تجمع اعتراضی به حادثه هواپیما در 22 دی ماه 98 + تصاویر

تجمعات پراکنده در چند شهر ایران ۲۲ دی ماه ۹۸ + تصاویر

پس از تجمع مردمی که دیروز ۲۱ دی ماه ۹۸ برای گرامیداشت جان باختن سانحه هواپیمای اوکراین در تهران برگزار شد، امروز نیز تجمعاتی در برخی از شهرهای ایران شکل گرفت.

تجمعات پراکنده در چند شهر ایران

مجله اینترنتی پارسی گو: به نظر می رسد با توضیحات مسئولان در رابطه با حادثه تلخ سقوط هواپیمای اوکراین و نیز با توجه به مصاحبه های مختلفی که از خانواده داغداران این سانحه منتشر می شود، می توان درس هایی از این ماجرای غم انگیر گرفت و این حادثه نیز همچون دیگر حوادث رخ داده در سالهای پس از انقلاب می تواند عبرت و درس های فراوانی داشته باشد. اما تجمعات پراکنده در چند شهر ایران امشب ۲۲ دی ماه ۹۸ نیز اتفاق افتاد که با توجه به گزارش های منتشر شده در رسانه های معاند، جمعیت زیادی در این تجمعات حضور ندارند و صرفا گروه اندکی با شعارهای تند و ساختار شکن در این تجمعات حاضر شده اند. گزارش و تصاویر تجمعات پراکنده در چند شهر ایران را مشاهده بفرمایید:

بی بی سی فارسی که همواره با ذوق زدگی این حوادث را پوشش می دهد، با توجه به وضعیت تجمع و تعداد حاضران تنها چند ویدئوی کوتاه را منتشر کرده است. این رسانه انگلیسی ضد انقلاب می نویسد: «یک شاهد در میدان آزادی به بی‌بی‌سی گفت: امروز جمعیت زیاد بود، خیلی بیشتر از جمعیت دیروز در اطراف دانشگاه امیرکبیر، ولی خیلی پراکنده بودند نمی‌شد یک‌جا ایستاد… مردم به محض اینکه دور هم جمع می‌شدند شعار می‌دادند مرگ بر دیکتاتور و فرمانده کل قوا استعفا استعفا. رویکرد ماموران در ابتدا خیلی خشن نبود و سعی می‌کردند با صحبت متفرق کنند، اما با تند شدن شعارها و بیشتر شدن مردم گاز اشک‌آور زدند و تیراندازی هوایی کردند… جعیت خیلی عصبانی بود… هر لحظه احساس می‌کردی ممکن است تیراندازی کنند و کسی بمیرد یا حتی خودت.»

البته این ادعای بی بی سی فارسی مبنی بر بیشتر بودن تعداد حاضرین در تجمع امشب (۲۲ دی ماه ۹۸) را در تصاویر زیر می توانید مشاهده کنید:

تجمع عده محدودی ادر تهران 22 دی ماه 98

تجمع عده محدودی ادر تهران ۲۲ دی ماه ۹۸

گزارش بی بی سی فارسی از تجمع اعتراضی عده ای در تهران

گزارش بی بی سی فارسی از تجمع اعتراضی عده ای در تهران

مشخص نیست دقیقا مردم کجای ویدئوهای منتشر شده در سایت بی بی سی فارسی قرار دارند. آنچه از تصاویر مشخص است، خودروهای در حال رفت و آمد است و آن سوی خیابان که فرستنده ویدئو با آب و تاب گزارش آنرا می دهد، تعداد کمی از معترضان دیده می شوند. در هر صورت تغییر مشی بی بی سی فارسی از حالت آماده باش برای ایجاد اغتشاش به وضعیت تحلیل و خبر نیز نشان می دهد این تجمعات با توجه به توضیحات فرماندهان ارشد سپاه به مردم عملا به پایان خود نزدیک می شود.

بی بی سی فارسی همچنین خلاصه وضعیت تجمعات ۲۲ دی ماه ۹۸ را اینگونه انتشار داده است:

  • تجمع اعتراضی در میدان آزادی و چند دانشگاه تهران
  • هشدار ترامپ به رهبران ایران درباره معترضان
  • احضار سفیر بریتانیا به وزارت خارجه ایران
  • حضور پرشمار نیروهای امنیتی در بعضی خیابان‌های تهران
  • سفر امیر قطر به تهران
  • جلسه غیرعلنی مجلس با حضور فرمانده سپاه پاسداران
  • کروبی به آیت‌الله خامنه‌ای: شرایط رهبری را ندارید
  • واکنش‌ها به اذعان ایران به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی

این رسانه معاند همچنین می نویسد: «معترضان در میدان آزادی تهران و چند شهر دیگر تجمع کرده‌اند و علیه سپاه و رهبر ایران شعار می‌دهند. پیشتر دانشجویان چند دانشگاه‌ تهران در اعتراض به سرنگون کردن هواپیمای مسافربری با پدافند سپاه در تهران تجمع کردند. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به حکومت ایران هشدار داد که مانند آبان‌ماه معترضان را نکشد. فرمانده سپاه در جلسه غیرعلنی مجلس حاضر شده است.»

تصویر ویدئوی منتشر شده از تجمع اعتراضی در یزد 22 دی ماه 98

تصویر ویدئوی منتشر شده از تجمع اعتراضی در یزد ۲۲ دی ماه ۹۸

در رابطه با تجمعات پراکنده در چند شهر ایران به نظر می رسد عذرخواهی رسمی مقامات کشور و فرماندهان ارشد سپاه از مردم و توضیحات نظامیان در رابطه با شرایط کشور، افکار عمومی را به اقناع رسانده است. همچنین باید گفت با آگاهی مردم، و مقایسۀ آنچه در ایران اتفاق افتاد، با موارد فراوان دیگری که در دیگر کشورها، از جمله خود آمریکا رخ داده است، این ذهنیت را به وجود آورده که اولا در وقوع مسئله هیچ تعمدی در کار نبوده و قطعا خاطیان به دست قانون سپرده خواهند شد، و ثانیا نیروهای مسلح با شجاعت و شهامت، و در کمترین زمان ممکن (۳ روز! بعضی از پرونده های مشابه در جهان ۱۰ سال و بعضی با گذر سالها هنوز هم به نتیجه نرسیده است!) از مردم غذرخواهی کرده و خطای غیر عمدی را پذیرفته اند و بنابراین، مردم داغدار کشورمان، به هیچ وجه در این تجمعات که تنها شعارهای بسیار تند و ساختارشکنانه در آن داده می شود، شرکت نخواهند کرد. طبیعتا این توقع نیز وجود دارد که اگر تخریب اموال عمومی، ناامنی و… صورت گیرد، با حاضرین نیز برخورد قانونی صورت پذیرد.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *