم‌ترین ابزارها در این حوزه را معرفی می‌کنیم:

Google Webmaster Tools: استفاده از یکی از مهم‌ترین ابزارها برای یک متخصص سئو رایگان است. با استفاده از آن، به اطلاعات بسیار مهم و ارزشمندی درباره وب سایت خود دست پیدا خواهید کرد.

Google Analytics: استفاده از ابزارهای شرکت گوگل، به خاطر ارائه شدن توسط مالک و توسعه‌دهنده بزرگترین موتور جستجوی وب و همچنین رایگان بودن، به بی‌شمار ابزار دیگر اولویت دارد. گوگل آنالیتیکس اطلاعات بسیار دقیق و مفیدی درباره ترافیک وب سایت و نحوه یافته شدن آن توسط کاربران در اختیارتان قرار می‌دهد. به وسیله دنبال کردن گزارش‌های متعدد، قادر خواهید بود وب سایت را به بهترین شکل ممکن بهینه‌ سازی کنید.

SEMRUSH: این ابزار پولی است، اما برای ارزیابی ارزش پرداخت پول برای خرید اشتراک آن، برای ۷ روز قادر به استفاده از سرویس به صورت رایگان خواهید بود. از SEMRUSh، همانطور که از نامش پیداست، برای SEM استفاده می‌کنند، اما نمی‌توان از قابلیت‌های آن برای SEO، ارزیابی وضعیت رقبا، یافتن کلمه‌های کلیدی، ساخت لینک، مانیتور کردن شبکه‌های اجتماعی و دیگر امکانات چشم‌پوشی کرد. این وب سایت به صورت مستمر آپدیت شده و ویژگی‌های جدیدی به آن افزوده می‌شود. ارزان‌ترین اشتراک ماهیانه در اینجا ۹۹ دلار است. با وجود بالا به نظر رسیدن تعرفه‌ها، خرید اشتراک وب سایت SEMRUSH یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی خواهد بود که برای سئو وب سایت خود انجام می‌دهید.

Ahrefs: برای استفاده آزمایشی از این ابزار برای یک دوره ۷ روزه، باید ۷ دلار پرداخت کنید، اما برخلاف دوره آزمایشی SEMRUSH، طی این مدت به همه امکانات دسترسی کامل خواهید داشت. بعد از آن باید به ازای هر ماه خرید اشتراک، حداقل ۹۹ دلار پرداخت کنید. می‌توان Ahrefs را جایگزینی برای SEMRUSH دانست. با وجود تعدد ابزارهای توسعه یافته در حوزه سئو، Ahrefs از ارزش و اعتبار بالایی نزد متخصصان سئو برخوردار است.

حتما بخوانید

هشدار: بدافزار فنسی بیر دوباره فعال شد!

۷- تمرین سئو و عدم اتکا به مفاهیم تئوری

همانطور که گفتیم، در دنیای SEO اهمیت مباحث عملی و تجربه از مفاهیم و دانش تئوری بیشتر است. نتیجه مطالعه مفاهیم سئو، باید تعیین یک سری اقدام عملی باشد. نکته بسیار مهم و چالش برانگیز درباره SEO اینجاست که هر راهکار، مسیر و استراتژی برای یک وب سایت منحصربه‌فرد مناسب بوده و ممکن است پیاده‌سازی آن روی وب سایتی دیگر، بازخوردی نداشته باشد.

به عبارتی نمی‌توان یک نسخه کلی برای همه پیچید. در نتیجه باید وارد عمل شد و از طریق سعی و خطا، خیلی زود استراتژی صحیح را اتخاذ کرد. یکی از مهم‌ترین و اولین قدم‌ها در مسیر بهینه‌ سازی وب سایت برای موتورهای جستجو، یافتن کلمات کلیدی مناسب برای تولید محتوا است. پیشنهاد می‌کنیم بعد از مطالعه مفاهیم، به عنوان اولین اقدام عملی، در این راستا قدم بردارید.

یکی از روش‌های مهم دستیابی به استراتژی SEO صحیح، مطالعه راهکارهای دنبال شده توسط شرکت‌های موفق در این زمینه است. با وجود منحصربه‌فرد بودن استراتژی سئو وب سایت در هر شرکت، یک سری قوانین و اصول کلی درباره همه آن‌ها صادق است.

۸- نمایش تخصص خود در حوزه سئو

گفته می‌شود یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری و مخصوصا تثبیت دانشی جدید، تعلیم دادن آن است. این روش در مسیر تبدیل شدن به یک متخصص سئو نیز کاربردی خواهد بود. به عنوان نمونه می‌توانید یک وبلاگ شخصی یا SEO ایجاد کرده و تجربه‌ها و یافته‌های جدیدتان را در آن اشتراک‌گذاری کنید. با گذر زمان، به وسیله مرور این مطالب، از فراموش شدن آموخته‌هایتان جلوگیری خواهد شد.

seo سئو

seo سئو

۹- فعالیت مستمر و صبوری کردن

اگر جزو افراد عجول و بی‌صبر هستید، تبدیل شدن به یک متخصص سئو را فراموش کنید. بهینه‌ سازی وب سایت نیازمند فعالیت مستمر و پیوسته است و نباید خیلی زود درباره موفقیت یا عدم موفقیت فعالیت‌هایتان نتیجه‌گیری کنید.

سئو، کارآمدترین روش برای افزایش ترافیک وب سایت است، اما هرگز جزو سریع‌ترین‌ها محسوب نمی‌شود. اگر می‌خواهید طی یک ماه آینده، به خاطر راه‌اندازی یک حراجی آنلاین یا به هر دلیل دیگر، خروارها بیننده به وب سایتتان سرازیر کنید، باید به فکر دیگر راهکارهای بازاریابی اینترنتی به غیر SEO باشید.

هدف از بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو، خلق یک شعبه آنلاین با دوام بسیار بالا است. در حالی که کمپین‌های تبلیغاتی به محض قطع شدن بودجه و قطع همکاری با تبلیغ‌کننده، سودمندی‌شان در وارد کردن ترافیک بیشتر به وب سایت را از دست می‌دهند، بعد از بهبود رتبه وب سایت در گوگل، به صورت ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته، بازدیدکنندگان جدیدی از طریق آن به دست خواهید آورد.

آموزش سئو سایت seo site

آموزش سئو سایت seo site

۱۰- استفاده از تجربه متخصصان موفق سئو

در مسیر تبدیل شدن به یک متخصص سئو به دشواری‌های متعددی برخورد خواهید کرد. در برخی مواقع ناامیدی به سراغتان آمده و شما را به زدن قید به دست گرفتن پروژه سئو وب سایت خود تشویق می‌کند! در مسیر موفقیت در هر زمینه کاری، بروز این دسته رخدادها طبیعی است. حین یادگیری سئو وب سایت، به خاطر پیچیدگی بالای این فرآیند، بیشتر مستعد ناامید شدن خواهید بود!

با مطالعه تجربه موفق‌ترین متخصصان سئو متوجه خواهید شد آن‌ها چقدر در مسیرشان، به پستی و بلندی برخورد کرده‌اند. در ادامه پنج چهره برتر در دنیای SEO را معرفی خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم داستان زندگی و مخصوصا مسیر کاری آن‌ها را مطالعه کنید.

Neil Patel: متخصصان سئو احترام زیادی برای او قائل هستند. در کنار خواندن وبلاگ او، به وسیله تمرین راهکارهای عملی ارائه شده توسط وی، مشاوره‌های ارزشمندی دریافت خواهید کرد.

Brain Dean: تخصص او بیشتر در زمینه لینک‌سازی است. در وبلاگ این متخصص سئو می‌توانید به بهترین تکنیک‌های تجربی برای کسب رتبه خوب در موتورهای جستجو پی ببرید.

Eric Enge: او موسس و مدیر عامل شرکت Stone Temple بوده و یکی از باتجربه‌ترین متخصص‌های سئو در دنیا محسوب می‌شود.

Joost de Valk: او موسس و مدیر عامل شرکت Yoast است. Yoast، محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین افزونه سئو به شمار می‌رود.

Rand Fishkin: بدون شک از نوشته‌های یکی از بنیان‌گذاران شرکت MOZ، چیزهای زیادی فرا خواهید گرفت.

گردآوری و تنظیم: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *