ماجرای شیوع ایدز در روستای لردگان چیست و کدام اخبار صحت دارد؟

ماجرای شیوع ایدز در روستای لردگان استان چهار محال و بختیاری

شیوع ایدز در روستای لردگان چهار محال و بختیاری با خبر استفاده از سرنگ مشترک آزمایش آغاز شد اما وزیر بهداشت علت را معتادان تزریقی و روابط نامطلوب عنوان کرد.

سرنگ آلوده شیوع ایدز در روستای لردگان

مجله اینترنتی پارسی گو: ماجرای شیوع ایدز در روستای لردگان چهار محال و بختیاری از آن قرار است که یکی از بهیاران مرکز بهداشت که برای انجام آزمایشات مردم این روستا مأمور شده است به جای استفاده از سرنگ های مجزا برای هر فرد، از یک سرنگ برای آزمایش چندین نفر استفاده کرده است. اما پس از بررسی وزارت بهداشت، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت در نامه ای علت ابتلا به ایدز شماری از مردم را شناسایی کرده و نوشت: کانون آلودگی در معتادان تزریقی و افرادی با روابط نامطلوب شناخته شد.

انتشار این خبر باعث تجمع مردم مقابل خانه بهداشت لردگان شد. اما مسئولان این خانه بهداشت پاسخ مناسبی نداشتند و مردمی که ترس آلوده شدن به بیماری ایدز آزارشان می داد بیش از پیش عصبانی شدند.  آنها ساعتی بعد مقابل فرمانداری لردگان تجمع و اعتراض کردند و تجمع اعتراضی آنها با فرماندار تازه نفس لردگان خاتمه پیدا کرد.

ملک محمد قربانپور البته به صورت تلویحی استفاده سرنگ مشترک برای چندین نفر را به صورت تلویحی تأیید کرد و گفت: من تمام ظرفیت فرمانداری را برای کمک به کسانی که گرفتار این بیماری شدند به کار خواهم بست و در صورت لزوم دفتر کار خودم را هم به روستای چنار محمودی منتقل خواهم کرد.

فرماندار لردگان ادامه داد: بنده طی ۱۰ روز گذشته به صورت مستمر این موضوع را در دستور کار قرار دادم و پیگیری کردم و اکنون هم به مردم قول می‌دهم دستگاه‌های قضایی و امنیتی با هوشیاری تمام این موضوع را پیگیری و با خاطیان احتمالی برخورد قاطع خواهند کرد.

تجمع اعتراضی مردم مقابل فرمانداری. شیوع ایدز در روستای لردگان

تجمع اعتراضی مردم مقابل فرمانداری. شیوع ایدز در روستای لردگان

شیوع ایدز در روستای لردگان چهار محال و بختیاری با خبر استفاده از سرنگ مشترک آزمایش آغاز شد اما وزیر بهداشت علت را معتادان تزریقی و روابط نامطلوب عنوان کرد.

شناسایی ‌مبتلایان به ویروس HIV در روستای چنار لردگان: اولویت جلوگیری‌ از شیوع بیماری ‌

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: د‌ر حال حاضر اولویت ما شناسایی افراد مبتلا و تحت درمان قرار دادن آنها، رصد شرایط بیماری و جلوگیری از شیوع آن در روستای چنار است.

به نوشته تسنیم اقبال عباسی ‌با اشاره به حضور رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در استان برای بررسی بهتر موضوع رئستای چنار شهرستان لردگان اظهار داشت: در این دیدار دغدغه‌های استان در این حوزه تشریح شد تا به وزیر بهداشت و درمان انتقال داده شود.

وی حفظ سلامت مردم را اولویت اصلی استان دانست و افزود: تمام تلاش ما بر این است تا با مدیریت صحیح، از حاشیه رفتن موضوع جلوگیری کنیم، چرا که افرادی علاقه‌مند هستند از این موضوع حاشیه‌سازی کنند و مسئولان را از اصل موضوع غافل کنند.

عباسی‌ ایجاد تردید در نحوه خدمات‌رسانی متولیان امر درمان را منجر به بروز ناامیدی در جامعه دانست و تصریح کرد: اظهارنظرهایی بدون پشتوانه علمی و تخصصی که منجر به تردید در نحوه خدمات‌رسانی فعالان حوزه بهداشت و درمان می‌شود، تبعات ناگواری به همراه دارد و مردم را ناامید می‌کند.

استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در حال حاضر اولویت ما شناسایی افراد مبتلا و تحت درمان قرار دادن آنها، رصد شرایط بیماری و جلوگیری از شیوع آن است.

عباسی با بیان اینکه ویروس HIV با بیماری ایدز متفاوت است، افزود: اگر ابتلا به این ویروس به موقع تحت درمان قرار نگیرد در آینده به ایدز تبدیل می‌شود، از همین رو ضمن تاکید بر محرمانه بودن اطلاعات بیماران از مردم روستا درخواست می‌شود اگر ویروسی شناسایی شد در کم و کیف درمان با پزشکان همکاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری قابل کنترل است و همکاری و همراهی مردمی را در انجام آزمایش‌می‌طلبد و چنانچه لازم باشد می‌توانند در استان‌های همجوار به صورت رایگان این آزمایش را انجام دهند.

شناسایی مبتلایان به ویروس HIV در لردگان

به نوشته جهان نيوز، مجید شیرانی از هم‌استانی‌ها خواست ضمن حفظ آرامش و خویشتن‌داری، اخبار مربوط به انتشار خبر ابتلا تعدادی از اهالی یکی از روستاهای استان را از کانال‌های رسمی پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه، از حدود یک ماه قبل در پی کشف چند مورد بیمار مبتلا به ویروس HIV در یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری تیم‌های بهداشت و درمان تخصصی و مشاوره در معاونت بهداشتی دانشگاه تشکیل و با هماهنگی کامل با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مسئولین استانی اقدامات علمی و تخصصی در جهت شناسایی، درمان و پیشگیری از اشاعه بیماری شروع شد و کماکان ادامه دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در این راستا تعدادی از افراد مبتلا شناسایی و تحت مشاوره و درمان قرار گرفته‌اند و اقدامات و آزمایشات تکمیلی در جهت شناسایی علل و موارد جدید و درمان بیماران در حال انجام است.

شیرانی در ادامه ضمن توصیه به همه مردم جهت حفظ خویشتن‌داری و آرامش از آنان تقاضا کرد: اخبار را از کانال‌های رسمی پیگیری کنند و به شایعات و اخبار کذب بخصوص درباره علل و تعداد افراد مبتلا توجه نکنند. وی همچنین، از همه مسئولین بزرگان و تاثیرگذاران در فضاهای اجتماعی و اصحاب رسانه تقاضاکرد: در حفظ امنیت، حرمت و آرامش مردم و حفظ محرمانگی اطلاعات مردم دانشگاه علوم پزشکی را همراهی کنند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت نیز در گفتوگو با شبکه خبر شیوع گسترده ایدز را تکذیب کرد و گفت: آمار مبتلایان بسیار پایین‌تر از اعداد ۲۰۰ یا ۳۰۰ نفر است و جهت اعلام دقیق آمار باید نتایج غربالگری مشخص شود. وی انتقال این بیماری از طریق تزریق را نیز رد کرد و گفت: منشا انتقال بیماری به مبتلایان اعلام شده است.

تجمع اعتراضی مردم لردگان مقابل فرمانداری به خاطر شیوع ابتلا به بیماری ایدز

تجمع اعتراضی مردم لردگان مقابل فرمانداری به خاطر شیوع ابتلا به بیماری ایدز

نامه مهم وزیر بهداشت به وزیر دادگستری درباره ماجرای ایدز در لردگان

در پی ادعای ابتلای تعدادی از اهالی یکی از روستاهای شهرستان لردگان به ایدز به دلیل قصور مرکز درمانی و همچنین بازداشت بهورز این مرکز، وزیر بهداشت در نامه ای به وزیر دادگستری ضمن انتقاد از آنچه که “ورود و بیان مطلب غیرکارشناسانه از سوی یکی از مقامات قضایی استان مربوطه” خواند، رسیدگی سریع به این موضوع و اعاده حیثیت کارمند نظام بهداشتی درمانی را خواستار شد.

در نامه نمکی آمده است: پیرو مذاکره تلفنی ، از چندی قبل با پیگیری یکی از بهورزان سخت کوش ما در یکی از روستاهای شهرستان لردگان استان چهار محال و بختیاری مواردی از ابتلاء به ویروس HIV شناسائی شد. جهت حفظ شئونات مردم منطقه به نحو کاملا محرمانه موضوع پیگیری و با آزمایشات گسترده موارد جدید ردیابی گشت که متاسفانه کانون آلودگی در معتادان تزریقی و افرادی با روابط نامطلوب شناخته شد.

آرام و بیصدا این حرکت بیماریابی ادامه داشت تا امروز یکی از مقامات قضائی استان با ورود به موضوع و ابراز مطلب غیر کارشناسانه مبنی بر مقصر بودن بهورز روستا و آلودگی بیماران از طریق سرنگ آلوده توسط وی، اقدام به جلب این نیروی خدوم و زحمت کش نمود و غم انگیز آنکه رسانه های مغرض بیگانه به استناد به این اعلام نظر و رفتار عاری از هرگونه دیدگاه کارشناسی، خبر کذب آلودگی مردم یک روستا به دلیل قصور پرسنل مرکز درمانی و استفاده از سرنگ آلوده به ویروس ایدز را منتشر کرده اند.

واکنش رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهار محال و بختیاری

از سوی دیگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهار محال و بختیاری نیز به این ماجرا ورود کرد. به نوشته خبر فوری رئیس دانشگاه علوم پزشکی که تا بعداز ظهر امروز از ممنوعیتش برای اظهارنظر در این خصوص سخن می‌گفت، با صدور اطلاعیه‌ای ضمن دعوت مردم به آرامش گفت: در پی کشف چند مورد بیمار مبتلا به ویروس HIV تعدادی از افراد مبتلا شناسایی و تحت مشاوره و درمان قرار گرفته‌اند و اقدامات و آزمایش‌های تکمیلی در جهت شناسایی علل و موارد جدید و درمان بیماران در حال انجام است.

بیماری ایدز اچ آی وی مثبت اچ آی وی منفی. آزمایش ایدز

بیماری ایدز اچ آی وی مثبت اچ آی وی منفی. آزمایش ایدز

بررسی علل شیوع بیماری

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در این راستا تعدادی از افراد مبتلا شناسایی و تحت مشاوره و درمان قرار گرفته‌اند و اقدامات و آزمایشات تکمیلی در جهت شناسایی علل و موارد جدید و درمان بیماران در حال انجام است. وی با بیان اینکه، از حدود یک ماه قبل در پی کشف چند مورد بیمار مبتلا به ویروس HIV در یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری تیم‌های بهداشت و درمان تخصصی و مشاوره در معاونت بهداشتی دانشگاه تشکیل و با هماهنگی کامل با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مسئولین استانی اقدامات علمی و تخصصی در جهت شناسایی، درمان و پیشگیری از اشاعه بیماری شروع شد و کماکان ادامه دارد.

وزارت بهداشت: آلودگی از طریق سرنگ و آزمایش قندخون صحت ندارد

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با شبکه خبر گفته که یک ماه قبل گزارشاتی مبنی بر گرفتار شدن برخی از افراد این روستا رسیده که در پی این خبر تیم وزارت بهداشت در منطقه حاضر شد و غربالگری را آغاز کرد و مشخص شد تعداد محدودی از افراد این روستا به ویروس ایدز آلوده شده اند و افراد هم در خصوص نحوه آلوده شدنشان توجیه شدند. وی با تکذیب برخی اخبار فضای مجازی در این خصوص گفت: برخی اخبار مانند آلوده شدن با تزریق سرنگ و آزمایشات قندخون به هیچ وجه صحت ندارد.

این مسؤول تاکید کرد: غربالگری در منطقه ادامه دارد و آمار افراد مبتلا بسیار کمتر از مقداری است که در فضای مجازی مطرح شده است و تعداد نهایی بعد از اتمام غربالگری اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مسؤولان درمانی باید پاسخگو باشند

معاون سیاسی و امنیتی استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه موضوع به هیچ عنوان امنیتی نیست، تاکید کرد: مسؤولان باید ضمن بررسی دقیق علل شیوع بیماری در خصوص اقدامات خود در این رابطه پاسخگو باشند.

بازداشت بهیار مرکز بهداشت

مدیرکل دادگستری چهارمحال و بختیاری با اعلام خبر دستگیری بهیار مرکز بهداشت روستای چنارمحمودی گفته که برخی ادعا دارند یکی از بهیارانی که در یکی از مراکز بهداشت کار می‌کرده است در زمانی که برای انجام آزمایشات از آن‌ها خون می‌گرفته به جای اینکه برای هر فرد از یک سرنگ استفاده کند از سرنگ مشترک استفاده می‌کرده است که در حال حاضر فرد مذکور در بازداشت به سر می‌برد.

بنابر اعلام بهرامی، در این خصوص پرونده قضایی تشکیل شده و دستگاه قضایی با پیگیری‌های خاص و فوری خود موضوع را مورد بررسی قرار داده است و سایر مسؤولان نیز در حال پیگیری موضوع جهت کشف منشاء موضوع هستند.

اعتیاد. سرنگ مواد مخدر. معتادان و نقش آنها در شیوع ایدز

اعتیاد. سرنگ مواد مخدر. معتادان و نقش آنها در شیوع ایدز

رسانه‌ها با اخبار جعلی آرامش مردم را بهم نزنند

امام جمعه لردگان نیز به این موضوع واکنش نشان داده و گفته که موضوعاتی که در خصوص شیوع ایدز در فضای مجازی مطرح می‌شوند به طور کامل صحت ندارد و رسانه‌ها با انتشار آمار جعلی، آرامش مردم را تحت تاثیر قرار ندهند.

۲۶ نفر تاکنون آلوده شده اند

به نوشته فارس در همین حال، قربانی عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز با اعلام اینکه ۲۶ نفر از مردم این روستا آلوده به ویروس ایدز شده اند، گفته، به طور قاطع اعلام می‌کنم که از طریق انجام آزمایش و تست قندخون این انتقال بیماری صورت نگرفته است.

این نماینده مجلس تاکید کرده که این روستا حدود یک هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت دارد که متاسفانه ۲۴۰ نفر آنان معتاد و ۲۰ نفر نیز معتاد تزریقی هستند.

منبع: مجله اینترنتی پارسی گو
درج مطالب مجله اینترنتی پارسی گو با ذکر منبع (www.parsigoo.com) بلامانع است.

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *