از چه تاریخی مشمولان وارد سن مشمولیت می شوند و برای ادامه تحصیل چه شرایطی خواهند داشت؟

سوالات متداول در خصوص معافیت تحصیلی و انصراف از دانشگاه + پاسخ

سوالاتی در خصوص معافیت تحصیلی، ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، تحصیل در دو رشته، انصراف از دانشگاه، انجام همزمان خدمت و تحصیل و… را در این مطلب مرور می کنید.

سربازی خدمت سربازی شرایط سربازی شرایط خدمت سربازی

مجله اینترنتی پارسی گو: دانش آموزان و مشمولان زیادی هستند که درباره معافیت تحصیلی و ثبت نام در دانشگاه سوال دارند. همچنین دانشجویانی که درباره انصراف از دانشگاه و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر سوالاتی دارند. سوالات متداول در خصوص معافیت تحصیلی، ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، تحصیل در دو رشته همزمان، انصراف از دانشگاه، انجام همزمان خدمت و درس خواندن و… را در این مطلب مرور می کنید. این مطلب به نقل از سازمان وظیفه عمومی ناجا نقل شده است:

شرایط قانونی تحصیل در دانشگاه برای مشمولان سربازی

۱- از چه تاريخي مشمولان وارد سن مشموليت مي شوند؟

جواب: تمام افراد ذكور ايراني كه به سن ۱۸ سالگي تمام مي رسند از اول ماه تولد که طی آن ماه وارد ۱۹ سالگی می شوند مشمول قانون وظيفه عمومي مي گردند.

۲- حداكثر زمان معرفي مشمولاني كه قبل از سن مشموليت فارغ التحصيل ، ترك تحصيل يا اخراج مي شوند چه مدت مي باشد؟

جواب: حداكثر مدت معرفي ايشان ۶ ماه پس از رسيدن به ۱۸ سالگي تمام است.

مثال: دانش آموز متولد ۷۹/۰۲/۱۰ كه قبل از ۹۷/۰۲/۰۱ فارغ التحصيل، انصراف، ترك تحصيل يا اخراج از تحصيل شده باشد حد اكثر تا ۹۷/۰۸/۰۱ فرصت معرفي خود را دارد.

۳- حداكثر زمان معرفي مشمولاني كه در مقطع دیپلم و پیش دانشگاهی پس از سن مشموليت ، فارغ التحصيل، انصراف، ترك تحصيل يا اخراج مي شوند چه مدت مي باشد؟

جواب: از تاريخ فراغت، اخراج يا ترك تحصيل يكسال فرصت دارند تا خود را معرفي نمايند.

مثال: دانش آموز متولد ۷۹/۰۲/۱۸ كه در تيرماه ۱۳۹۷، فارغ التحصيل، انصراف، ترك تحصيل و يا اخراجي محسوب شوند تاپايان تير ماه ۹۸ مهلت معرفي خواهد داشت.

۴- دانش آموزان تا چه زماني مجاز به تحصيل خواهند بود؟

جواب: اينگونه مشمولان حداكثر تاپايان ۲۰ سالگي مجازند برابر ضوابط وزارت آموزش و پرورش ادامه تحصيل دهند، رشته هاي تحصيلي تاثيري در اين مدت زمان نخواهند داشت. به شرط آنکه وقفه تحصیلی تداشته باشند و دانش آموز عادی محسوب شوند.

۵ – آيا به مشمولاني كه به صورت داوطلب آزاد تحصيل مي كنند معافيت تحصيلي تعلق مي گيرد؟

جواب: خير اينگونه مشمولان حق استفاده از معافيت تحصيلي را نخواهند داشت و شروع به تحصيل داوطلب آزاد به عنوان انصراف از تحصيل تلقي مي گردد.

۶- آيا دانشجويان انصرافي حق تحصيل مجدد را دارند؟

جواب: بلي. مشمولان در طي مدت تحصيل از ديپلم تا دكتري صرفا ۱ بار مي توانند از تحصيل انصراف و مجددا با پذيرفته شدن در دانشگاه به شرط: ۱- عدم گذشت بیش از یکسال از تاریخ انصراف (برای دارندگان برگ اعزام بدون غیبت اولیه و مشمولان وظیفه فاقد غیبت یا مشمولان معافیت موقت بدون غیبت، گذشت بیش از یکسال از تاریخ انصراف قبلی با رعایت سایر شرایط قانونی بلامانع است.) ۲- انصراف قبل از اتمام سنوات تحصیلی مصوب بوده باشد یعنی در سنوات ارفاقی نباشد. ۳- انصراف از تحصیل در مقطع، با اخذ مدرک تحصیلی پایین تر نبوده باشد. (مثلا انصراف از کارشناسی پیوسته با اخذ مدرک کاردانی نباشد، مگر اینکه مدرک اخذ شده در سنوات مجاز تحصیل همان مقطع یعنی مقطع پایین تر به مشمول تعلق گرفته باشد که در این صورت در حکم فارغ التحصیل محسوب شده و ادامه تحصیل وی بلامانع می باشد) ۴- مقطع جدید، تکراری نباشد. (یعنی قبلا از این مقطع فارغ التحصیل نشده باشد.)

۷- آيابه دوره هاي فراگير پيام نور ، دوره هاي بين الملل در دانشگاه و پودماني وساير مقاطع تحصيلي بدون آزمون معافيت تحصيلي تعلق مي گيرد؟

جواب: بلي درصورت تصويب شوراي گسترش آموزش عالي امكان جذب بدون آزمون واحد آموزشي، تحصيل اينگونه افراد منعي نخواهد داشت. (به دوره دانش پذیری در دانشگاه پیام نور ، معافیت تحصیلی تعلق نمی گیرد و صرفا از زمان قبولی قطعی و دانشجویی وضعیت مشمول بررسی و در صورت داشتن شرایط معافیت تحصیلی صادر خواهد شد.)

۸- آيا سربازان وظيفه اي كه به خدمت اشتغال دارند جهت تحصيل در دانشگاه هااز خدمت ترخيص مي شوند؟

جواب: درصورت قبولي اينگونه سربازان در مقطع كارشناسي وبالاتر و نداشتن غیبت اولیه ترخيص از خدمت صورت مي گيرد و ترخيص براي ادامه تحصيل درمقاطع كارداني مجاز نمي باشد.

۹- دانشجوياني كه با انصراف ازتحصيل ،به عنوان دارندگان مدرك معادل درمقطع پايين شناخته مي شوند آيا مجاز به تحصيل در مقاطع بالاتر مي باشند؟

جواب: خير اينگونه مشمولان تا پايان خدمت دوره ضرورت حق ادامه تحصيل نخواهند داشت. مگر آنکه مدرک معادل را در سنوات تحصیلی اولین مقطع (مدرک) اخذ شده طی کرده باشند.

۱۰- آیا دانشجویان اخراجی مجاز به ادامه تحصیل هستند؟

جواب: خیر دانشجویان اخراجی تا پایان خدمت یا اخذ معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند.

۱۱- سقف سنوات هاي مجاز تحصيلي در مقاطع مختلف دانشگاهي ، به چه ميزان مي باشد؟

جواب: برابر تبصره (۱) ماده (۳۳) قانون خدمت وظيفه عمومي، حداكثر معافيت تحصيلي براي دانش آموزان تا سن بيست سال تمام ودر هر يك از مقاطع تحصيلي كارداني دو و نيم سال، كارشناسي ناپيوسته وكارشناسي ارشد ناپيوسته سه سال، كارشناسي پيوسته پنج سال وكارشناسي ارشد پيوسته شش سال، دكتراي پيوسته هشت سال و دكتراي تخصصي شش سال است.

۱۲- چه كساني ميتوانند از معافيت تحصيلي دانش آموزي در خارج از كشور استفاده نمايند؟

جواب: فرزندان ايرانيان مقيم خارج از كشور، چنانچه هنگام ورود به سن مشموليت (ماه تولد ۱۸ سال تمام) درمدارس ايراني يا مدارس خارجي مورد تاييد وزارت آموزش وپرورش مشغول به تحصيل در مقطع متوسطه باشند می توانند از معافیت تحصیلی استفاده نمایند.

۱۳- آيا مشمولاني كه در داخل كشور در مقطع متوسطه فارغ التحصيل مي شوند، حق تحصيل در خارج از كشور را دارند؟

جواب: خير آنها به عنوان مقيم خارج از كشور محسوب نشده و مجاز به تحصيل در دانشگاه هاي خارج از كشور نمي باشند.

۱۴- چه مشمولاني مي توانند بدون آنكه مقيم كشورهاي خارجي باشند دردانشگاه هاي خارج از كشور تحصيل نموده و از معافيت تحصيلي دانش جويان خارج از كشور بهره مند شوند؟

جواب: مشمولاني كه در مقاطع كارشناسي يا بالاتر در دانشگاه هاي داخل كشور فارغ التحصيل شده باشند به شرط عدم ورود به غيبت و سپري نشدن بيش از يكسال از تاريخ فراغت از تحصيل با سپردن تضمين لازم مي توانند از اين معافيت استفاده نمايند. (ودیعه لازم فعلا ۲۰میلیون تومان وجه نقد می باشد.)

۱۵- آیا مرخصی تحصیلی جزء سنوات مجاز تحصیلی محسوب می گردد ؟

جواب: بله دانشگاه ها باید از درج عبارت مرخصی بدون احتساب در سنوات تحصیلی برای دانشجویان مشمول خودداری نمایند.

۱۶- آیا مشمول غیر غایبی که بعد از مدت یکسال فرصت تعیین شده دانشگاه قبول شود می تواند از معافیت تحصیلی برخوردار شود؟

جواب :مشمولانی که به دلایل قانونی (معافیت موقت و… ) تاریخ اعزام خود را به تعویق می اندازند چنانچه مدت تعویق آنان از مدت یکسال فرصت تعیین شده در قانون بیشتر گردد، در صورتی که در حین فرصت معرفی تعویق شده (معافیت موقت و…) در دانشگاه قبول شوند با احراز سایر شرایط (قوانین و مقررات معافیت تحصیلی) ادامه تحصیل و بهره مندی آنان از معافیت تحصیلی بلامانع خواهد بود.

۱۷- آیا تحصیل همزمان با خدمت امکان پذیر می باشد؟

جواب: خیر حتی در صورت تایید دانشگاه برای این دسته از دانشجویان معافیت تحصیلی صادر نمی گردد.

۱۸- طلاب حوزه های علمیه پس از اخراج از حوزه علمیه در چه صورت مجاز به ادامه تحصیل می باشند؟

جواب: طلاب حوزه های علمیه در صورت اخراج تا پایان خدمت و یا اخذ معافیت دائم ، مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند.

۱۹- آیا دانشجویانی که در سنوات اولیه فارغ التحصیل نشده اند حق ادامه تحصیل دارند؟

دانشجویانی که در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول به تحصیل بوده و در سنوات اولیه تحصیلی موفق به فراغت از تحصیل نشده اند، در صورت تصویب کمیسیون موارد خاص دانشگاه و اخذ مجوز سنوات ارفاقی حداکثر ظرف مدت ۳ ماه از اتمام سنوات تحصیلی از طریق پلیس +۱۰ حداکثر به مدت یکسال می توانند از سنوات ارفاقی استفاده نمایند.

۲۰- آیا دانشجویان مشمولی که در سنوات ارفاقی فارغ التحصیل می شوند از مهلت معرفی برخوردارند؟

بله، این دسته از دانشجویان مشمول از یکسال مهلت معرفی برخوردار خواهند بود و درصورت پذیرش در مقاطع بالاتر می توانند از معافیت تحصیلی بهره مند شوند.

۲۱- دانشجویانی که درسنوات ارفاقی نیز فارغ التحصیل نشوند در چه صورت حق ادامه تحصیل دارند؟

چنانچه دانشجو نتواند تا پایان یکسال سنوات ارفاقی نیز فارغ التحصیل شود، صرفا در صورت داشتن پیشرفت تحصیلی در سنوات ارفاقی و امکان فراغت از تحصیل طی مهلت معرفی برای تعیین تکلیف وضعیت خدمتی، با درخواست دانشگاه و ثبت درخواست در دفاترخدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰)، پس از احراز شرایط، صدور مجوز ادامه تحصیل در مهلت معرفی به مدت حداکثر یک نیمسال بدون لحاظ غیبت فراهم خواهد شدلازم به ذکر است در صورت قبولی در مقاطع بالاتر امکان ادامه تحصیل برای این افراد وجود ندارد.

۲۲ – مهلت اخذ معافیت تحصیلی یا مجوز ثبت نام برای دانشجویان داخل و خارج از کشور تا چه زمانی می باشد؟

از اول آذر ماه سال ۹۶، دانشجویان دانشگاه های داخل کشور موظف هستند حداکثر ظرف مدت ۶ ماه نسبت به اخذ معافیت تحصیلی یا مجوز ثبت نام موقت اقدام نمایند در غیر این صورت امکان ثبت درخواست معافیت تحصیلی وجود نداشته و مشمول فاقد شرایط شناخته می شود، همچنین دانشجویانی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل شده اند باید حداکثر تا پایان سال اول تحصیلی نسبت به دریافت معافیت تحصیلی خود اقدام نمایند، در اینصورت مجاز به ادامه تحصیل نبوده و پس از گذشت مهلت معرفی به عنوان مشمول غایب شناخته می شوند.

تهیه و تنظیم: مجله اینترنتی پارسی گو

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

2 دیدگاه در “سوالات متداول در خصوص معافیت تحصیلی و انصراف از دانشگاه + پاسخ

  1. محمدطاها

    من تا بهمن۹۹معافیت داشتم و تا همین تاریخ فارغ تحصیل شدم،میتونم این ترم شروع به تحصیل نکنم و از ترم مهر واسه مقطع بالاتر (کارشناسی)بخونم؟

    1. پارسی گو نویسنده

      سلام. دوست عزیز. بله. تا یک سال بعد از فراعت از تحصیل معافیت تحصیلی دارید. به عبارتی می شود دو ترم. بنابراین می توانید با هماهنگی دانشگاه یک یا دو ترم را مرخصی بگیرید. منتهی حتما موافقت نظام وظیفه دانشگاه را جلب کنید و درخواست کتبی بنویسید… موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *