درگیری خون آلود با ماموران پادگان نیروی هوایی ارتش در بیشه‌ کلای محمود آباد مازندران + تصاویر

ماجرای درگیری پادگان نیروی هوایی محمود آباد مازندران! + تصاویر

ماجرای درگیری پادگان نیروی هوایی مازندران چیست؟ چرا در این ماجرا توسط ارتش تیراندازی می شود و چند نفر کشته می شوند؟ جزئیات این ماجرا چیست؟

درگیری پادگان نیروی هوایی بیشه کلا محمود آباد مازندران

مجله اینترنتی پارسی گو: ماجرای درگیری پادگان نیروی هوایی مازندران چیست؟ چرا در این ماجرا توسط ارتش تیراندازی می شود و چند نفر کشته می شوند؟ جزئیات این ماجرا چیست؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سوالات پرداخته ایم:

کشته‌شدن دو نفر در درگیری‌های پادگان محمودآباد

دیروز خبر درگیری عده‌ای با ماموران پادگان نیروی هوایی ارتش در بیشه‌کلای محمودآباد منتشر شد. نخستین روایتی که منتشر شد، خبری مبنی بر حمله تعدادی زمین‌خوار به این پادگان بود. اما با گذشت یک روز از ماجرا روایت دیگری هم منتشر شد.

رحیم رحیمی میلاشی، دادستان نظامی استان مازندران با بیان اینکه علت درگیری به یک اختلاف ملکی بین اهالی منطقه بیشه کلا و پایگاه هوایی ارتش بر می‌گردد، افزود: روز گذشته ماموران انتظامی در معیت نماینده دادگاه جهت جانمایی و چگونگی اجرای حکم قاضی دادگاه عمومی و انقلاب محمود آباد درباره آزادسازی بخشی از زمین‌های پایگاه هوایی ارتش در روستای بیشه کلا بخش سرخرود که به نفع یکی از اهالی روستا صادر شده بود، ضمن ابلاغ موضوع به فرمانده پایگاه، در محل حاضر می شوند.

درگیری پادگان نیروی هوایی

درگیری پادگان نیروی هوایی

وی افزود: به دنبال ممانعت از انجام جانمایی، صاحب ملک در اقدامی خودسرانه و تحریک آمیز به همراه کارگران خود در محل حاضر و مبادرت به سنگ پرانی به سمت عوامل پایگاه می‌نمایند که مأموران نیز اقدام به تیراندازی هوایی نموده و با توجه به ادامه تعرض مبادرت به تیراندازی می کنند.

رحیمی تصریح کرد: متاسفانه بر اثر این تیراندازی، دو نفر کشته و چهار نفر مجروح می شوند و به دنبال وقوع این حادثه، تیمی از سازمان قضایی نیروهای مسلح مازندران به سرپرستی این‌جانب در محل حضور یافته و معاینه و تحقیقات محلی را آغاز می کنند.

نیروی هوایی ارتش هم با صدور اطلاعیه‌ای کشته‌شدن دو نفر را تایید کرد اما تاکید کرد صدور این حکم قضایی با رعایت سلسله مراتب نظامی نبوده است. امیدواریم دادگاه نظامی استان به این پرونده بدون هیچ اغماضی رسیدگی کند و حق به حقدار برسد.

درگیری پادگان نیروی هوایی بیشه کلا محمود آباد

درگیری پادگان نیروی هوایی بیشه کلا محمود آباد

توضیحات نیروی هوایی ارتش درباره درگیری و تیراندازی مرگبار در بیشه کلا

روز گذشته درگیری خونینی در شهرستان محمودآباد مازندان، بر اثر مالکیت شهرک قصر دریا صورت گرفت. در این ماجرا مالکان مدعی‌اند که زمین برای آنهاست و از سوی دستگاه قضایی نیز حکم دارند اما نیروی هوایی ارتش اجازه ورود مالکان به زمین را نمی‌دهند. در همین حال زمانی که مالکان می‌خواستند وارد زمین‌شان شوند ابتدا تیر هوایی شلیک شد و پس از وارد شدن مالکان به منطقه نظامی، نیروهای ارتشی به تیراندازی به‌سوی مالکان پرداختند که ۲ نفر در دم جان باخته و ۴ نفر مجروح شدند.

در همین خصوص توضیحات نیروی هوایی ارتش را می‌خوانید:

«فرودگاه پادگان بیشه‌کلا نیروی هوایی به عنوان تنها مرکز آموزشی انجام عملیات نجات خدمه به‌ منظور آموزش خلبانان و کروی پروازی این نیرو در اراضی واقع در شهرستان محمودآباد استان مازندران استقرار یافته و به‌ دلیل موقعیت خاص سوق‌الجیشی در طرح‌های عملیاتی برای مقابله با تحرکات احتمالی بیگانگان، مردم یاری و کمک به مردم در حوادث غیرمترقبه و ناگوار به‌عنوان پایگاه مقدم پیش‌بینی شده است.

باند فرودگاهی نیروی هوایی در پادگان بیشه‌کلا یکی از باندهای موجود در استان مازندران با مأموریت آموزش نجات خدمه در موقعیت‌های جغرافیایی جنگل و دریا و پشتیبانی محسوب می‌شود که وجود ساخت و سازهای غیر معمول در حریم این باند موجب اختلال در روند مأموریت‌های مهم از جمله؛ مأموریت های امدادی و مردم‌یاری در حوادث و سوانح طبیعی و غیر مترقبه این فرودگاه راهبردی شده است.

بر اساس ابلاغیه ریاست حقوقی و امور مجلس نیروهای مسلح به شماره ۲۹۱/۱۱۵۰/۳۶۱۴ در تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶ و متعاقباً نامه فرمانده نیروی هوایی ارتش به شماره ۴۸-۱/۱۵/۴۸۴۰ در تاریخ ۱۳۹۸/۰۵/۱۶ به مراجع مرتبط در سرخ‌رود استان مازندران، صراحتاً تصریح شده است «هرگونه خلع ید و رهاسازی اراضی و اماکن تحت اختیار نیروهای مسلح مستلزم رعایت تشریفات خاص قانونی و کسب مجوز از سلسله مراتب سازمانی نیروهای مسلح است» و همچنین دراین ابلاغیه‌ها تأکید شده، «با توجه به موقعیت حساس کنونی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و ضرورت تقویت بنیه دفاعی کشور و اهمیت و حساسیت مأموریت‌های خطیر نیروهای مسلح در راستای حفظ و حراست از کشور، ضمن توقف عملیات اجرایی پرونده مطروحه از هرگونه دستور خلع ید از پلاک‌های مورد نظر بدون رعایت موارد یاد شده جلوگیری به‌عمل آید».

این در حالی است که بدنبال صدور حکم مبادی ذی‌ربط مبنی بر تحویل‌گیری بخشی از زمین توسط افراد مدعی، پس از مراجعه مأموران جهت اجرای حکم خلع ید از قسمتی از اراضی نیروهای مسلح و پس از تنظیم صورتجلسه توسط ضابطین قضایی و ترک محل اجرای حکم، متأسفانه یکی از مدعیان مالکیت، روند اعتراضی خود را به‌صورت غیر قانونی ادامه داده و با تحریک تعدادی از کارگران خود، موجب دامن زدن به ناآرامی و در نهایت هجوم به‌سمت پادگان نظامی شد.

در پی این هجوم و در مرحله نخست، مسئولان و کارکنان پادگان در تلاش بودند تا در آرامش و با مذاکره مسالمت آمیز مهاجمان را آرام کنند، لیکن بدنبال تشدید التهاب‌ها و پس از تعرض به منطقه نظامی، تعدادی اقدام به درگیری‌های نزدیک با عناصر تأمین حفاظت فیزیکی نموده و کارکنان و سربازان برای ممانعت از ادامه این تعرض به پادگان با وجود تجهیزات حساس هوایی و جلوگیری از خلع سلاح و احتمال تسخیر پادگان، پس از مجروحیت ناشی از ضرب و شتم، اقدام به شلیک هوایی هشدار کردند که با توجه به وجود زمین‌های غیر همسطح، متأسفانه بر حسب اتفاق دو تن از افراد حاضر در صحنه درگیری بر اثر اصابت گلوله فوت کردند.

نیروی هوایی ضمن تسلیت مجدد به خانواده‌های داغدار این درگیری، این موضوع را از مبادی قانونی ذی‌صلاح پیگیری و اعلام می‌دارد همانگونه که در دوران پرافتخار هشت سال دفاع مقدس با از خودگذشتگی و ایثار کارکنان ولایی این نیرو و پس از آن در مقاطع حساس و ناگوار مانند سوانح طبیعی سیل در استان‌های مازندران، گلستان، لرستان و خوزستان و زلزله کرمانشاه با سرلوحه قرار دادن شعار «ارتش فدای ملت» همواره یار و یاور مردم بوده است، همچنان موجب اطمینان قلب مردم خونگرم خطه دلاور خیز مازندران خواهد بود لیکن ضمن بررسی دقیق علل و عوامل حادثه، محرکان و مقصران این حادثه را از طریق مراجع قانونی مورد پیگرد قرار می‌دهد.»

درگیری پادگان نیروی هوایی بیشه کلا محمود آباد مازندران

درگیری پادگان نیروی هوایی بیشه کلا محمود آباد مازندران

روایت جدید از درگیری مرگبار بین مردم و کارکنان نیروگاه هوایی ارتش در محمود آباد

رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران می گوید: تیراندازی کارکنان نیروگاه هوایی بیشه کلا به سمت مردم اقدامی خودسرانه بوده و باید برخورد قضایی جدی شود.

درگیری در اراضی نیروی هوایی بیشه کلا جنجال خبری روزگذشته تا امروز بود. در این درگیری همراه با تیراندازی، دو نفر کشته و چند نفر زخمی شدند. ولی الله نانواکناری نماینده بابلسر و رئیس مجمع نمایندگان مازندران در گفتگو با خبرآنلاین جزییاتی از این درگیری را روایت کرده و گفته است «افرادی که در داخل اردوگاه بودند یکباره به سمت کارگرانی که در سمتی دیگر ایستاده بودند شلیک کردند.» او معتقد است این اقدام خودسرانه بوده و باید قوه قضاییه برخورد جدی و محکم با این اقدام نابخردانه داشته باشد.

در ادامه گفتگو با نماینده بابلسر درباره درگیری پادگان نیروی هوایی را بخوانید؛

اقای نانواکناری! روز گذشته درگیری بین مردم و نیروهای پایگاه هوایی بیشه کلا رخ داد، از یک سمت اتفاق افتاده و اراضی دولتی غصب شده است؛ از سمت دیگر تیراندازی مستقیم به مردم صورت گرفته است. چرا اصلا چنین قصوری صورت گرفته؟ماجرا از چه قرار بوده است؟

بین مردم و اردوگاه نیرو هوایی بیشه کلا یک اختلاف اراضی وجود داشت. این پایگاه، یک اردوگاه تفریحی در آن منطقه است. حکم قضایی هم به نفع مردم صادر شد تا زمین ها را پس بگیرند . حکم از طرف قوه قضاییه برای اجرا رفته بود اما افرادی که داخل اردوگاه ممانعت می کنند. این موضوع صورت جلسه می شود. کارگرانی که این سمت اردوگاه مشغول به کار بودند وقتی دیدند نیروی انتظامی برای اجرای حکم آمده آنجا تجمع می کنند. تعداد کارگران هم در حدود ۳۰ الی ۴۰ نفر بوده است. یکباره از طرف اردوگاه به طرف مردم تیراندازی می شود و یک اقدام زشت و غیر منطقی را مرتکب می شوند. آدم های بدبخت بیچاره و کارگرانی بودند که در محوطه محل ساخت و ساز شهرکی که آنجا بود مشغول به کار بودند.

من یک صحنه ای را دیدم که یک نفر دست به کمر در کناری ایستاده و در حال تماشا بود و یکدفعه تیر به سرش می خورد. یک درگیری به این شکل بوده است. شورای تامین استان و شهرستان ورود کردند، اقدامات تامینی را انجام دادند. در این درگیری ۲ نفر کشته شدند، ۴ و ۵ نفری هم تیر خوردند، چند نفر هم با باتوم زخمی شدند که درحال حاضر بستری هستند.

خب حکم تیر را چه کسی صادر کرده بود؟ نیروها خودسر تیر اندازی کردند یا …؟

کدام آدم عاقلی هست که حکم تیر بدهد؟، کسانی که این کار را کردند حتما یک اقدام خودسرانه انجام دادند. مگر می شود به سمت مردم تیراندازی کرد. زخمی و کشته شدن افراد خارج از محدوده اردوگاه بوده است. این ماجرا به هر شکلی قابل قبول نیست و غیرانسانی و محکوم است.چه دلیلی دارد چنین اقدام غیرمنطقی را در مورد مردم عادی انجام دهد.

برای برخورد با خاطیان چه اقدامی صورت گرفته است؟

خاطیان این موضوع که از عوامل اردوگاه بودند؛ دستگیر شده اند. پرونده در دست قوه قضاییه است و انتظار است که با آنها برخورد شود تا دیگر خودسرانه دست به اقدام چنین عمل نابخردانه و تحریک آمیز نزنند.

به نظر می رسد افراد فوت شده حتی از قشر پایین باشند، چه اقدامی برای دلجویی از خانواده این افراد صورت گرفته یا قرار است انجام شود؟

بله ادم های بدبخت بیچاره ای بودند. آن ها کارگران روزمزدی بودند که در حال کارکردن بودند. استانداری فکری باید بکند ما هم به عنوان نماینده مردم برای عرض تسلیت به خدمت آنان می رویم.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
موضوع: درگیری پادگان نیروی هوایی محمود آباد مازندران
منبع: الف. خبرآنلاین

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *