جزئیاتی تلخ از علت واقعی سقوط هواپیمای اوکراین در نزدیکی فرودگاه امام خمینی (ره) تهران!

علت واقعی سقوط هواپیمای اوکراین + تصاویر و جزئیات

طبق اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح، علت سقوط هواپیمای اوکراین نزدیک شدن این هواپیما به یک مرکز حساس نظامی سپاه، خطای انسانی و شلیک اشتباه عنوان شده است.

علت سقوط هواپیمای اوکراین خطای انسانی و شلیک اشتباه

مجله اینترنتی پارسی گو: بالاخره پس از گذشت سه روز، علت واقعی سقوط هواپیمای اوکراین با بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح اعلام شد که طبق آن، نزدیک شدن هواپیما به یک مرکز حساس نظامی سپاه، با خطای انسانی و شلیک اشتباه مواجه شده و متاسفانه همه سرنشینان هواپیما جان خود را از دست می دهند. درباره جزئیات این ماجرای تلخ با ما همراه باشید:

سه روز قبل بود که یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین سقوط کرد. از همان ابتدا گمانه زنی ها درباره سقوط هواپیمای اوکراینی آغاز شد. در فضای مجازی ویدئویی منتشر شد که نشان می داد موتور هواپیما دچار نقص فنی شده و آتش گرفته است. در انتهای این ویدئو هم هواپیما به زمین می خورد و آتش می گیرد. متاسفانه تمامی سرنشینان هواپیمای اوکراین جان باختند. امروز و بعد از گذشت ۷۲ ساعت از نگرانی مردم و مسئولان بابت این سقوط، ستاد کل نیروهای مسلح طی بیانیه ای اعلام می کند که این هواپیما بر اثر خطای انسانی و با شلیک اشتباه دچار سانحه شده است. در واقع هواپیما پس از سانحه به انحراف مسیر پیدا می کند و به یک مرکز حساس نظامی سپاه نزدیک می شود. پس از آن طبق آنچه در بیانیه ستاد کل آمده است، بر اثر خطای انسانی غیر عمد، این هواپیما که در ارتفاع و شرایط یک متخاصم قرار گرفته است بر اثر اصابت موشک سقوط می کند و موجب شهادت جمعی از هموطنانمان و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی می شود. جزئیات این حادثه دردناک را به نقل از مهر، تسنیم و فارس بخوانید:

تصاویر منتشر شده از هواپیمای اوکراین در حال سقوط

تصاویر منتشر شده از هواپیمای اوکراین در حال سقوط

بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح و علت واقعی سقوط هواپیمای اوکراین

۷۲ ساعت پس از گمانه زنی های متفاوت درباره سقوط هواپیمای اوکراین، ستاد کل نیروهای مسلح بیانیه می دهد. در این بیانیه علت سقوط هواپیما خطای انسانی و شلیک اشتباه، آنهم در شرایطی که هواپیما به یک مرکز حساس نظامی نزدیک می شود، عنوان شده است.

بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح همچنین بیان می دارد که این خطای انسانی غیر عمد بوده است و با توجه به شرایط خطیر کشور، و تهدید نیروهای متخاصم آمریکایی، و نیز وجود اهداف متعدد در برخی صفحات رادار مرکز حساس سپاه در مجموعه پدافند هوایی اتفاق افتاده است.

در بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح درباره علت سقوط هواپیمای اوکراین ضمن عذرخواهی از ملت شریف ایران و همدردی با خانواده های داغدار این حادثه، بر پیگیری در انجام اصلاحات اساسی در فرایندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح به جهت جلوگیری از تکرار اینگونه خطاها تأکید شده است. همچنین این بیانیه تأکید می کند که مقصر یا مقصران احتماعی به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی می شوند تا به صورت قانونی برخورد صورت گیرد. همچنین تأکید می شود تا در اسرع وقت مسئولین سپاه در رسانه ملی حاضر شده و توضیحات مشروحی را به ملت شریف ایران ارائه نمایند.

سقوط هواپیمای اوکراین به علت خطای انسانی و شلیک موشک. لحظه سقوط

سقوط هواپیمای اوکراین به علت خطای انسانی و شلیک موشک. لحظه سقوط

واکنش رهبر انقلاب پس از مشخص شدن علت واقعی سقوط هواپیمای اوکراین

قبل از مشخص شدن علت واقعی سقوط هواپیمای اوکراین، رهبر انقلاب اسلامی به بازماندگان و داغداران و ملت ایران تسلیت می گویند. اما پس از مشخص شدن علت سقوط، رهبری با دستور موکد به ستاد کل نیروهای مسلح درباره‌ی پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه‌ی دردناک واکنش نشان می دهند:

پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی جان‌باختن جمعی از هم‌میهنان در کرمان و سانحه هوایی

درپی جان‌باختن جمعی از هم‌میهنان عزیز در جریان بدرقه پیکر مطهر شهید عالیقدر حاج قاسم سلیمانی در کرمان و همچنین حادثه‌ مصیبت‌بار امروز در سقوط هواپیمای مسافربری، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تسلیتی صادر کردند.

متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حادثه‌ی تلخ و غم‌بار جان باختن جمعی از هم میهنان عزیز در هنگام بدرقه‌ی شهید عالیقدر و نیز حادثه‌ی مصیبت‌بار سقوط هواپیمای مسافربری و جان‌باختن مسافران ایرانی و غیر ایرانی، دو نقطه غم‌انگیز این دو روز است.

اینجانب ضمن ابراز صمیمی‌ترین همدردی‌ها با خانواده‌های داغدار و اظهار مراتب تأسف و تأثر، از خداوند متعال صبر و بردباری برای بازماندگان و رحمت و مغفرت برای جان‌باختگان مسألت میکنم.

سیّدعلی خامنه‌ای
۱۸ دیماه ۱۳۹۸

دستور رهبر انقلاب به ستادکل نیروهای مسلح در پی سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی

در پی نتایج تحقیقات ستاد کل نیروهای مسلح درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی با ابراز همدردی عمیق و مجدد با خانواده‌های داغدار، ستاد کل نیروهای مسلح را مأمور پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه و مراقبت برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای کردند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با اطلاع از نتایج تحقیقات ستاد کل درباره‌ی حادثه‌ی هواپیمای مسافربری اوکراینی و اثبات دخالت خطای انسانی در آن، مصیبت درگذشت جان‌باختگان این حادثه‌ی اندوهبار برای اینجانب بسیار سنگین‌تر شد.

لازم میدانم اولاً به خانواده‌های معظم این عزیزان بار دیگر همدردی عمیق و تسلیت صمیمانه‌ی خود را ابراز کنم و از خداوند متعال برای آنان بردباری و آرامش روحی و قلبی تمنا نمایم.

ثانیاً به ستاد کل نیروهای مسلح مؤکداً درباره‌ی پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه‌ی دردناک سفارش کنم.

ثالثاً مراقبت و پیگیری‌های لازم برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای را از مدیران و مقامات ذی‌ربط مطالبه نمایم.

پروردگار عزیز و کریم به درگذشتگان لطف و رحمت و به داغداران صبر و اجر عنایت فرماید.

سیّدعلی خامنه‌ای
۲۱ دی ۱۳۹۸

آمار سانحه سقوط هواپیما اوکراین در حوالی فرودگاه امام

آمار سانحه سقوط هواپیما اوکراین در حوالی فرودگاه امام

بیانیه رئیس جمهور و علت سقوط هواپیمای اوکراین

بلافاصله پس از بیانیه ستاد کل نیروهای دفاع مقدس، دکتر حسن روحانی رئیس جمهور نیز بیانیه می دهد و ضمن تسلیت به همه مردم و خانواده های جانباختگان حادثه سقوط هواپیما به تشریح ماجرا می پردازد. رئیس جمهور تأکید می کند که در فضای تهدید و ارعاب رژیم متجاوز آمریکا علیه ایران، و به منظور دفاع در برابر حملات احتمالی ارتش آمریکا، نیروهای مسلح در آمادگی و آماده باش صد در صد قرار داشتند که متاسفانه با یک خطای انسانی و شلیک اشتباه، این فاجعه بزرگ رقم می خورد و دهها انسان بی گناه قربانی می شوند.

رئیس جمهور همچنین دستور می دهد تا تمامی اقدامات لازم توسط دولت، برای جبران، همدردی و دلجویی از خانواده های داغ دیدگان به عمل آید. دکتر حسن روحانی همچنین با ابراز تأسف شدید، همدردی دولت ایران را به ملت ها، دولت ها و خانواده های قربانیان غیر ایرانی نیز اعلام می کند. در بیانیه رئیس جمهور همچنین به بازگرداندن پیکرهای قربانیان خارجی با همکاری وزارت امور خارجه نیز اشاره می کند.

در انتهای بیانیه رئیس جمهور درباره علت واقعی سقوط هواپیمای اوکراین نیز به دو نکته اشاره شده است:

۱. این موضوع (سقوط هواپیا بر اثر شلیک اشتباه) موضوعی نیست که به سادگی بشود از کنار آن گذشت. بنابراین باید تحقیقات کاملی انجام گیرد و مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.

۲. رفع نقاط ضعف احتمالی در سامانه های پدافندی کشور به جهت پیشگیری از اتفاقات مشابه.

لاشه هواپیمای سقوط کرده اوکراین بخشی از موتور هواپیما

لاشه هواپیمای سقوط کرده اوکراین بخشی از موتور هواپیما

واکنش رئیس قوه قضائیه پس از مشخص شدن علت واقعی سقوط هواپیمای اوکراین

پس از مشخص شدن علت سقوط هواپیمای اوکراینی، آیت الله رئیسی بیانه ای صادر کرد و خطاب به رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، خواستار جمع آوری مستندات و اقدامات قضایی در اینباره شد. متن بیانیه رئیس قوه قضائیه به این شرح است:

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای بهرامی
ریاست محترم سازمان قضائی نیروهای مسلح
سلام علیکم؛

احتراماً با عنایت به بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص حادثه تأسف بار سقوط هواپیمایی اکراینی که منجر به شهادت و جان باختن تعدادی از هموطنان و اتباع برخی کشورهای دیگر شده است ضمن تسلیت مجدد به خانواده‌های داغدار، بدینوسیله مقرر می‌دارد: سازمان قضائی نیروهای مسلح در اسرع وقت با دریافت و جمع آوری مستندات مربوط به ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان هواپیمایی کشور و اخذ توضیح از مقامات مسئول مطلع، نسبت به شناسایی واقعیت قضائی مقصرین بروز این حادثه ناگوار اقدام و برابر ضوابط و مقررات قانونی رسیدگی و نتیجه را به صورت مستمر به اینجانب منعکس نمایند.

سید ابراهیم رئیسی
رئیس قوه قضائیه

دستور دادستان کل به دادستان نظامی تهران برای پیگیری فوری سقوط هواپیمای اوکراین

دادستان کل کشور با صدور دستوری خطاب به دادستان نظامی تهران، از وی خواست به سرعت تحقیقات لازم درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین انجام شود.

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور به دنبال اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح درباره علت سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین، به دادستان نظامی تهران دستور بررسی فوری ماجرا را داد.

متن این نامه به شرح ذیل است.

جناب آقای ترکی، دادستان نظامی تهران

نظر به اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح درباره حادثه تأسف‌انگیز سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین، که در صبحگاه روز چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸ در حوالی تهران اتفاق افتاد و منجر به جان باختن عده‌ای از هموطنان عزیز و همنوعان غیر ایرانی شد، ضمن اظهار تأثر عمیق از این حادثه دردناک و عرض تسلیت به بازماندگان داغدیده این عزیزان، ضروری‌ است سریعا و با دقت و اهتمام لازم به ماجرا ورود کرده و تحقیقات لازم برای شناسایی تمام علت و عوامل حادثه انجام و نتیجه را برای پیگیری‌های بعدی به اینجانب گزارش کنید.

تصویر تکان دهنده از پیکرهای جان باختنگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراین

تصویر تکان دهنده از پیکرهای جان باختنگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراین

واکنش نخست وزیر کانادا به مشخص شدن علت سقوط هواپیمای این کشور

نخست وزیر کانادا پس از مشخص شدن علت واقعی سقوط هواپیمای اوکراین واکنش نشان داد. جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در بیانیه ای اعلام کرد: ایران پذیرفت که سقوط هواپیمای پرواز شماره ۷۵۲ اوکراین از جانب نیروهای مسلح این کشور انجام شده است.

در بیانیه نخست وزیر کانادا در ادامه تأکید می کند: اکنون تمرکز ما بر مقولاتی چون بستن پرونده، مسئولیت‌پذیری، شفاف‌سازی و عدالت برای خانواده قربانیان است. این یک فاجعه ملی است و کانادایی‌ها با هم عزاداری می‌کنند.

چرا پس از ۷۲ ساعت علت واقعی سقوط هواپیمای اوکراین رسانه ای شد؟

علت واقعی سقوط هواپیمای اوکراین شلیک اشتباه و خطای انسانی در شرایط خاص کشور و نیز ورود هواپیما با مشخصات متخاصم به محدوده یک مرکز حساس نظامی سپاه اعلام شده است. اما سوال اصلی این است که چرا این علت و اطلاعات پس از گذشت ۷۲ ساعت رسانه ای شده است؟

همچنین پس از مشخص شدن علت واقعی سقوط هواپیمای اوکراین علی نجفی، عضوی کمیسیون امنیت ملی مجلس خواستار استعفای مقصران این حادثه شد. وی جوانمردی در پیشگامی برای همدردی با خانواده های قربانیان از طریق استعفا و مجازات افراد ذیربط کمترین کاری است که باید انجام شود.

روشن است که خواسته نجفی منطقی و انتظار به حقی است. همچنین باید مشخص شود مسئولیت این پنهان کاری چند روزه نیز چه جریان و چه کسانی هستند. طبعا آقای نجفی و همه مسئولان خواستار عذرخواهی، استعفا و برخورد قانونی با کسانی خواهند بود که مسبب پنهان کاری چند روزه علت واقعی این اتفاق هستند. اتفاقی که اگر زودتر بیان می شد، طبیعتا واکنش های متناقض مسئولان کشور هم اتفاق نمی افتاد.

طبعا با همه کسانی که ۷۲ ساعت پنهان کاری کردند، تا تبعات منفی این پنهان کاری در واکنش مسئولان در سطح کشور و جهان بر غم حادثه بیافزاید نیز باید به شدت برخورد شود. اگرچه روشن است که همه کسانی که درباره سقوط هواپیمای اوکراینی اظهار نظر کرده اند، با توجه به مشخص نبودن علت حادثه، سعی در تحلیل ماجرا با اطلاعات موجود داشته اند. اما حتما و قطعا باید با کسانی که از ماجرا مطلع بوده اند و خلاف واقع صحبت کرده اند و یا به هر دلیل پنهان کاری کرده اند برخورد قاطع صورت گیرد تا به هیچ وجه در آینده اولا شاهد چنین اشتباهاتی نباشیم و ثانیا چنین پنهان کاری هایی صورت نگیرد. بنابراین با توجه به اینکه طی ۷۲ ساعت گذشته رسانه های کشور و نیز مسئولان کشوری بدون داشتن اطلاع کافی، همگی اصابت موشک را به هواپیمای اوکراین تکذیب کرده بودند، مسئولیت آن نیز به عهده کسانی است که علت واقعی حادذثه را پنهان کرده اند.

شایعه استفعای حسن روحانی پس از مشخص شدن علت واقعی سقوط هواپیمای اوکراین

پس از مشخص شدن علت واقعی سقوط هواپیمای اوکراین شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر استعفای دکتر حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران منتشر شد که بلافاصله تکذیب شده است. پیگیری خبرنگار فارس از یک منبع آگاه در دولت نشان می‌دهد، این خبر از اساس کذب بوده و رئیس جمهور با پیام صبح امروز (شنبه) خود راجع به سقوط هواپیمای اوکراینی، نشان داد که در دفترش حضور یافته و درحال انجام فعالیت‌های خود است.

بخش های مختلف هواپیمای سقوط کرده اوکراینی

بخش های مختلف هواپیمای سقوط کرده اوکراینی

مقایسه سقوط هواپیمای اوکراین در ایران با حوادث مشابه در سرتاسر جهان

خبرگزاری مهر پس از مشخص شدن علت واقعی سقوط هواپیمای اوکراین با مقایسه این حادثه تلخ با دیگر حوادث مشابه اتفاق افتاده در جهان، به موضوع صداقت ایران و مسئولیت پذیری نظام اسلامی اشاره کرده است. متن کامل گزارش مهر را بخوانید:

آنچه در آسمان ایران اتفاق افتاد فارغ از تألم انسانی، تکرار حادثه‌ای بود که در تاریخ معاصر بارها تکرار شده با این تفاوت که در نمونه‌های قبل، هیچگاه دولت‌های درگیر با این موضوع همدردی نکردند.

به نوشته مهر، سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین که صبح چهارشنبه در آسمان ایران رخ داد و خطای انسانی که محصول شرایط امنیتی منطقه و جنگ‌افروزی آمریکا است، عامل بروز آن اعلام شده است، موجب تأثر و داغدار شدن خانواده‌های بسیاری شد.

در حالی که ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ضمن عرض تسلیت و اظهار همدردی با خانواده‌های داغدار هم وطن و جان باختگان اتباع سایر کشورها، از خطای انسانی پیش آمده عذرخواهی کرده است؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی به حوادث تاریخی مشابه در حوزه سوانح هوایی پرداخت.

طبق این گزارش، در جولای ۲۰۱۴، هواپیمای MH۱۷ خطوط هوایی مالزی به واسطه برخورد موشک در منطقه شرق اوکراین که درگیر جنگ داخلی است، سقوط کرد و همه ۲۹۸ سرنشین آن جان باختند حال آنکه هنوز هیچیک از طرفین درگیری مسئولیت آن را بر عهده نگرفته اند.

در ۲۳ مارس ۲۰۰۷ نیز یک هواپیمای باربری خطوط هوایی بلاروس لحظاتی پس از پرواز از فرودگاه موگادیشو، بر اثر اصابت موشک سقوط کرد که در اثر آن ۱۱ نفر کشته شدند.

در ۲۴ اکتبر ۲۰۰۱ نیز هواپیمای توپولف خطوط هوایی سیبری-روسیه که از تل‌آویو به «نوواسیبریسک» پرواز می‌کرد بر فراز دریای سیاه منفجر شد. یک هفته بعد، کی‌یف پذیرفت که این فاجعه محصول شلیک تصادفی یک موشک اوکراینی بوده است. در این حادثه ۷۸ نفر کشته شدند.

در جولای ۱۹۸۸، ناو آمریکایی، ایرباس خطوط هوایی ایران را در آب‌های سرزمینی این کشور هدف قرار داد که در نتیجه آن ۲۹۰ سرنشین جان خود را از دست دادند. گفتنی است آمریکا علیرغم پرداخت خسارت، هرگز از بابت این فاجعه عذرخواهی نکرد حال آنکه بعدها به فرمانده آمریکایی نیز نشان افتخار داد!

در سپتامبر ۱۹۸۳ نیز بوئینگ خطوط هوایی کره جنوبی در اثر حمله اشتباهی جنگنده‌های شوروی سابق، بر فراز جزیره ساخالین به علت اینکه از مسیر اصلی خود منحرف شده بود؛ ساقط شد. در این حادثه نیز ۲۶۹ نفر جان باختند.

در فوریه ۱۹۷۳ نیز ایرباس خطوط هوایی لیبی به دلیل نزدیک شدن به تأسیسات نظامی واقع در صحرای سینا، هدف پدافند رژیم صهیونیستی قرار گرفت. در این سانحه ۱۰۸ نفر جان خود را از دست دادند.

گزارش فرانس پرس حاکی از آن است که در شرایط جنگی بروز چنین حوادث ناگواری امکان پذیر است حال آنکه ایران با رعایت صداقت و به احترام جان‌های عزیزی که در این ماجرا قربانی شدند، صلاح را در بیان حقیقت و عذرخواهی صادقانه دید.

این در حالی است که در ماجراهای مشابه، دولت‌ها به وضوح از قبول مسئولیت سر باز می‌زنند و نمونه آشکار این قضیه سقوط هواپیمای مالزی است که هنوز هیچیک از طرفین ماجرا اعم از جدایی‌طلبان شرق اوکراین و حامیان دولت کی‌یف، حاضر به پذیرش بار مسئولیت و عذرخواهی نشده است.

در خصوص حادثه مشابهی نیز که در سال ۱۹۸۸ بر فراز خلیج فارس برای هواپیمای خطوط هوایی ایران رخ داد وضع به همین منوال است. آمریکا که داعیه دفاع از حقوق بشر دارد هیچگاه از بابت جان‌های بی‌گناهی که در این ماجرا از دست رفت، عذرخواهی نکرد و با دادن نشان افتخار به بانی آن، داغ مردم ایران را تازه نگه داشت!

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *