مهران مدیری هنرمندی که یک شبه به دلقک فرصت طلب تبدیل شد! + تصاویر

حمله به مهران مدیری اینبار توسط رسانه های زنجیره ای! + فیلم و تصاویر

پس از انتقاد تند و تیز به دولت در برنامه دورهمی حمله به مهران مدیری توسط رسانه های زنجیره ای آغاز شد و مهران مدیری از یک هنرمند مردمی تبدیل شد به دلقکی فرصت طلب!

حمله به مهران مدیری توسط رسانه های زنجیره ای

مجله اینترنتی پارسی گو: همه چیز از ویژه برنامه شب یلدای دورهمی شروع شد. تیغ تیز نقد مهران مدیری اینبار بالاترین مسئول اجرایی کشور را هدف گرفت و بالتبع، تیم رسانه ای حامی دولت و نیز رسانه های زنجیره ای، احساس وظیفه کرده و به میدان آمدند. آنهم نه با نقد، که شیوه این جریان نیست؛ بلکه با تقطیع و تحریف و دروغ پردازی! حمله به مهران مدیری در حقیقت یک هدف را دنبال می کرد و آن منحرف کردن اذهان از حقایقی بود که مدیری در قالب طنز به مردم منتقل کرده بود. از مدیریت افتضاح در شهرداری تهران گرفته تا بی تدبیری ها در دولت. با ما همراه باشید:

«مهران مدیری» باز هم مثل همیشه در برنامه «دورهمی» نقبی به معضلات اجتماعی زد، اما چرا این بار حامیان دولت این نقدها را برنتابیده و به او حمله کردند و اصولا دلیل حمله به مهران مدیری چیست و به چه شکل مطرح شده است؟ ابتدا گزارش فارس از حمله به مهران مدیری و فحاشی به این هنرمند محبوب مردمی را بخوانید:

چرا انتقادات «مدیری» دولتی‌ها را آشفته کرد؟/ هنرمندی که یک‌شبه «دلقک فرصت‌طلب» شد!

به نوشته فارس «مهران مدیری» نامی آشنا برای اکثریت جامعه ایرانی است. او را می‌توان هنرمندی دانست که در آوردن فضای جدید به برنامه های طنز آنها را نونوار کرد و مخاطب را عادت داد که به موضوعاتی جز به آنچه که تا به حال می‌خندیده، بخندد.

مهران مدیری و محبوبیت در همه دوران‌

او در تمام این سالها و در آثار طنزی که ساخته چه در تلویزیون که خاستگاه او بوده، چه در سینما و چه در شبکه نمایش خانگی نشان داده که همواره موضوعات اجتماعی برای او از اهمیت بالاتری برخوردار بوده‌اند و در همه آثار او این موضوعات کاملا مشهود است. شاید بتوان گفت اوج این ماجرا را می توان در مجموعه ۹۰ شبی «شب‌های برره» جستجو کرد. اثری که مدیری برای در امان ماندن از گزند منتقدان در شهری خیالی و با آدم‌هایی که متعلق به هیچ زمان و مکانی نبودند آن را به تصویر کشید.

نکته جالب ماجرا هم این است که او همواره و در همه این سالها محبوب بوده است! چه زمانی که مسیر را درست رفته و چه زمانی که مسیر را درست نرفته است!

مدیری در تکامل مسیر خود با مرد هزارچهره و دوهزارچهره نیز نشان داد که همچنان موضوعات اجتماعی دغدغه او به شمار می‌روند و در سریال «در حاشیه» این بار با تیغی عریان تر به سراغ جامعه پزشکان رفت و در قالب طنز به آسیب شناسی این حوزه پرداخت که البته در میانه راه با اعتراضات گوناگونی مواجه شد و دست آخر هم ادامه سریال از یک شبکه دیگر پخش شد!

مهران مدیری هنرمندی که یک شبه «دلقک فرصت طلب» شد

اما در آخرین قسمت از برنامه «دورهمی» که به مناسبت یلدا روی آنتن رفت، فضای مجازی که اتفاقا مدیری درباره آن هم نکاتی را یادآور شده بود، محلی برای زدن انگ‌های مختلف به او شد و عناوینی نظیر هنرمند سفارشی، شومن حکومتی، دلقک فرصت‌طلب و … روانه‌اش شد. برخی روزنامه‌ها هم تمام تلاش خود را کردند که از این قافله عقب نمانند و با تیترهایی نظیر دورهمی میلیاردی، مرد میلیارد تومانی و… به او حمله کردند. حمله‌ای که بیشتر از سمت و سوی طرفداران دولت صورت گرفته بود و نشان می‌دادن آنچه بیشتر این جماعت را عصبانی کرده، حرف‌هایی است که مدیری به روال همیشه زده است.

ویژه برنامه یلدایی دور همی مهران مدیری در برنامه یلدا چه گفت

ویژه برنامه یلدایی دور همی مهران مدیری در برنامه یلدا چه گفت

فحاشی به مهران مدیری از کجا آب می‌خورد؟ مهران مدیری در دورهمی یلدا چه گفت؟

در حالی که مدیری در ویژه برنامه شب یلدا حرف هایی از جنس مردم زد! حرف هایی که مانند همیشه دغدغه های او را در موضوعات اجتماعی نشان داد که بخش هایی از آنها را مرور می کنیم:

مدیری: دوباره شروع شد. ما آمدیم. ما ۱۳ فروردین اگر یادتان باشد آمدیم تا سری جدید را شروع کنیم شد آخرین برنامه‌مان و کلا هوا شدیم. بعد رفتیم یک برنامه‌ای مثل دورهمی طراحی کردیم در اینترنت و فکر کردیم که آنجا آزادتر است و می‌توانیم آنجا همدیگر را به اسم کوچک صدا کنیم. یک مدت رفتیم ولی دیدیم که بچه‌های گروه جنبه ندارند. کلا فکر کرده‌اند که در اینترنت خط قرمز وجود ندارد.

– برای بخش خواننده زنگ زده بودن به کسی که می‌گفتم کیه؟ می‌گفتند خیالت راحت جنتلمن است! دیگر آخر سر مجبور شدم گروه را جمع کنم، یک جلسه توجیهی بگذارم و نقشه جغرافیا را بگذارم جلویشان و بگویم بچه‌ها ما هنوز این ور آبیم. آنجا هم که شروع کردیم دوباره هوایمان کردند. بعد رفتیم شبکه نمایش خانگی ولی من پشیمان شدم.

– یک شب رفته بودم سوپرمارکت یک خانمی آمد گفت سلام آقا. ۲ کیلو عدس بدهید، یک مدیری. بهم برخورد و پشیمان شدم. رفتیم سراغ ایده بعدی. گفتم برنامه را ضبط کنیم روی نوار وی‌اچ‌اس. شب‌ها با شناسنامه گرویی می‌گیریم و وی اچ اس کرایه می‌دهیم. ولی گفتند اگر آخرش شو نداشته باشد، اصلا فروش نمی‌رود.

– برگشتیم به دورهمی خودمان. من گفتم آقایان خودتان بروید تصمیم بگیرید درباره شروع دورهمی. هر وقت صلاح می‌دانید دورهمی کی شروع شود، اصلا به من هم نگویید و خودتان اعلام کنید. من خودم صبح جمعه فهمیدم دورهمی پخش می‌شود.

کنایه‌ای که برای دولتی‌ها سنگین تمام شد

تیزترین وجه انتقادی او در این سخنان نیز مربوط به موضوع اعلام نرخ جدید بنزین و سخنان رئیس جمهور بود که اعلام کرده بود خودش هم از این تصمیم بی خبر بوده است. در ادامه هم او اشاره ای به آلودگی هوا کرد و گفت: مسئولین فرموده بودند که آلودگی هوای تهران ربطی به کیفیت بنزین ندارد! هر جور راحتید! ۸۰ میلیون نفریم دور هم می‌میریم.

مدیری همچنین تاکید کرده بود که سرویس کردن کار ما نیست ما آفریده شده‌ایم برای سرویس شدن و درباره شب یلدا و گرانی ها هم عنوان کرد: خانواده‌های بسیاری امشب خون گریه می‌کنند. پول ندارند که کادویی برای خانواده‌شان بگیرند. امشب ناراحت‌ترین شب زندگی‌اش است و طولانی‌ترین شب زندگی‌اش است که فقط بگذرد. البته انصافا نمی توان از گفت و گوی او با مهمانان برنامه (سروش صحت، پژمان بازغی و محمد علیمردانی) گذشت که برای اولین بار با جسارت درباره موضوع سلبریتی ها، مباحث مالیاتی آنها و حدود اظهار نظر آنها سخن گفت.

انتقاد پذیرفته نیست، حتی از شما دوست عزیز!

همه برنامه همین بود! گوشزد کردن اتفاقاتی که بیخ گوش مسئولان در حال افتادن است و کسی توجهی به آنها ندارد. نکاتی که مهران مدیری را این بار از سوی حامیان دولت با شایعه دستمزد میلیاردی مواجه کرد و نشان داد که انتقاد پذیرفته نیست!

مدعیان آزادی بیان برای شایعه دستمزد میلیاردی مهران مدیری گریبان چاک کردند و نگران پول‌هایی شدند که از جیب بیت‌المال برداشته است. ادعای کذبی که بدون هیچ سند و مدرکی عنوان شد و نکته قابل تأمل ماجرا اینجاست که چرا همین افراد در مقابل پرونده‌های مالی سنگینی که در دولت وجود دارد، سکوت کرده‌اند و هیچکدام نسبت به میلیاردها تومانی که به دلیل برنامه‌ریزی‌های نادرست هدر رفته، حرفی برای گفتن ندارند!

این روشنفکرنماها و مدعیان آزادی بیان که از رسانه ملی به عنوان رسانه میلی یاد می‌کنند و حرف تکراری‌شان این است که نمی‌توانند اعتراض کنند، نشان دادند که حتی تحمل یک سوزن را هم ندارند چه رسد به جوالدوز!

منبع آگاه: مهران مدیری اصلا با صدواسیما قرارداد ندارد

در همین رابطه یک منبع آگاه در سازمان صداوسیما در گفت‌وگو با فارس ماجرای دستمزد میلیاردی صداوسیما به مهران مدیری را تکذیب و تصریح کرد: اصلا طرح موضوع از پایه ایراد دارد. چون مهران مدیری با تلویزیون قراردادی ندارد. قرارداد او با تهیه کننده است و این تهیه کننده است که تعیین می‌کند چه دستمزدی به مجری خود بدهد.

وی ادامه داد: برای تهیه چنین برنامه‌هایی بودجه مشخص و معینی وجود دارد، قراردادهای شفافی امضاء می شود و غیرممکن است که یک مجری بتواند قرارداد دستمزد میلیاردی با تلویزیون ببندد. ضمن اینکه این نکته را فراموش نکنیم که حتی اگر این اتفاق بیافتد، میزان سودآوری مهران مدیری برای تلویزیون چندین برابر دستمزدی است که او می‌گیرد.

رنجبران: برخی سناریوی سیاسی‌شان شکست خورد/ مسیر شادی مردم ادامه دارد

در همین رابطه اما «محمدحسین رنجبران» مدیر کل روابط عمومی سازمان صداوسیما در فضای مجازی نوشت: به شادی مردم نگاه سیاسی نداشته باشید. تا از چم و خم قصه‌ها هم با خبر نشده اید، تیتر یک نزنید.

این حجم از تماس های مردم با ۱۶۲ و میزان رضایت‌شان ازبرنامه های شب یلدا قیمت ندارد. گرچه در سازمان صداوسیما همیشه با حداقل قیمت هزینه شادی پرداخت می شود. او همچنین تاکید کرده: برخی ها که با این شادی مردم و موفقیت صداوسیما سناریوی سیاسی شان را شکست خورده و چند صد میلیارد تومانشان را از کف رفته می دانند، بدانید و بدانند که این مسیر ادامه دارد.

چند سالی است که مدیری در مرز پختگی به اجرای برنامه «دورهمی» روی آورده است. برنامه ای در شبکه نسیم که رقیبی جدی برای شبکه های قدیمی تر به حساب می آید. هرچند جای خالی این برنامه در سال گذشته عرصه را برای شبکه های دیگر باز کرد، اما شبکه نسیم نشان داد که هنوز می خواهد از کسی که با جعبه جادو به شهرت محبوبیت رسیده؛ همچنان استفاده کند و علی رغم شایعات باز هم این سلبریتی میان سال را به خانه اول خود برگرداند.(کاری که شبکه های دیگری که شاید روزی خانه مدیری بوده اند، نتوانستند انجام بدهند.) اتفاقی که به مذاق برخی خوش نیامد و تلاش کردند با تیغی تیزتر و بی‌محاباتر و در فضایی غبارآلود و غیر شفاف او را مورد حمله قرار دهند!

اینکه برخی کاندیداهای انتخابات و دولت‌ها از سلبریتی‌ها برای رسیدن به رای بیشتر بهره می‌برند، موضوع جدیدی نیست، اما این بار برگ جدیدی رو شد و اینکه هرکس با ما نیست، علیه ماست حتی اگر سلبریتی باشد که همواره ابزار ماست!

روزنامه شهروند وقایع نگاری جنجال های یلدایی مهران مدیری

روزنامه شهروند وقایع نگاری جنجال های یلدایی مهران مدیری

وقایع‌نگاری جنجال‌های یلدایی مهران مدیری

در این بخش به یکی از مطالبی که پس از ویژه برنامه یلدایی مهران مدیری در نشریات انتشار یافته اشاره می کنیم. این مطلب در روزنامه شهروند چاپ شده است. در حقیقت این مطلب تلاش دارد مدیری را هنرمندی میلیونی لقب بدهد که درد مردم را نمی فهمد، اما سعی دارد بر موج انتقادات سوار شود. همه چیز از عدد و رقم آغاز می شود، اما لابلای مطلب آنچه باید بیاید، آمده است. بخوانید:

پولاد امین: همه چیز از گزارش روزنامه وابسته به دانشگاه آزاد آغاز شد که نوشت قرارداد تولید برنامه دورهمی ٣٥٠ میلیون تومان به اضافه ٣٠ درصد از تبلیغات قبل، وسط و آخر برنامه بوده که با یک حساب‌کتاب سرانگشتی می‌شود حدود یک میلیارد تا یک‌میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان. یعنی ماهی ٤ تا ٥ میلیارد تومان، در صورتی که دورهمی تنها هفته‌ای یک شب پخش می‌شود، آن‌هم برای برنامه‌ای که در اشل برنامه‌سازی جزو ارزان‌ترین برنامه‌ها رده‌بندی می‌شود. برنامه‌ای گفت‌وگومحور که از استودیو بیرون نمی‌رود، بخش نمایشی ندارد و حتی فواصل بین گفت‌وگوها را هم استندآپ کمدی‌های مهران مدیری پر می‌کند.

مدیری مدت‌هاست که مورد انتقاد است. به‌خاطر همین برنامه دورهمی، به‌خاطر سریال هیولا، بازی‌هایش در سینما و به‌خصوص فیلم ما همه با هم هستیم و بسیار موارد دیگر که او را در ماه‌های اخیر به نامی پرتکرار در انتقادات رسانه‌ای بدل کرده‌اند. انتشار گزارش درباره دریافتی دورهمی از تلویزیون انتقاداتی را که در رسانه‌ها و به‌خصوص فضای مجازی درباره مهران مدیری به وجود آمده بود، تشدید کرد. به‌ویژه از سوی چهره‌ها و رسانه‌هایی که بر این باورند صداوسیما باید بی‌توجه به سلبریتی‌ها راهش را ادامه دهد. امیر ابیلی، از نویسندگان سینمایی با این معیار، بودجه دورهمی را «نشان‌دهنده موضع به‌شدت پایین تلویزیون در برخورد با سلبریتی‌ها» و «وادادگی در سرگرمی برای جبران شکست سیاسی» می‌داند.

حمله بی سابقه صادق زیباکلام به مهران مدیری مقاله نویس نشریات زنجیره ای

حمله بی سابقه صادق زیباکلام به مهران مدیری مقاله نویس نشریات زنجیره ای

در این بین انتقادات شماری از منتقدان، ناظر بر این واقعیت بود که «در شرایطی که بودجه برنامه‌هایی مانند خندوانه و مسابقه برنده باش هیچ‌گاه از مرز برنامه‌ای ٢٠٠ میلیون تومان فراتر نرفته است، اختصاص رقمی که دورهمی را حداقل پنج بار گران‌تر از گران‌ترین برنامه‌های تلویزیون می‌کند، کمترین توجیهی ندارد.» موضوعی مناقشه‌برانگیز که باعث شد عده‌ای در پس و پشت این قیاس دنبال اغراض و اهداف آشکار و نهان بگردند. اهدافی از قبیل رقابت شبکه‌ای یا سیاسی. سردبیر سایت سینما ایده‌آل در این زمینه عقیده دارد که «بعد از حملات هدفمند به عادل فردوسی‌پور حالا نوبت تخریب مهران مدیری رسیده است. آیا مدیرانی که با تعطیلی نود از رونق شبکه نسیم می‌ترسند، به دورهمی اکتفا خواهند کرد یا بعد از دورهمی سراغ جنجال‌سازی برای خندوانه هم می‌روند؟»

بسیاری هم بر این گمان هستند که انتقاداتی که در روزهای اخیر درباره مهران مدیری منتشر شده است، ربط چندانی به موضوع دریافتی کلان مدیری از دورهمی‌اش ندارد و بیشتر مربوط است به انتقادات تندوتیزی که او در برنامه یلدایی‌اش رسانه‌ای کرد. انتقاداتی که بنا به رویه صداوسیما تیغ تیزشان بیشتر متوجه دولت بود، همین امر هم باعث شده بسیاری به مدیری خرده‌بگیرند که «چرا تنها و تنها ایرادات و کمبودهای دولت را می‌بیند.» در این میان روزنامه وطن امروز هم به نحوی بی‌سابقه از دورهمی مدیری تمجیدکرد: «بی‌شک مهم‌ترین اتفاق تلویزیون در شب یلدا بازگشت مهران مدیری به سیما بود. مدیری کارش را با شروعی طوفانی آغاز کرد و توانست بهترین برنامه تلویزیون برای شب یلدا را روانه آنتن کند.» تعریف و تمجیدی که بحث را داغ‌تر کرد و در فضای مجازی این شوخی‌مانند را رواج داد که «ظاهرا انتقادات مدیری از دولت به مذاق این روزنامه خوش آمده.»

با این‌حال سعید رجبی فروتن، از مدیران وزارت ارشاد سعی‌می‌کند میانه را بگیرد و از تجمیع انتقادات و اعتراضات به مهران مدیری جلوگیری کند: «دورهمی را در مدیری خلاصه‌نکنیم بهتره، چون برنامه اتاق فکر، تهیه‌کننده و نویسنده هم دارد و مهران مدیری با از آن خود کردن متن‌هایی که امیر وفایی و سایر نویسندگان نوشته‌اند، به ارایه هنرمندانه آنها می‌پردازد.»

در دورهمی این امر تبدیل به یک رویه شده است که ماه‌ها درباره بازگشت احتمالی آن صحبت و گمانه‌زنی می‌شود و بعد در مناسبتی خاص (که دو مورد اخیر آن شب یلدا و پیش از آن هم سیزده به‌در بوده) که برنامه روی آنتن می‌رود، مهران مدیری فتیله انتقادات را چنان بالا می‌گیرد که جنجال به پا می‌شود و این ادامه مسیر را برای دورهمی، حداقل در آن مقطع خاص دشوار می‌کند. از ابتدای امسال این اتفاق دو بار پیش آمده است که در نخستین مورد به انتقادات عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور هم انجامید که مدیری را به تمسخر سیل و سیل‌زدگان و همچنین روند امدادرسانی و مسئولان درگیر در این روند متهم کرده بود و حالا تبعات برنامه شب یلدا هم بعید نیست به موضع‌گیری‌هایی از آن دست بینجامد. با اینکه منتقدی قدیمی که دوست ندارد نامش در گزارش بیاید، به «شهروند» می‌گوید: «معامله بدی هم نیست. یک‌میلیارد تومان برای انتقادکردن و محبوب‌شدن و سر زبان‌ها افتادن و بعد هم ٦ ماه استراحت تا مناسبتی دیگر. در این ٦ ماه هم می‌توان در دو فیلم بازی کرد و ٢میلیارد تومان دیگر هم به دست آورد!»

حالا در شرایطی که دوباره مهران مدیری در متن جنجال‌های مجازی و رسانه‌ای تبدیل به پرتکرارترین نام ایرانی در فضای اینترنت شده است، بسیاری بر این باورند که او با چنین بازتابی مزد خود را از دورهمی گرفته و یک بار دیگر بدل به رسانه‌ای‌ترین چهره هنری- سینمایی این آب و خاک شده است. اما برخی دیگر مدام یادآوری می‌کنند که انتقادات از مدیری مبنای منطقی دارد و سوالات بسیاری است که او باید به آنها پاسخ دهد. سوالاتی از قبیل اینکه «چرا در تمام شش- هفت سال اخیر تنها کمبودهای دولت را دیده»، «چرا تیغ انتقاداتش درباره مسائل و گروه‌های دیگر این‌قدر کند است» و البته این سوال پرتکرار که «بالاخره تکلیف موزه دورهمی چه شد؟»

اما تهماسب صلح‌جو، منتقد سینمایی تلاش دارد با یادآوری جایگاه مهران مدیری رسانه‌ها را به برخوردی مهربانانه‌تر با او ترغیب کند: «مهران مدیری متر و معیاری برای مقایسه ندارد و همیشه باید او را با خودش مقایسه کرد که ثابت کرده در دنیای کمدی یک پدیده است. در این مقایسه هم در اغلب اوقات موفق بوده، با اینکه همیشه در عرصه‌های مختلفی فعالیت کرده است و این باعث اوج و فرودهای طبیعی در کارنامه هر هنرمندی می‌شود.»

حمله ایسنا به مهران مدیری آبروی از دست رفته مهران مدیری

حمله ایسنا به مهران مدیری آبروی از دست رفته مهران مدیری

حمله به مهران مدیری توسط روزنامه شرق (تاریخ انتشار: دی ماه ۱۳۹۵)

در این بخش یادداشتی را آورده ایم که در سال ۱۳۹۵ در روزنامه شرق به چاپ رسیده است. در حقیقت این مطلب نوع نگاه جریان اصلاح طلب و رسانه های زنجیره ای را به انتقادات مهران مدیری نشان می دهد. این یادداشت تلاش کرده است تا نقدهای ریز و درشت مدیری را جناحی لقب بدهد. بخوانید:

شرق در یادداشتی به قلم احمد طالبی نژاد منتقد سینما نوشت: مهران مدیری تا وقتی مستقل می‌اندیشید، حاصلش می‌شد مجموعه‌های طنز شبانه‌ای مثل پاورچین و نقطه‌چین و شب‌های برره و حتی قهوه تلخ که نوعی دهن‌کجی به تلویزیون هم بود.

اما از وقتی این موقعیت طلایی را وانهاد و به انواع سفارش‌ها گردن نهاد، تبدیل شد به یک «شومن سفارشی» و زینت‌المجالس برخی میهمانی‌های سیاسی و تا آنجا درمانده شد که وقتی خواست به جایگاه پیشینش بازگردد، حاصلش شد «در حاشیه ١ و ٢» که نه آقایان سفارش‌دهنده را راضی کرد و نه تماشاگران مشتاق مدیری را.

در پس این دو مجموعه، نوعی سفارش جناحی تتق می‌زد؛ اینکه مثلا «این بار پوز پزشکان و بیمارستان‌های خصوصی را بزنید . سفارش‌هایی از این دست که مدیری پذیرفت و یک هنرمند کارکشته و به قول لمپن‌ها کاربلد، تبدیل شد به شومن برنامه دورهمی که چون قرار است در هر برنامه، منویات آقایان را برآورده کند، کارش رسیده است به توهین و بددهنی و شعار‌های سطحی. من باورم نمی‌شود مدیری که ادب و نزاکتش زبانزد همگان بود، کارش به آنجا رسیده باشد که جلوی دوربین رسانه مثلا ملی، خطاب به برخی مسئولان- احتمالا مقامات دولت فعلی- بگوید «بتمرگ سر جات».

مهران مدیری هنرمندی که یک شبه دلقک شد

مهران مدیری هنرمندی که یک شبه دلقک شد

گیریم که برخی مسئولان شایسته انتقاد تندوتیز هم باشند که حتما هستند، اما شایسته است هنرمندی مثل مدیری، بشود زبان گویای جناحی که مخالف دولت مستقر است؟ یعنی تا این حد کارش گیر کرده که با پرت‌وپلاگویی و بیان مسائل خاله‌زنکی، بخواهد مقرب درگاه مدیران سیاسی سیما شود؟ آخر آقای مدیری، ما شما را به عنوان یک نمایشگر موفق و مستقل می‌شناسیم یا بهتر است بگویم می‌شناختیم؛ اما شما پاک آبروی خود و همکارانت را به بازی گرفته‌ای. شما را چه به شومنی؟ شما نمایشگری. حیف آن سابقه درخشان نیست؟

پیشنهاد می‌کنم گاهی نگاهی به پشت سر بینداز. شب‌های برره را ببین، قهوه تلخ را ببین و بعد مقایسه کن با کارهای پیش‌پاافتاده‌ای مثل آن مجموعه که درباره شبکه‌های خارجی مخالف نظام ساختی یا مجموعه عطسه و همین دورهمی که ساختنش از هر تازه از راه رسیده‌ای برمی‌آید. به گمان من این تله‌ای است که سال‌های سال گرفتارش خواهی بود.

دوستی می‌پرسید من نمی‌دانم چرا مجموعه مهمی مثل «معمای شاه» را داده‌اند به یک جوان تازه از‌راه‌رسیده و نداده‌اند مثلا به تقوایی یا کارگردان‌هایی در آن حد و اندازه. پاسخ دادم کارگردان‌های کارکشته و نخبه، هرگز زیر بار ساختن متون سطحی و شعاری نمی‌روند، مگر کسانی که جویای نام و البته پول هنگفت هستند. حالا خطابم به جناب‌عالی است. آیا مهران مدیری باید در جایگاه این جوانان سوسول‌مسلکی که شومن برنامه‌های سفارشی هستند قرار گیرد و با آنها در یک ترازو قضاوت شود؟

بی اهمیت ترین موضوع دنیا طرز تفکر دیگران درباره شماست مهران مدیری در مستند چار

بی اهمیت ترین موضوع دنیا طرز تفکر دیگران درباره شماست مهران مدیری در مستند چار

مهران مدیری می گوید جامعه سیاست زده است. دچار به کارگردانی بهاره افشاری

مهران مدیری در بخشی از مصاحبه خود در مستند دچار به کارگردانی بهاره افشاری می گوید جامعه سیاست زده است و تحمل نقد وجود ندارد. وی معتقد است هر کاری بشود تعبیر سیاسی دارد و اصلا برایم مهم نیست که قضاوت بشوم. چه در نقد در آثار هنری و چه قضاوت هایی که مردم دارند و… حرف های شنیدنی مهران مدیری را ببینید و بشنوید:

 

نمره قبولی رسانه ملی در ویژه برنامه‌های شب یلدا/ ترافیک چهره‌ها در تلویزیون

وطن امروز نوشت: ماجرای تلویزیون و مخالفانش در چند سال اخیر بیشتر یادآور همان ضرب‌المثل قدیمی است که می‌گوید «چاه مکن بهر کسی، اول خودت، دوم کسی». در واقع همه آنها که در چند سال اخیر با کندن چاه‌های مختلف به دنبال ارائه «تصویری شکست خورده» از تلویزیون بوده‌اند، در نهایت مجبور شده‌اند با ضریب نفوذ بالای تلویزیون در میان مخاطبان کنار بیایند؛ حتی اگر همچنان اصرار داشته باشند تلویزیون شکست خورده است و کسی دیگر تلویزیون نگاه نمی‌کند و حرف‌هایی از این دست! عملکرد تلویزیون در آماده‌سازی ویژه‌برنامه‌های شب یلدا نیز با وجود نقدهایی که می‌توان به آن وارد دانست، یکی از مصادیق همین اتفاق است که در نهایت یک بار دیگر این گزاره را ثابت کرد که تلویزیون هنوز هم که هنوز است با اختلاف بسیار زیاد موثرترین رسانه و مورد اقبال‌ترین و پرمخاطب‌ترین در کشور ما است.

خانوادگی‌تر از همیشه

یکی از جدی‌ترین انتقادات به برنامه‌های هر ساله رسانه ملی برای شب یلدا این بود که تلویزیونی‌ها بدون توجه به شرایط اقتصادی جامعه، با طراحی دکورهای پر زرق و برق مبتنی بر المان‌های مربوط به شب یلدا از جمله آجیل و خوراکی‌های گران‌قیمت برنامه‌هایی را روانه آنتن می‌کنند که بیش از آنکه شادی و نشاط را راهی خانه‌های ایرانی کند، برای درصدی از مردم کشور که از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند، بیشتر عامل حسرت و ناراحتی خواهند بود؛ نکته‌ای مهم که برنامه‌سازان تلویزیون در ساخت برنامه‌های امسال به آن توجه کردند تا این بار فضای برنامه‌های شب یلدای تلویزیون قرابت بیشتری به حال و هوای خانه‌های ایرانی داشته باشد. در کنار این موضوع، تمرکز بر حضور «بزرگ‌ترها» به عنوان عامل محوری خانواده‌ها بویژه در شب یلدا، از دیگر اتفاقات مثبت برنامه‌های تلویزیونی شب یلدای امسال بود. برای مثال شبکه ۴ در ابتکاری جالب از آفرین عبیسی و رابعه مدنی به عنوان ۲ هنرپیشه پیشکسوت برای اجرای برنامه شب یلدای خود استفاده کرد. همچنین شبکه اول سیما با دعوت از داریوش فرضیایی یا همان «عموپورنگ» برنامه‌های کودک به همراه مادرش، سعی کرد محوریت توجه به «بزرگ‌ترها» در شب یلدا را بیش از پیش پررنگ کند.

تلویزیون و نمره قبولی در یلدا

واقعیت این است که این روزها در کنار درک شهودی و تجربی از توجه اطرافیان و دوستان به تلویزیون، یکی از بهترین نشانه‌ها برای درک میزان مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی، واکنش‌ها به این برنامه‌ها در فضای مجازی است. کافی است نگاهی به کانال‌های خبری، پیج‌های اینستاگرامی و همچنین شبکه‌های اجتماعی بیندازید تا ببینید برنامه‌های شب یلدای تلویزیون چگونه توانستند محور در گرفتن بحث‌هایی مختلف در میان کاربران فضای مجازی شوند.

دست‌به‌دست شدن انبوهی از بریده برنامه‌های تلویزیونی شب یلدا در کانال‌ها و گروه‌های مختلف پیام‌رسان‌ها، به خودی خود یکی از دلایل رد ادعای آنهایی است که با طرح «بی‌مخاطب شدن تلویزیون» به دنبال ایجاد اعتبار برای رسانه‌های جایگزین یا اعمال فشار برای بازگشت مجدد خود به تلویزیون هستند؛ از برنامه شبکه یک که علی ضیا اجرای آن را برعهده داشت و حضور عموپورنگ و مادرش گرمای مضاعفی به آن بخشیده بود تا برنامه رشیدپور در شبکه سوم سیما که با وجود همه حاشیه‌های رسانه‌ای ایجاد شده برای آن، در نهایت یکی از نمونه‌های قابل قبول برنامه‌های شب یلدا در سال‌های اخیر بود.

جالب اینکه دست پر تلویزیون در دعوت از چهره‌های سرشناس در شبکه‌های مختلف سیما برای برنامه‌های مختلف شب یلدای امسال، آنقدر مشهود بود که انتظار مخاطبان از تلویزیون را بالا برده بود و به همین خاطر، حضور برخی چهره‌های کمتر شناخته شده در کنار این چهره‌های سرشناس باعث شکل‌گیری انتقاداتی در فضای نخبگانی شد.

مزدور و فاسد. حمله ضد انقلاب به مهران مدیری

مزدور و فاسد. حمله ضد انقلاب به مهران مدیری

بازگشت توفانی مدیری و دورهمی

اما بدون شک مهم‌ترین اتفاق تلویزیون در شب یلدای ۹۸، بازگشت مهران مدیری به سیما بود. مدیری که پس از مدتی دوری به تلویزیون بازگشته بود، کار خود را با یک شروع توفانی آغاز کرد. او در تک قسمت آماده شده برای شب یلدای امسال، توانست بدون استفاده از بخش‌های نمایشی که معمولا در این برنامه وجود داشت و صرفا با تکیه بر استندآپ‌ کمدی‌های خودش و البته حضور میهمان‌های متنوع، بهترین برنامه تلویزیون برای شب یلدا را روانه آنتن کند. مدیری در بخش‌های مختلفی از صحبت‌های خود در این برنامه بر این تاکید کرد که چرا هیچ‌جا برای هنرمندان تلویزیون نمی‌شود.

او در بخشی از برنامه درباره این توضیح داد که چرا ساخت برنامه‌هایی همچون دورهمی در بیرون از محیط تلویزیون تبدیل به تجربه‌های شکست‌خورده می‌شود: «ما می‌خواستیم برنامه‌ای مثل دورهمی برای اینترنت آماده کنیم و تصور کردیم آنجا همه چیز آزادتر است». او در ادامه به کنایه از این گفت که وقتی به این نتیجه رسید ساخت برنامه برای پخش در اینترنت نتیجه‌ای ندارد، سراغ شبکه نمایش خانگی رفت اما در نهایت تصمیم گرفت به تلویزیون بازگردد.

نکته‌ای جالب که مدیری به شکل غیرمستقیم و در قالب یک استندآپ کمدی به آن اشاره کرد، این بود که تلویزیون فرصتی است تا هنرمندان در کنار حفظ شأن خود، به شکلی گسترده با مخاطبان‌شان ارتباط برقرار کنند. مدیری البته در حرف‌هایش از مشکلات اخیر نیز گفت و با کنایه به صحبت‌های عجیب رئیس‌جمهور در ارتباط با چگونگی اطلاع پیدا کردنش از گران شدن قیمت بنزین، گفت: «من گفتم آقایان خودتان بروید درباره شروع دورهمی تصمیم بگیرید. هر وقت قرار بود شروع شود، اصلا به من هم خبر ندهید، خودتا اعلام کنید! من خودم صبح جمعه فهمیدم دورهمی قرار است پخش شود!»

جمله‌ای که سالن را منجفر کرد. البته مدیری در خلال صحبت‌هایش با میهمانان برنامه خود در ارتباط با نسبت مردم با سلبریتی‌ها و اظهارات آنها نیز صحبت کرد؛ حرف‌هایی که در کنار انتقادات او به دولت باعث شد توپخانه رسانه‌های حامی دولت برای کوبیدن مدیری و «دورهمی» دوباره آغاز به کار کند. اما در میان این حملات همه‌جانبه، بدون شک آنچه بیش از همه از دید مردم به عنوان اصلی‌ترین مالکان رسانه ملی اهمیت داشت، بازگشت یک برنامه جذاب به آنتن تلویزیون بود. برنامه‌ای با محوریت یک ستاره مشهور که بخش عمده‌ای از شهرتش را از همین تلویزیون و آنتن آن گرفته است و حالا پس از مدتی دوری از قاب جعبه جادو، دوباره برای ارتباط مستقیم با مردم سراغ تلویزیون آمده است تا یک بار دیگر ثابت کند هیچ جا برای او مثل تلویزیون نمی‌شود.

با برگزاری و اجرای برنامه‌های متنوع، شب یلدای سال ۹۸ نیز به پایان رسید و با وجود تلخی‌های این ایام، خنده‌ای بر لب مخاطبان و مردم نشست. البته در این میان دور از انتظار نیست جریان مافیایی که به دنبال انحصار تلویزیون است و طی سال‌های اخیر با کمک پول‌های هنگفت دولتی، پروژه‌های انتخاباتی را کلید زده است؛ نسبت به اقبال عمومی به برنامه‌های شب یلدای تلویزیون بسیار دلخور و سرخورده شده باشد.

از حیث نگاه فرهنگی، با وجود برخی انتقادات اما تلویزیون و عوامل آن و چهره‌های مشهورش توانستند یک ویژه‌برنامه قابل قبول را در شب یلدا روی آنتن ببرند که با وجود فشارهای متنوع به رسانه ملی، این یک توفیق قابل ملاحظه به شمار می‌آید.

البته یک دیدگاه سیاسی نیز معتقد است رونق تلویزیون و خبرهای خوب مبنی بر تداوم حضور برنامه‌سازان مطرح کشور در رسانه ملی، یک پروژه انتخاباتی ضدملی را نیز خنثی می‌کند و از این حیث، حمایت واقع‌بینانه از تصمیمات اخیر تلویزیون یک رویکرد ملی و تکلیف‌گونه نیز به خود می‌گیرد.

پخش قطعی سری جدید «دورهمی» از ۱۱ دی

مهران مدیری از ۱۱ دی با برنامه «دورهمی» ۳ روز در هفته روی آنتن شبکه نسیم خواهد بود. به گزارش «وطن امروز»، در شرایطی که پس از پخش قسمت اول سری جدید برنامه «دورهمی»، گمانه‌زنی‌های مختلفی در ارتباط با ادامه پخش این مجموعه در روزهای آینده در رسانه‌ها منتشر می‌شد، در نهایت خبرگزاری مهر، روز گذشته در خبری از ادامه پخش این مجموعه از ۱۱ دی‌ماه خبر داد. براساس گزارش این رسانه، فصل جدید «دورهمی» با یک ویژه‌برنامه یلدایی ۳۰ آذرماه آغاز شد و حالا قرار است این مجموعه از ۱۱ دی به شکل روتین روی آنتن شبکه نسیم برود. «دورهمی» سال جاری در یک تک‌قسمت در نوروز پخش شد و بعد از آن با حاشیه‌های مختلفی مواجه شد که باعث شد تولید این برنامه چندین ماه متوقف شود. «دورهمی» در ویژه‌برنامه یلدایی خود میزبان سروش صحت، پژمان بازغی و محمدرضا علیمردانی بود. مجموعه «دورهمی» از ۱۱ دی ۳ روز در هفته به‌صورت ثابت در کنداکتور شبکه نسیم جا می‌گیرد. مهران مدیری اجرای «دورهمی» و سیدمصطفی احمدی، تهیه‌کنندگی این برنامه را برعهده دارند.

هرچه هست حمله به مهران مدیری امروز آغاز نشده و امروز نیز پایان نخواهد یافت. اصولا حمله به مهران مدیری صرفا بهانه است و در حقیقت، سمت و سوی این حملات به هدف دیگری است. حمله به مهران مدیری و دیگر هنرمندان در حقیقت با این هدف دنبال می شود که اذهان عمومی را از عملکرد بد جریان خاص سیاسی منحرف کند تا این جریان به جای «پاسخگویی» با فرار رو به جلو همیشه منتقد و طلبکار باشند. بله؛ تیتر یک رسانه های زنجیره ای ممکن است حمله به مهران مدیری و حمله به صدا و سیما و… باشد؛ اما آنچه مردم هرگز فراموش نخواهند کرد، اصل مطالبه گری است.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *