دستگیری مهدی کچوئی شهردار و یکی از اعضای شورای شهر رودهن به اتهام ارتشاء + تصاویر

ماجرای فساد در شهرداری رودهن چیست؟ + جزئیات و تصاویر

ماجرای فساد در شهرداری رودهن یکی از عجیب ترین پرونده های فساد در کشور است. اعضای شهرداری رودهن به صورت علنی با دریافت رشوه مجوز ساخت غیر مجاز صادر می کردند.

فساد در شهرداری رودهن مهدی کچوئی شهردار رودهن بازداشت شد

مجله اینترنتی پارسی گو: ماجرای فساد در شهرداری رودهن یکی از عجیب ترین پرونده های فساد در کشور است. بنا به آنچه اعلام شده، اعضای شهرداری رودهن به صورت علنی و با دریافت رشوه مجوز ساخت و سازهای غیر مجاز را صادر می کردند و به این ترتیب، با گزارش های پی در پی مردمی و با دستور قضایی، متهمان فساد در شهرداری رودهن بازداشت شدند. با ما همراه باشید.

رسوایی عجیب درشهرداری رودهن

۴ کارمند شهرداری رودهن به اتهام فساد مالی بازداشت شدند. به نوشته مهر رئیس حوزه قضایی بخش رودهن از بازداشت ۴ کارمند شهرداری این شهر به اتهام دریافت رشوه خبر داد. حجت الاسلام علیرضا تقیان از بازداشت ۴ کارمند شهرداری رودهن خبر داد و در توضیح این خبر گفت: این افراد با دریافت رشوه اجازه ساخت و سازهای غیرمجاز را می‌دادند. وی افزود: این افراد با دستور قضایی بازداشت و روانه زندان شدند و تحقیقات در خصوص این پرونده همچنان در جریان است. بر اساس این گزارش، ۸ دی ماه سال ۹۷ نیز یکی از اعضای شورای شهر رودهن به اتهام اخذ رشوه دستگیر و روانه زندان شده بود. گفتنی است مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز یکی از مطالبات مردمی است.

شهردار رودهن به اتهام دریافت رشوه بازداشت شد

رئیس حوزه قضایی رودهن از بازداشت شهردار رودهن خبرداد و گفت: همچنین یک نفر از اعضای شورای شهر و شش نفر از کارکنان شهرداری رودهن به اتهام دریافت رشوه دستگیر و بازداشت شدند.

رئیس حوزه قضایی رودهن از بازداشت شهردار، ۶ نفر از کارکنان شهرداری و یک عضو شورای شهر رودهن خبر داد. به نوشته ایسنا، حجت الاسلام تقیان از بازداشت شهردار رودهن خبرداد و گفت: همچنین یک نفر از اعضای شورای شهر و شش نفر از کارکنان شهرداری رودهن به اتهام دریافت رشوه دستگیر و بازداشت شدند.

وی افزود: پرونده در جریان رسیدگی و تکمیل تحقیقات نهایی است. این مقام قضایی در شهرستان رودهن در ادامه عنوان کرد: با احتساب بازداشتی های قبلی تعداد افراد بازداشت شده به چهارده نفر رسیده است.

دستگیری مهدی کچوئی شهردار رودهن

دستگیری مهدی کچوئی شهردار رودهن

بازداشت ۲۴ نفر در پرونده فساد شهرداری رودهن

رئیس حوزه قضایی رودهن از دستگیری ۷ تن در ارتباط با پرونده فساد در شهرداری این شهر خبر داد. به نوشته مشرق، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا تقیان رئیس حوزه قضائی بخش رودهن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دماوند از دستگیری ۷ از کارمندان و عوامل شهرداری رودهن در ارتباط با پرونده فساد در شهرداری این شهر خبر داد. وی ادامه داد: تحقیقات همچنان در خصوص این پرونده‌ها ادامه خواهد داشت. در پرونده ساخت و سازهای غیرمجاز در رودهن تاکنون ۲۴ نفر بازداشت شده اند.

جزئیات دستگیری ۱۴ نفر از کارکنان شهرداری رودهن

رئیس حوزه قضائی بخش رودهن ضمن تایید دستگیری ۱۴ نفر از کارکنان شهرداری رودهن گفت: از این ۱۴ نفر، ۳ نفر با قرار وثیقه آزاد و ۱۱ نفر دیگر تحت قرار بازداشت موقت روانه زندان شدند.

به نوشته تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا تقیان امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به بازداشت شهردار و یکی از اعضای شورای شهر رودهن اظهار داشت: پیرو گزارش‌های مردمی و اعلام نارضایتی مردم و بازدید‌هایی که صورت گرفته از ساخت و ساز‌های غیرمجاز متوجه شدیم این ساخت و ساز‌های غیرمجاز با هدایت شهرداری و عوامل شهرداری صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ما از طریق حفاظت اطلاعات وزارت اطلاعات به موضوع ورود پیدا کردیم بیان کرد: پس از تحقیقات مشخص شد این افراد برای هر باب ساخت حدود ۴۰۰ میلیون ریال رشوه دریافت می‌کردند و به حساب شخصی واریز و مجوز ساخت و ساز صادر می‌کردند.

رئیس حوزه قضایی بخش رودهن تصریح کرد: بر این اساس ۱۴ نفر از عوامل شهرداری رودهن در خصوص پرونده ساخت و ساز‌های غیرمجاز در بخش رودهن بازداشت و تفهیم اتهام شدند که از این ۱۴ نفر، ۳ نفر با قرار وثیقه آزاد و ۱۱ نفر دیگر تحت قرار بازداشت موقت روانه زندان شدند.

تقیان با اشاره به اینکه شهردار و یکی از اعضای شورای اسلامی شهر رودهن جزو متهمان هستند گفت: از این افراد بازداشت شده، شهردار و یکی از اعضای شورای اسلامی شهر جزو متهمان هستند و دیگر افراد کارمندان واحد‌های فنی و شهرسازی، املاک و مالی هستند.

وی خاطرنشان کرد: مبلغ ارتشا کامل مشخص نیست، اما افراد تاکنون به دریافت حدود ۴۰ میلیارد ریال وجه نقد و مقداری زمین و آپارتمان در رودهن، تهران و مشهد اغراق کردند که در حال حاضر تحقیقات تکمیلی ادامه دارد و به دنبال شناسایی اموال نامشروعی که این افراد به دست آوردند هستیم.

مهدی کچوئی شهردار رودهن

مهدی کچوئی شهردار رودهن

علت فساد‌های سریالی در شهرداری‌ها چیست؟

موضوع فساد در شهرداری‌ها وشورا‌ها به حدی گسترده شده است که خبر دستگیری در این مجموعه‌ها به صورت روزانه منتشر می‌شود و بخش اعظم نارضایتی‌های مردم در دو دهه‌ی گذشته مربوط به فساد ساختاری در شهرداری‌ها است. دیروز نیز در ادامه این دستگیری‌ها ۲ نفر دیگر از کارکنان شهرداری و شورای شهر رودهن بازداشت شدند تا مجموع بازداشتی‌های این شهر در طول یک ماه اخیر به ۱۴ نفر برسد.

ماجرای بازداشت گسترده در شهرداری رودهن چه بود؟

روز سه‌شنبه نهم مهر ماه حجت الاسلام علیرضا تقیان رئیس حوزه قضائی بخش رودهن از بازداشت شهردار و یک عضو شورای این شهر خبرداد و گفت: این دونفر به اتهام اخذ رشوه و دیگر تخلفات دستگیر شدند و در حال حاضر پرونده‌های این متهمان در دست بررسی بوده و به زودی جزییات اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: هم اکنون ۱۴ نفر از مجموعه شهرداری رودهن طی یک ماه اخیر به اتهام رشوه دستگیر شده اند که سه نفر آزاد و مابقی همچنان در بازداشت هستند.

این آخرین خبر از بازداشت‌های سریالی در مجموعه شهرداری‌ها وشورا‌های شهر بود که اتفاقاً این بار آنچنان کسی را غافل گیر نکرد و تنها بر نا امیدی‌ها افزود. ردپای فساد را اما باید در کجا جستجو کرد؟

علت اصلی فساد، خلأ کنترل دائم داخلی بر اجرای فرآیند‌هاست

علت فساد‌های سریالی در شهرداری‌ها چیست؟ محسن سرخو عضو دوره چهارم شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار فرارو، گفت: تا زمانی که فرآیند‌های عملیاتی شهرداری‌ها و دیگر نهاد‌های دولتی در سیستم کنترل داخلی تحت رصد دائمی قرار نگیرند بسیاری از تخلفات یا دیده نخواهند شد یا اگر هم نمایان شود در طولان زمان به صورت موردی با آن برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: خلأ وجود یک سیستم دائمی کنترل داخلی در این نظام‌ها به شدت احساس می‌شود تا پیش از وقوع تخلف بر تمامی فعالیت‌ها نظارت شفاف داشته باشد.

سرخو با بیان اینکه قوانین و آئین نامه‌ها مشکلی ندارند، افزود: مشکل در این زمینه اجرای دقیق قوانین و مقررات است که از سوی مدیران ارشد با تسامح و تساهل با قوانین برخورد می‌شود.

وی تصریح کرد: مدیران ارشدی که یک بار با دید تسامح وتساهل با قوانین و آئین نامه‌ها برخورد و احساس می‌کنند کار درستی را به سود سیستم انجام داده اند. پس از آن این احساس به زیر مجموعه‌های القا می‌شود که می‌توان قوانین را زیر پا گذاشت و این بار افراد قوانین را در جهت منافع فردی زیر پا می‌گذارند.

عضو پیشین شورای شهر تهران با بیان اینکه مدیران باید خود را ملزم به اجرای دقیق قوانین بدانند، گفت: مدیران و زیر مجموعه‌ها باید از هر گونه تفسیر به رای قوانین و اقدام خودسرانه خودداری و تنها اصل قانون و آئین نامه را اجرا کنند.

سرخو افزود: اجرای قرار داد، خرید و فروش، مزایده و مناقصه و هر مورد دیگری که در شهرداری یا هر نهاد دیگری انجام می‌شود برای اجرا تابع آئین نامه خاص خود و متناسب با حجم ومبلغ است. اگر این فرآیند در سیستم حسابرسی داخلی یا سایر کنترل و نظارت‌ها بدون توجه به شخص و تنها با ملاک قراردادن قانون و آئین نامه انجام شود بدون شک تا حد زیادی از فساد وتخلفات ساختاری را کاهش خواهد داد.

وی خاطر نشان کرد: یک راه حل دیگر، بالابردن هزینه‌ی تخلف است که با این وجود کسی به خود این جرات را ندهد که مرتکب فساد و تخلف شود.

تأیید خبر دستگیری مهدی کچویی شهردار رودهن در ایرنا

تأیید خبر دستگیری مهدی کچویی شهردار رودهن در ایرنا

۳۶ راهی که در شهرداری‌ها منجر به فساد می‌شود

نتایج یک پژوهش که توسط اداره کل ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت شهرداری تهران انجام شده، ۳۶ فرآیند و گلوگاه اولویت‌دار از حیث «فسادزا بودن» شناسایی شده‌اند که به ترتیب اولویت عبارتند از:

فرآیند تصمیم‌گیری در شورای معماری مناطق؛ فرآیند تصمیم‌گیری در کمیسیون ماده پنج؛ خدمات‌رسانی دفاتر خدمات الکترونیک؛ فرآیند تهاتر (هولوگرام، تراکم سیار و شرکت کارگزاری)؛ فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران؛ رسیدگی و تایید صورت‌وضعیت پروژه‌ها به لحاظ حجم و کیفیت؛ فرآیند تصمیم‌گیری در کمیسیون توافقات شهرداری مناطق؛ فرآیند نظارت بر قرارداد‌های نگهداشت (نگهداری فضای سبز و رفت و روب)؛ فرآیند تخصیص نقدینگی به قسمت‌ها و طلبکاران؛ تعیین تراکم و تعداد طبقات در پروانه ساختمانی؛ واگذاری قرارداد از طریق شرکت‌های وابسته و دولتی؛ فرآیند صدور آرای تخلفات در کمیسیون ماده ۱۰۰؛ فرآیند اجرای آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ در مناطق؛ جذب نیروی انسانی در شهرداری؛ فرآیند رفع سد معبر؛ اجرای بند ۲۰ ناظر بر اجرای پلمب و انتقال مشاغل مزاحم؛ فرآیند قیمت‌گذاری املاک؛ فرآیند صدور و تحویل چک مطالبات؛ انعقاد قرارداد‌های متوسط؛ فرآیند تایید اجرای ضوابط در صدور پایان کار؛ فرآیند مدیریت سرا‌های محلات؛ معاملات خرد و فاکتوری در شهرداری؛ فرآیند ارتقای نیروی انسانی؛ حسابرسی شهرداری در مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها؛ برگزاری مراسم فرهنگی ورزشی در مناطق و محلات؛ واگذاری پروژه‌های مشارکتی به بخش خصوصی؛ فرآیند برگزاری مزایده‌ها و مناقصات؛ فرآیند تعامل شهرداری و شورایاری و نظارت بر آنها؛ تعریف پروژه؛ فرآیند تامین و تخصیص بودجه و اعتبار؛ تقسیط و بخشودگی عوارض و جریمه‌ها؛ فرآیند تصمیم‌گیری در کمیسیون ماده هفت باغات و فضای سبز؛ تخصیص مزایای رفاهی به کارکنان و مدیران؛ ایجاد شغل مدیریتی و کارشناسی خارج از پست‌های مصوب؛ ارزیابی و کنترل پروژه و در نهایت واگذاری طرح ترافیک به ذی‌نفعان.

فیلم ماجرای فساد در شهرداری رودهن و اعلام جزئیات خبر بازداشت شهردار رودهن

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *