جرم علیرضا شیر محمد علی چه بود و قاتل علیرضا شیر محمد علی چه انگیزه ای برای قتل داشت؟

قاتل علیرضا شیر محمد علی کیست؟ + تصاویر

پس از کش و قوس های فراوان پرونده قتل علیرضا شیر محمد علی، حالا خبر اعدام قاتل علیرضا شیر محمد علی در زندان رجایی شهر کرج در صدر اخبار قرار گرفته است.

قاتل علیرضا شیر محمد علی کیست

مجله اینترنتی پارسی گو: خبر اعدام قاتل علیرضا شیر محمد علی این روزها در صدر اخبار قرار دارد. از اینرو در این پرونده ویژه به ماجرای قتل علیرضا شیر محمد علی پرداخته ایم و تلاش کرده ایم به این سوال پاسخ دهیم که قاتل علیرضا شیر محمد علی کیست و با چه انگیزه ای علیرضای ۲۱ ساله را به قتل رسانده است؟ با ما همراه باشید:

علیرضا شیر محمد علی که بود؟

علیرضا شیر محمد علی جوان ۲۱ ساله ای بود که با تشویق و ترغیب شبکه های ضد انقلاب در فضای مجازی اقدام به نشر مطالب توهین آمیز کرده و به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

جرم علیرضا شیر محمد علی چه بود؟

علیرضا شیر محمد علی جوان، با تشویق و ترغیب جریان های ضد انقلاب اقدام به نشر مطالبی کرده بود که برای او اتهام «توهین به مقدسات»، «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران»، «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» را به همراه داشت.

علیرضا شیر محمدی و مراسم چهلم درگذشتش

علیرضا شیر محمدی و مراسم چهلم درگذشتش

نحوه بازداشت شیر محمد علی

علیرضا شیر محمد علی که تنها ۲۱ سال سن داشت و روشن بود که با تشویق و ترغیب جریان های معاند دست به اقدام علیه امنیت ملی و انتشار مطالب توهین آمیز زده بود، در ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۷ بازداشت شد. به نوشته ویکی پدیا بازداشت وی به طور روشن مربوط به فعالیت های وی در فضای مجازی بود که با انواع توهین و تبلیغ علیه نظام همراه بود. البته در دادگاه قاضی برای آزادی وی قرار وثیقه ۸۰ میلیون تومانی تعیین کرده بود که به گفته مادر وی، آنها از عهدۀ تأمین این وثیقه بر نیامدند.

ماجرای اعتصاب غذای علیرضا شیر محمد علی

پس از زندانی شدن این متهم جوان، و متهم دیگری با نام برزان محمدی، وی به دلیل «فقدان امنیت جانی» در زندان فشافویه و مخالفت با طرح درخواست انتقال به زندان اوین، دست به اعتصاب عذا می زند. وی در اسفند ماه ۱۳۹۷ نامه مشترک با محمدی (برزان) می نویسد و در آن عبارت «زندگی در لجنزار زندان تهران بزرگ در شأن ما نیست.» ظاهرا این نامه مورد اعتراض سایر زندانیان قرار گرفته است. به هر حال شیر محمد علی از زندانیانی به شمار می رفت که به «قانون اصل تفکیک جرایم» و اجرا نشدن آن معترض بود و دست به اعتصاب غذا زده بود. البته با قول مساعد مسئولان برای انتقال وی به زندان اویل، علیرضا اعتصاب غذای خود را شکست.

قتل شیر محمد علی در زندان فشافویه

علیرضا شیر محمد علی در زندان فشافویه به دست دو نفر از زندانیان عمومی با ضربات چاقو به قتل می رسد. او یک روز پس از قتل، یعنی در ۲۲ خرداد ۹۸ به خاک سپرده می شود. به دستور دادستان تهران با صدور کیفرخواست برای متهمان پرونده قتل عمدی وی رسیدگی به این پرونده آغاز می شود و قاتل علیرضا شیر محمد علی دستگیر می شود.

اعدام قاتل علیرضا شیر محمد علی

در نهایت و پس از پیگیری های لازم، قاتل علیرضا شیر محمد علی در نهایت در تاریخ ۲۷ آذر ماه ۱۳۹۸ اعدام می شود. اعدام قاتل علیرضا شیر محمد علی این روزها در صدر اخبار قرار گرفته است.

قاتل علیرضا شیر محمد علی کیست؟

قاتلان علیرضا شیر محمد علی دو جوان ۳۲ و ۳۵ ساله هستند. حمید رضا ۳۲ ساله و محمد رضا ۳۵ ساله دو زندانی محکوم به قتل و قاچاق در زندان بودند. علیرضا قاتل محکوم به اعدام بود و هم دستش محمد رضا قاچاقچی حبس ابد بود.

چرا قاتل علیرضا شیر محمد علی دست به قتل زد؟

قاتل علیرضا شیر محمد علی و همدستش علیرضا را یک قربانی می دانند. آنها که به وضعیت بد زندان معترض بودند، در دادگاه می گویند قرار بوده به علت اعتراض یک نفر قربانی بشود و آن قربانی تصادفا علیرضا شیر محمد علی انتخاب می شود. علیرضا و همدستش به نقل از رکنا به قاضی پرونده می گویند: من و همدستم ۳۲ ماه در شرایط بدی در زندان فشافویه بودیم و می خواستیم هرچه زودتر به زندان رجایی شهر منتقل شویم اما کسی حرفمان را گوش نمی‌کرد. از یک ماه قبل تهدید کرده بودیم اگر ما را از این زندان منتقل نکنند دست به قتل می‌زنیم. روز حادثه شیشه کشیده بودیم و با حمید رضا تصمیم گرفتیم مرحوم را بکشیم. ما با او اختلافی نداشتیم. او در واقع یک قربانی بود. روز حادثه وقتی از بند بیرون آمدیم در یک چشم به هم زدن مرحوم را به بهانه مصرف شیشه به اتاق خودمان کشاندیم. بعد من با تیزی دست ساز خودم از پشت سر به او ضربه‌ای زدم و در همان لحظه هم همدستم حمیدرضا با سرامیکی که در دستش بود به جانش افتاد. آنقدر شیشه کشیده بودیم که نمی‌دانستیم چه کار می‌کنیم. باز هم می‌گویم ما هیچ انگیزه‌ای برای قتل مرحوم نداشتیم. فقط برای رها شدن از زندان فشافویه که مانند جهنم بود دست به این کار زدیم. سپس دیگر متهم پرونده به نام حمید رضا پشت میز محاکمه ایستاد او نیز اتهامش را پذیرفت و با اظهار ندامت و پشیمانی تقاضای عفو و بخشش کرد. متهم درباره سرامیکی که با آن قتل را مرتکب شده بودند گفت: این سرامیک را از دستشویی زندان کنده و در همان جا نیز جاسازی کرده بودم. پس از پایان اظهارات دو متهم رئیس دادگاه پایان جلسه را اعلام کرد.

مادر علیرضا شیر محمد علی بر مزار پسرش

مادر علیرضا شیر محمد علی بر مزار پسرش

قاضی پرونده درباره قاتل علیرضا شیر محمد علی چه گفت؟

قاضی بابایی، قاضی پرونده قتل علیرضا شیر محمد علی در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه «ایران» به برخی ابهامات و شایعاتی که درباره پرونده قتل علیرضا شیر محمد علی مطرح است پاسخ داد. بخوانید:

انگیزه اصلی متهمان برای قتل علیرضا چه بوده است؟

دو متهم مدعی شدند فقط برای رهایی از زندان فشافویه مرتکب قتل شده‌اند و از آنجایی که علیرضا لاغر و ضعیف بوده است او را انتخاب کرده‌اند و بر خلاف شایعات موجود دستی پشت پرده این جنایت نیست.

آیا فیلم صحنه جنایت به خانواده مرحوم نشان داده شد؟

بله اما به خاطر شرایط روحی پدر و مادر مرحوم نتوانستند فیلم را به طور کامل ببینند.

آیا سهل‌ انگاری مسئولان زندان در این پرونده محرز است؟

اگر اشتباه و قصوری در این جنایت از سوی مسئولان رخ داده باشد به دستور ریاست قوه قضائیه با آنها برخورد خواهد شد.

مقتول به چه جرمی زندان بود؟

این جوان در یک پرونده سیاسی به اتهام توهین به مقدسات به هشت سال زندان محکوم شده بود. علیرضا قبلاً در یک تولیدی پوشاک کار می‌کرد و بعد هم وارد دانشگاه شد. اما فریب یک گروه سیاسی را خورده و به‌دنبال انتشار یک عکس در پروفایلش که دارای مضمون توهین به مقدسات بود بازداشت شد. اما بیگناه در زندان کشته شد.

حکم این پرونده کی صادر می‌شود؟

با توجه به اقرار دو متهم و مدارک و اسناد موجود در پرونده و اظهارات مطلعین، حکم دو متهم روشن است. اما زمان صدور آن پس از انجام تشریفات قضایی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

برخی می‌گویند دو متهم این پرونده اجیر شده بودند تا مرحوم را به قتل برسانند؟

خیر اصلاً چنین فرضیه‌ای صحیح نیست.

برکناری مدیرکل زندان های استان تهران پس از قتل علیرضا شیر محمد علی

پس از ماجرای عجیب قتل یک جوان ۲۱ ساله در زندان فشافویه تهران، مدیر کل زندان های استان تهران برکنار شد. در این رابطه خبرگزاری ایرنا می نویسد: یک منبع آگاه در اداره کل زندان‌های استان تهران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مصطفی محبی برکنار و حشمت اله حیات الغیب، مدیرکل زندان‌های استان فارس این مسئولیت را برعهده گرفته است.

گفته می شود، برکناری مدیرکل زندان‌های استان تهران، نتیجه بررسی‌های کمیته ویژه ای است که از سوی رئیس قوه قضاییه برای بررسی علت قتل یک زندانی به نام شیر محمدعلی در زندان تهران بزرگ، انجام شده است.

واکنش علی مطهری به قتل علیرضا شیر محمد علی در زندان

علی مطهری را به صحبت های جنجالی اش می شناسند. این نماینده که در سالهای ابتدایی نمایندگی اش کمتر شناخته شده بود، با ورود به مباحث و پرونده های جنجالی شهرت و جایگاهی برای خودش دست و پا کرد. راهی که امثال صادقی و سلحشوری در مجلس دهم البته خیلی زودتر از مطهری پیمودند و به سرعت در صدر نشریات و رسانه های زنجیره ای قرار گرفتند. در هر صورت علی مطهری در واکنش به قتل علیرضا شیر محمد علی می گوید: «گاهی برای تنبیه، متهمان سیاسی را به بند لات ها و قاچاقچیان می برند.»

علی مطهری در پاسخ به سوال کشته شدن زندانی سیاسی در فشافویه و امکان ورود مجلس به این موضوع که در سایت «اصلاح طلب» خبرآنلاین منتشر شده است گفت: مجلس وظیفه ورود به این موضوع را دارد، کمیسیون امنیت ملی حتما باید هیاتی را برای تحقیق و ارایه گزارش تعیین کند.نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه سازمان زندان ها در این قضیه کوتاهی کرده و وزیر دادگستری هم باید پاسخگو باشد، تاکید کرد: زندان سیاسی را نباید در بند تبهکاران، دزدان و قاتلان و قاچاقچیان قرار دهند تا چنین اتفاقی بیفتد. گاهی برای تنبیه متهمان سیاسی این کار را می کنند که کار بسیار بدی است و در واقع شبیه اقدامی است که در کهریزک انجام شده و بچه‌های جوان را در سال ۸۸ به زندان کهریزک که جای لات ها و قاچاقچیان بود منتقل کردند که آسیب های جدی دیدند. مطهری ادامه داد: به دلیل قتل فعال سیاسی رئیس سازمان زندان ها و وزیر دادگستری هر دو باید جوابگو باشند.

قاتل علیرضا شیر محمد علی اعدام شد قصاص قاتل

قاتل علیرضا شیر محمد علی اعدام شد قصاص قاتل

اطلاعیه سازمان زندان ها درباره قتل علیرضا شیر محمد علی چه بود؟

در همان روزی که قتل علیرضا شیر محمد علی در زندان اتفاق افتاد، سازمان زندانها اطلاعیه‌ای درباره این قتل صادر کرد که در آن عنوان شده بود: در روز حادثه، برای رفع ایراد سیستم فاضلاب بهداشتی محل نگهداری دو نفر فوق‌الذکر، نامبردگان به هواخوری هدایت شدند، که در همین اثنا با گشوده شدن در محل نگهداری زندانیان امنیتی برای توزیع غذا، متهمان به‌دلیل حضور در هواخوری از فرصت پیش‌آمده سوء استفاده کرده، به‌سرعت وارد حریم نگهداری زندانیان امنیتی شده و ظرف مدت زمانی کمتر از دو دقیقه، علیرضا شیرمحمدعلی را مورد ضرب و جرح قرار داده که نهایتاً با حضور عوامل زندان و انتقال مصدوم به بیمارستان خارج از زندان، اقدامات پزشکی فاقد نتیجه بوده و نامبرده در بیمارستان فوت کرد.

رئیس قوه قضائیه نسبت به قتل علیرضا شیر محمد علی چه واکنشی داشت؟

به نوشته تسنیم رئیس قوه قضاییه نیز دوم تیرماه سال جاری در گفت‌وگوی تلویزیونی خود درباره موضوع قتل شیرمحمد علی اظهار کرد: نسبت به این حادثه که حادثه بدی بود و اتفاق افتاد، بلافاصله هیئتی برای بازرسی حادثه اعزام شد و همچنین از طریق دادستانی تهران که این زندان در تهران واقع شده و متهمان و محکومان آن مربوط به دادسرای تهران هستند و همچنین از طریق دادستانی کل، افرادی را مأمور کردیم که موضوع را بررسی کنند.

واکنش سخنگوی دستگاه قضا به پرونده قتل علیرضا شیر محمد علی

سخنگوی قوه قضاییه در پنجمین نشست خبری خود درباره پرونده قتل علیرضا شیر محمد علی در زندان گفت: در تیرماه به پرونده قتل شیرمحمدعلی که در زندان فشافویه به‌قتل رسید رسیدگی خواهد شد. اسماعیلی خاطرنشان کرد: سیاست دستگاه قضا در این قبیل موارد بررسی جامع و دقیق، کارشناسی و شناسایی متخلفین احتمالی و نوع تخلف آنها و در نهایت برخورد متناسب است. گاهی اوقات اقتضا می‌کند که فرد تحت تعقیب قرار گیرد و گاهی اوقات نیز موضوع ضعف مدیریتی است و این ضعف مدیریتی اقتضا دارد که مدیر جابه‌جا شود و به‌تناسب نتیجه تحقیقات تصمیمی گرفته شود و نهایتاً نیز رئیس زندان فشافویه برکنار و مدیرکل زندانهای تهران توسط خود سازمان زندانها جابه‌جا شده است.

قاتل شیر محمد علی اعدام شد

قاتل شیر محمد علی اعدام شد

جزئیات برگزاری دادگاه قاتل علیرضا شیر محمد علی و نتیجه آن

پس از به قتل رسیدن علیرضا شیر محمد علی، در ۲۹ تیر ماه و در ادامه رسیدگی به پرونده، جلسه رسیدگی به اتهامات عاملان قتل علیرضا شیرمحمدعلی در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی بابایی به صورت علنی برگزار شد. پس از سه روز از اعلام ختم رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده قتل علیرضا شیرمحمدعلی، دادگاه رأی خود را صادر و بر این اساس دادگاه متهم ردیف اول را به‌ اتهام مشارکت در قتل عمد به قصاص نفس و پرداخت دیه صدمات غیر مؤثر در قتل محکوم کرد. در همین رابطه متهم ردیف دوم پرونده نیز به‌ اتهام معاونت در قتل عمد به ۲۵ سال حبس و پرداخت دیه صدمات غیر مؤثر در قتل محکوم شد. ۹ مهر ماه سال جاری نیز سخنگوی قوه‌قضاییه از تأیید حکم قصاص قاتل شیرمحمد علی در دیوان عالی کشور خبر داد و گفت: حکم صادره در مورد وی و همدستش قطعیت پیدا کرده و برای اجرا به دادسرای تهران ارسال می‌شود. در نهایت ۲۷ آذرماه حکم قصاص قاتل علیرضا شیر محمد علی در زندان رجایی‌ شهر کرج به اجرا درآمد و وی قصاص شد.

چه کسانی جوانانی چون علیرضا شیر محمد علی را تحریک می کنند؟

علیرضا شیر محمد علی تنها ۲۱ سال سن داشت. برای علیرضا در اوج جوانی، آلوده شدن به جریانات سیاسی و معاند با اسلام و انقلاب زود بود. روشن است که علیرضا شیر محمد علی از سوی جریانات خاص سیاسی هدف قرار گرفته شده بود و با سادگی و البته شور و حال جوانی اش، دست به اقداماتی زده بود که ۳ تا ۵ محکومیت برای به او به همراه آورد. برای پاسخ به این سوال چه کسانی جوانانی چون علیرضا شیر محمد علی را تحریک می کنند کافیست ببینیم و بررسی کنیم کدام جریانات از مرگ وی بیشترین سود را بردند؟ اگر به سایت های ضد انقلابی نظیر صدای آمریکا، بی بی سی فارسی و دیگر سایت های خاصی که اسم «حقوق بشر» را یدک می کشند سر بزنیم، بیشترین مصاحبه، خبر و مقاله را در این خصوص مشاهده می کنیم. روشن است که این جرایانات از قربانی شدن جوانان پاک این سرزمین بیشترین بهره را می برند.

صحبت های علیرضا شیر محمد علی در زندان. او پر انرژی بود و می خواست انرژی اش را تخلیه کند

صحبت های علیرضا شیر محمد علی در زندان. او پر انرژی بود و می خواست انرژی اش را تخلیه کند

عجیب است که هم بندی علیرضا شیر محمد علی در سخنرانی که بر مزار وی انجام انجام می دهد تأکید می کند که علیرضا جوانی فعال بود و هر لحظه در صدد تخلیه انرژی اش بود و ما منتظر بودیم که هر لحظه ممکن است کاری بکند. او می گوید هر لحظه به خاطر روحیه فعالش احتمال می دادیم کاری بکند. هم بندی علیرضا ادامه می دهد: به یک جوان ۲۱ ساله این اتهامات سنگین نمی آید و پیداست که تحریک شده است. وی همچنین با اشاره به ناله های مادر علیرضا می گوید این خانواده مذهبی هستند و مادر علیرضا هم مدام یا امام رضا (ع) می گوید. (برای مشاهده ویدئو این عنوان را جستجو کنید: فیلم سخنان همبندی علیرضا در زندان تهران بزرگ فشافویه ۲۲ خرداد.)

به عنوان نمونه تصاویر زیر از انعکاس خبر قتل علیرضا شیر محمد علی در رسانه های ضد دین و ضد انقلاب خارج از کشور را مشاهده بفرمایید:

استقبال سایت ضد دین و ضد انقلاب ایران کارگر دات کام. خاکسپاری شتابزده و مشکوک علیرضا شیر محمد علی

استقبال سایت ضد دین و ضد انقلاب ایران کارگر دات کام. خاکسپاری شتابزده و مشکوک علیرضا شیر محمد علی

صدای آمریکا و اخبار قتل علیرضا شیر محمد علی

صدای آمریکا و اخبار قتل علیرضا شیر محمد علی

سایت زمانه قاتل علیرضا شیر محمد علی اعدام شد

سایت زمانه قاتل علیرضا شیر محمد علی اعدام شد

هم بندی زندانی سیاسی به قتل رسیده به اوین منتقل شد بی بی سی فارسی

هم بندی زندانی سیاسی به قتل رسیده به اوین منتقل شد بی بی سی فارسی

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *