پشت پرده ماجرای پلاکارد تهدید به مرگ رئیس جمهور چیست؟

همه چیز درباره پلاکارد تهدید به مرگ رئیس جمهور! + تصاویر

تجمع فیضیه و ماجرای پلاکارد تهدید به مرگ رئیس جمهور، به قدری حاشیه ساز شد که از مقامات دولتی گرفته تا مراجع و شخصیت های سیاسی نسبت به آن واکنش نشان دادند.

پلاکارد تهدید به مرگ رئیس جمهور

مجله اینترنتی پارسی گو: تجمع فیضیه که حاشیه اصلی آن پلاکارد تهدید به مرگ رئیس جمهور بود، حاشیه ای گسترده داشت. تا جایی که از مقامات دولتی گرفته تا مراجع تقلید و شخصیت های سیاسی نسبت به آن واکنش نشان دادند. اتفاقا درست هم همین است. دولت که در این وانفسای اقتصادی بی تقصیر است. تدابیر دولت هم که عالی بوده. مذاکرات و تسلیم کردن داشته های هسته ای کشور هم که جواب داده است. پس مقصر کیست؟ همین جماعتی که دور هم جمع شده اند تا به خیال خود به این وضعیت اعتراض کنند!

استخر فرح در انتظارت

در تجمع جنجالی طلاب قم چه گذشت؟

در این شرایط همه نگاه‌ها به سمت دولت است، همه مسئولیت‌ها نیز به گردن نهاد اجرایی انداخته می‌شود. حالا دولت متهم اول وضعیت کشور است، مسئولان دولتی نیز در این آشفته بازار سکوت کرده اند. در میانه این سکوت موج اعتراضات رنگ وبوی تازه‌ای نیز به خود گرفته است، دولت زیر فشار سنگینی قرار دارد، رییس جمهور باید به زودی برای ارائه توضیح به مجلس برود، یک وزیر استیضاح شده و چند وزیر دیگر زیر تیغ قرار دارند.

از سمت دیگر فشار خارجی به ویژه آمریکا و برخی کشور‌های منطقه هر روز دو چندان می‌شود. در این بین شکست مهمترین اقدام دولت یعنی “برجام”، باعث شده که منتقدان برجام و مخالفان دولت با ادبیات بسیار تندی به دولت بتازند و وضعیت کنونی را ناشی از توافق هسته‌ای بدانند. این در حالی است که بسیاری از ناظران بخش عمده بحران اقتصادی را ناشی از خروج آمریکا از برجام و فشار سنگین خارجی به ایران می‌دانند.

در این راستا در حالیکه هفته گذشته، هفته آرامی برای کشور بود. تجمعات اعتراضی در نقاط مختلف متوقف شد و دولت طرح و بسته جدیدی برای مقابله با بحران ارزی کشور ارائه کرد، اما طلاب حوزه علمیه قم تجمعی اعتراضی به وضعیت کشور به راه انداختند. تجمعی که جنجال ساز شد. جنجال یک تجمع؛ تهدید به مرگ و زمینه سازی حذف دولت روحانی؟! سخنرانی رحیم پور ازغدی از منتقدان سرشناس دولت در تجمع طلاب در تجمع طلاب چه گذشت؟ این تجمع با موضوع مطالبه عدالت اقتصادی، روز پنجشنبه با شعار “روحانیت هم درد و همراه مردم” در مدرسه فیضیه قم، برگزار شد.

در این تجمع یکی از منتقدان جدی دولت یعنی حسن رحیم پور ازغدی از اعضای شورای انقلاب فرهنگی سخنرانی کرد. ازغدی گفت: «هر کس در این حکومت طوری رفتار کند که نسل جوان ما به این نتیجه برسند که یک طبقه اشرافی مذهبی در داخل حکومت تشکیل شده و شکاف طبقاتی عادی‌سازی شده است، در مسیر تعیین‌شده از طرف دشمن حرکت می‌کند.» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ملاک را مأیوس نکردن مردم از این نظام دانست و تأکید کرد: “کسانی که سکه‌ها و وام‌های کلان را به محتکرین می‌دهند، در برخورد قانونی در اولویت بوده و در وهله نخست باید با آن‌ها برخورد شود. ” او ادامه داد: «ضربه اصلی باید به فساد در درون حکومت وارد شده و اگر اشرافیت مذهبی در کشور شکل گرفته، باید از بین برود، نمی‌شود شعار مرگ بر آمریکا داد و فرزندانمان در آمریکا به تحصیل و خوش‌گذرانی بپردازند.»

رحیم پور ازغدی

رحیم پور ازغدی همچنین از اعلام نشدن لیست قضات فاسد انتقاد کرد. سخنران دیگر این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین حسین طیبی فر، فرمانده تیپ ۸۳ امام صادق (ع). این تیپ پیشتر توسط مجتبی ذوالنور، نماینده فعلی قم در مجلس و از چهره‌های شناخته شده جریان منسوب به آیت‌الله مصباح یزدی تأسیس شده بود و خود ذوالنور هم تا مدت‌ها فرماندهی آن را بر عهده داشت. حسین طیبی فر در سخنرانی خود گفت: «برخی افراد در کشور به حمایت از تجمل‌گرایی پرداخته و سبب شدند که مردم با مشکلات شدید اقتصادی روبه‌رو شوند و امروز نیز مشکلات کشور به‌دلیل وجود روحیه قارون‌گرایی در برخی از مسئولان است.» او افزود: «یک زمانی روحیه قارون‌گرایی در کشورمان شکل گرفت و این موضوع مطرح شد که باید مانور تجملات داد و زمینه تجمل‌گرایی در کشور ایجاد شد.» طیبی فر با اشاره به وجود روحیه اشرافی گری در مسئولان دولتی تصریح کرد: «مسئولان مدیریت مناسبی نداشتند و این موضوع سبب شد که ارز و سکه افزایش چند برابر پیدا کند و کشور با مشکلات اقتصادی روبه‌رو شود.»

اوگفت: «امروز برخی از قارون‌های داخلی اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب را زیر سؤال می‌برند، هنگامی که رهبر معظم انقلاب موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند متأسفانه توجهی نشد.» فرمانده تیپ ۸۳ امام صادق (ع) بیان کرد: «لیدر‌های سیاسی و فرهنگی فتنه ۸۸ پس از این فتنه در مسئولیت‌های اجرایی به‌عنوان مشاور و معاون و مدیر مشغول به فعالیت شدند که این افراد هیچ خدمتی به انقلاب اسلامی نکرده بلکه برای براندازی جمهوری اسلامی اقدام می‌کنند.» اما تجمع اعتراضی روز پنج شنبه طلاب حوزه علمیه قم درباره وضعیت اقتصادی کشور با حاشیه‌هایی همراه بوده است.

پلاکارد‌هایی که در دست طلاب حاضر در این تجمع حاوی شعار‌های بسیار تندی بود. شعار‌هایی که بیشتر دولت را هدف قرار می‌داد. تجمع‌کنندگان در این تجمع با سردادن شعار‌هایی از جمله “حوزویان بیدارند از مفسدان بیزارند”، “امت ما بیدارند از مفسدان بیزارند” و “سکوت هر مسلمان خیانت است به قرآن”، “برجامیان برگردید، مطیع رهبر گردید”، “محصل انگلیس، مذاکره کلید نیست”، “نه برجام نه ۲۰۳۰، لعنت به انگلیسی”، “سؤال از مسئولان وظیفه مجلس است، تمرد از قوانین شیوه هر ناکس است” “وزیران میلیاردی، زالوی این نظامند”، “ملت ما نجیب است، وزیر به فکر جیب است” اعتراض خود را به مسوولان اعلام کردند. در پایان این مراسم یکی از طلاب با به آتش کشیدن نمادین یک اسکناس ١٠٠دلاری تقلبی، تلاش داشت اعتراض خود نسبت به افزایش قیمت ارز را به تصویر بکشد.

تجمع اعتراضی فیضیه

حجت‌الاسلام احمدی طلبه معترض با آتش زدن این ١٠٠ دلار گفت با این حرکت می‌خواهم به مسوولان بگویم، چرا با وجود منویات رهبر معظم انقلاب در مورد اقتصاد مقاومتی، چشم به خارج کشور دوختند و منتظرند امریکایی‌ها برای اقتصاد کشور ما تصمیم‌گیری کنند. اما این طلبه جوان یک صد دلاری واقعی را به آتش نکشید بلکه یک کاغذ که طرح اسکناس صد دلاری روی آن چاپ شده بود را آتش زد که با انتقاد و تمسخر در فضای مجازی روبه رو شد. در ماه‌های اخیر بخشی از جریان اصولگرای که از سوی منتقدان خود تندرو خوانده می‌شوند به شدت به دولت حمله می‌کنند و از هر فرصتی برای انتقاد و زیر سوال بردن دولت استفاده می‌برند. این جریان تریبون‌های فراوانی نیز در اختیار دارند، از روزنامه و خبرگزاری گرفته تا تریبون‌های نمازجمعه در برخی شهرها.

پس از تجمع جنجالی روز پنج شنبه آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد روز جمعه به تندی از دولت به خاطر برجام و مذاکره با اروپا انتقاد کرد. او با بیان اینکه «اگر رهبری نبودند، دولتی‌ها در برجام شکست‌خورده و لعنتی، بیشتر امتیاز می‌دادند»، وضعیت کنونی کشور را ناشی از «امتیازات داده شده در برجام» دانست و گفت: «به جای اینکه مردم را از چنگال مضیقه معیشتی نجات دهید که عده‌ای افراد سودجو از این شرایط استفاده می‌کنند، می‌دزدند، می‌خورند و می‌برند، بعد بگوییم با فرانسه، انگلیس و آلمان توافق کنیم؟ مگر هواپیمای صدام از فرانسه نبود؟ مگر انگلیسی‌ها از ابتدای انقلاب فساد نکردند؟ این واقعاً عقل و فکر است؟ تجربه هم چیز خوبی است.» آیت‌الله علم‌الهدی همچنین با اشاره به برجام گفت: «ما در آن باره ضربه خوردیم و به وضعیت کنونی رسیدیم.»

در تصاویر منتشر شده از این تجمع یکی از طلاب پلاکاردی جنجالی در دست دارد که حاوی تهدیدی عجیب است. در این پلاکارد آمده است “ای آنکه مذاکره شعارت/ استخر فرح در انتظارات”، ظاهرا این پلاکارد به ماجرای درگذشت آیت الله هاشمی اشاره دارد. عده‌ای معتقدند این پلاکارد در تائید مشکوک بودن مرگ آیت الله هاشمی است. این پلاکارد با بازتاب گسترده همراه بود. شبکه‌های اجتماعی به آن توجه ویژه‌ای نشان دادند.

آتش زدن دلار

برخی کانال‌ها و شبکه‌های معاند نیز که پیشتر مرگ آیت الله هاشمی را مشکوک خوانده بودند این پلاکارد را در تائید ادعا‌های خود دانستند. ناظران معتقدند این پلاکارد در واقع تهدید کسانی در دولت است که معتقد به مذاکره با غرب هستند وسرنوشت آیت الله هاشمی را به آن‌ها یادآوری می‌کند. آیت الله هاشمی رفسنجانی روز ۱۹ دی سال ۱۳۹۵ هنگام شنا در استخر کوشک متعلق به مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اثر ایست قلبی جان باخت. پس از مرگ آیت الله حاشیه‌های فراوانی درباره علت مرگ به وجود آمد.

منتقدان هاشمی رفسنجانی برای اینکه بگویند او زندگی اشرافی داشته است، تاکید می‌کردند که استخری که هاشمی در آن از دنیا رفت، استخر فرح پهلوی بوده است. البته به عقیده بسیاری این ادعا درست نیست. در مورد مرگ هاشمی رفسنجانی برخی شائبه ترور را مطرح می‌کردند. اعضای خانواده او نیز در مواردی از مشکوک بودن درگذشت او سخن گفته اند. محمد هاشمی برادر آیت الله هاشمی، فائزه و فاطمه دختران او در مصاحبه‌های درباره دلیل مرگ آیت الله شبهه‌هایی مطرح کرده بودند. براساس اخبار منتشر شده از سوی خانواده هاشمی میزان رادیو اکتیو موجود در بدن آیت الله هاشمی هنگام مرگ ۱۰ برابر بیشتر از میزان حد مجاز بوده است. فائزه هاشمی سال گذشته این خبر را بر مبنای گزارش شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد. ۱۸ دی ماه سال گذشته، یک سال پس از درگذشت آیت الله، یاسر هاشمی فرزند او به خبرگزاری پانا خبر داد، پرونده مرگ پدرش که در شورای عالی امنیت ملی بسته شده بوده، مجددا از سوی حسن روحانی رئیس جمهور برای بررسی به این شورا ارجاع شده و اکنون مفتوح است.

درگذشت هاشمی رفسنجانی

محمد هاشمی برادر آیت الله هاشمی هم در آن زمان گفته بود: «از آنجا که علت ایست قلبی اعلام شده و دلیلی برای آن ذکر نشده است جای شبهه وجود دارد و منشأ برخی گمانه‌زنی‌ها می‌شود.» با وجود اینکه تاکنون گزارش دقیقی درباره علت مرگ آیت الله هاشمی منتشر نشده است و شورای عالی امنیت ملی توضیحی در این باره نداده، اما با پلاکارد تازه در تجمع طلاب حساسیت‌ها بر سر این موضوع افزایش یافته است. روزنامه جمهوری اسلامی امروز در مطلبی با اشاره به واکنش‌ها به پلاکارد جنجالی نوشت: «کاربران، با دیدن این شعار گفتند این، علاوه بر آنکه تهدیدی علیه رئیس‌جمهور است، نوعی اعتراف به فعال بودن دست‌هائی در ماجرای جان باختن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در استخر است.» این روزنامه افزود: “البته انتساب آن استخر به فرح دروغی است که معاندان ساخته‌اند. نکته جالب اینکه روی دسته تابلو‌های این مراسم نوشته شده بود «بعد از مراسم تابلو‌ها را برگردانید» جمله‌ای که برنامه ریزی شده بودن این تجمع توسط یک جریان خاص را برملا کرد. “

جزئیاتی از حاشیه‌سازی درباره پلاکارد تهدید به مرگ رئیس جمهور

فرمانده تیپ امام جعفر صادق(ع) با اشاره به تجمع طلاب گفت: در مراسم اعلام داشتم که پلاکاردهایی غیر از سخنان رهبری و یا مضمون سخنان رهبری در شان جلسه طلاب نیست و نسبت به جمع آوری این پلاکاردها اقدام شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسین طیبی فر با اشاره به مطالب مطرح شده در فضای مجازی در خصوص تجمع طلاب در مدرسه فیضیه اظهار کرد: این تجمع به صورت کاملا خودجوش برگزار شد و حوزه علمیه سپس ورود کرد تا نسبت به کنترل تجمع اقدام کند و در این خصوص نیز اقدامات لازم انجام شد.

وی با اشاره به اینکه برخی از افراد می خواستند که تجمع را به بیرون از مدرسه فیضیه هدایت کند، اضافه کرد: در این خصوص ممانعت لازم به عمل آمد و اجازه خروج از مدرسه فیضه داده نشد.

تجمع فیضیه آتش زدن دلار

فرمانده تیپ امام جعفر صادق(ع) با اشاره به سخنرانی خود در این تجمع بیان کرد: طبق زمان اعلام شده طلاب در سالن حضور یافته ولی سخنران هنوز به محل برگزاری مراسم نرسیده بود و به همین دلیل بنده چند دقیقه ای مطالبی را مطرح کردم تا سخنران جلسه که آقای رحیم پور ازغدی بود به محل برگزاری مراسم برسد.

وی با اشاره به اینکه گفته شده است که سخنران از سوی شما به مراسم دعوت شده بود، یادآور شد: چنین مسئله ای صحت نداشته و آن را تکذیب می کنم.

حجت الاسلام والمسلمین طیبی فر با اشاره به حاشیه سازی صورت گرفته در خصوص برخی از پلاکاردها بیان کرد: در همان چند دقیقه که برای طلاب سخنرانی کردم اعلام داشتم که پلاکاردهایی غیر از سخنان رهبری و یا مضمون سخنان رهبری در شان جلسه طلاب نیست و نسبت به جمع آوری این پلاکاردها اقدام شد.

وی با بیان اینکه تابلوهایی که عکس آن منتشر شده هنگام سخنرانی در مراسم وجود نداشت، بیان کرد: به نظر می رسد که فردی نفوذی این کار را انجام بوده و یا شیطنتی در کار بوده است که از یک پلاکارد خاص که به سرعت جمع آوری شده بود، برای حاشیه سازی عکسبرداری شده است.

فرمانده تیپ امام جعفر صادق(ع) تاکید کرد: قاطعانه می توان گفت که این نوشته توسط برخی افراد مسئله دار به جلسه وارد شده و از سوی همین افراد این نوشته روبه روی دوربین قرار گرفت تا به سوژه تبدیل شود.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی

واکنش آیت الله مکارم شیرازی به پلاکارد تهدید به مرگ رئیس جمهور

پلاکاردى که رئیس‌جمهور را تهدید به مرگ مى‌کرد، اعتراف ضمنى به مطالب دیگر داشت! با اجازه چه کسی گروهى از سپاهیان در این برنامه شرکت داشتند؟

آیت الله مکارم شیرازى درباره گردهمایى در مدرسه فیضیه در بیانیه‌ای بیان کرد: مسئولان محترم حوزه علمیه باید روشن سازند که این برنامه زیان‌بار با اجازه چه کسى صورت گرفته و مسئولین محترم سپاه نیز روشن سازند، آیا با اجازه آنها گروهى از سپاهیان در این برنامه شرکت داشته‌اند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، بیانیه آیت الله مکارم شیرازى (دامت برکاته) درباره گردهمایى در مدرسه فیضیه به شرح ذیل است؛

حادثه اى که در مدرسه فیضیه کانون حوزه علمیه در چند روز پیش رخ داد به تمام معنا یک فاجعه بود:

بسم الله الرحمن الرحیم

توهین به حوزه علمیه در کانون حوزه علمیه

حادثه‌اى که در مدرسه فیضیه کانون حوزه علمیه در چند روز پیش رخ داد به تمام معنا یک فاجعه بود.

متأسفانه جمعى از طلاب و اساتید محترم را به آنجا دعوت کرده بودند، تا دربارۀ مسائل اقتصادى مردم صحبت کنند. سپس ورق برگشت؛ گوینده‌اى را که هیچ اطلاعى از وضع حوزه‌هاى علمیۀ شیعه نداشت، دعوت کرده و بدترین اهانت‌ها را به حوزه علمیه و مراجع شیعه کرد و پلاکاردى را در دست گرفتند که رئیس‌جمهور محترم را تهدید به مرگ مى‌کرد و اعتراف ضمنى به مطالب دیگرى داشت.

آیا صحیح است در کانون حوزه علمیه این‌گونه سخنان گفته شود؟

حوزه علمیه‌اى که محل پرورش امام، بنیانگذار انقلاب اسلامى و رهبر انقلاب بوده است.

حوزه علمیه‌اى که بیشترین شهیدان را نسبت به سایر مردم تقدیم انقلاب نموده.

حوزه علمیه‌اى که در سال ده‌ها هزار نفر براى تبلیغ به اقصى نقاط در داخل یا خارج کشور براى دفاع از اسلام و مذهب اهل‌بیت(علیهم السلام) مى‌فرستد.

حوزه علمیه‌اى که در سال صدها کتاب برگزیده درباره علوم اسلامى و مسائل مورد نیاز مردم و مسائل اقتصادى و سیاسى مى‌نویسد و منتشر مى‌کند.

حوزه علمیه‌اى که مراجع آن هزاران مدرسه، مسجد، خانه عالم و مراکز خیریه در نقاط محروم کشور ساخته‌اند.

مسئولان محترم حوزه علمیه باید روشن سازند که این برنامه زیان‌بار با اجازه چه کسى صورت گرفته و مسئولین محترم سپاه نیز روشن سازند، آیا با اجازه آنها گروهى از سپاهیان در این برنامه شرکت داشته‌اند.

به هر حال، در شرایط حساسى که در آن قرار داریم، تضعیف حوزه علمیه و مرجعیت و تهدید رئیس‌جمهور بر اساس چه ضابطه‌اى بوده؟ آیا همه اینها آب به آسیاب دشمن ریختن نیست؟! اگر گروهى از طلاب و اساتید مى‌خواستند نسبت به برنامه‌هاى اقتصادى انتقاد کنند، مانعى نداشت که با بیان منطقى سخنان خود را بازگو کنند و راه‌کار برون‌رفت نشان دهند، چه کسانى دستور داشتند افتخارات شیعه را به این آسانى زیر سؤال ببرند و دشمن را که گفته تا مرجعیت و عاشورا در میان شیعیان وجود دارد، نفوذ در انقلاب اسلامى ممکن نیست، خوشحال کنند.

خداوند همه ما را به راه راست هدایت فرماید.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

پلاکارد تهدید به مرگ رئیس جمهور

پلاکارد تهدید به مرگ رئیس جمهور یا خبر وقوع قتل و یا نشر اکاذیب است

یک وکیل دادگستری در خصوص پلاکارد حاوی تهدید رئیس‌جمهور در تجمع طلاب در قم گفت: این شعار در بدترین حالت خبر وقوع قتل و در بهترین حالت نشر اکاذیب است.

«نعمت احمدی»، وکیل دادگستری و حقوقدان، در گفتگو با خبرنگار برنا در خصوص وجوه مجرمانه پلاکارد تجمع طلاب در قم گفت: «این مسئله چند جنبه دارد. نخست آنکه قسمت اول آن شعار اشاره به قتل آیت‌الله هاشمی در استخر داشته و دادستان وظیفه دارد ورود و درباره یک قتل احتمالی تحقیق کند. این مسئله‌ای نیست که دادستان بتواند از آن بگذرد. آن طلبه تنها مسئول نیست و دادستان و بازپرس وظیفه دارند از برگزار کنندگان تجمع که قطعاً مشخص است چه کسانی هستند، بازجویی کند؛ چراکه بر اساس تصویر منتشر شده مشخص است که سازمان‌دهندگان تجمع این پلاکارد را تهیه و به دست شرکت‌کنندگان داده‌اند.»

احمدی ادامه داد: «بخش دوم شعار است که بدون ارتباط با بخش اول، تهدید صریح مقام ریاست جمهوری است و از آنجایی که از سوی طلبه‌ها در قم اتفاق افتاده، دادگاه ویژه روحانیت در قم باید بدان رسیدگی کند. با چنین اقدامی طبق قانون مجازات اسلامی باید برخورد شود.»

این وکیل دادگستری در پایان گفت: «نکته این است که چنانچه مشخص شود خبر قتل آیت الله هاشمی رفسنجانی صحت داشته، خب تکلیف روشن است و به عنوان پرونده قتل باید بدان رسیدگی شود؛ اما حتی اگر پس از تحقیقات مشخص شود آن گفته صحت نداشته، در بهترین حالت “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی اتفاق افتاده که آن هم عملی مجرمانه است.»

واکنش جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به پلاکارد تهدید به مرگ رئیس جمهور

متن بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به این شرح است:

«بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم

تحرکات ناشایست، ناآگاهانه و بعضا مغرضانه برخی در حاشیه‌ی تجمع طلاب و روحانیون که در راستای مطالبات اقتصادی مردم در مدرسه مبارکه فیضیه قم برگزار شده بود؛ دانسته یا ندانسته، ضربه و خدشه‌ای بر حوزه و روحانیت وارد ساخت که منجر به واکنش مراجع معظم تقلید و دیگر بزرگان حوزه شده است.

همگان می‌دانند حوزه های علمیه، مراجع و بزرگان حوزه عمیقا و صمیمانه همدرد مردم و در کنار آنها بوده و تا کنون خدمات گوناگونی در عرصه‌های مختلف برای مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته اند، بنابراین نباید گذاشت با برخی بی توجهی ها و بی حرمتی ها این خدمات ارزشمند توسط برخی مورد بی مهری قرار گیرد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تمجید و همراهی با مواضع آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی و دیگر علمای حوزه های علمیه، چون همیشه از مطالبات به حق روحانیت و دیگر اقشار مختلف مردم در ارتباط با مسائل اقتصادی حمایت نموده و توجه همگان را به توصیه های مکرر مقام معظم رهبری«مدظله العالی».

مراجع معظم تقلید «دامت برکاتهم» و علمای اعلام مبنی بر حفظ وحدت و انسجام برای عبور از گردنه های سخت جلب نموده و اعلام می دارد: مسئولان و مدیران مجموعه های حوزوی باید با هوشیاری و دقت، نظارت لازم را به عمل آورند تا برخی افراد ناآگاه یا مغرض نتوانند با تحرکات، شعارها و نوشته های انحرافی مطالبات حوزه های علمیه و شأن آن را خدشه دار کنند.»

تجمع فیضیه

جمع بندی ماجرای تجمع اعتراضی فیضیه قم

به نظر می رسد بیت نوشته شده روی پلاکارد تجمع فیضیه، پیش از آنکه تهدید به قتل بوده باشد، و یا بخواهد مورد دیگری را به قول دوستان اثبات کند، اوج اعتراض و بیان نارضایتی گروهی از مردم باشد که همیشه پای انقلاب و آرمان هایش ایستاده اند! اما در نهایت گرانی و افسارگسیختگی اقتصادی نصیبشان شده است.

ای آنکه مذاکره شعارت

استخر فرح در انتظارت!

این بیت که به قول ادبا، دعایی تلقی می شود، چگونه می تواند تهدید محسوب شود؟ اگر این بیت را یک تازه آشنا شده با ادبیات بخواهد ساده نویسی کند چه می نویسد؟ استخر فرح در انتظارت! کجای این جمله تهدید است؟ این بیت می خواهد بگوید ای کسی که همه چیز این ملت را به مذاکره گره زدی و امروز نتیجه آن در این اوضاع دهشتناک اقتصادی نمود پیدا کرده است، خداکند تو هم به سرنوشت «استخر فرح» دچار شوی!

حافظ می فرماید:

ای صبا با مردمان شهر یزد از ما بگو

کای سر حق ناشناسان گوی چوگان شما!

آیا این بیت تهدید است؟ آیا حافظ اعتراف کرده که سر فلان کسی که گوی چوگان فلان شخصی شده را او طرح ریزی کرده است؟ بیت دعایی است!

در رابطه با ماجرای فیضیه هم اگرچه کاش کمی سلیقه به خرج داده می شد و این پلاکاردهای آتشین نمایش داده نمی شد، اما باید دانست که این هجمه و گستره از جریان سازی رسانه ای، تنها یک دلیل دارد و آنهم خالی بودن دست کسانی است که به عمد یا غیر عمد، مسبب مشکلات امروز جامعه اند. خدا عاقبت همه ما را ختم به خیر کند!

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منابع: ۱. مشرق نیوز ۲. خبرگزاری برنا ۳. فرارو ۴. ایسنا

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *