جزئیات سهمیه بندی بنزین و قیمت انواع سوخت + سبد حمایتی خانوار و جزئیات آن!

چرا بنزین گران شد ؟ + جزئیات قیمت جدید انواع سوخت

از بامداد امروز، جمعه، ۲۴ آبان ماه بنزین گران شد. اما چرا بنزین گران شد و جزئیات افزایش قیمت بنزین به چه شکل است و منظور از سبد حمایتی خانوار چیست؟

چرا بنزین گران شد

مجله اینترنتی پارسی گو: از بامداد امروز، جمعه، ۲۴ آبان ماه بنزین گران شد. اما چرا بنزین گران شد و جزئیات افزایش قیمت بنزین به چه شکل است و منظور از سبد حمایتی خانوار چیست؟ به منظور کنترل قاچاق سوخت و به جهت حمایت از خانوارهای قشر متوسط و متوسط رو به پایین، قیمت سوخت در کشور آزاد شد و تفاوت قیمت آن، در سبد حمایت خانوار از آغاز آذرماه به حساب خانوارها واریز خواهد شد. به این ترتیب به ازای یک نفر ۵۵ هزار و به ازای یک خانواده ۵ نفره ۲۰۵ هزار تومان به حساب سبد حمایتی خانوارها ماهانه واریز خواهد شد. با ما همراه باشید:

چرا بنزین گران شد و جزئیات این گرانی به چه شکل است؟

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا آغاز سهمیه بندی بنزین با کارت سوخت را اعلام کرد. سهمیه بندی راهکار مناسبی برای اصلاح الگوی مصرف / مصرف بیشتر هزینه بالاتر برای اصراف کارانبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از ساعت صفر بامداد امروز (۲۴ آبان) سهمیه بندی بنزین برای همه وسایل نقلیه بنزین سوز به شرح زیر است:

  • قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان
  • قیمت بنزین معمولی غیر سهمیه‌ای هر لیتر ۳۰۰۰ تومان
  • قیمت بنزین سوپر هر لیتر ۳۵۰۰ تومان
قیمت قدیم و جدید سوخت. بنزین گران شد

قیمت قدیم و جدید سوخت. بنزین گران شد

همچنین سهمیه ماهانه خودرو‌های بنزین سوز شخصی ۶۰ لیتر وشخصی‌های دوگانه سوز ۳۰ لیتر است؛ برای تاکسی‌های بنزین سوز ماهانه ۴۰۰ لیتر و دو گانه سوز‌ها هر ماه ۲۰۰ لیتر خواهد بود. سهمیه ماهانه برای موتور سیکلت‌ها نیز ماهانه ۲۵ لیتر و برای وانت‌های کم مصرف ماهانه ۲۰۰ لیتر و وانت‌های پر مصرف ماهانه ۳۰۰ لیتر است.

همچنین وانت‌های کم مصرف دوگانه سوز هرماه ۶۰ لیتر و پر مصرف ها هر ماه ۱۲۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی سهمیه دارند. به گفته شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای آمبولانس ها نیز ماهی ۵۰۰ لیتر سهمیه بنزین در نظر گرفته شده است.

کسانی که کارت سوخت شخصی خود را دریافت نکرده اند؛ سهمیه سوختشان محفوظ است. کسانی که تاکنون به هر علت کارت سوخت شخصی خود را دریافت نکرده اند، از ساعت اجرای طرح، سهمیه سوخت هایشان محفوظ است و از این بابت هیچ نگرانی نداشته باشند.

افرادی که کارت سوخت ندارند، شامل کسانی که تاکنون درخواست المثنی نداده اند، کسانی که درخواست داده و هنوز کارت سوخت خود را دریافت نکرده‌اند و همچنین کسانی که کارت سوخت برایشان صادر شده، اما در باجه معطله شرکت ملی پست است، سهمیه همه آن‌ها از همین امروز محفوظ و ذخیره خواهد شد.

نرخ گازوئیل و گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) بدون تغییر خواهد بود

برای مسافربر‌های بر پایه اینترنت (اسنپ و تپ سی) مشروط برآن که نرخ‌های خود را از مقادیر مصوب، به تشخیص وزارت کشور تغییر ندهند، اعتبار معادل سهمیه مصوب تعلق خواهد گرفت. برای تامین سوخت خودرو‌های مسافر برخطی و بین شهری، آژانس‌های مسافربری و آموزشگاه‌های رانندگی تمهیدات لازم اتخاذ شده است که متعاقبا اعلام خواهد شد.

به منظور رفاه حال دارندگان خودرو‌ها با اولویت وانت بار‌ها مقرر شد وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور ظرف مدت یک ماه ضوابط تشویقی برای توسعه مصرف سی‌ان‌جی در خودرو‌ها را تنظیم و به تصویب شورای اقتصاد برسانند. همچنین به خودرو‌های همه دستگاه‌های اجرایی دولتی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، سهمیه بنزین تعلق نمی‌گیرد و این خودرو‌ها باید با قیمت هر لیتر ۳۰۰۰ تومان نسبت به دریافت بنزین اقدام کنند.

قیمت 10 لیتر بنزین آزاد با نرخ جدید

قیمت ۱۰ لیتر بنزین آزاد با نرخ جدید

قیمت بنزین در ایران گران شد و سهمیه‌بندی آغاز گردید

از این پس قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و نرخ هر لیتر بنزین آزاد ۳ هزار تومان خواهد بود شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قیمت بنزین از امروز جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ افزایش یافته و با سهمیه‌بندی ارائه خواهد شد.

بر این اساس قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان، قیمت بنزین معمولی غیر سهمیه‌ای هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و قیمت بنزین سوپر هر لیتر ۳۵۰۰ تومان اعلام شده است. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده که این افزایش قیمت با تصویب “شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه” اجرایی شده است.

همچنین سهمیه ماهانه خودرو‌های بنزین سوز شخصی ۶۰ لیتر وشخصی‌های دوگانه سوز ۳۰ لیتر است؛ برای تاکسی‌های بنزین سوز ماهانه ۴۰۰ لیتر و دو گانه سوز‌ها هر ماه ۲۰۰ لیتر خواهد بود. سهمیه ماهانه برای موتور سیکلت‌ها نیز ماهانه ۲۵ لیتر و برای وانت‌های کم مصرف ماهانه ۲۰۰ لیتر و وانت‌های پر مصرف ماهانه ۳۰۰ لیتر است.

همچنین وانت‌های کم مصرف دوگانه سوز هرماه ۶۰ لیتر و پر مصرف ها هر ماه ۱۲۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی سهمیه دارند. به گفته شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای آمبولانس ها نیز ماهی ۵۰۰ لیتر سهمیه بنزین در نظر گرفته شده است.

استدلال موافقان افزایش قیمت بنزین چیست؟

در پاسخ به این سوال که چرا بنزین گران شد کارشناسان دولتی استدلال و دلایل خودشان را دارند. موافقان افزایش قیمت بنزین طیف‌های مختلفی را شامل می‌شود که بعضا دلایل درستی نیز برای خواسته خود دارند که سه مورد زیر از پرتکرار‌ترین و منطقی‌ترین استدلال‌های موافقان افزایش است.

۱- قاچاق

مهمترین پاسخ به این سوال که چرا بنزین گران شد بحث قاچاق است. یکی از عمده‌ترین دلایلی که در لزوم افزایش قیمت بنزین مطرح می‌شود این است که بخصوص پس از افزایش جهشی قیمت ارز در سال گذشته، میزان قاچاق سوخت نیز روند شتابانی به خود گرفته و روزانه طبق برخی آمار بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون لیتر قاچاق می‌شود که افزایش قیمت می‌تواند این مسئله را کاهش دهد.

۲- مصرف بی‌رویه و آلودگی هوا

از دیگر دلایلی که موافقان بالابردن قیمت‌ها در پاسخ به سوال چرا بنزین گران شد به آن اشاره می‌کنند سیر صعودی میزان مصرف بنزین در چندسال اخیر و بخصوص پس از حذف سهمیه‌بندی و کارت سوخت است که این افزایش علاوه بر سوزاندن منابع کشور، آلایندگی هوا را نیز به همراه دارد که باتوجه به ورود سالانه چند میلیون خودرو به خیابان‌ها نظر درستی است. البته مصرف نامتعارف و بالاتر از استاندارد‌های روز خودرو‌های تولید داخل را نیز باید این مساله اضافه کرد. همچنان خودرو‌های تولید داخل بطور میانگین در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۸ الی ۱۰ لیتر بنزین مصرف می‌کنند؛ درحالی که خودروسازانی که هم نسل ایران خودرو و سایپا هستند، هم اکنون با مصارف ۴ لیتر و کم‌تر خودرو به بازار عرضه می‌کنند.

۳- مدیریت مصرف

دیگر دلیل موافقان برای افزایش قیمت این است که با این سیاست، مصرف بنزین که در برخی بازه‌های زمانی از تولید آن علی‌رغم افتتاح پالایشگاه ستاره‌خلیج فارس پیشی می‌گیرد، کنترل شده و در بلندمدت کشور نیازی به واردات این محصول استراتژیک پیدا نخواهد کرد.

گرچه دلایلی که موافقان برای این سیاست مطرح می‌کنند تاحدودی درست و قابل تامل است، اما مسایلی نیز در این میان وجود دارد که فارغ از تاثیرات سیاسی و اجتماعی این تصمیم، ضرورت جلوگیری از افزایش قیمت را نشان می‌دهد که به بررسی آن می‌پردازیم.

جدول جزئیات قیمت جدید انواع سوخت و سهمیه خودروها

جدول جزئیات قیمت جدید انواع سوخت و سهمیه خودروها

چرا بنزین سهمیه‌بندی و گران شد؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به سوال چرا بنزین گران شد گفت: در مجموع تمامی جوانب اعمال سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین دیده شده است از جمله اینکه پرداخت یارانه جدید به رفع دغدغه‌ها در زمینه معیشت اقشار کم درآمد کمک می‌کند.

جلال میرزایی با اشاره به آغاز سهمیه‌بندی بنزین اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود سهمیه‌بندی منجر به کاهش ۱۰ هزار لیتری مصرف بنزین شود و به این ترتیب دست دولت برای صادرات بیشتر این فرآورده بازتر شده و درآمدهای دولت نیز تا حدی افزایش می‌یابد، البته اینگونه نیست که مشکل درآمد دولت به لحاظ کسری بودجه حل شود.

وی افزود: افزایش قیمت بنزین تاثیر معناداری روی کاهش قاچاق ندارد چون با توجه به کاهش ارزش پول ملی و تفاوت قیمت فاحشی که بین ایران و کشورهای همسایه هست هنوز انگیزه زیادی برای قاچاق وجود دارد مگر اینکه دستگاه‌های امنیتی تدابیر جدیدی بیاندیشند و جلوی این کار را بگیرند. البته در این زمینه دستگاه قضایی خوب ورود کرده و در صورت ادامه به برخی سیاست‌ها و تدابیر به کاهش قاچاق کمک می‌کند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس افزایش صادرات و کاهش مصرف را که از دغدغه‌های رهبری نیز است، از جمله مزیت‌های سهمیه‌بندی بنرین برشمرد. وی یادآور شد: افزایش قیمت همچنین می‌تواند منابع لازم برای توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا و ترافیک را منجر شود.

میرزایی در ادامه به پرداخت یارانه‌های جدید اشاره و تصریح کرد: در مجموع تمامی جوانب اعمال سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین دیده شده از جمله اینکه پرداخت یارانه جدید به رفع دغدغه‌ها در زمینه معیشت اقشار کم درآمد کمک می‌کند و بخشی از هزینه‌های این قشر را جبران می‌کند. طبقات متوسط به بالای جامعه هم امیدواریم شرایط کشور را درک کنند تا بتوانیم راحت‌تر از این مرحله عبور کنیم.

وحید شقاقی‌شهر، استاد دانشگاه خوارزمی نیز در مورد اهداف و دلایل افزایش قیمت بنزین گفت: هدف نخست اینکه دولت به دنبال کسب درآمدی برای افزایش سهم یارانه نقدی و بویژه پرداخت بسته‌های حمایتی به دهک‌های درآمدی پایین است و دولت در نظر دارد از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به هجده میلیون خانوار بسته‌ حمایتی ارائه کند.

وی ادامه داد: هدف دوم دولت این است که با افزایش قیمت حامل‌های انرژی تا حدودی جلوی قاچاق سوخت و افزایش مصرف انرژی را بگیرد و در پایان دولت به دنبال این است که سهم دهک‌های پردرآمد را از سهم یارانه‌های پنهان کاهش و تعدیل کند.

این اقتصاددان تصریح کرد: چنانچه دولت با تکیه بر بانک‌های اطلاعاتی دقیق اقدام کند، اثربخشی مناسب خواهد داشت. درضمن باید برای مصارف متعادل و متوسط جامعه؛ قیمت انرژی همانند روال گذشته باشد و صرفا مصارف بالاتر از میانگین مشمول افزایش قیمت قرار گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع بار تورمی نخواهد داشت؟ گفت: چنانچه طرح درست مدیریت شود، بار تورمی حداقلی خواهد داشت. به نظر بنده چنانچه مدیریت خوب حاکم باشد و مصارف متعادل همانند قیمت‌های گذشته ادامه داشته و صرفا مصارف مازاد با قیمت‌های تصاعدی باشد، تورم حداقلی و حدود ۲ تا ۳ درصد تحمیل خواهد کرد.

شقاقی در مورد احتمال تاثیرگذاری این افزایش بر بازار ارز گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی نهایتا می‌تواند تکانه کوتاه‌مدت بر ارز داشته باشد ولی ماندگاری ندارد.

بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، از ساعت صفر روز جمعه (۲۴ آبان‌ماه) سهمیه‌بندی بنزین برای همه وسایل نقلیه بنزین‌سوز آغاز شد و بر این اساس قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر ۳ هزار تومان خواهد بود، همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شد.

یادآور می‌شود: بنا بر اعلام سازمان برنامه و بودجه مقرر شده که از این ماه یک طرح معیشتی جدید اعمالل شد که بر پایه آن علاوه بر یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی به خانوار‌های تک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳، سه نفره ۱۳۸، چهار نفره ۱۷۲، و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان پرداخت شود.

قیمت جدید بنزین و افزایش یارانه بنزین گران شد

قیمت جدید بنزین و افزایش یارانه بنزین گران شد

واکنش امام جمعه تهران به افزایش قیمت بنزین

امام جمعه موقت تهران گفت: مساله بنزین یک تصمیمی است که دولت و مجلس با مشورت فرهیختگان حوزه اقتصاد گرفتند ولی باید به اجرای این تصمیم توجه داشت تا تبدیل به یک بحران نشود.

به نوشته خبرآنلاین، آیت‌الله محمد امامی کاشانی در نماز جمعه این هفته تهرانگفت: هفته وحدت به آن دلیل است که تمامی شیعیان و اهل تسنن آن را گرامی بدارند. پیغمبر مقتدایی معصوم و سراسر حق و نور بود که همواره به عنوان انسان کامل مطرح بوده است.

اهم سخنان آیت‌الله امامی کاشانی را به نقل از ایسنا، فارس، مهر و تسنیم بخوانید:

* انسان‌های کامل دارای صفاتی ویژه برای الگوی دیگران است ضمن اینکه انبیا همواره انسان‌های کاملی بوده‌اند.

* باید همواره شبیه پیمغبر اکرم (ص) باشیم چه در خلق و چه در رفتار.

* (با اشاره به مساله افزایش قیمت بنزین): آن طوری که به من توضیح دادند درباره مسئله بنزین دولت و مجلس و همان فرهیختگانی که مربوط به مسائل اقتصادی هستند، تصمیم گرفته‌اند. باید به اجرای این طرح توجه کرد، باید دقت و نظارت کرد.

* علاوه بر نظارت و اجرا باید به آن کسی که کالا می‌فروشد گفت که چه ربطی دارد اگر بنزین گران شد آن کالاها هم باید گران شود؛ باید انصاف باشد. آنهایی که مساله بنزین را مطرح می‌کنند در واقع یک مساله اقتصادی را تصویر می‌کنند، بنابراین اجرای آن مهم است و نباید بروند دنبال اینکه اگر بنزین گران شد، بقیه کالاها هم گران شود و بعد بحران درست کنند؛ باید انصاف داشت. باید شبیه پیامبر(ص) شد. گرانی بنزین چه ربطی به خانه و میوه و اجناس دارد که گران شوند؟ باید انصاف باشد.

* نقشه دشمن است که می گویند جمهوری اسلامی می گوید یهود نباشد. قرآن این همه آیه از یهود دارد. یهودیان با صهیونیسم مقابله می‌کنند. صیهونیسم ضد خدا است. رئیس جمهور آمریکا، رژیم آمریکا و صهیونیسم یک واقعیت و یک مسئله هستند و آن این است که ضد خدا، انسانیت و ضد همه ارزش ها هستند. استکبار به دنبال منافعش است.

* ما امروز گرفتار شده‌ایم. ببینید با فلسطین چه کردند. همین عراق را ببینید که بحمدالله مرجعیت عمیق و عظیمی در عراق وجود دارد. مردم عراق آگاه هستند و می دانند باید به مرجعیت توجه کنند. مردم حق دارند در گرانی حرف بزنند. اما نباید حرف طوری باشد که دشمن از آن سوء استفاده کند. در مسئله عراق و سوریه همه به دنبال این هستند که این کشورها را خراب کنند چون اسلام و لا اله الا الله را نمی خواهد.

* راه همانی است که رهبر معظم انقلاب گفته‌اند؛ راه استقامت کردن است. استقامت یعنی چه؟ استقامت با قیام تفاوت دارد. قیام یعنی ایستادن روی پا و تسلط بر کارها و افکار. استقامت طلب قیام است که برود دنبال قیام که خسته نشود و فریب نخورد. استقامت این است که در برابر دشمن نترسد. استقامت یعنی تمام آنچه هدف است را دنبال کند. این که جمهوری اسلامی بعد از ۴۰ سال با این استواری پا برجا است از همین استقامت است. استقامت مردم فلسطین و مردم عراق هم همین است. باید بیدار و هوشیار بود.

*دشمن وقتی مسلط می‌شود که کینه باشد، الآن جهان اسلام به چه صورتی است؟ استکبار چه می‌گوید و چه برنامه‌ای دارد؟ دشمن در مراکز تصمیم‌گیری نفوذ می‌کند که به سراغ حاکم بیاید که با آنها صحبت کند، این کار نشانه این است که دشمن با اسلام نیست و برایش سنی و شیعه تفاوتی ندارد.

* برای دشمن، خدا و دشمنی با خدا مطرح است و با خدا می‌جنگد؛ کسانی که این چنین یمن را بمباران می‌کنند و یا در فلسطین، افراد را شهید می‌کنند، با برنامه‌ریزی حاکمان قرون‌وسطایی، کوچک و بزرگ را شهید می‌کنند، اینها می‌گویند ما به پول شما کار داریم.

*همین رئیس‌جمهور آمریکا و همین رژیمی که آمریکا هست و جاهایی دیگر که از اذناب او هستند، اینها یک واقعیت است، همه یک طرف هستند و آن این است که ضدا خدا، ضد انسانیت و ضد همه ارزش‌هاست، لذا استکبار به دنبال منافعش است، کاری به دین و مذهب ندارد، به یهود و نصارا و شیعه و سنی هم کاری ندارد، با همه موافق است، اگر به او پول دهند و با همه مخالف است، اگر به او پول ندهند، مسئله عناد و دشمنی را باید دید که در کجاست.

* مسئله دیگری که بین شیعیان و اهل سنت وجود دارد، مسئله حضرت مهدی(عج) است، در حدیثی از پیامبر اکرم نقل شده است که فرمودند “روزگاری خواهد رسید که مشکلات، اضطراب‌ها و گرفتاری‌ها آنقدر زیاد می‌شود که امت اسلام را به سختی می‌اندازد، آن زمان است که جهان اسلام به فریاد خواهد رسید و فرزند من حضرت مهدی(عج)را فریاد خواهد کرد و او همه عالم را خواهد گرفت”.

* بهترین انسانها کسانی هستند که وقتی حجت خدا غایب است به آن حضرت اعتقاد داشته و امید داشته باشند و فرج را بخواهند، بنابراین دنیا، دنیای استکبار و تسلط دشمنان است، اما آینده روشن است، جهان اسلام باید به این آینده نگاه کند و زمینه ظهور حضرت را فراهم کند.

در مجموع در پاسخ به سوال چرا بنزین گران شد باید گفت با توجه به شرایط و بحث قاچاق و دیگر مشکلات، نفس اجرای سهمیه بندی و گرانی سوخت مشکلی ایجاد نخواهد کرد، منتهی به این شرط که بازار کنترل شود و اقلام ضروری و مصرفی خانوارها افزایش نیابد. همچنین گفتنی است تفاوت قیمت آزاد شده بنزین تحت عنوان سبد حمایتی خانوار به حساب خانواده ها واریز خواهد شد.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *