نگاهی به زندگی و خدمات مرحوم استاد اصغر گلشن تفتی

اصغر گلشن تفتی

اصغر گلشن تفتی یکی از چهره های ماندگار فرهنگ کشور است که با انتشار کتاب ارزشمند «فرهنگ گلشن» نام خود را برای همیشه در تاریخ این مرز و بوم ثبت کرده است.

استاد اصغر گلشن تفتی

اصغر گلشن تفتی یکی از چهره های ماندگار فرهنگ کشور است که با انتشار کتاب ماندگار «فرهنگ گلشن» نام خود را برای همیشه در تاریخ این مرز و بوم ثبت کرده است. استاد اصغر گلشن تفتی فرهنگی دلسوزی است که از خطۀ سرسبز تفت یزد به فعالیت پرداخته و عمر خویش را صرف معلمی و خدمت به فرهنگ این مرز بوم کرده است. در این مطلب نگاهی داریم به زندگی و خدمات مرحوم استاد اصغر گلشن تفتی.

مرحوم استاد اصغر گلشن تفتی 02

مرحوم استاد اصغر گلشن تفتی ۰۲

اصغر گلشن تفتی کیست؟

در وبلاگ تبیان تفت می خوانیم: اصغر گلشن تفتی از معلمان دلسوز و خدوم این خطه سرسبز به شمار می آید. این استاد فرزانه با گذشت بیش از ۹۰ سال از عمر گرانبهایش هنوز که هنوز است به رویی گشاده به آینده ی پربار خویش نظاره میکند.

او با بیش از ۳۰ سال دبیری دبیرستانهای شهرستان و معلمی مقاطع راهنمایی و ابتدایی شهرستان را در کارنامه کاری خود داشته است. وی با این کبر سن خود به تحقیق و پژوهش در زمینه های گوناگون فعالیت دارد.

استاد گلشن تفتي به واقع مصداق اين گفته ي معروفند كه: معلمان هم چو شمع ميسوزند. اين استاد گرامي به گفته خودش علاقه وافري به شغل انبياء دارد ودر اين دوران از زندگي خويش (معلمي) توانسته است پيامبران را سربلند سازد و نسبت به اين شغل مقدس ارج نهد.

این نوشته در وبلاگ تبیان تفت و قبل از رحلت این استاد فرزانه نوشته شده است. انشاء الله خداوند روح مرحوم اصغر گلشن تفتی را قرین رحمت قرار دهد.

اصغر گلشن تفتی تبیان

اصغر گلشن تفتی تبیان

نگاهی کوتاه به زندگی استاد اصغر گلشن تفتی

اصغر گلشن از معلمان دلسوز و خدوم تفتِ یزد، این خطه سرسبز به شمار می آید. او بیش از ۳۰ سال دبیری دبیرستانهای شهرستان و معلمی مقاطع راهنمایی و ابتدایی شهرستان را در کارنامه کاری خود داشته است.

وی در سرتاسر عمر خود به تحقیق و پژوهش در زمینه های گوناگون فعالیت داشته است. مرحوم استاد گلشن تفتي به واقع مصداق اين گفته‌ي معروف است كه: «معلمان هم چو شمع مي سوزند.» (ر.ک: تبیان تفت. عنوان معلم دلسوز اصغر گلشن تفتی)

مرحوم اصغر گلشن از معلمین فرهیخته، فعال و پر تلاش بود که بیشتر عمر خود را صرف پیگیری و رسیدگی به مسایل و مشکلات مردم نمود. (ر.ک: تابناک یزد. عنوان مراسم تجلیل از عوامل فیلم مستند گذری بر گلشن در تفت)

از گلشن تفتی آثاری به جای مانده است که برخی از آنها عبارتند از: ۱- فرهنگ گلشن. (مجموعۀ کاملی از لغات متشابه، متشاکل، متفاوت، متماثل، متضاد، متجانس، متقارب، مترادف، مشدد، غیر مشدد، اضداد و ترجمه جمع مکسر) ۲- چند آموزۀ اجتماعی در قالب وصیت نامه (با موضوع روابط اجتماعی و جنبه های اخلاقی و مذهبی در دین مبین اسلام و اخلاق اسلامی) ۳- فرهنگ نمونه (شامل ۶۰۰۰ لغت متشابه، متشاکل، متفاوت، متماثل و متضاد با ترکیب خاص و اوزان مختلف) ۴- گلشن لغات (مجموعۀ کاملی از لغات متشابه، متشاکل و…) ۵- صد و پنجاه خطاب در قران (ترجمه شده به نثر و نظم فارسی و انگلیسی با طرزی ساده و سلیس) و… (برای اطلاع از محل نشر و ناشر آثار ر.ک: کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی)

روی جلد فرهنگ گلشن

روی جلد فرهنگ گلشن

آثار اصغر گلشن تفتی

۱۵۰خطاب در قرآن (ترجمه شده به نثر و نظم – فارسی و انگلیسی با طرزی ساده و سلیس)
اصغر گلشن تفتی (گردآورنده)
ناشر: نیکو روش – ۱۸ فروردین، ۱۳۹۳
۵۰۰۰۰ ریال

فرهنگ گلشن: مجموعه کاملی از لغات متشابه، متشاکل، متفاوت، متماثل، متضاد، متجانس، متقارب.
اصغر گلشن تفتی
ناشر: نیکو روش – ۱۷ فروردین، ۱۳۹۳
۱۲۰۰۰۰ ریال
فرهنگ گلشن
فرهنگ گلشن
اصغر گلشن تفتی
ناشر: نیکو روش – ۱۳۸۹
۶۰۰۰۰ ریال

۱۵۰ خطاب در قرآن (ترجمه شده به نثر و نظم – فارسی و انگلیسی با طرزی ساده و سلیس)
اصغر گلشن تفتی (گردآورنده)
ناشر: ریحانه الرسول یزد – ۲۴ اسفند، ۱۳۸۳
۱۲۰۰۰ ریال

گلشن لغات، مجموعه کاملی از لغات، متشابه، متشاکل، متفاوت، متماثل، متضاد، متجانس، متقارب، مترادف، مشدد، غیرمشدد، اضداد و ترجمه جمع مک
اصغر گلشن تفتی
ناشر: ریحانه الرسول یزد – ۱۳۸۳
۳۰۰۰۰ ریال

نگاهی به زندگی اصغر گلشن تفتی گذری بر گلشن

نگاهی به زندگی اصغر گلشن تفتی گذری بر گلشن

کتاب گذری بر گلشن: نگاهی به زندگی و خدمات اصغر گلشن تفتی

کتاب گذری بر گلشن که توسط پژوهشگر ارجمند جناب آقای کاظم دهقانیان نصرآبادی به انجام رسیده است، یادنامه و ارجنامه ای است که به زندگی و خدمات استاد مرحوم، اصغر گلشن تفتی می پردازد. ویژگی ها و مشخصه های کتاب گذری بر گلشن به نقل از سایت کتاب دات آی آر از قرار زیر است:

گذری بر گلشن (یادنامه و کارنامه اصغر گلشن تفتی)
ناشر:
آواز قلم سدید
پدیدآوران:
کاظم دهقانیان‌نصرآبادی
موضوع:
معلمان – ایران – تفت – سرگذشت‌نامه,گلشن‌تفتی، اصغر، ۱۳۰۳ – یادنامه‌ها,گلشن‌تفتی، اصغر، ۱۳۰۳ – سرگذشت‌نامه
تعداد صفحه:
۲۸۸
قطع:
وزيري
نوع جلد:
گالینگور
تاریخ نشر:
۹۳/۱۲/۲۷
نوبت چاپ:
۱
محل نشر:
يزد
شمارگان:
۵۰۰
شابک: ۹۷۸-۶۰۰-۹۴۰۱۰-۴-۸
رده دیویی:
۳۷۱.۱۰۰۹۵۵
زبان کتاب:
فارسي

پشت جلد فرهنگ گلشن

پشت جلد فرهنگ گلشن

مستند گذری بر گلشن: نگاهی به زندگی و خدمات اصغر گلشن تفتی

به گزارش تابناک یزد، مراسم تجلیل از عوامل فیلم مستند گذری بر گلشن در سینما دیدار تفت برگزار شد. مراسم تجلیل و رونمایی از فیلم مستند گذری بر گلشن با حضور زارع فرماندار شهرستان تفت، ذاکری رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تفت و جمعی از هنرمندان شهرستان تفت در سالن سینما دیدار تفت برگزار شد.

فیلم مستند گذری بر گلشن گزیده ای است از زندگینامه معلم و مولف فرهیخته تفتی مرحوم اصغر گلشن تفتی که به کارگردانی هنرمند و فیلمساز جوان تفتی محمد علی مومنی زاده ساخته شده است.

مرحوم اصغر گلشن تفتی از معلمین فرهیخته، فعال و پر تلاش بود که بیشتر عمر خود را صرف پیگیری و رسیدگی به مسایل و مشکلات مردم نمود. از دیگر عوامل ساخت این مستند می توان به مجتبی قادریان، سید ابوالفضل فلاح تفتی، علی جبینیان و یاسر توکلی اشاره کرد که همگی از هنرمندان شهرستان تفت به شمار می روند.

نگاهی به فرهنگ گلشن: اثر ماندگار اصغر گلشن تفتی

فرهنگ گلشن، در حدود ۲۵ هزار لغت را در بر می گیرد که مولف آن، اصغر گلشن سعی نموده است با دسته بندی های دقیق و ترجمۀ سلیس و روان، در زمینۀ لغت فارسی کار ماندگاری انجام دهد و الحق که حاصل ده سال زحمت و رنج وی، اثری مانا شده است. آخرین چاپ این کتاب ارزشمند (چاپ پنجم) که توسط نشر نیکوروش یزد به چاپ رسیده است دارای ۳۴۴ صفحه است.

مولف بنا به چکیده ای که پشت جلد کتاب درج گردیده است، هدف از تنظیم این کتاب را معرفی لغاتی است که تاکنون برای گردآوری آنها اقدامی نشده بود ذکر کرده و می نویسد: جهت شناساندن و طریق واژه سازی هر یک از آن کلمات به طور تفکیک از یکدیگر اقدام گردیده است.

فرهنگ گلشن در یک مجلد تدوین و چاپ گردیده است. مولف در ابتدای کتاب، اثرش را به همسر و فرزندانش تقدیم می کند. فرهنگ گلشن، به تألیف اصغر گلشن تفتی، نویسنده و شاعر و پژوهشگر تفتی، توسط نشر اندیشمندان یزد به چاپ رسیده است.

فهرست ویرایش سوم فرهنگ دارای هفده عنوان است که به ترتیب عبارتند از: مقدمۀ ویرایش سوم. مقدمۀویرایش اول. مقدمۀ ویرایش دوم. راهنمایی های لازم. لغات متشابه یا هم آهنگ. لغات متشاکل یا واژه های همگون. نوعی از لغات متفاوت یا واژه های ناهمگون. لغات متماثل یا واژه های همانند. لغات متضاد یا متقابل (واژه های هم تراز). لغات متجانس یا واژه های هم نژاد. لغات متقارب یا همگراء. لغات مترادف یا واژه های هم معنا. لغات مشدد و غیر مشدد. لغات اضداد. جمع مکسر لغات به فارسی سره. کتابنامه و در نهایت اختتامیه.

نحوه تهیه آثار مرحوم استاد اصغر گلشن تفتی

برای تهیه کتابها و آثار مرحوم اصغر گلشن تفتی می توانید با پسر فرهنگ دوست ایشان، جناب آقای سعید گلشن تفتی تماس بگیرید:

همراه پسر مرحوم اصغر گلشن تفتی
۰۹۱۳۲۵۱۸۱۹۳
جناب آقای سعید گلشن تفتی

گردآوری و تنظیم: احمد طحانی. پارسی گو
منابع: ۱- کتاب دات آی آر ۲- تبیان تفت ۳- آدینه بوک ۴- لیب دات آی آر ۵- تابناک یزد ۶- پارسی گو (مقاله خلاقیت در فرهنگ نویسی)

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

یک دیدگاه در “اصغر گلشن تفتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *