چالش سطل زباله در ایران چیست و اولین بار چه کسی آنرا مطرح کرد؟

چالش سطل زباله چیست؟

چالش سطل زباله چیست و در چه کشورهایی مطرح شده است؟ در حقیقت چالش سطل زباله نوعی مقابله با مفاسد اقتصادی و اجتماعی است که به شکل های مختلف اجرا می شود.

چالش سطل زباله چیست

مجله اینترنتی پارسی گو: چالش سطل زباله قبل از اینکه در ایران مطرح شود، در کشورهای دیگر نظیر روسیه، و اخیرا نیز در اوکراین مطرح و حتی اجرایی شده بود. اما چالش سطل زباله چیست و در چه کشورهایی مطرح شده است؟ در حقیقت چالش سطل زباله نوعی مقابله با مفاسد اقتصادی و اجتماعی است که به شکل های مختلف اجرا می شود.

چالش سطل زباله در اوکراین برخورد با مسئولان فاسد

چالش سطل زباله در اوکراین برخورد با مسئولان فاسد

چالش سطل زباله چیست و چه سابقه ای دارد؟

در حالی که چالش سطل یخ تقریباً از فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی محو شده، این روزها اوکراینی‌ها با پدیده‌ای تازه آشنا شده‌اند: «چالش سطل زباله.»

درواقع، آن‌ها در این چالش آن دسته از سیاست‌مدارانی را که به اعتقادشان فاسد هستند، در سطل‌های زباله پرتاب می‌کنند. از چند نماینده مجلس طرفدار رئیس‌جمهور برکنار‌ شده طرفدار روسیه گرفته تا یک مقام محلی در شهر بندری “اودسا” که متهم است ۳۰ هزار پوند از اعتبار اختصاص داده شده برای بازپروری کودکان پناهنده دزدی کرده، تاکنون به این طریق مجازات شده‌اند.

نگهداشتن مسئول فاسد به مدت 20 دقیقه در سطل زباله

نگهداشتن مسئول فاسد به مدت ۲۰ دقیقه در سطل زباله

آن‌ها تعدادی از این افراد را بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در سطل نگه داشته‌اند و می‌گویند که این کار برای اعمال “عدالت”، لازم است. این اقدام اعتراضی، نخستین بار روز ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور)، در بیرون ساختمان پارلمان این کشور در شهر “کی‌اف” روی داد؛ زمانی که ده‌ها نفر از معترضان خشمگین، ویتالی ژورافسکی، نماینده پارلمان را در داخل یک سطل زباله انداختند.

ژورافسکی ۵۹ ساله به حزب “اقالیم”، حزب متعلق به ویکتور یانکوویچ، رئیس‌جمهور مخلوع اوکراین نزدیک بود و از سوی معترضان متهم شده بود که از قوانینی که برای پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور در دست تصویب است، پشتیبانی نکرده است.

اوکراینی‌ها که به سیاست‌مدارانشان اعتمادی ندارند، می‌گویند با وجود برانداختن دولت وابسته به روسیه، همچنان بر عملکرد دولت جدید نظارت خواهند کرد و این کار را ادامه انقلاب ماه فورریه می‌دانند.

آن‌ها همچنین یک بَنِر بزرگ به اسم “دیوار شرم” ایجاد کرده‌اند که منقش به تصویر سیاست‌مدارانی است که از نظر خیلی‌ها، به اندازه کافی با فساد مبارزه نمی‌کنند. معترضان به سمت این بَنِر، گوجه‌فرنگی پوسیده پرتاب می‌کنند.

پریناز ایزدیار و پیشنهاد چالش سطل زباله به اعضای شورای شهر

پریناز ایزدیار و پیشنهاد چالش سطل زباله به اعضای شورای شهر

چالش سطل زباله در ایران چیست؟

در ایران اولین بار پریناز ایزدیار چالش سطل زباله را مطرح کرد. در این چالش وی از اعضای شورای شهر تهران دعوت کرد تا سر خود را در سطل های زباله بگیرند تا کمی حال کودکان زباله گرد را درک کنند و جدی تر فکری به حال آنان بکنند. این چالش جنجالی با استقبال هنرمندان مواجه شد و اعضای شورای شهر هم در مواجهه با آن هر کدام به نوعی واکنش نشان دادند.

گردآوری و تنظیم: پارسی گو
منبع: ایسنا

به اشتراک بذار:
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *