هشدار: مقادیر زیادی ذرت آلوده به قارچ آفلاتوکسین وارد کشور شده است!

هشدار: ذرت و فرآورده های ذرتی مصرف نکنید! + فیلم

به گفته امیرخجسته مقادیر زیادی ذرت آلوده وارد کشور شده است و با توجه به این حسینی از مردم خواست تا ذرت و فرآورده های ذرتی را تا اطلاع ثانوی استفاده نکنند.

ذرت و فرآورده های ذرتی داستان عجیب ذرت های آلوده از زبان امیر خجسته نائب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس

مجله اینترنتی پارسی گو: به گفته نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مقادیر زیادی ذرت آلوده وارد کشور شده است. حسینی مجری برنامه سلام صبح بخیر از مردم خواست تا ذرت و فرآورده های ذرتی را تا اطلاع ثانوی استفاده نکنند.

بنا به اظهارات امیر خجسته نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، مقادیر زیادی ذرت آلوده و سرطان زا وارد کشور شده است و با توجه به اهمیت موضوع، سید حسین حسینی مجری برنامه سلام صبح بخیر از مردم خواست تا تعیین تکلیف ذرت های آلوده از خوردن ذرت و فرآورده های ذرتی جدا خودداری کنند!

فیلم: اظهارات نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ درباره ذرت های آلوده وارداتی

در فیلم فوق امیر خجسته نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و رئیس کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی درباره واردات ذرت های آلوده به قارچ آفلاتوکسین که به شدت سمی و سرطان زا می باشد توضیح می دهد. نکته قابل توجه توزیع مقادیری ذرت در کشور است که به گفته امیرخجسته، سلامت آنها تأیید شده اما پرونده آنها در دست بررسی است! با توجه به مبهم بودن وضعیت ذرت های توزیع شده، سید حسین حسینی مجری برنامه سلام صبح بخیر از بینندگان درخواست می کند تا اطلاع ثانوی ذرت و فرآورده های ذرتی مصرف نکنند!

طبق اطلاعات واصله از گمرکات و بنادر، مقادیر زیادی ذرت آلوده وارد کشور شده است.

امیر خجسته جزئیات پرونده و آمار ذرت های آلوده وارد شده به کشور را چنین اعلام می کند:

با بازدید از خوزستان و بندر امام، کمیسیون اصل ۹۰ به انباری که در آن ذرت های آلوده نگهداری می شده سر زده و از ماجرا مطلع شده است. جالب اینکه مسئولان تمایلی به روشن شدن موضوع ذرت های آلوده نداشته اند و در حال پنهان کاری بوده اند!

  • ۵۰۰ هزار تن ذرت سمی خریداری شده است!
  • ۳۵۰ هزار تن وارد کشور شده است!
  • ۱۴۰ هزار تن ذرت با آزمایشات مختلف که بیش از ۲۰۰۰ بار آزمایش شده است، آلوده به قارچ قارچ آفلاتوکسین بوده اند!

طبق مستندات اداره استاندارد، ۱۹۰ هزار تن ذرت توزیع شده در سطح کشور مشکلی نداشته است. البته امیر خجسته نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ اعلام کرد پرونده ذرت های آلوده و مقادیر توزیع شده در دست بررسی است و اگر آلوده بودن آن قطعی شود، اطلاع رسانی خواهد شد.

سید حسین حسینی در گفتگو با نائب رئیس مجلس به فرآورده های مختلف ذرت اشاره می کند که یکی از یکی از آنها توزیع غذای دام و طیور است که اگر ذرت ها آلوده باشد، با مصرف دام و طیوری که ذرت مسموم مصرف کرده اند، انسان نیز آلوده خواهد شد.

سم آفلاتوکسین سمی خطرناک و به شدت سرطان زاست که حتی مصرف غیر مستقیم آن نیز بسیار خطرناک است. به گفته امیر خجسته، حتی اگر این سم توسط پرنده یا حیوانی استفاده شود، توزیع آن غیر قابل مهار خواهد بود.

ساختار شیمیایی سم آفلاتوکسین

ساختار شیمیایی سم آفلاتوکسین

قارچ آفلاتوکسین یا سم آفلاتوکسین چیست؟

به نوشته ویکی پدیا آفلاتوکسین‌ها (Aflatoxin) سموم قارچی طبیعی هستند که از گونه‌های قارچ آسپرژیلوس مانند آسپرژیلوس فلاووس(Aspergill flavus)، اسپرژیلوس پارازیتیکوس (A.parasiicus) و آسپرژیلوس نومیوس (A. nomius) منشأ می‌گیرند. این قارچها معمولاً ذرت، یا بادام زمینی و پسته را به راحتی آلوده می‌کنند، در حالیکه گندم، جو بارلی و برنج به این قارچها معمولاً مقاومتر هستند. آفلاتوکسین‌ها انسان را از طریق مواد غذایی آلوده مانند تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی آلوده می‌کنند و می‌توانند سرطانزا باشند. در سال ۱۹۸۵، سازمان غذا و دارو آمریکا میزان مایکوتوکسین‌های مجاز در مواد غذایی را تعیین کرد.

بیشتر از ۲۰ نوع آفلاتوکسین وجود دارد، اما چهار نوع اصلی آن شامل G1، B2، B1 و G2 می‌باشد. افلاتوکسین‌های M2,M1 به ترتیب متابولیتهای ناشی از هیدروکسیله شدن افلاتوکسین‌های B2,B1 می‌باشند. آفلاتوکسین‌های M1 و M2 برای اولین بار از شیر دامهایی که با خوراک آلوده تغذیه شده بودند، جدا شدند. میزان سمیت آفلاتوکسین‌ها به ترتیب ذیل می‌باشد: B1>G1>B2>G2.

سم آفلاتوکسین مقاوم به حرارت می‌باشد و در درجه حرارت ۲۳۷ تا ۳۰۶ درجه سانتیگراد مضمحل می‌شود؛ بنابراین، پاستوریزاسیون شیر نمی‌تواند علیه سم آفلاتوکسین M1 مؤثر باشد. آواستی و همکارانش در سال ۲۰۱۲ گزارش کرده‌اند که نه پاستوریزاسیون و نه جوشاندن شیر باعث کاهش سطح آفلاتوکسین M1 نمی‌شود. بو دادن پسته در درجه حرارت ۹۰، ۱۲۰ و ۱۵۰ درجه سانتی گراد برای ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ دقیقه باعث کاهش سطح آفلاتوکسین بمیزان ۱۷ تا ۶۳ درصد می‌گردد. بعلاوه، پخت قلیایی و خیساندن ذرت برای درست کردن تورتیلا میزان آفلاتوکسین را بمیزان ۵۲٪ کاهش می‌دهد.

در سال ۱۹۷۴، یک بروز عمده بیماری هپاتیت بعلت آفلاتوکسید در ایالت گجرات و راجستان هند گزارش شد که منجر به مرگ ۱۰۶ نفر شد. این بروز دو ماه طول کشید و محدود به یک فرقه ای بود که قوت غالب آنها، ذرت، آلوده به آفلاتوکسین شده بود. آنالیز ابتدایی ثابت کرد که مصرف آفلاتوکسین فلاووس باعث این بروز شده‌است. بروز دیگری از آفلاتوکسی که هم انسان و هم سگ‌ها را گرفتار کرد در شمال غربی هند در ۱۹۷۴ گزارش شد. بیشتر موارد بروز گزارش شده از مناطق روستایی مناطق شرقی کنیا در سال ۲۰۰۴ ناشی از مصرف محصول ذرت خانگی آلوده به کپک بود. در سال ۲۰۱۳، کشورهایی در اروپا شامل رومانی، صربستان و کرواسی مواردی از آلودگی شیر با آفلاتوکسین را در سطح کشور خود گزارش کردند.

امیر خجسته نائب رئیس کمیسیون اصل 90

امیر خجسته نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰

دستور رئیس جمهور در مورد ذرت‌های آلوده

درباره موضوع مصرف ذرت و فرآورده های ذرتی و ذرت های آلوده وارد شده به کشور، عضو کمیسیون اصل نود مجلس از دستور رئیس جمهور مبنی بر امحای ذرت های آلوده خبر داد. به نوشته اقتصادنیوز، امیر خجسته در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح جلسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی برای بررسی وضعیت گمرکات خوزستان گفت: مسئولانی از سه وزارتخانه صنعت، معدن، تجارت، اقتصاد و کشاورزی در جلسه کمیسیون حضور پیدا کردند. بحث خوبی در مورد وضعیت گمرکات انجام شد. در مورد آینده ذرت های آلوده که در گمرکات وجود دارد و همچنین شکر آلوده که در گمرکات بحث های مفصلی انجام شد.

نماینده مردم همدان در مجلس گفت: مقرر شد ظرف مدت یک ماه آینده وضعیت ذرت های آلوده تعیین تکلیف شود. عضو هیات تحقیق و تفحص از گمرکات اظهار داشت: آقای رئیس جمهور دستور امحای ذرت ها آلوده را داده اند اما دو روش در این خصوص وجود دارد. یا باید مرجوع شود یا امحا شود.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: حدود ۴ سال این ذرت ها در گمرکات بلاتکلیف بوده است که مقرر شد تعیین تکلیف شوند. وی با اشاره به حضور استاندار خوزستان در جلسه امروز کمیسیون اصل نود گفت: ۲۷۰ خودرو در گمرک بلاتکلیف است مقرر شد سه وزارتخانه جلسه ای با مسئولیت کمیسیون اصل نود داشته باشند و تمام خودروهایی که درگمرکات وجود دارد تعیین تکیف شوند.

عضو هیئت تحقیق و تفحص از گمرکات گفت: بحث دیگر موضوع ۵ هزار و ۲۰۰ تن شکر آلوده و فاسد در یکی از گمرکات کشور بود که هیئتی از کمیسیون اصل نود از این گمرک بازدید کرده و در جریان وجود ۵ هزار و ۲۰۰ تن شکر آلوده در گمرک قرار گرفت.

وی اظهار داشت: گمرکات رها شده هستند کالاهایی که با پول بیت المال وارد شده است آنقدر در گمرکات نگهداشته می شوند تا فاسد و آلوده شوند. خجسته تصریح کرد: به سازمان تعزیرات ماموریت داده شد به سیرجان رفته و اجازه توزیع شکرهای آلوده را ندهند.

وی ادامه داد: هیئت تحقیق و تفحص در حال بررسی وضعیت همه گمرکات کشور است. باید گمرکات تعیین تکلیف شوند نباید کالاها و املاک تملیکی ۷ تا ۸ سال در گمرکات معطل بمانند. وضعیت املاک تملیکی نیز در گمرکات بسیار آشفته بود.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: شکرهای آلوده ۸ سال در گمرکات مانده بودند. وزارت کشاورزی و صمت نباید اجازه رسوب کالاهای اساسی در گمرکات را بدهند. وی ادامه داد: طبق قانون، کالاهای اساسی دو ماه و کالاهای غیر اساسی ۴ ماه بیشتر نباید در گمرکات بمانند.

خجسته از ادامه بازدید هیئت تحقیق تفحص از گمرکات کشور خبر داد و گفت: اخبار به روز از وضعیت بنادر و گمرکات کشور به کمیسیون اصل نود می رسد. به محض اینکه این شکر در گونی ها جابجا شد به ما خبر دادند و ما از توزیع آن جلوگیری کردیم.

واردات 350 تن ذرت آلوده و سرطان زا توسط شرکت های دولتی به کشور

واردات ۳۵۰ تن ذرت آلوده و سرطان زا توسط شرکت های دولتی به کشور

گمرک به دنبال فروش ۱۴۰ هزار تن ذرت‌ آلوده تحت نظر وزارت اطلاعات

به نوشته تسنیم مسئولان گمرک بیان کرده اند: ذرت‌های آلوده در منطقه ویژه اقتصادی است و هنوز وارد کشور نشده است، طبق مقررات کالا باید ترانزیت یا مرجوع شود، قرنطینه اجازه ترانزیت از خشکی را نمی‌دهد. خریداری که برای این ذرت‌های آلوده پیدا شده گفته که به دنبال ۲ کِشتی با ظرفیت بالاست تا کالای خریداری شده را از منطقه ما خارج کند اما با توجه به تحریم‌ها به دنبال مقصد مناسب است. این اقدامات تحت نظر وزارت اطلاعات در حال انجام است.

مسئولان مذکور و اعضای کمیسیون اصل نود در توضیحات خود به مشکل ذرت‌های آلوده به آزمایش‌های صورت گرفته، انجام مقررات گمرک به صورت الکترونیکی، اظهارنامه شرکت‌ها وارد کننده ذرت‌ها، تاکید سازمان ملی استاندارد بر گواهی سلامت کالاهای وارداتی، تاثیر رطوبت هوا بر رشد قارچ آفلاتوکسین و عدم محدودیت برای متقاضیان واردات و صادرات اشاره کردند.

تاکید بر ارایه اسناد ۳۵۰ تن ذرت آلوده ترخیص شده به کمیسیون اصل نود

داود محمدی درباره موضوع ذرت و فرآورده های ذرتی آلوده بیان کرد: نتایج آزمایش‌های سازمان ملی استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان از ذرت‌های وارداتی توسط ۹ شرکت باید به کمیسیون طی روزهای آتی ارایه شود. همچنین در رابطه با گواهی سلامت ذرت‌های ترخیصی و انبار شده باید اسناد و مدارک موجود در اختیار کمیسیون قرار گیرد.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در ارتباط با وضعیت مابقی ذرت‌هایی که اذعان شد آلودگی ندارد نیز باید مستندات لازم به کمیسیون ارسال شود، تکلیف ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده ظرف یک ماه آینده باید تعیین و در صورت امحاء یا خروج از کشور یا بازگشت به کشور مبدإ به کمیسیون گزارش داده شود.

ماجرای واردات ذرت مسموم به کشور ذرت آلوده به قارچ آفلاتوکسین

ماجرای واردات ذرت مسموم به کشور ذرت آلوده به قارچ آفلاتوکسین

بازگشت ذرت های آلوده به مبدا کالا

ذرت های آلوده در بندر امام به مبدا بر می گردند.‌ به نوشته خبرگزاری صدا و سیما مرکز خوزستان ، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور در بازدید از بندر امام خمینی با اعلام این خبر گفت:این ذرت ها پس از ورود به بندر امام مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتند ؛که پس از اطمینان از آلوده بودن آنها از ورود آنها به کشور جلوگیری شد.

محمد راستاد افزود: این محموله ۱۴۰ هزار تنی باید ظرف مدت دو هفته توسط صاحبان کالا به مبدا بازگردانده شوند. ۱۴۰هزار تن ذرت آلوده از سال ۹۵ در ۱۲ انبار بندر امام نگهداری می‌شود که بگفته مسئولان بندر نگهداری آنها در انبارها دیگر امکان‌پذیر نیست.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو. (اختصاصی پارسی گو)
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *