حصول منافع از مذاکره با آمریکا در بهترین حالت ساده‌اندیشی است!

نماینده کلیمیان در مجلس: آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست!

اینکه چشمانمان را ببندیم و خودمان را فریب دهیم و فکر کنیم از مذاکره با آمریکا منافعی عایدمان خواهد شد، در بهترین حالت باید آن را ساده‌اندیشی دانست.

آمریکا دولت آمریکا حکومت آمریکا پرچم آمریکا

مجله خبری تحلیلی پارسی گو: نماینده کلیمیان ایران در مجلس گفت: اینکه چشمانمان را ببندیم و خودمان را فریب دهیم و فکر کنیم از مذاکره با آمریکا منافعی عایدمان خواهد شد، در بهترین حالت باید آن را ساده‌اندیشی دانست.

سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به پیشنهاد اخیر رئیس‌جمهور آمریکا به ایران گفت: دولت و هیأت حاکمه آمریکا به همه ما ثابت کرده که به هیچ وجه از نظر سیاسی و دیپلماتیک قابل اعتماد نیست.

وی ادامه داد: از نظر اصول اخلاقی و انسانی هیأت حاکمه آمریکا مدت‌هاست که ثابت کرده که به هیچ یک از اصول انسانی پایبند نیستند و از نظر پایبندی به آنچه که خودشان عرف بین‌المللی می‌گویند نیز پایبند نبودند و این عدم پایبندی از گذشته مشخص بوده و در دولت فعلی آمریکا اظهر من الشمس شده است.

نماینده کلیمیان ایران در مجلس اظهار داشت: طبق تمام قوانین بین‌الملی بیت‌المقدس یک مکان اشغالی محسوب می‌شود و هیچ دولتی حق ضمیمه کردن منطقه اشغالی به خاک خود را ندارد چه برسد به اینکه این منطقه را بخواهد پایتخت خود اعلام کند و پایتخت قرار دادن بیت‌المقدس توسط رژیم صهیونیستی هم از نظر اصول انسانی و هم از نظر قوانین بین‌المللی محکوم است و ما می‌بینیم دولت آمریکا می‌آید از این کار غیرانسانی و غیرقانونی فرد خون‌آشامی همچون نتانیاهو پشتیبانی می‌کند و این یکی از نمونه‌های عدم پایبندی آمریکا به قوانین بین‌المللی است.

آمریکا نشان داد به تعهداتش پایبند نیست

مره‌صدق خاطرنشان کرد: نمونه دیگر اتفاقی است که در ارتباط با برجام افتاد و آمریکا بدون توجه به توافق صورت‌گرفته بین چند کشور در سطح جهان و قطعنامه‌ای که توسط شورای امنیت سازمان ملل صادر شد، از آن خارج شد و نشان داد آمریکا نسبت به آنچه که ادعایش را دارد (قوانین بین‌المللی) نیز پایبند نیست.

وی افزود: از سوی دیگر مواضع ضد و نقیض دولت ترامپ در ارتباط با سیاست خارجی آمریکا نشان می‌دهد که شخص ترامپ شخصیت تعیین‌کننده‌ای در این باره نیست و وقتی رئیس جمهور این کشور حرفی را می‌زند و چند دقیقه بعد وزیر امور خارجه آن موضوعی خلاف آن را مطرح می‌کند، نشان می‌دهد که معلوم نیست در سیستم دیپلماسی آمریکا چه کسی بالادست و چه کسی پایین‌دست است.

نماینده کلیمیان ایران در مجلس اظهار داشت: بعضاً شاید پیش بیاید ک وزیر امور خارجه کشوری موضعی را اتخاذ کند و بعد رئیس‌جمهور آن کشور اعلام کند که من با آن موضوع موافق نیستم و از آنجا که رئیس‌جمهور موضع رسمی کشورش را مطرح می‌کند لذا می‌توان موضع رئیس‌جمهور را قبول کرد اما وقتی ترامپ می‌گوید که من حاضرم بدون قید و شرط با رئیس‌جمهور ایران مذاکره کنم و چند دقیقه بعد وزیر امور خارجه آمریکا برای این موضوع شرط می‌گذارد، نشان می‌دهد که حتی هیأت حاکمه آمریکا هم ترامپ را قبول ندارد و نیاز می‌بینند به حرف‌هایش حاشیه بزنند.

مره‌صدق خاطرنشان کرد: با سیستم حاکمیتی که معلوم نیست چه کسی در آن حرف می‌زند، مذاکره کردن آن هم با گذشت چند هفته از بدعهدی این کشور در رابطه با برجام چیزی جز اتلاف وقت نیست و نام دیگری بر آن نمی‌توان گذاشت. هدف آمریکا از مذاکره آن است که همیشه نظرات خودش را به دیگران تحمیل کند.

وی افزود: عرصه دیپلماسی عرصه مسائل اخلاقی نیست اما آمریکا به قوانین همین حوزه نیز پایبند نیست و با رویه‌ای غیرمنطقی و زورگویانه فقط به دنبال این است که تنها اهداف تعداد معدودی از سرمایه‌داران آمریکایی را مورد حمایت قرار دهد. مذاکره کردن با چنین کشوری چه فایده‌ای دارد؟ و دیگر اینکه کسانی که با آمریکا مذاکره‌ کرده‌اند به چه نتیجه‌ای رسیده‌اند؟

در دام مذاکره با آمریکا نیافتیم!

نماینده کلیمیان ایران در مجلس اظهار داشت: بسیاری از کشورهایی که ماهیت انقلابی و مستقل داشتند در دام مذاکره با آمریکا افتادند و بعد به زائده‌ای از سیستم سرمایه‌داری تبدیل شدند و اقتصاد و حیاتشان به اقتصاد و حیات آمریکا وابسته شده و آمریکا هرلحظه که اراده کند می‌تواند آنها را از هستی ساقط کند.

مره‌صدق خاطرنشان کرد: آمریکا با ماهیت جمهوری اسلامی تضاد دارد و در کل آمریکا با مردم هر کشوری که بخواهد روی پای خود بایستد و خود را تسلیم زورگویی‌های این کشور نکنند، مشکل دارد و طبیعتاً آنها را تحمل نمی‌کند و بر همین اساس آمریکا با ماهیت جمهوری اسلامی دشمنی دارد.

وی افزود: اینکه چشمانمان را ببندیم و خودمان را فریب دهیم و فکر کنیم از مذاکره با آمریکا منافعی عایدمان خواهد شد، در بهترین حالت باید آن را ساده‌اندیشی دانست.

نماینده کلیمیان ایران در مجلس اظهار داشت: سیاست‌های آمریکا چه در زمان روی کار بودن دموکرات‌ها و چه در زمان بر سر کار بودن جمهوریخواهان تفاوت چندانی ندارد و حتی اگر یک دولت دموکرات هم امروز بر سر کار بود، ممکن بود چنین بدعهدی را درباره برجام انجام دهد. آمریکا به برجام به عنوان پنجره‌ای برای آغاز مسیر به منظور تسلیم کردن ملت ایران نگاه می‌کرد و از آنجایی که رهبر انقلاب عنوان کرد برجام ادامه‌ای نخواهد داشت و تنها ما بر سر مسائل هسته‌ای حاضر به مذاکره شدیم به آمریکایی‌ها ثابت کرد که نقشه‌ای که آنها از برجام در ذهشنان داشتند قابل وصول نیست و به همین خاطر دست به عهدشکنی و خروج از آن زدند.

مره‌صدق در پایان خاطرنشان کرد: امید بستن نه تنها به آمریکا بلکه به اروپا درواقع اتلاف وقت مردم ایران و دورتر کردن و به تأخیر انداختن استقلال اقتصادی است. ما تا زمانی که امیدهایمان را از منابع خارجی قطع نکنیم و تنها منشأ امیدمان منابع داخلی، نیروی انسانی و توان خودمان نباشد، به هیچ جایی نمی‌رسیم.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: خبرگزاری فارس

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *